Vaihdevuodet ja töistä pois sen takia?
Kaverilla on vaihdevuodet ja kaikenlaisia oireita siihen liittyen. Ei pysty olemaan töissä kuin satunnaisesti. Onko kukaan kertonut, että vaihdevuosi-iässä tulee ongelmia ja ne vaan pitää kestää?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan mun kohdalla korvaushoidot koska mulla on muutenkin suurentunut riski saada rintasyöpä. Olen kahdesti sairastanut imusolmukesyövän nuorempana, saanut sytostaatteja ja sädehoitoa. Sädehoidon takia suurentunut rintasyöpäriski.
En saanut hormonikorvaushoitoa, koska äidilläni, mummollani ja äidin mummolla on ollut rintasyöpä.
Eli on erittäin todennäköistä, että en saa mäkään. Käyn jo parin vuoden mammografiassa vaikka olen vielä selvästi alle 50v. Ihan onkologin suositus käydä mammografiassa.
Mutta jos käy hyvä onni, niin oireesi ovat lievät.
Itsellä ikävimmät oireet ovat olleet ihon ja limakalvojen kuivuminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei menopaussi ole sairaus, se on vain yksi vaihe naisen elämässä, jolloin hedelmällinen jakso päättyy. Täytyy olla jotain muutakin kuin vain vaihdevuosivaivoja, jos saa sairauslomaa. On totta, että monilla naisilla ilmenee monenlaisia oireita, tulee kuumia aaltoja, jolloin esim. naama punoittaa kuin pioni, tulee hikoilunpuuskia, joillakin milloin vain tai joillakin esim. vain öisin (kuten minulla), tulee unihäiriöitä, mieliala vaihtelee äärestä laitaan jne.
Siinä vaiheessa kun huomasin muuttuvani kiukkuiseksi ämmäksi, painelin suorinta tietä gynelle ja sain estrogeenigeelireseptin. Pienen ajan jälkeen olin taas hyväntuulinen oma itseni. Tavoitteeni oli heti alusta lähtien pyrkiä selviämään mahdollisimman lyhytaikaisella lääkityksellä. Kokeilin jo kahden vuoden kuluttua jättää lääkkeen pois, mutta se oli liian aikaista, sillä oireet palasivat. Odottelin vielä vuoden verran ja aloin sitten vähentää lääkitystä asteittain niin, että parin kuukauden kuluttua en enää käyttänyt sitä lainkaan. Gyne ei tietenkään tykännyt ja pyrki perustelemaan, mihin kaikkeen estrogeeni vaikuttaa. Pidin pääni eikä noita gynen mainitsemia ongelmia ole ilmennyt. Tietysti täytyy muistaa, että joku selviää täysin ilman lääkitysta ja joku toinen tarvitsee lääkitystä huomattavasti pidemmän aikaa. Olemme niin erilaisia.
Ja osa ei pysty käyttämään noita lääkkeitä vaikka tarvitsisi ja haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Hankala vaihdevuosi-ikäinen työkaveri tai esimies ei ole hyvä asia kenellekään. Mieluummin nuori ja mukava mies, jolla ei ole vaihdevuosi-ikäisen ja ikääntyvän naisen hulluuskohtauksia ja raivokohtauksia!
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaverilla on vaihdevuodet ja luojan kiitos se nainen pysyy joskus poissa.
Järkyttävää kiukuttelua! Ja mua palelee, kun ikkunaa tarvii pitää auki.
Vain miehen tyhmyys ja joka hetki pllu mielessä niin että asiat jää hoitamatta
Ei vv ole mikään sairaus!!??
Jos on vaivoja otetaan hormonikorvaushoito. Jos ei ole eletään normaalisti.
Itse selvisin 5v kuumilla aalloilla. Saattoi toki olla särkyjä tai unihäiriöitä mutta niitä en huomannut kun on ollut muutenkin 30v ajan
Minä olen 62-vuotias. Odottelin vaihdevuosien alkamista jo 10 vuotta sitten.
Kävin gynellä silloin. Hän sanoi että ohi on jo. Olin ihan pöllämistynyt. Siis koko vaihdevuodet menivät ohitse niin etten tiennyt niistä yhtään mitään. Lääkärikin kyllä ihmetteli.
Minulla on ystäviä jotka ovat kärsineet kovinkin pahoista vaihdevuosivaivoista.
Niin me ihmiset vaan ollaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
MInusta vaihdevuodet on ihan yhtä pätevä syy olla pois töistä kuin lasten sairastelut ja etenkin se kuuluisa "yksi kuumeeton päivä". Ainakin meillä saa olla palkallisesti pois töistä 60 päivää, miksi ei olisi, kun on hyvä syy olla poissa?
