Tekisitkö siskosta rikosilmoituksen? :( Tukisti lastani,
ja todellakaan ei ole mun lapsen hiuksiin lupa mennä kenenkään kiinni! Tytär 4v ja on tosiaan kovapäinen välillä kun uhmailee ja sisko väsynyt itse adhd/asperger lapsen vanhempana... No mutta ihan järkky raivarin sain kun tätä tilannetta jouduin todistamaan, tiedän että sisko omaansa (poika 6v) tukistelee välillä ja hänen mies samoin, taitaa olla aika normi kasvatusta heidän perheessä ja jos ei ois sisko niin varmaan - ehkä- oisin tehny jonkun ilmoituksen jo :( Ja siis se on koko ajan ollu mielen päällä mutta toisaalta ymmärrän heidän väsymyksen ja sen kun ovat jo lasun kanssa tekemisissä eikä sieltä oo saatu mitään riittävää apua ja se heidän lapsi ihan oikeasti on välillä tosi karmea ja vaikea joten ymmärrän väsymyksen ja uupumuksen ja jollain tasolla myös sen että omaansa kajoaa vaikken sitä siis hyväksykkään..
Mutta siis tilanne oli se että kimpassa oltiin syyslomailemassa ja siskon poika muualla, mun tyttö sitten tavalliseen tapaansa uhmaili eli kokeili miten pitkään saa kinuta, kun sisko käski mene pois, nyt ei saa häiritä. Jos oisin tajunnu tilanteen vakavuuden siis osannu ennakoida oisin tietenki menny hakemaan itse lapsen pois mutta en tajunnu. Yhtäkkiä leimahti siskon raivo ja talutti kirkuvan tyttäreni ponnarista eri huoneeseen huutaen kirosanoilla höystettynä etkö tajua millon sanotaan ei?!! Tuo oli mulle niin iso järkytys että meille tuli kauhea riita ja ajoin siskon pois meiltä. Nyt tekis vihastuksissani mieli tehdä sekä rikosilmoitus etttä lasu-ilmoitus tuosta heidän tukistelustaan joka mun mielesta EI TODELLAKAAN OLE HYVÄKSYTTÄVÄÄ: voi olla tekopyhää että "otan tosissaan" vasta kun omaan muksuuni kajotaan mutta silti. Nyt meni kuppi nurin ja pahasti.
Kommentteja?!!
Kommentit (234)
Tuli sellainen fiilis tämän ketjun luettuani, että tämä aloittaja täälä paljolti kommentoi keskenään, vääntää ja takkuaa. No, huvinsa kullakin.
Normaali, tasapainoinen aikuinen ei hermostu jonkun nelivuotiaan vänkäämisestä. Jos lapsi esittää oman mielipiteensä ja inttää, niin onko teidän mielestänne todellakin oikea suhtautuminen siihen taluttaa hänet ponnarista riepottaen pois? Lapsihan vain keskustelee niin kuin nelivuotias osaa, harjoittelee vuorovaikutusta.
En ymmärrä niitä, jotka loukkaantuvat tai suuttuvat pikkulasten sanomisista. Ojentaa voi, että noin ei saa toiselle sanoa tai että hän on nyt epäkohtelias tai että joku voisi loukkaantua tuollaisesta puheesta, mutta raivostuminen ja tukistaminen nelivuotiaan höpötyksistä on heikkohermoisuutta. Tottakai aikuinen asettaa rajat sille kuinka kauan päämäärätöntä inttämistä kuuntelee, mutta se tehdään ilmoittamalla vain että tästä ei enää keskustella ja jättämällä lapsi huomiotta, ei tarttumalla tukasta kiinni.
Ap:n sisko ja koko perhe tarvitsisi apua, ei ole oikein että lapsen molemmat vanhemmat käyttävät väkivaltaa lapseen joka sairautensa vuoksi ei voi olla muuta kuin on. Ainakaan heidän "kasvatus"tapansa ei tilannetta yhtään paranna. Tekisin perheestäls-ilmoituksen, ehkä heidän tilannettaan alettaisiin hoitaa paremmin kun joku ulkopuolinenkin ilmaisisi huolensa lapsen oloista.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:03"]Olisin mäkin sinuna tuohtunut tuossa tilanteessa mutta en tekis ilmoitusta, kyseessä kuitenkin oma sisko. Lapsen tukistaminen on mielestäni aina väärin mutta ei niin "vakavaa" että lähtisin ilmoa tekemään. Älkää ymmärtäkö väärin.
Puhuitko siskosi kanssa tästä että harkitset ilmoitusta?
[/quote]
Tukistaninen kuulosti minusta enemmän repimiseltä ja henkinenväkivalta päälle.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:40"]Käsiksi käyminen ei ehkä ollut oikein, mutta välillä oppi menee perille kantapään kautta. Jos ap:n lapsi on ns. lellitty ja hänellä on jokin erikoisasema, hän saattoi saada jopa hyvänkin opetuksen.
[/quote]
Sai opetuksen että jos joku ei tee niin kuin haluat on oikeus käydä käsiksi, tukistaa tai jops lyödä? Näin niitä väkivaltaisia aikuisia syntyy.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:19"]
Voi luoja. Minua tukistettiin pienenä jos käyttäydyin huonosti, ja otin opiksi. Ei tarvinnut kuin kerran saada tukkapöllyt, sen jälkeen osasin olla ihmisiksi ja kunnioittaa muita ihmisiä. Mitähän näistä nykyajan lapsista tulee kun kasvatetaan pumpulissa?
[/quote]
Minua ei ole koskaan tukistettu tai lyöty. Minusta tuli insinööri. Siksikö, kun ei "kasvatettu". Ei meidänkään nyt jo aikuisia poikia ole koskaan tukistettu tai vastaavaa. Heistä on tämän hetkisen tilanteen mukaan tullut hyvin käyttäytyviä opiskelijoita.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 19:52"]
Miksi ihmeessä se väsynyt sisko tuli LAPSIperheeseen lepäämään? Entä eikö aikuinen joka käy lapseen kiinni ole huonotapainen? Vai tosiaanko teidät on kasvatettu niin, että ärsyttävään ihmiseen saa käydä kiinni ja tätä voi pahoinpidellä jos sattuu siltä tuntumaan? Vaikka tämän omassa kodissa. Täällä nyt kovasti säälitellään siskoa joka on niin väsynyt. Ja höpöhöpö, ei väsymyskään ole mikään syy käydä pikkulapseen käsiksi. Ja mitä ihmeen palvelua se sisko olettaa saavansa, syyslomalla pitäis lapsikin ajaa pois kotoaan ettei tämä vaan ärsytä arvon siskoa.
Sisko voi mennä hotelliin lepäämään, siellä on rauhallista eikä lapset häiritse. Jos tulee vieraaksi toisen kotiin niin silloin pitää kyetä käyttäytymään. Ja kylässä noudatettaan isäntäväen sääntöjä, ei suinkaan vieraan. Jos säännöt ei kelpaa niin aina voi poistua. Lapseen kiinni käyminen on jo sen luokan teko, että meille ainakin tulis porttikielto, vaikka sitten omalle siskolle. Lisäksi kyllä vakavasti miettisin ls-ilmoituksen tekoa siskosta tämän omaan lapseen nähden. Jos vieras lapsi saa tuollaisen reaktion aikaan niin mitä se oma lapsi joutuu kestämään. Se kuitenkin taitaa ärsyttää äitiään jatkuvasti ja huomattavasti enemmän kuin siskonlapsi. Ties kuinka paljon sitä retuutetaan ja tuksitellaan. Ei tee kovin hyvää jos lapsi tosiaan on adhd. Veikkaan, että siskonlapsella on suurempi vaara tulla räkänokaksi ja hulttionuoreksi kuin ap:n lapsella. Adhd ja vanhemmat ei muuta osaa kuin pahoinpidellä.
[/quote]"Vai tosiaanko teidät on kasvatettu niin, että ärsyttävään ihmiseen saa käydä kiinni ja tätä voi pahoinpidellä jos sattuu siltä tuntumaan?" Aikuisiin ei voi käydä kiinni samalla tavalla kuin lapseen, koska aikuisten kohdalla peli on jo menetetty. Lapsiin käydään kiinni silloin kun puhe ei tehoa, siitä syystä ettei heistä kasvaisi sellaisia aikuisia joihin puhe ei tehoa. Lapset kun valitettavasti kuuntelevat puhetta paremmin silloin kun tietävät että kuuntelemattomuudella on seurauksensa. Niin yksinkertaista se on.
Muakin kiinnostaisi tietää miten se tilanne eteni tuohon pisteeseen, eikö ap itse ehtinyt komentamaan...
Aikesta paistaa, ettet todellakaan osaa kasvattaa sitä mukulaasi. Tuo ei ole normaalia uhmaa vaan puhtaasti huonoa käytöstä. Käsiksi ei saa käydä, sisko teki väärin, mutta myöskään sinusta ei ole kasvattajaksi. Pahinta on, ettet edes tajua sitä.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:00"]ja todellakaan ei ole mun lapsen hiuksiin lupa mennä kenenkään kiinni! Tytär 4v ja on tosiaan kovapäinen välillä kun uhmailee ja sisko väsynyt itse adhd/asperger lapsen vanhempana... No mutta ihan järkky raivarin sain kun tätä tilannetta jouduin todistamaan, tiedän että sisko omaansa (poika 6v) tukistelee välillä ja hänen mies samoin, taitaa olla aika normi kasvatusta heidän perheessä ja jos ei ois sisko niin varmaan - ehkä- oisin tehny jonkun ilmoituksen jo :( Ja siis se on koko ajan ollu mielen päällä mutta toisaalta ymmärrän heidän väsymyksen ja sen kun ovat jo lasun kanssa tekemisissä eikä sieltä oo saatu mitään riittävää apua ja se heidän lapsi ihan oikeasti on välillä tosi karmea ja vaikea joten ymmärrän väsymyksen ja uupumuksen ja jollain tasolla myös sen että omaansa kajoaa vaikken sitä siis hyväksykkään..
Mutta siis tilanne oli se että kimpassa oltiin syyslomailemassa ja siskon poika muualla, mun tyttö sitten tavalliseen tapaansa uhmaili eli kokeili miten pitkään saa kinuta, kun sisko käski mene pois, nyt ei saa häiritä. Jos oisin tajunnu tilanteen vakavuuden siis osannu ennakoida oisin tietenki menny hakemaan itse lapsen pois mutta en tajunnu. Yhtäkkiä leimahti siskon raivo ja talutti kirkuvan tyttäreni ponnarista eri huoneeseen huutaen kirosanoilla höystettynä etkö tajua millon sanotaan ei?!! Tuo oli mulle niin iso järkytys että meille tuli kauhea riita ja ajoin siskon pois meiltä. Nyt tekis vihastuksissani mieli tehdä sekä rikosilmoitus etttä lasu-ilmoitus tuosta heidän tukistelustaan joka mun mielesta EI TODELLAKAAN OLE HYVÄKSYTTÄVÄÄ: voi olla tekopyhää että "otan tosissaan" vasta kun omaan muksuuni kajotaan mutta silti. Nyt meni kuppi nurin ja pahasti.
Kommentteja?!!
[/quote]
Ap, tee ilmoitus lastensuojeluun. Mieti millaista kohtelua lapset joutuu siskoltasi ja mieheltä kestään. Lapsi on kuitenkin aina fyysisesti ja henkisesti heikompi kuin aikuinen ja täysin aikuisen armoilla. Jos et nyt puutu, tilanne voi pahentua.
Minäkin kyllä suuttuisin ja pahasti jos joku aikuinen kohtelisi mun lastani noin!
Hei ap, olen samaa mieltä kanssasi, tukistaminen oli väärin. Siskosi lapsia ajatellen olisi kuitenkin ehkä viisainta yrittää etsiä hänelle apua. Voisin kuvitella, että mitä ahtaammalle vanhempi joutuu, sitä helpommin räjähtää.
Ensi- ja turvakotiin voisi soittaa ja kysyä, osaisivatko jeesata. Heillä on ihmisiä, jotka osaavat auttaa myös uupumuksen aiheuttamissa pulmissa. Itse kävin juttelemassa kyseisen järjestön baby blues -työntekijän kanssa, koska väsymykseni ja tuen puute purkautui raivareina, kun esikoinen valvotti. Ja siis mulla ei ollut mikään baby blues vaan useamman vuoden painolasti.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:49"]Minua tavallaan huvittaa tämä hysteria tukistamisesta. Kenties minusta sitten tuli sairas ihminen, kun itseä lyötiin ja pahoinpideltiin lapsena henkisesti ja fyysisesti. Tukistaminen tuntuu jotenkin niin pieneltä, toki monien silmissä sekin on väkivaltaa ja traumaattista lapselle. Ennemmin minä miettisin sitä, että lapsia hakataan ja jopa raiskataan, sitäkin kun tuppaa tapahtumaan. Toki ymmärrän, nämä ovat ääripää tilanteita ja varmaan vaikuttaneet minuunkin, koska en vain näe tukistamista pahana. Siis sellaista pientä, en puhu siitä, että hiuksista kiinni ja paiskotaan seiniin. Sitäkin kokenut.
En minä sentään rikosilmoitusta menisi tekemään, huh huh. Voi siskolle suoraan sanoa, ettei sinun lastasi kosketa väkivalloin ja sovitte asian rauhassa tai sitten riidoissa.
[/quote]
Näin se just on. Sua on pahoinpidelty lapsena (tukistettu ja heitelty seinään?) koit silloin ja näköjään vieläkin ansaitsevasi sen. Mikä on todella surullista. Ja koska vieläkin ajattelet sen olevan ok niin tulet jatkamaan sitä omiin lapsiisi ja niin sinun lapsesi jatkavat sitä omiin lapsiinsa...että näin. Väkivalta EI IKINÄ ole oikein! Ja TUKISTAMINEN on VÄKIVALTAA! Yrittäkää nyt tajuta tämä. Lapsi raukat :(
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:49"]Minua tavallaan huvittaa tämä hysteria tukistamisesta. Kenties minusta sitten tuli sairas ihminen, kun itseä lyötiin ja pahoinpideltiin lapsena henkisesti ja fyysisesti. Tukistaminen tuntuu jotenkin niin pieneltä, toki monien silmissä sekin on väkivaltaa ja traumaattista lapselle. Ennemmin minä miettisin sitä, että lapsia hakataan ja jopa raiskataan, sitäkin kun tuppaa tapahtumaan. Toki ymmärrän, nämä ovat ääripää tilanteita ja varmaan vaikuttaneet minuunkin, koska en vain näe tukistamista pahana. Siis sellaista pientä, en puhu siitä, että hiuksista kiinni ja paiskotaan seiniin. Sitäkin kokenut.
En minä sentään rikosilmoitusta menisi tekemään, huh huh. Voi siskolle suoraan sanoa, ettei sinun lastasi kosketa väkivalloin ja sovitte asian rauhassa tai sitten riidoissa.
