Tekisitkö siskosta rikosilmoituksen? :( Tukisti lastani,
ja todellakaan ei ole mun lapsen hiuksiin lupa mennä kenenkään kiinni! Tytär 4v ja on tosiaan kovapäinen välillä kun uhmailee ja sisko väsynyt itse adhd/asperger lapsen vanhempana... No mutta ihan järkky raivarin sain kun tätä tilannetta jouduin todistamaan, tiedän että sisko omaansa (poika 6v) tukistelee välillä ja hänen mies samoin, taitaa olla aika normi kasvatusta heidän perheessä ja jos ei ois sisko niin varmaan - ehkä- oisin tehny jonkun ilmoituksen jo :( Ja siis se on koko ajan ollu mielen päällä mutta toisaalta ymmärrän heidän väsymyksen ja sen kun ovat jo lasun kanssa tekemisissä eikä sieltä oo saatu mitään riittävää apua ja se heidän lapsi ihan oikeasti on välillä tosi karmea ja vaikea joten ymmärrän väsymyksen ja uupumuksen ja jollain tasolla myös sen että omaansa kajoaa vaikken sitä siis hyväksykkään..
Mutta siis tilanne oli se että kimpassa oltiin syyslomailemassa ja siskon poika muualla, mun tyttö sitten tavalliseen tapaansa uhmaili eli kokeili miten pitkään saa kinuta, kun sisko käski mene pois, nyt ei saa häiritä. Jos oisin tajunnu tilanteen vakavuuden siis osannu ennakoida oisin tietenki menny hakemaan itse lapsen pois mutta en tajunnu. Yhtäkkiä leimahti siskon raivo ja talutti kirkuvan tyttäreni ponnarista eri huoneeseen huutaen kirosanoilla höystettynä etkö tajua millon sanotaan ei?!! Tuo oli mulle niin iso järkytys että meille tuli kauhea riita ja ajoin siskon pois meiltä. Nyt tekis vihastuksissani mieli tehdä sekä rikosilmoitus etttä lasu-ilmoitus tuosta heidän tukistelustaan joka mun mielesta EI TODELLAKAAN OLE HYVÄKSYTTÄVÄÄ: voi olla tekopyhää että "otan tosissaan" vasta kun omaan muksuuni kajotaan mutta silti. Nyt meni kuppi nurin ja pahasti.
Kommentteja?!!
Kommentit (234)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 19:55"]
Itseasiassa minun ja vanhempieni välit ovat oikein hyvät, paljon paremmat kuin muilla sisaruksillani vanhempiemme kanssa, puhumme avoimesti kaikesta ja he tietävät kuinka paljon heitä rakastan mutta voin kyllä rehellisesti sanoa että rakastan lastani enemmän kuin heitä vaikkakin ihan pikkiriikkisen enemmän vain mutta enemmän kuitenkin, ja hekin rakastavat minun lastani enemmän kuin ainuttakaan omaa lastaan ja tiedän etteivät he ikinä satuttaisi lastani millään tavalla ja varmasti hekin tekisivät minusta ilmoituksen jos lastani satuttaisin. Enkä ymmärä minkän helvetin takia lapsiin kohdistunutta väkivaltaa aina puolustellaan sillä että käytöshäiriöt vähenee kun lapsi saa vähän selkäänsä ei jumalauta vanhainkodeissakaan mummoja saa hakata vain sen takia että heidän käytöshäiriöt vähenisi (ja niitä siellä vanhainkodissa todellakin riittää! kielenkäyttö osalla pahempaa kuin nykynuorilla) vaan heti ollaan tekemässä kaiken maailman rikosilmotukset.. Joten minkä helvetin takia lapsia muka olisi oikeus tukistaa tai lyödä käytöksen parantamiseksi!? Aletaan sitten mätkimään kaikkia muitakin aikuisia ja vanhuksia jotka vähänkin huonosti käyttäytyvät! Ja tässä aloituksessakin kyse oli että lapsi KINASI! Kyllä saisi vanhainkodeissa jokainen vanhus selkäänsä jos turpiinsa kinaamisesta saisi!
[/quote]Hoitohenkilökunnalla ei ole kasvatusvastuuta vanhuksista niin kuin vanhemmilla on lapsistaan, siinä on pieni ero. Ja kuka nyt enää laitoksessa olevia vanhuksia alkaisi kasvattamaankaan, naurettava ajatus. Jos vanhukset haluavat viettää viimeiset elinvuotensa kiroillen ja saavat siitä jotai iloa niin kiroilkoot, sillä ei ole enää suurta merkitystä tulevaisuuden kannalta.
[/quote]
Ja mistäköhän lähtien pahoinpitely on ollut kasvattamista? Jos nainen nalkuttaa miehelleen tai kinaa niin ilmeisesti sekin on ihan okein että mies vähän huitasee?! siinä vaan kasvatetaan naisesta hyvää vaimoa! Ihan saatanan naurettavaa että lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa puolustetaan sillä että heitä kasvatetaan! väkivalta ja kasvattaminen eivät millään liity toisiinsa! Kavatuskeinoja on kyllä muitakin kuin väkivalta! Ja mitä sillä väkivallalla sitten opetetaan? Että kun joku ei tee niinkun sinä haluat ni saa vähän huitasta? turha sitte ihmetellä minkä takia koulussa lapset mäiskivät toisiaan, jonkun naama ei miellytä niin sitä saa sitten vähä lyödä ja kiusata.. kiusatulle riittää ja kouluampumiset senku lisääntyy.. Kaikki jotka hyväksyvät lapsiin kohdistuvan ruumiillisen kurittamisen voisi siirtää yhdelle saarelle niin saavat siellä sitten mäiskiä tai vaikka saatana tappaa toisensa!
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:00"]
ja todellakaan ei ole mun lapsen hiuksiin lupa mennä kenenkään kiinni! Tytär 4v ja on tosiaan kovapäinen välillä kun uhmailee ja sisko väsynyt itse adhd/asperger lapsen vanhempana... No mutta ihan järkky raivarin sain kun tätä tilannetta jouduin todistamaan, tiedän että sisko omaansa (poika 6v) tukistelee välillä ja hänen mies samoin, taitaa olla aika normi kasvatusta heidän perheessä ja jos ei ois sisko niin varmaan - ehkä- oisin tehny jonkun ilmoituksen jo :( Ja siis se on koko ajan ollu mielen päällä mutta toisaalta ymmärrän heidän väsymyksen ja sen kun ovat jo lasun kanssa tekemisissä eikä sieltä oo saatu mitään riittävää apua ja se heidän lapsi ihan oikeasti on välillä tosi karmea ja vaikea joten ymmärrän väsymyksen ja uupumuksen ja jollain tasolla myös sen että omaansa kajoaa vaikken sitä siis hyväksykkään..
Mutta siis tilanne oli se että kimpassa oltiin syyslomailemassa ja siskon poika muualla, mun tyttö sitten tavalliseen tapaansa uhmaili eli kokeili miten pitkään saa kinuta, kun sisko käski mene pois, nyt ei saa häiritä. Jos oisin tajunnu tilanteen vakavuuden siis osannu ennakoida oisin tietenki menny hakemaan itse lapsen pois mutta en tajunnu. Yhtäkkiä leimahti siskon raivo ja talutti kirkuvan tyttäreni ponnarista eri huoneeseen huutaen kirosanoilla höystettynä etkö tajua millon sanotaan ei?!! Tuo oli mulle niin iso järkytys että meille tuli kauhea riita ja ajoin siskon pois meiltä. Nyt tekis vihastuksissani mieli tehdä sekä rikosilmoitus etttä lasu-ilmoitus tuosta heidän tukistelustaan joka mun mielesta EI TODELLAKAAN OLE HYVÄKSYTTÄVÄÄ: voi olla tekopyhää että "otan tosissaan" vasta kun omaan muksuuni kajotaan mutta silti. Nyt meni kuppi nurin ja pahasti.
Kommentteja?!!
[/quote]
Eipä tuo ponnarista taluttaminen ja huutaminen nyt kovin vakavalta vaikuta. Jos asia on jäänyt painamaan,keskustele siitä siskosi kanssa.Voit toki tehdä jonkin ilmoituksenkin,jos siitä tulee parempi mieli,tarpeelliselta se ei kuvaamasi kohtauksen perusteella kuulosta.
Mikset hakenut pentuasi, kun kuulit, ettei se siskoasi tottele?
[/quote]Samaa mietin. Miksi et ap, väsyttikö? Vai ajattelitko että ei se kuitenkaan mitään hyödytä kun lapsesi ei puhetta kuuntele ja muita keinoja et viitsi käyttää? Vai olitko ehkä ärsyyntynyt siskoosi jostakin asiasta ja halusit "syyn" alkaa raivota hänelle pienestä?! Ja raivoaminen lapsen tädille lapsen edessä... Rehellisesti, pidätkö itseäsi hyvänä kasvattajana
Sanoit, että ovat lasun kanssa tekemisissä. Tietääkö Lasut tuosta tukistelusta? Jos ei niin nyt pitäs tietää! Itselläni on adhd lapsia eikä ainakaan tukistaminen ongelmia helpota! Päinvastoin! Siskosi ei ole kykenevä huolehtimaan erityislapsesta. Eikä näköjään edes sinun lapsesi kanssa pärjää. Sinun vastuusi on suojella lapsia eikä siskoasi!
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:00"]
Kommentteja?!!
[/quote]
Eipä tuo ponnarista taluttaminen ja huutaminen nyt kovin vakavalta vaikuta. Jos asia on jäänyt painamaan,keskustele siitä siskosi kanssa.Voit toki tehdä jonkin ilmoituksenkin,jos siitä tulee parempi mieli,tarpeelliselta se ei kuvaamasi kohtauksen perusteella kuulosta.
[/quote]
Niin se ei kuulosta vakalta ehkä susta. Mutta miltä sä luulet että se on tuntunut sen pienen tytön mielestä kun täti satuttaa?
Sanoit että talutti ponnarista mikä tukistaminen se on?
Jos olis pyöräyttänyt ponnarista niin asia olis ERI.
Pentua on samanlainen kun LEGO hyllyllä ja toinen siellä BUSSISSA.
Omassa kotonaankaan LAPSET ei saa käyttäytyä VIERAIDEN läsnä miten tahtoo vaikka olis millane UHMA.. !!!
Hyi hitto mikä AP...yöks
Ei se sin lapsi tosta vielä rikki mennyt. Jotenkin ymmärrän siskoasi. Oppiipahan tyttäresi kerrasta. Noin muuten toki surullista että kurittaa lastaan jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:00"]
Kommentteja?!!
[/quote]
Opettele kirjoittamaan.
Kyllä saisi vanhainkodeissa jokainen vanhus selkäänsä jos turpiinsa kinaamisesta saisi!
[/quote]
Offtocip mutta vänkyröiviä vanhuksia saisi puolestani ojentaakin. Lapsilla se vaikuttaa kehitykseen ja siten tule pahimmillaan yhteiskunnalle persnettoa kun tuottavan kansalaisen sijaan on psykiatrista apua tarvitseva palveluja enemmän käyttävä, kuin veroja tuottava kansalainen. Ja jos lapsi aikuisena vielä satuttaa muitakin, kuten halvaannuttaa jonkun ihmisen, tulee se pitkässä juoksussa kalliiksi. Lapsensuojelulaki ei ole koska se suojelisi yksilöitä, vaan siksi että se on kansantaloudellisesti kannattava kun jälkipyykkiä tulee vähemmän.