Kaupungin työntekijä? Kun menin kaupungille töihin niin kuulin ensimmäistä kertaa sanan saikku. Työkaveri kysyi että montako saikkupäivää sulla on vielä käyttämättä. Siis häh?
Ei oo reiluu veronmaksajille että kaupungin työntekijät saikuttelevat.
Tuo on yksi syy miksi +50 v naisia ei ikinä kannata palkata ja jos heitä työpaikalla on, kannattaa yrittää päästä yt:ssä eroon mitä pikimmin.
Vaihdevuodet eivät tuo kenellekään mitään hyvää. Vain pelkkää ankeutta ja kurjuutta. Myös lähipiirin elämä käy raskaaksi. Mitenkähän ne puolisot ja lapset jaksavat aikuisen ihmisen jatkuvaa kiukuttelua ja mielialaongelmia? On varmasti ankea ja kireä ilmapiiri kotona!
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaverilla on vaihdevuodet ja luojan kiitos se nainen pysyy joskus poissa.
Ei vaihdevuodet aiheuta oireita, luulosairautta.
Vaihdevuodet sais johtaa kuolemaan ....
Millä perusteella hän on poissa tarkalleen? Mulla on nyt vaihdevuodet, mutta en ole tajunnut miten voisin olla poissa töistä.
Enhikoileyhtään kirjoitti:
Vaihdevuosiin aina yhdistetään vain hikoilu ja kiukuttelu. Muita oireita: lonkkasäryt, alakuloisuus, jalkojen pistely/puutuminen, huimaus, päänsärky, painajaiset.
Tässä liuta omia oireita.
Porukka ei myöskään tajua millaista se hikoilu voi olla. Että eihän se nyt haittaa kun vähän hikoilee.
Nukahdan klo 23, herään klo 02 yltäpäältä hiessä. Paita on aivan litimärkä, niin että siitä voi puristaa hikeä. Yhtä märkä on lakana alla, ja tyynyliina, sekä osa peitosta. Tämä myös silloin kun makuutilan lämpötila on 17 astetta. Siinä on sitten noustava ylös, riipiä lakanan päällä ollut pussilakana pois, ja vaihtaa uusi tilalle, samoin tyynyliina pitää vaihtaa, ja kääntää peitto toisin päin, jotta saa kuivan puolen esiin. Vessaan täytyy myös mennä, ja kuivata hiukset hiustenkuivaajalla, käydä kusella, ja ennen uutta unen yritystä täytyy juoda vettä koska on kauhea jano kun on hikoillut. Uni tulee uudestaan siinä 3,30, eli 1,5h siinä keskellä yötä tämmöinen operaatio. 05.30 sama homma uudestaan. Tekisi vielä mieli nukkua, koska unta on saanut kahdessa eri pätkässä vasta 5h, mutta järkevämpi nousta ylös, koska seuraavan kerran uni tulisi ehkä vasta klo 07. Lisäksi on jo ihan pakko päästä suihkuun, varmaan jokainen arvaa miksi. Tätä sitten yö yön perään viikkotolkulla. Jossain vaiheessa pari yötä menee hikoilematta, ja ne on ainoat päivät jolloin mieli on yhtään parempi. Joskus kuitenkin on pakko nukkua lisää, ja se tapahtuu joko päiväunien merkeissä, koska 5h ei nyt vain riitä pitkäaikaiseksi yöuneksi, tai sitten nukun vielä klo 7-10.
En siis todellakaan pysty minkäänlaisiin töihin tämän hikoilun takia. Hikoilen myös päivällä, mutta ne on sellaisia kuumia aaltoja, jolloin yhtäkkiä tulee ilman syytä järjettömän kuuma, ja sen kun kerkee vaatetta riisumaan, niin onkin jo kylmä taas, ja vaatetta takaisin niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei menopaussi ole sairaus, se on vain yksi vaihe naisen elämässä, jolloin hedelmällinen jakso päättyy. Täytyy olla jotain muutakin kuin vain vaihdevuosivaivoja, jos saa sairauslomaa. On totta, että monilla naisilla ilmenee monenlaisia oireita, tulee kuumia aaltoja, jolloin esim. naama punoittaa kuin pioni, tulee hikoilunpuuskia, joillakin milloin vain tai joillakin esim. vain öisin (kuten minulla), tulee unihäiriöitä, mieliala vaihtelee äärestä laitaan jne.
Siinä vaiheessa kun huomasin muuttuvani kiukkuiseksi ämmäksi, painelin suorinta tietä gynelle ja sain estrogeenigeelireseptin. Pienen ajan jälkeen olin taas hyväntuulinen oma itseni. Tavoitteeni oli heti alusta lähtien pyrkiä selviämään mahdollisimman lyhytaikaisella lääkityksellä. Kokeilin jo kahden vuoden kuluttua jättää lääkkeen pois, mutta se oli liian aikaista, sillä oireet palasivat. Odottelin vielä vuoden verran ja aloin sitten vähentää lääkitystä asteittain niin, että parin kuukauden kuluttua en enää käyttänyt sitä lainkaan. Gyne ei tietenkään tykännyt ja pyrki perustelemaan, mihin kaikkeen estrogeeni vaikuttaa. Pidin pääni eikä noita gynen mainitsemia ongelmia ole ilmennyt. Tietysti täytyy muistaa, että joku selviää täysin ilman lääkitysta ja joku toinen tarvitsee lääkitystä huomattavasti pidemmän aikaa. Olemme niin erilaisia.Ja osa ei pysty käyttämään noita lääkkeitä vaikka tarvitsisi ja haluaisi.
Ei pysty, muta se ei ole mikään syy kieltää niiltä hoitoa joille se sopii.
Jos minulla ei olisi korvaushoitoa, en olisi hetkeäkään työelämässä. Se lisäksi en olisi kotonakaan, vaan lataamossa!
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet eivät tuo kenellekään mitään hyvää. Vain pelkkää ankeutta ja kurjuutta. Myös lähipiirin elämä käy raskaaksi. Mitenkähän ne puolisot ja lapset jaksavat aikuisen ihmisen jatkuvaa kiukuttelua ja mielialaongelmia? On varmasti ankea ja kireä ilmapiiri kotona!
Vierailija kirjoitti:
Oma elämäni on käynyt todella raskaaksi, enkä voi tällaista elämää elääkään. Jollen pian saa apua, niin se on soronoo.
Enhikoileyhtään kirjoitti:
Vaihdevuosiin aina yhdistetään vain hikoilu ja kiukuttelu. Muita oireita: lonkkasäryt, alakuloisuus, jalkojen pistely/puutuminen, huimaus, päänsärky, painajaiset.
Tässä liuta omia oireita.
Mulla ainoat vaihdevuosioireet ovat ahdistuneisuus ja unettomuus. Öisin unet siis loppuvat noin 2 - 3 tuntia nukahtamisesta, ja herään ylikireänä enkä pysty nukahtamaan uudestaan. Unettomuudesta johtuen olen uskomattoman väsynyt, uuvuksissa enkä muista mitään.
Ei mulle tullut kun jotain leviä kuumeaaltoja öisin ja se oli siinä. tosin sairasti siinä ohessa syövän että en tiedä sitten. Äidillä ja mulla ei myöskään juuri oireita kertomiensa mukaan ollut. Vaihdevuodethan on käsittääkseni perinnöllisiä, vai? Mitään lääkkeitä tai hormoneja en niihin tarvinnut enkä olisi ottanutkaan.
No en voi käyttää hormonikorvaushoitoa. Onneksi vaihdevuodet ei vaikuta minulla henkisesti vaikka oireita on vaikka muille jakaa. Nukun huonosti, koko ajan kuuma tai kylmä, hiki, pissattaa, kaikki kuivuu silmistä toosaan, kipuja ja kolotuksia koko kropassa, läskiä kertyy ja näytän vanhalta ja väsyneeltä. Ja ikää on vasta 54v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInusta vaihdevuodet on ihan yhtä pätevä syy olla pois töistä kuin lasten sairastelut ja etenkin se kuuluisa "yksi kuumeeton päivä". Ainakin meillä saa olla palkallisesti pois töistä 60 päivää, miksi ei olisi, kun on hyvä syy olla poissa?
Kaupungin työntekijä? Kun menin kaupungille töihin niin kuulin ensimmäistä kertaa sanan saikku. Työkaveri kysyi että montako saikkupäivää sulla on vielä käyttämättä. Siis häh?
Ei oo reiluu veronmaksajille että kaupungin työntekijät saikuttelevat.
Koskaan ei kukaan ole tuollaista kysynyt. Yli 30v olen ollut kuntatyönantajalla. Toisinaan mennyt useita vuosiakin ilman yhtään saikkupäivää. Kertakaan en ole ollut ilman painavaa syytä pois.
No mun tuurin tietäen mulle tulee vaikeat vaihdevuodet.