[/quote]
Näin se just on. Sua on pahoinpidelty lapsena (tukistettu ja heitelty seinään?) koit silloin ja näköjään vieläkin ansaitsevasi sen. Mikä on todella surullista. Ja koska vieläkin ajattelet sen olevan ok niin tulet jatkamaan sitä omiin lapsiisi ja niin sinun lapsesi jatkavat sitä omiin lapsiinsa...että näin. Väkivalta EI IKINÄ ole oikein! Ja TUKISTAMINEN on VÄKIVALTAA! Yrittäkää nyt tajuta tämä. Lapsi raukat :(
[/quote]
Oho! meni näköjään ohi tuo että on myös lyöty. Älä jatka väkivaltaa tuleville sukupolville ole kiltti! Ja hae apua jostain lapsuuden traumoillesi niin ehkä ymmärrät sitten että tosiaan "pelkkä" tukistaminen ei ole oikein niin lasta kuin aikuistakaan kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 19:55"]
Itseasiassa minun ja vanhempieni välit ovat oikein hyvät, paljon paremmat kuin muilla sisaruksillani vanhempiemme kanssa, puhumme avoimesti kaikesta ja he tietävät kuinka paljon heitä rakastan mutta voin kyllä rehellisesti sanoa että rakastan lastani enemmän kuin heitä vaikkakin ihan pikkiriikkisen enemmän vain mutta enemmän kuitenkin, ja hekin rakastavat minun lastani enemmän kuin ainuttakaan omaa lastaan ja tiedän etteivät he ikinä satuttaisi lastani millään tavalla ja varmasti hekin tekisivät minusta ilmoituksen jos lastani satuttaisin. Enkä ymmärä minkän helvetin takia lapsiin kohdistunutta väkivaltaa aina puolustellaan sillä että käytöshäiriöt vähenee kun lapsi saa vähän selkäänsä ei jumalauta vanhainkodeissakaan mummoja saa hakata vain sen takia että heidän käytöshäiriöt vähenisi (ja niitä siellä vanhainkodissa todellakin riittää! kielenkäyttö osalla pahempaa kuin nykynuorilla) vaan heti ollaan tekemässä kaiken maailman rikosilmotukset.. Joten minkä helvetin takia lapsia muka olisi oikeus tukistaa tai lyödä käytöksen parantamiseksi!? Aletaan sitten mätkimään kaikkia muitakin aikuisia ja vanhuksia jotka vähänkin huonosti käyttäytyvät! Ja tässä aloituksessakin kyse oli että lapsi KINASI! Kyllä saisi vanhainkodeissa jokainen vanhus selkäänsä jos turpiinsa kinaamisesta saisi!
[/quote]Hoitohenkilökunnalla ei ole kasvatusvastuuta vanhuksista niin kuin vanhemmilla on lapsistaan, siinä on pieni ero. Ja kuka nyt enää laitoksessa olevia vanhuksia alkaisi kasvattamaankaan, naurettava ajatus. Jos vanhukset haluavat viettää viimeiset elinvuotensa kiroillen ja saavat siitä jotai iloa niin kiroilkoot, sillä ei ole enää suurta merkitystä tulevaisuuden kannalta.
Mikset hakenut pentuasi, kun kuulit, ettei se siskoasi tottele?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:03"]
Ap on oikeassa. Ei lasta saa tukistaa eikä muutenkaan käydä käsiksi. Siskosi lapsesta olisin oikeasti huolissani. Ehkä poika käyttäytyy huonosti juuri sen takia kun saa kovakouraista kohtelua, kiroillaan ja revitään hiuksista. Jos tätä tehdään jo muiden nähden, luultavasta vielä pahempaa tapahtuu kun kukaan ei nää. Tee lastensuojelu ilmoitus pojasta. Taitaa raukka saada aika huonoa kohtelua.
[/quote]Eikö olekin hassua että kun tukistaminen ja muu rajojen asettaminen lapsille Suomessa on olennaisesti vähentynyt niin samaan tahtiin lasten käytöshäiriöt ja väkivaltaisuus senkun lisääntyvät?! Mahtaisiko johtua siitä että kurittomilta lapsilta johtuu perusturvan tunne, jota he oirehtivat? Koska vanhemmat jotka eivät aseta lapsilleen rajoja ja valvo niiden noudattamista ovat välinpitämättömiä vanhempia.
[/quote]EI hyvä ihminen ruumiillinen kuritus luo PERUSTURVAN TUNNETTA. Päin vastoin Miten voi olla että täällä on näin väkivaltaista porukkaa liikkeellä.Rajoja voi asettaa ilman lyömistä. Et oli koskaan tainnut kuulla, että ihminen oppii myös puhumalla. Vai minkälaisia lapsia teilla on?? Onko puhutun ymmärtämisen vaikeutta? Väitätkö tosiaan että vanhempi joka ei lyö lastaan on välinpitämätön. Onko rajat lyömistä??? Äitiäni oli pienenä lyöty, hän päätti,että jos hänellä joskus lapsia niitä ei lyödä. Meitä ei lyöty. Ei oltu häiriintyneitä eikä käytöshäiriöisiä. Omia lapsiani en ole lyönyt ja parempi käytöksisiä nuoria saa etsiä. Kaikki perheet joissa väkivaltaa on käytetty myös lapset väkivaltaisia.
[/quote]Et tainnut ihan tajuta asian ydintä. Ongelma kun on ap:n lapsen kaltaiset lapset joita ei ole koskaan tukistettu mutta ei osattu muullakaan tapaa kasvattaa. Etkö ollenkaan lukenut ap:n aloitusta? Hänen lapsensaha nimenomaan oli "kasvatettu" tottelemaan puhetta mutta ei hän kuitenkaan puhetta kuunnellut, vaan totteli vasta kun tukistettiin. Noita lapsia on nykyään paljon!
Ja tuo väitteesi että kaikissa perheissä joissa on käytetty väkivaltaa myös lapset ovat väkivaltaisia on sanonko mitä... Itse asiassa olen huomannut että asia on useimmin enemmänkin päinvastoin! Äläkä nyt taas käsitä tahallasi väärin. En usko että hyvätapaiset kaverini joita on lapsena tukistettu ovat hyvätapaisia siksi että heitä on tukistettu, vaan siksi että perheissä joissa lapsia on tukistettu on yleensä muutenkin tiukemmat rajat, vaikka tukistamisella ja hyväkäytöksisyydellä ei suoraa yhteyttä varmasti olekaan.
[/quote]
Lapsen tukistaminen ja hiuksista raahaaminen on Suomen lain mukaan rikos. Piste. Motiivikin väkivallalle oli tuossa tilanteessa ihan naurettava! Siis ihan naurettava, miten te aikuiset ihmiset voitte puolustella tuollaista?
Mun mielestä kurittomia lapsia kasvaa kun äidit/isät puolustelee väärin tehneitä lapsiaan ja yrittää etsiä syntipukkia toisista lapsista oman lapsensa kolttosiin. Omin silmin olen tätä ollut todistamassa ja ei voi kun ihmetellä kiusaajien,pikkuvarkaiden ja valehtelevien pikkulasten vanhempien kieroa kasvatustapaa.
Entä sitten kun te lastenne pahoinpitelijät olette vanhoja ja heikkoja ja pahoinpitelemänne lapset aikuisia. Onko ok että lapsenne pitävät samalla tyylillä tukistaen kuria teille vanhoille höperöille?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 19:52"]
Miksi ihmeessä se väsynyt sisko tuli LAPSIperheeseen lepäämään? Entä eikö aikuinen joka käy lapseen kiinni ole huonotapainen? Vai tosiaanko teidät on kasvatettu niin, että ärsyttävään ihmiseen saa käydä kiinni ja tätä voi pahoinpidellä jos sattuu siltä tuntumaan? Vaikka tämän omassa kodissa. Täällä nyt kovasti säälitellään siskoa joka on niin väsynyt. Ja höpöhöpö, ei väsymyskään ole mikään syy käydä pikkulapseen käsiksi. Ja mitä ihmeen palvelua se sisko olettaa saavansa, syyslomalla pitäis lapsikin ajaa pois kotoaan ettei tämä vaan ärsytä arvon siskoa.
Sisko voi mennä hotelliin lepäämään, siellä on rauhallista eikä lapset häiritse. Jos tulee vieraaksi toisen kotiin niin silloin pitää kyetä käyttäytymään. Ja kylässä noudatettaan isäntäväen sääntöjä, ei suinkaan vieraan. Jos säännöt ei kelpaa niin aina voi poistua. Lapseen kiinni käyminen on jo sen luokan teko, että meille ainakin tulis porttikielto, vaikka sitten omalle siskolle. Lisäksi kyllä vakavasti miettisin ls-ilmoituksen tekoa siskosta tämän omaan lapseen nähden. Jos vieras lapsi saa tuollaisen reaktion aikaan niin mitä se oma lapsi joutuu kestämään. Se kuitenkin taitaa ärsyttää äitiään jatkuvasti ja huomattavasti enemmän kuin siskonlapsi. Ties kuinka paljon sitä retuutetaan ja tuksitellaan. Ei tee kovin hyvää jos lapsi tosiaan on adhd. Veikkaan, että siskonlapsella on suurempi vaara tulla räkänokaksi ja hulttionuoreksi kuin ap:n lapsella. Adhd ja vanhemmat ei muuta osaa kuin pahoinpidellä.
[/quote]"Vai tosiaanko teidät on kasvatettu niin, että ärsyttävään ihmiseen saa käydä kiinni ja tätä voi pahoinpidellä jos sattuu siltä tuntumaan?" Aikuisiin ei voi käydä kiinni samalla tavalla kuin lapseen, koska aikuisten kohdalla peli on jo menetetty. Lapsiin käydään kiinni silloin kun puhe ei tehoa, siitä syystä ettei heistä kasvaisi sellaisia aikuisia joihin puhe ei tehoa. Lapset kun valitettavasti kuuntelevat puhetta paremmin silloin kun tietävät että kuuntelemattomuudella on seurauksensa. Niin yksinkertaista se on.
[/quote]Tää oli kyllä pohjanoteeraus. Vai saa lasta lyödä,että oppivat kuuntelemaan. minä taas luulen,että ne kuuntelee just sen takia kun ei ole lyöty. Vanhempien täytyy kunnioittaa lastaan niin lapsikin oppii kunnioittamaan vanhempiaan ja kuuntelee mitä ne sanoo.Lapsi oppii matkimalla ja esimerkistä. Kokemusta on
[/quote]Niin kuin ap:n lapsikin, kuunteli just sen takia kun ei ole lyöty... juupa juu, tais olla päin vastoin. Kyllä se vain niin on että ne lapset joilla on tiukin kuri kotona myös käyttäytyvät parhaiten, se näkyy aika selkeästi päiväkodeissa! Tiukka kuri ei tietenkään välttämättä tarkoita väkivaltaa eikä liian tiukka kuri välttämättä muuten ole kaikilta puolin hyvä asia. Mutta kyllä se käytöksessä positiivisesti näkyy kun rajat kotona ovat selkeät, sano mitä sanot.
[/quote]Mutta eihän tiukalla kurilla olemitään tekemista väkivallan kanssa. Kuri ja kasvatus on eriasia kuin väkivalta."Tiukka kuri ei tietenkään VÄLTTÄMÄTTÄ tarkiota väkivaltaa.."?????Mutta siis voi tarkoittaa ja on mielestäsi täysin hyväksyttävää. Itse en ole lapsiani tukistanut. Kaikista kasvanut ystävällisiä, toiset ihmiset huomioon ottavia, keskustelemalla asiansa hoitavia nuoria. Miten täällä voidaan puolustella väkivaltaa kasvatus keinona. Tukistaminenkin on väkivaltaa.
Tukistaminen on Suomen lain mukaan rikos, vaikka ap ei osaisi kasvattaa lastaan (mitä en itse epäile). Vaikka neljävuotias hyppisi tätinsä silmille, neljävuotiasta ei saa tukistaa, piste.
Lapsi käyttäytyy lyhytjänteisesti impulssiensa mukaan ja vaatii rajoja, mutta aikuiselta tulee odottaa erilaista käytöstä.
Kuulostaa siltä, että neljävuotias olisi kinannut jonkun ikäisensä kanssa, joka sitten hetken mielijohteesta on tukistanut. Näin käytäytyvät lapset - Kyseessä on kuitenkin valitettavasti ollut aikuinen.
No nyt jos lapsesi ap kertoo tapauksesta esimerkiksi päiväkodissa, niin siellä on velvollisuus tehdä sinun lapsestasi ls-ilmoitus eli suosittelisin sinua ottamaan yhteyttä sisaresi toimista lastensuojeluun. Suomen laki menee näin.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 19:20"]
Yhyy yhyy. Pieneen tukistamiseen ei kukaan kuole saatana.
[/quote]
Eli sinuakin saa esim. miehesi tukistaa ja ehkä vähän läpsästäkin, ethän sä siihen kuole! Ja se on sinulle ihan ok?