No meillä on kokemusta vastaavasta tilanteesta. Panin poikki välit sisareeni 15 vuodeksi ja eivät ole kovin läheisiksi sen jälkeenkään palautuneet. Enkä kadu. Minun poikani väittelee tohtoriksi ja siskonpoika on huumenuori.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:19"]
Voi luoja. Minua tukistettiin pienenä jos käyttäydyin huonosti, ja otin opiksi. Ei tarvinnut kuin kerran saada tukkapöllyt, sen jälkeen osasin olla ihmisiksi ja kunnioittaa muita ihmisiä. Mitähän näistä nykyajan lapsista tulee kun kasvatetaan pumpulissa?
[/quote]
Minua ei ole koskaan tukistettu tai lyöty. Minusta tuli insinööri. Siksikö, kun ei "kasvatettu". Ei meidänkään nyt jo aikuisia poikia ole koskaan tukistettu tai vastaavaa. Heistä on tämän hetkisen tilanteen mukaan tullut hyvin käyttäytyviä opiskelijoita.
[/quote]
Vai että tuli ihan insinööri? :D miten ammattisi liittyy asiaan millään muotoa? Voit olla insinööri ja kusipää samalla aikaa.
Käyttäytyivät ne Suomessakin 50-luvulla. Koska olivat alistettuja. Sitä se on.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 17:02"]
Mina asun Ranskassa ja taalla kylla edelleen pieni fyysinen kuritus on normaalia. Ja arvatkaa mita, ranskalaiset lapset kayttaytyvat paremmin kuin suomalaiset lapset.. Suomalainen nami-nami-lassynlaa kasvatus ei ole hyvaksi lapselle.
[/quote]
ei vaan voi toisen kodissa käydä toisen lapseen kiinni...siskosi olisi pitänyt sulle sanoa että tee jotain kohta menee hermo. mä olisin reagoinu aivan samalla tavalla ja olis sisko lähteny ulos ja vähän äkkiä!!!!!! lapsella PITÄÄ olla omassa kodissa turvallinen olo ! mitenkõhän aikuiset reagois..jos sisaruksen puoliso kotonaan mätkii kumppaniaan..ja kylässa läimäyttäis toisen kumppania jos joku pieni väittely.
Mielestäni sinulta on kuviot pahasti hukassa.
Tunnen suurta myötätuntoa sisartasi kohtaan.
Ei, en tekisi rikosilmoitusta. Poliiseilla on oikeitakin töitä tehtävänä.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:43"]
Itseasiassa minun ja vanhempieni välit ovat oikein hyvät, paljon paremmat kuin muilla sisaruksillani vanhempiemme kanssa, puhumme avoimesti kaikesta ja he tietävät kuinka paljon heitä rakastan mutta voin kyllä rehellisesti sanoa että rakastan lastani enemmän kuin heitä vaikkakin ihan pikkiriikkisen enemmän vain mutta enemmän kuitenkin, ja hekin rakastavat minun lastani enemmän kuin ainuttakaan omaa lastaan ja tiedän etteivät he ikinä satuttaisi lastani millään tavalla ja varmasti hekin tekisivät minusta ilmoituksen jos lastani satuttaisin. Enkä ymmärä minkän helvetin takia lapsiin kohdistunutta väkivaltaa aina puolustellaan sillä että käytöshäiriöt vähenee kun lapsi saa vähän selkäänsä ei jumalauta vanhainkodeissakaan mummoja saa hakata vain sen takia että heidän käytöshäiriöt vähenisi (ja niitä siellä vanhainkodissa todellakin riittää! kielenkäyttö osalla pahempaa kuin nykynuorilla) vaan heti ollaan tekemässä kaiken maailman rikosilmotukset.. Joten minkä helvetin takia lapsia muka olisi oikeus tukistaa tai lyödä käytöksen parantamiseksi!? Aletaan sitten mätkimään kaikkia muitakin aikuisia ja vanhuksia jotka vähänkin huonosti käyttäytyvät! Ja tässä aloituksessakin kyse oli että lapsi KINASI! Kyllä saisi vanhainkodeissa jokainen vanhus selkäänsä jos turpiinsa kinaamisesta saisi!
[/quote]Hoitohenkilökunnalla ei ole kasvatusvastuuta vanhuksista niin kuin vanhemmilla on lapsistaan, siinä on pieni ero. Ja kuka nyt enää laitoksessa olevia vanhuksia alkaisi kasvattamaankaan, naurettava ajatus. Jos vanhukset haluavat viettää viimeiset elinvuotensa kiroillen ja saavat siitä jotai iloa niin kiroilkoot, sillä ei ole enää suurta merkitystä tulevaisuuden kannalta.
[/quote]
Ja mistäköhän lähtien pahoinpitely on ollut kasvattamista? Jos nainen nalkuttaa miehelleen tai kinaa niin ilmeisesti sekin on ihan okein että mies vähän huitasee?! siinä vaan kasvatetaan naisesta hyvää vaimoa! Ihan saatanan naurettavaa että lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa puolustetaan sillä että heitä kasvatetaan! väkivalta ja kasvattaminen eivät millään liity toisiinsa! Kavatuskeinoja on kyllä muitakin kuin väkivalta! Ja mitä sillä väkivallalla sitten opetetaan? Että kun joku ei tee niinkun sinä haluat ni saa vähän huitasta? turha sitte ihmetellä minkä takia koulussa lapset mäiskivät toisiaan, jonkun naama ei miellytä niin sitä saa sitten vähä lyödä ja kiusata.. kiusatulle riittää ja kouluampumiset senku lisääntyy.. Kaikki jotka hyväksyvät lapsiin kohdistuvan ruumiillisen kurittamisen voisi siirtää yhdelle saarelle niin saavat siellä sitten mäiskiä tai vaikka saatana tappaa toisensa!
[/quote]Luulet taas olevasi asiantuntija vaikka tektistäsi huomaa ettet tiedä yhtään mistä puhut. Jos olet yhtään lukenut psykologiaa tiedät että hyvän kasvatuksen perusta ovat rajat ja rakkaus. Koulukiusaajat ovat suurin osa juuri niitä rajoitta kasvaneita, välinpitämättömien vanhempien lapsia. Osa on alkoholistien tai narkkarien lapsia mutta vain pieni osa nykyään on vanhempiensa pahoinpitelemiä, ja pelkkä satunnainen tukistetuksi tuleminen ei kenestäkään tee koulukiusaajaa! Suurin osa koulukiusaajista on tosiaankin välinpitämättömien ja rajoja asettamattomien vanhempien lapsia!!
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:37"]ei vaan voi toisen kodissa käydä toisen lapseen kiinni...siskosi olisi pitänyt sulle sanoa että tee jotain kohta menee hermo. mä olisin reagoinu aivan samalla tavalla ja olis sisko lähteny ulos ja vähän äkkiä!!!!!! lapsella PITÄÄ olla omassa kodissa turvallinen olo ! mitenkõhän aikuiset reagois..jos sisaruksen puoliso kotonaan mätkii kumppaniaan..ja kylässa läimäyttäis toisen kumppania jos joku pieni väittely.
[/quote]
Niinpä. Täällä tuntuu surullisen monella olevan sellanen ajattelu maailma että aikuista ei saa satuttaa mutta lasta saa koska se on "kasvatusta". En kyllä enää yhtään ihmettele mistä niitä syrjäytyneitä ja agressiivisia nuoria aikuisia tulee.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:16"]
Tai sitten vaan aikuistut ja ymmärrät epäonnistuneesi kasvatuksessa.
[/quote]
Kuinka 4v. kasvatuksessa on voitu epäonnistua kun se ei ole lähellekään valmis vielä? Sehän on vasta aloitettu. Ei 4v:n tarvi vielä osata kaikkea eikä olla täysin kasvatettu.
[/quote]
Kyllä 4v:n täytyy jo sen verran osata, että "ei" on "ei" ja kinuta ei saa eikä varsinkaan vieraita ärsyttää. Olet kasvattanut lastasi huonosti. Siskosi varmaankin tuli luoksesi saadakseen edes pienen henkireiän omasta rankasta arjestaan, ja mitä hän sinun luotasi saa? Päällekäyvän kakaran ja huutavan siskon. Olipa sinusta hänelle iso apu. Sinun sijassasi minä häpeäisin tosi paljon, koska en pystynyt olemaan siskolle apuna ja annoin vieläpä oman mukulani saattaa hänet suunniltaan. Ei häntä varmaan kiinnosta olla sinun kanssasi enää missään tekemisissä, ja se on ihan oikein. Mitä tulee ponnarista taluttamiseen, se tuskin koski mihinkään muuhun kuin lapsen ylpeyteen.
Opettajana tiedän, että pahimmat ongelmalapset tulevat nimenomaan ns. kovan kurin perheistä. On tarve kapinoida. Mutta ap, sinun velvollisuutesi on tehdä lastensuojeluilmoitus. Kertoa siitä, miten siskosi lasta kasvatetaan ja miten sisarellasi palaa käämit jopa sinun lapsesi kanssa. Ja hän ei ole edes erityislapsi. Näin edesautat sitä, että sisaresi lapsi saa apua ja parhaassa mahdollisessa tapauksessa turvallisen sijaiskodin, jossa voi rauhassa näyttää tunteitaan. Niitäkin kielteisiä. Adhd johtuu usein huonoista oloista perheessä.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:16"]
Tai sitten vaan aikuistut ja ymmärrät epäonnistuneesi kasvatuksessa.
[/quote]
Kuinka 4v. kasvatuksessa on voitu epäonnistua kun se ei ole lähellekään valmis vielä? Sehän on vasta aloitettu. Ei 4v:n tarvi vielä osata kaikkea eikä olla täysin kasvatettu.
[/quote]
Kyllä 4v:n täytyy jo sen verran osata, että "ei" on "ei" ja kinuta ei saa eikä varsinkaan vieraita ärsyttää. Olet kasvattanut lastasi huonosti. Siskosi varmaankin tuli luoksesi saadakseen edes pienen henkireiän omasta rankasta arjestaan, ja mitä hän sinun luotasi saa? Päällekäyvän kakaran ja huutavan siskon. Olipa sinusta hänelle iso apu. Sinun sijassasi minä häpeäisin tosi paljon, koska en pystynyt olemaan siskolle apuna ja annoin vieläpä oman mukulani saattaa hänet suunniltaan. Ei häntä varmaan kiinnosta olla sinun kanssasi enää missään tekemisissä, ja se on ihan oikein. Mitä tulee ponnarista taluttamiseen, se tuskin koski mihinkään muuhun kuin lapsen ylpeyteen.
[/quote]
Oot kyllä aika pihalla lasten kasvatuksesta. Toi että pitäisi tietää ettei saa ärsyttää vieraita aikuisia on ihan naurettava. Neljä vuotias on vielä todella pieni ja opettelee vasta hallitsemaan ja tunnistamaan tunteitaan mikä yleensä tulee ulos kiukutteluna. Mutta vaikka lapsi tekisi IHAN MITÄ VAIN se ei oikeuta minkäänlaiseen väkivaltaan, ei henkiseen tai fyysiseen. Takokaa tämä nyt aivoihinne niin seuraava sukupolvi voi olla onnellisempi. Mutta tää taitaa olla turha toivo.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 19:20"]
Yhyy yhyy. Pieneen tukistamiseen ei kukaan kuole saatana.
[/quote]Joo, se on ihan ok! Miksi ei olisi?
Eli sinuakin saa esim. miehesi tukistaa ja ehkä vähän läpsästäkin, ethän sä siihen kuole! Ja se on sinulle ihan ok?
[/quote]