Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työnhaku oikeasti tällaista nykyään? (Sis linkki). Alan itkemään jos on!

Vierailija
10.09.2021 |

Jäin yllättäen työttömäksi kun työpaikkani (siis firma) myytiin ja uusi omistaja saneerasi pois tietyt avainroolit (halutessaan miehittää ne omilla henkilöillään). Sain toki 6kk ”kädenpuristuksen” mutta siitä huolimatta olen nyt työtön ja etsinyt jo 3kk tuloksetta työtä.

Osaamiseni on hyvää (taloushallinto), on päällikkötason kokemusta, esimieskokemusta yli 15v, CV on aukoton.
Mutta. Mulla on hankala tilanne sillä asun kaupungissa jossa mulla ei ole mitään verkostoa. Joudun asumaan tässä ainakin muutaman vuoden, lähiomaisen hoivan takia.

Kun luin tämän työnhaku-opstuksen niin aloin melkein itkeä. Oikeastiko se on tällaista nykyään? Pitää kommentoida kaikkea twitterissa, tehdä myyvät webbisivut itsestään, tunkea joka kissanrisistiäiseen verkottuakseen? Artikkeli oli jotenkin niin ilkeästi kirjoitettu että tunnen itseni epäkelvoksi muumioksi (olen 44v).
Tässä tää linkki
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/tyonhaku-nailla-ohjeilla-saat-unelm…

Onko enää KETÄÄN joka olisi saanut työn ilman suhteita ja ihan perinteisellä hakemuksella?

Kommentit (468)

Vierailija
1/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuota se on. Palasin takasin ensimmäiseen duunariammattiini, siellä asiat toimivat kuten ennenkin.'42 v.

Vierailija
2/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla periaatteessa sama tausta, eri alalta. Pörssiyhtiössä päällikkötasolla.

Kaikki duunit olen saanut suhteilla.

Tiliä ei ole missään somealustassa, toivottavasti ei koskana tulekaan.

Soittele kaikki työtutut läpi ja kerro tilanteesta, äkkiseltään en keksi parempaa neuvoa.

On mielestäni turhaa alkaa nyt rakentamaan somemainetta, jos joutuu lähtemään nollasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaku on tosiaan ihan hirveää pelleilyä ja teatteria nykyään. Siinä kaikki esittää roolia, leikkii leikkiä, lausuu tietyt vuorosanat ja pitää osata tunkea mukaan kaikki kliseet… erityisesti pitää olla INTOHIMOINEN.

En yhtään ihmettele että moni työtön luovuttaa. Töistä 80% menee suhteilla ja lopuissa on aina se 200 hakijaa joiden seasta on mahdoton nousta esiin.

Olen itse rekrytoinnista epäsuorasti vastuussa (alaiseni on se varsinainen rekrytoija) ja huomaan myös sen että monilla on vaikka mitä härpäkettä hakemuksissa, juuri youtube-videota, webbisivua, portfoliota… miten siinä enää perus-Cv sitten riittää.

Mun vahva näkemys on että rekrytointi on pahasti rikki. Tällaisenaan se ei vaan toimi. Väärällä tavalla väärät ihmiset pääsee esiin (supliikit myyntimiehet jotka osaa tehdä hienot esittelyvideot) ja sitten introvertit tipahtaa pois (ellei erikseen varmista että heidät otetaan mukaan vaikkei olisikaan hieno multimediashowta tehty)

En osaa suoraan sanoa mikä olisi se oikea tapa. Ehkä etäänlainen työnhaun tinder. Nyt tekrytointi pn aivan hullun hommaa, joka paikkaan työnhakija tekee tuntien työn sorvatessaan hakemuksia ja sitten se valuu hukkaan kun tulee ”ei kiitos” kirje.

Työnhaku on pilalla.

Vierailija
4/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Mulla periaatteessa sama tausta, eri alalta. Pörssiyhtiössä päällikkötasolla.

Kaikki duunit olen saanut suhteilla.

Tiliä ei ole missään somealustassa, toivottavasti ei koskana tulekaan.

Soittele kaikki työtutut läpi ja kerro tilanteesta, äkkiseltään en keksi parempaa neuvoa.

On mielestäni turhaa alkaa nyt rakentamaan somemainetta, jos joutuu lähtemään nollasta.

No tää se varmaan on. Nyt on vaan se vaikea tilanne että yhtäkään tuttua ei ole tästä nykyisestä kaupungista. Potkut eivät olleet uhkana silloin kun muutin, joten tilanne tuli yllättäen. Asun siis kaupungissa missä mulla ei ole verkostoa lainkaan. En oikein nyt tiedä mitä tehdä. Pahalta näyttää. Ap

Vierailija
5/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan - soittele kaikki tutut ja ”tuntemattomat” läpi kuten edellinen kertoi. Puhu avoimesti että etsit työtä.

Jostain voi tärpätä kun ihmiset tietävät.

Vierailija
6/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuota se on. Palasin takasin ensimmäiseen duunariammattiini, siellä asiat toimivat kuten ennenkin.'42 v.

Näin varmaan tekee kohta muutkin. Myös minua ahdistaa tuo hirveä pelleily ja feikkaus ja esitys mitä pitää työtä hakeakseen tehdä. Työnhaku päällä täälläkin ja kaikkialta tulee ei-kiitos lappua…

Vierailija
7/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä avoimia hakemuksia. Tee kunnon hakemus. Muista kuva!

Kaikki työpaikat eivät tule julkiseen hakuun.

Vierailija
8/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkö takia en saa töitä kun en todellakaan ala brändäämään itseäni pitkin nettiä yms. Sairas maailma. Ja sitten on muka pulaa osaavista työntekijöistä? Katinpskt

Vierailija
9/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman todennut. Eli ihan naurettavaa pelleilyä työnhaku.

Vierailija
10/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan - soittele kaikki tutut ja ”tuntemattomat” läpi kuten edellinen kertoi. Puhu avoimesti että etsit työtä.

Tämä ei kamalasti auta koska en voi muuttaa sinne missä ne tutut on. Vaikea tilanne. Voin toki yrittää sitä kautta jos joku osaisi vinkata mistä saisi etätöitä. En voi muuttaa tästä nyt pois omaisen takia. Sen jälkeen toki voin kun, noh, vastuu päättyy (jos ymmärrätte mitä tarkoitan). Ap

Vierailija
11/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tuo tuttujen läpi soitteleminen on paras vaihtoehto. Sulla on varmasti työn kautta tuttuja, jotka arvostavat sinua, kun olet tehnyt työsi hyvin.

Jos he eivät heti osas vinkata työtä, kysy heiltä myös linkkiä seuraavaan ihmiseen, joka ehkä voisi auttaa. "Matti Möttönen sanoi, että sinä tiedät tämän alan hommat, mulla olis tätä ja tätä osaamista..."

Paikka ei nyt onneksi ole niin olennainen, kun monet firmat sallivat 80-100 % etätyön.

Menestystä eteenpäin!

Vierailija
12/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun olet julkisesti somessa niin sun tiedot on ja pysyy siellä😬

Vierailija
13/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senkö takia en saa töitä kun en todellakaan ala brändäämään itseäni pitkin nettiä yms. Sairas maailma. Ja sitten on muka pulaa osaavista työntekijöistä? Katinpskt

Mä oon alkanut havahtua tähän samaan. Mulla on oikeasti todella kovan tason CV ja johtoryhmätasolla ollut yli 10v. Sit tuli uusi tj ja pudotti johtoryhmäläiset ö-mappiin.

En osaa tehdä mitään webbisivuja enkä ala tän takia menemään twitteriin, ja inhoan tuota ylipirteää sosiaalista pazkaa missä kaikki pätee ja nostaa itseään linkedinissä.

Varmaan sit pitää luovuttaa heti kättelyssä ;(

Vierailija
14/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa työnhaku on aivan outoa. Ei riitä sinun oma persoonasi. Jos et ole pirteä ja yli-innokas, ei ole mahdollista ilma suhteita saada työtä. Suomessa ei ymmärretä erilaisuuksien painoarvoa työyhteisössä. Kaikista toimivin organisaatio on kun eri taustaisia ihmisiä ja eri persoonallisuuksia tiimeissä. Suomalainen johtaminen on pa*kaa ja kuvitellaan, että joku pirteä pipsa sieltä tulee muiden pirteiden pipsojen kanssa tekemään firmasta dynaamista ja innovatiivista edelläkävijää. Todellisuudessa sitä dynaamista toimintaa ja innovatiivista ajattelua saataisiin kun otettaisiin työyhteisöön vastakkain ajattelevia ihmisiä ja saadaan heidän työnsä toimimaan.

Vierailija
15/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata uskoa kaikkia kyykytysjuttuja mitä sinulle sanotaan. He arvaavat sinun olevan epätoivoinen ja kokeilevat kuinka alas olet valmis menemään. Pidä tiukasti kiinni siitä linjasta minkä koet asialliseksi.

Vierailija
16/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt 3,5 kk työtön. Yhteen haastatteluun pääsin, mutta työ oli liian teknisesti haastavaa mulle. Muuten meni hyvin siis, mutta it-tukitoiminnoissa musta ei olisi apua. Olen 45-vuotias. Lähettelen noin pari hakemusta viikossa alani hommiin ja muitakin. Usein en saa mitään vastausta. Tuntuu toivottomalta. Välillä hiipii päälle ahdistus ja paniikki.

Vierailija
17/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiko kukaan tuota linkattua artikkelia? Mä tulin myös vihaiseksi, se oli jotenkin todella alentavasti kirjoitettu. Siis tyyliin jos et tee näin ja noin, syrjäydyt. Tai jos luulet että perushakemus riittää, olet kohta mölkkypajalla vuolemassa pölkkyjä 9e päiväpalkalla.

Mun mielestä tuo ei ollut nokkelaa huumoria. Tuo oli täyttä v*ttuilua. Ihan todella loukkaavaan sävyyn kirjoitettu. Taidan laittaa palautetta asiasta.

Vierailija
18/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pystyisi tekemään aluksi töitä etänä siihen kaupunkiin, jossa sinulla on verkosto?

Vierailija
19/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet voinut tehdä työtäsi ilman yhtään tuttuja? Et ole töissäsi siis ollut yhteydessä yhteenkään asiakkaaseen tai yhteistyökumppaniin?

Ainoa some josta on oikeasti hyötyä työnhaussa on LinkedIn. Siellä verkostaudutaan em sidosryhmien kanssa, ja esim apn olisi nyt helppo etsiä paikkakunnalla asuvia saman alan ihmisiä jotka ovat esim yhden yhteyden päässä. "Välihenkilöä" voisi sitten pyytää esittelemään heidät toisilleen.

Jos ei ole vuosien myötä edes tullut mieleen että tällaisissa töissä on tärkeää olla jonkinlainen verkosto varalla, on se tosiaan työttömyyden iskiessä vähän myöhäistä. Toki voi kokeilla, ja yrittää lisätä verkostoonsa vanhoja tuttuja ja toivoa että he vielä tunnistavat.

Sanotaan vielä että viimeiset kolme työpaikkaa olen saanut puhtaasti LinkedInin kautta, mutta en henkilökohtaisilla suhteilla vaan ihan avoimesti verkostautumalla saman alan toimijoiden kanssa joita en entuudestaan tunne. Vaatii viitseliäisyyttä mutta ei todellakaan mitään pellevideoita tai twitterin käyttöä.

Vierailija
20/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

etippä sanalla "headhunter" joku ja "ilmianna" itsesi potentiaalisena työnhakijana! Ihan tavis CV.n teet ilman kikkakakkosia, kakk....kikkosia heh...ja joo tutun tutulle että mulla ois nyt vapaata,onko teillä duuneja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme