Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi tutkii useita kotisynnytyksiä; vauvoja kuollut

Vierailija
26.06.2026 |

https://yle.fi/a/74-20233452

Muutaman tunnin ikäinen vauva kuoli kotisynnytyksen jälkeen – poliisi tutkii useita kotisynnytyksiin liittyviä rikoksia

Kotisynnytysten määrä on kasvanut nopeasti. Ylen selvityksen perusteella poliisilla on useita kotisynnytyksiin liittyviä rikostutkintoja”


Ja tässä vain tapaukset, joissa mukana kätilö tai muu terveydenhuollon ammattilainen. Villeistä kotisynnytyksistä viranomainen ei saa mitään tietoa. 


 

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaasynnytyssuomi näyttää kadonneen Instagramista kokonaan. Hän on itse menettänyt lapsen ja kertonut siitä. 

Osa näistä vaikuttajista tekee rahaa houkuttelemalla ihmisiä kotisynnyttämään. En sano mitään nimiä. Mielestäni todella, todella vastuutonta. Koulutettujen kätilöiden puoskarointi ylittää myös ymmärrykseni. 

Vierailija
2/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapauksia on tutkinnassa tällä hetkellä Länsi-Uudenmaan, Pohjanmaan ja Sisä-Suomen poliisilaitoksilla. Kahdessa rikostutkinnassa vauva on menehtynyt kotisynnytyksen yhteydessä.

Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksella tutkitaan tällä hetkellä kahta kotisynnytystapausta.

Ensimmäinen tapaus liittyy kotisynnytykseen Kauniaisissa tammikuun alussa 2025. Vastasyntynyt kuoli kotisynnytyksen jälkeen.

Tutkinnanjohtaja Klaus Geigerin mukaan vauva toimitettiin Naistenklinikalle vastasyntyneiden teho-osastolle, jossa vauva menehtyi muutaman tunnin ikäisenä.

Geigerin mukaan syynä vauvan menehtymiseen on ollut hapenpuute ja lapsiveden hengittäminen pitkittyneessä synnytyksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen Länsi-Uudellamaalla käynnissä oleva rikostutkinta liittyy tänä keväänä tapahtuneeseen kotisynnytykseen Espoossa.

Asiaa tutkitaan törkeänä vammantuottamuksena ja luvattomana terveydenhuollon ammattitoimen harjoittamisena.

– Tutkinta on käynnissä, mutta asian keskeneräisyyden ja arkaluontoisuuden vuoksi en voi lausua enempää, tutkinnanjohtaja Elina Hult sanoo.

Vierailija
4/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.

Vierailija
5/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.

Näitä ”vapaasynnytys”-influenssereita putkahteli someen koronan aikaan. Vapaasynnytyssuomesta löytyy vielä jälkiä kenenkäs muun kuin Maria Nordinin ig:stä. Juurimama kääntyi pakanahipistä vanhoillisortodoksiksi ja somettaa edelleen.


Toivoisin, että myös nämä kouluttamattomat toimijat voitaisiin saattaa vastuuseen. 

Ap

Vierailija
6/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kätilö on voinut antaa tuonkin kuolemaan johtaneen hapenpuutteen vain jatkua? Ei juu varmaan ole mittalaitteita kotona, mutta sehän juuri on se pointti, sairaalassa on turvallisempaa. 

Itse olisin kuollut hapenpuutteeseen ilman hätäsektiota. Synnyin täysin terveenä. Kiitos äiti kun menit sairaalaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20231951


MOT:

Seitsemän vauvaa kuollut kotisynnytyksiin liittyen viime vuosien aikana Suomessa

Lukumäärät kotisynnytyksiin liittyvistä kuolemista ovat tarkentuneet. Suurin osa kuolemista on tapahtunut 2023–2025.

Vierailija
8/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa. 

Vierailija
10/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.

Näitä ”vapaasynnytys”-influenssereita putkahteli someen koronan aikaan. Vapaasynnytyssuomesta löytyy vielä jälkiä kenenkäs muun kuin Maria Nordinin ig:stä. Juurimama kääntyi pakanahipistä vanhoillisortodoksiksi ja somettaa edelleen.


Toivoisin, että myös nämä kouluttamattomat toimijat voitaisiin saattaa vastuuseen. 

Ap

Venäläisiä, eikö? Sieltä kaikki lääketiedevastainen ja rokotevastainen  pska tulee persujen kautta.

Se on sitä hybridisotaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen Länsi-Uudellamaalla käynnissä oleva rikostutkinta liittyy tänä keväänä tapahtuneeseen kotisynnytykseen Espoossa.

