Tuleeko asuinympäristösi mielenterveyttä? (Kriteerit alla)
Kriteerit ovat HS mukaan: Luonnonläheisyys, yhteisöllisyys, asioiden läheisyys sekä hyvä palveluverkko.
Esimerkiksi Tampereen Tahmela on tällainen.
Onko teidän?
Kommentit (13)
Kyllä tämä taitaa olla. Kauppaan ja sairaalaan on 300 metriä matkaa, Järvenrantaan 100 metriä ja kupungin keskusutaan noin kilomeri.
Kyllä. asun Helsingin Ruskeasuolla, rauhallinen, yhteisöllinen muumilaakso jossa keskuspuiosto on lähellä mutta kulkuyhtydetkin on hyvät myös keskustaan.
Asun, mutta olen introvertti, joten yhteisöllisyys ei hirveästi ole mun juttu, mutta pärjään silti.
Tuo "Asioiden läheisyys" oli lehdessä että "inhimillinen mittakaava". Ap
Kyllä toteutuu, erityisesti luonnonläheisyys kun ollaan järven rannalla. Kaikkien tämän alueen talojen asukkaat tunnetaan vähintään kasvotuttuina, lähinaapurin kanssa hyvissä väleissä ja yya toimii. Palveluihin n. 2,5 km.
Ei mitään näistä.
Asun viitasaarelaisessa lähiössä, ei töitä - ei rahaa, ei kavereita, palvelut on lähteneet kylältä. Luontoa on joo - puiden latvoja näkyy ikkunasta. Työtön ämpäri mukaan ja metsään.
Missä Suomessa on muka jotain yhteisöllisyyttä 😂 Hyvin harvassa paikassa, väitän.
Tässä yhteisössä varastellaan pyykkituvasta toisten pyykitkin.
Itselle riittää luonnonläheisyys. Mitä vähemmän yhteiskuntaa, palveluja ja ihmisiä, sitä parempi
En nyt yhteisöllisyydestä tiedä, kai sitäkin löytyisi jos etsisi. Muut kriteerit täyttyvät kivasti. Luonnonläheisyydessä on aina se hinta että ihan palveluiden vieressä ei voi asua (en pidä asuinpaikkaa luonnonläheisenä jonkin kaupunkipuistikon perusteella.)
Mun mökillä on tuollaista, paitsi että palvelut on kaukana. Tosin näen senkin vain hyvänä asiana, koska silloin myös liikenteen äänet ja turhat ihmiset pysyy kauempana. Naapureiden kanssa meillä on hyvä yhteisö ja ymmärretään toisiamme. Saatetaan istua jonkun pihalla tuntikausia merta ja luontoa tuijottamassa tai saunoa ja uida porukalla niin ettei jokaisen tartte joka päivä lämmittää omaa saunaa. Jos joku tarvitsee jotain, kysyy ensin naapureilta lainaan enne kuin lähtee hakemaan. Esim. Tikkaita voidaan lainata naapurilta ja he lainasivat meiltä viimeksi kuviosahaa.
Ei todellakaan. Mikkelin Laajalampi, ankeampaa paikkaa saa hakea. Paikkaa sanotaan Mikkelin Monacoksi, kukaan ei käy töissä, ja maksa veroja. Itse olen muuttamassa pois. Ei olisi pitänyt edes muuttaa tuonne.