Asiaa tutkitaan törkeänä vammantuottamuksena ja luvattomana terveydenhuollon ammattitoimen harjoittamisena.

– Tutkinta on käynnissä, mutta asian keskeneräisyyden ja arkaluontoisuuden vuoksi en voi lausua enempää, tutkinnanjohtaja Elina Hult sanoo.

Monien vapaasynnytys-mammojen argumentti vaikuttaa olevan, että heitä ei haittaa jos vauva kuolee, koska se on luonnollista. Mutta se yleisempi tapahtuma taitaa kuitenkin olla lapsen vammautuminen, sillä täysiaikaisen sikiön aivot vaurioituvat hapenpuutteessa minuuteissa. Joten ehkä heitä ei sitten haittaa aiheuttaa lapselleen vammoja? Toivottavasti eivät myöskään hae yhteiskunnan tukia vammaisen lapsen kuntoutukseen.

Vierailija
12/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.

Näitä ”vapaasynnytys”-influenssereita putkahteli someen koronan aikaan. Vapaasynnytyssuomesta löytyy vielä jälkiä kenenkäs muun kuin Maria Nordinin ig:stä. Juurimama kääntyi pakanahipistä vanhoillisortodoksiksi ja somettaa edelleen.


Toivoisin, että myös nämä kouluttamattomat toimijat voitaisiin saattaa vastuuseen. 

Ap

Venäläisiä, eikö? Sieltä kaikki lääketiedevastainen ja rokotevastainen  pska tulee persujen kautta.

Se on sitä hybridisotaa.

Persut mainittu. Meni tällä kertaa yllättävän pitkään että pääsit öyhöttämään tavanomaista paskaasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein kalleimmaksi yhteiskunnalle tulevat tapaukset, joissa syntyvä vauva jää henkiin ja vammautuu pysyvästi kätilön puoskaroinnin ja äidin egoilun takia. Näistä ei voida yksityisyyden suojan takia juuri uutisoida, mutta eiköhän esimerkiksi tuo törkeä vammantuottamus rikosnimikkeenä kotisynnytyksen yhteydessä viittaa juuri tällaiseen. 

Hirveä tragedia lapselle. Kätilöille toivon kunnon tuomioita. 

Vierailija
14/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa. 

Luonnonmukaisuus on erittäin huono perusta. Vielä pari sataa vuotta sitten puolet kaikista lapsista (50 %) kuoli ennen aikuisikää! 

Kyllä minä kiitän nykyaikaista lääketiedettä siitä, että ollaan päästy mahdollisimman kauas luonnonmukaisuudesta ja pystytään hyödyntämän "täysin luonnotonta" sairaalahoitoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana 

Jossain aiemmassa keskustelussa löytyi historiaa tutkinut kirjoittaja, joka lateli selviä lukuja aiempien vuosisatojen lapsi- ja lapsivuodekuolleisuudesta ja siitä, mitä sama prosenttiosuus tarkoittaisi nykypäivänä. 

Nythän nuo puoskaroinnin seurauksena sairaalassa kuolleet vauvat nostavat Suomen koko lapsikuolleisuuden keskiarvoa. Ne pitäisi kirjata puoskarikuolemiksi. 

Vierailija
16/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.

Näitä ”vapaasynnytys”-influenssereita putkahteli someen koronan aikaan. Vapaasynnytyssuomesta löytyy vielä jälkiä kenenkäs muun kuin Maria Nordinin ig:stä. Juurimama kääntyi pakanahipistä vanhoillisortodoksiksi ja somettaa edelleen.


Toivoisin, että myös nämä kouluttamattomat toimijat voitaisiin saattaa vastuuseen. 

Ap

Siitä on melkein kaksikymmentä vuotta kun joku nettibloggari oli raskaana kaksosten kanssa. Suositusten vastaisesti halusi synnyttää kotona vaikka kaksoisraskaus on aina riskiraskaus ja synnytys pitäisi hoitaa sairaalassa. Lopputulos oli surullinen kun äidin elämys oli tärkeämpi kuin syntyvien lasten henki. Eipä ole opittu noista ajoista yhtään mitään. Raskaana oleva päättää toki mitä tekee mutta jos synnyttäjä tulee sairaalaan niin kätilön ja lääkärin on ajateltava äidin lisäksi syntyvän lapsen etua. Kotisynnytyksissä sellaiseen ei ole mahdollisuutta. 

Vierailija
17/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi mitenkään ymmärtää mikä saa ihmisen edes harkitsemaan kotisynnytystä. Aivan absurdin typerä ajatus alusta alkaen. Synnytyksessä voi niin moni asia mennä per seelleen. Ja aivan sama jos joku itsetuhoinen mutsi vaarantaa itsensä, mutta kun noissa vaarantuu aina myös se vauva. Ihan sairaalloisen itsekästä sekoilua.

Näitä ”vapaasynnytys”-influenssereita putkahteli someen koronan aikaan. Vapaasynnytyssuomesta löytyy vielä jälkiä kenenkäs muun kuin Maria Nordinin ig:stä. Juurimama kääntyi pakanahipistä vanhoillisortodoksiksi ja somettaa edelleen.


Toivoisin, että myös nämä kouluttamattomat toimijat voitaisiin saattaa vastuuseen. 

Ap

Siitä on melkein kaksikymmentä vuotta kun joku nettibloggari oli raskaana kaksosten kanssa. Suositusten vastaisesti halusi synnyttää kotona vaikka kaksoisraskaus on aina riskiraskaus ja synnytys pitäisi hoitaa sairaalassa. Lopputulos oli surullinen kun äidin elämys oli tärkeämpi kuin syntyvien lasten henki. Eipä ole opittu noista ajoista yhtään mitään. Raskaana oleva päättää toki mitä tekee mutta jos synnyttäjä tulee sairaalaan niin kätilön ja lääkärin on ajateltava äidin lisäksi syntyvän lapsen etua. Kotisynnytyksissä sellaiseen ei ole mahdollisuutta. 

Minusta on ihan oikein ajatella äidin syyllistyvän rikokseen tietoisesta vaarantaessaan lapsen hengen ja terveyden.

Synnyttäminen on erittäin vaarallista ja kaikkien pitäisi pyrkiä synnyttämään sairaalassa. Ihan sen varalta jos jotain yllättävää tapahtuu niin on apua lähellä. Pystytään tekemään vaikka se hätäsektio lapsen ja äidin hengen pelastamiseksi.

Vierailija
18/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jossain aiemmassa keskustelussa löytyi historiaa tutkinut kirjoittaja, joka lateli selviä lukuja aiempien vuosisatojen lapsi- ja lapsivuodekuolleisuudesta ja siitä, mitä sama prosenttiosuus tarkoittaisi nykypäivänä."

Nykyajan Suomessa tämä tarkottaisi, että joka vuosi kuolisi yli 10 000 lasta ennen ensimäistä syntymäpäiväänsä. Jos mentäisiin lääketieteessä muutama vuosisata taaksepäin.

(Suomessa kuoli vuonna 2025 yhteensä 83 lasta alle vuoden ikäisenä.)

Vierailija
19/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotisynnytys on luonnonmukainen synnytys aivan kuten aikoinaan synnytettiin savusaunassa. Siinä on hyviä puolia mutta myös huonoja puolia kun sikiön voinnin seuranta on hankalampaa. Sitten jos tulee ongelma kuten vaikka kohtu repeää niin siinä voi kuolla niin syntyvä lapsi kuin äitikin koska tarvittaisiin leikkaushoitoa. 

Niin "luonnollista" on myös asua luolassa, syödä mitä lähimetsästä onnistuu käsiinsä saamaan, ja kuolla pintahaavasta alkaneeseen verenmyrkytykseen 30-vuotiaana. Siitä vaan.

Vierailija
20/54 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vastasyntyneiden kuolleisuus saatiin nollaan sairaalasynnytysten ansiosta. Nämä töhnäkkeet eivät ole ikinä avanneet historiankirjoja, kuinka valtavaa oli, kun lapset alkoivat jäämään henkiin. Ihmisen synnytys on vaarallisempi kuin minkään muun eläimen ja saavat olla tyytyväisiä, ettei yksikään äiti ole myös mennyt lapsiveden mukana 

Jossain aiemmassa keskustelussa löytyi historiaa tutkinut kirjoittaja, joka lateli selviä lukuja aiempien vuosisatojen lapsi- ja lapsivuodekuolleisuudesta ja siitä, mitä sama prosenttiosuus tarkoittaisi nykypäivänä. 

Nythän nuo puoskaroinnin seurauksena sairaalassa kuolleet vauvat nostavat Suomen koko lapsikuolleisuuden keskiarvoa. Ne pitäisi kirjata puoskarikuolemiksi. 

Suomen imeväiskuolleisuus on matalalla tasolla mutta ei muutaman vastasyntyneen kuolema vuodessa tilastoa kovin paljoa keikauta. Jokainen vältettävissä oleva vastasyntyneen kuolema on tietenkinl liikaa ja katastrofi perheelle. Viime vuonna syntyi 45832 lasta ja imeväiskuolleisuus oli 1,8 tuhatta lasta kohti. Se tekee 82 menehtynyttä lasta ennen ensimmäistä syntymäpäivää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän