Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työnhaku oikeasti tällaista nykyään? (Sis linkki). Alan itkemään jos on!

Vierailija
10.09.2021 |

Jäin yllättäen työttömäksi kun työpaikkani (siis firma) myytiin ja uusi omistaja saneerasi pois tietyt avainroolit (halutessaan miehittää ne omilla henkilöillään). Sain toki 6kk ”kädenpuristuksen” mutta siitä huolimatta olen nyt työtön ja etsinyt jo 3kk tuloksetta työtä.

Osaamiseni on hyvää (taloushallinto), on päällikkötason kokemusta, esimieskokemusta yli 15v, CV on aukoton.
Mutta. Mulla on hankala tilanne sillä asun kaupungissa jossa mulla ei ole mitään verkostoa. Joudun asumaan tässä ainakin muutaman vuoden, lähiomaisen hoivan takia.

Kun luin tämän työnhaku-opstuksen niin aloin melkein itkeä. Oikeastiko se on tällaista nykyään? Pitää kommentoida kaikkea twitterissa, tehdä myyvät webbisivut itsestään, tunkea joka kissanrisistiäiseen verkottuakseen? Artikkeli oli jotenkin niin ilkeästi kirjoitettu että tunnen itseni epäkelvoksi muumioksi (olen 44v).
Tässä tää linkki
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/tyonhaku-nailla-ohjeilla-saat-unelm…

Onko enää KETÄÄN joka olisi saanut työn ilman suhteita ja ihan perinteisellä hakemuksella?

Kommentit (468)

Vierailija
41/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähiomainen vanhempi?

Kyllä omille vanhemmille löytyi hoitopaikka nopeasti palvelutalossa, kun paikkakunnalla asuva sisar kuoli ja itse asun satojen kilometrien päässä.

Aina kun oli tilanne päällä (ambulanssi kyytiä vaille), niin voivotteli viranomaisille, kun on täällä 200 km päässä.

Vierailija
42/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nuorekas valokuva itsestäsi hakemukseen niin et välttämättä tarvitse verkostoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kellarissa ap on tehnyt päällikköduuniaan, jos kontaktit on noin tiukasti rajattu kuntarajoihin?

Oletko ihan varma, ettet ole ymmärtänyt toimenkuvaasi ja asemaasi yrityksessä väärin?

Vierailija
44/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pelästyä niitä työpaikkailmoituksia. Jos mietit entisiä työkavereitasi niin ei hekään varmaan niin säkenöivää porukkaa ollut. Oikeasti hyviin paikkoihin riittää että on kiinnostunut hoitamaan hommat hyvin ja sopeutumaan työyhteisöön.

Vierailija
45/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok, oletetaan että asut Mäntässä, Mikkelissä tai Rovaniemellä.

Selvitä alueen liike-elämästä 2-3 tärkeää tyyppiä. Siis sellaista, jotka ovat pyörittäneet firmaa 20-50 vuotta ja joita seudulla kunnioitetaan. Kysy joltain fiksulta yrittäjältä ensin, ketkä ovat seudun napanaisia. Varmistu, että nämä vaikutusvaltaiset ihmiset, joihin otat thteyttä, ovat hyvähtahtoisia maineeltaan.

Sitten ota yhteyttä. Suurissa kaupungeissa ollaan kiireisempiä, mutta muualla ihmisillä on paremmin aikaa. Soitto toimii usein, joskus tapaaminenkin on mahdollista.

Kerro kokemuksesi ja mitä osaat.

Ylläpidä osaamistasi ja tee päivittäin jotain oman alaasi liittyvää. Se ylläpitää mielenterveyttäsi ja itseluottamustadi.

Toivon, että sinua onnistaa.

Vierailija
46/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet voinut tehdä työtäsi ilman yhtään tuttuja? Et ole töissäsi siis ollut yhteydessä yhteenkään asiakkaaseen tai yhteistyökumppaniin?

Ainoa some josta on oikeasti hyötyä työnhaussa on LinkedIn. Siellä verkostaudutaan em sidosryhmien kanssa, ja esim apn olisi nyt helppo etsiä paikkakunnalla asuvia saman alan ihmisiä jotka ovat esim yhden yhteyden päässä. "Välihenkilöä" voisi sitten pyytää esittelemään heidät toisilleen.

Jos ei ole vuosien myötä edes tullut mieleen että tällaisissa töissä on tärkeää olla jonkinlainen verkosto varalla, on se tosiaan työttömyyden iskiessä vähän myöhäistä. Toki voi kokeilla, ja yrittää lisätä verkostoonsa vanhoja tuttuja ja toivoa että he vielä tunnistavat.

Sanotaan vielä että viimeiset kolme työpaikkaa olen saanut puhtaasti LinkedInin kautta, mutta en henkilökohtaisilla suhteilla vaan ihan avoimesti verkostautumalla saman alan toimijoiden kanssa joita en entuudestaan tunne. Vaatii viitseliäisyyttä mutta ei todellakaan mitään pellevideoita tai twitterin käyttöä.

Et selvästi lukenut aloitustani. Jos olisit lukenut olisit myös ymmärtänyt että kaikki kontaktit on eri kaupungissa ja aikaisempi työ on eri kaupungissa. Tästä kaupungista ei ole ketään tuttua. Ap

Mutta Linkedinin kautta sulla olisi kontakteja myös muilta paikkakunnilta, mahdollisesti nykyiseltäsikin, tai ainakin kontakteillasi olisi kontakteja nykyiselle paikkakunnallesi. 

Vierailija
47/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut työnantajan tuijottaa suosituksia ja suomea. Ei kaikki. Haet vaan niitä töitä.

Ja heti. 🔥

Jos olet hyvä kyllä työllistyminen

Vierailija
48/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet valinnat sen hoivaamisen työn edelle niin se hankaloittaa töitä

Vierailija
49/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiko kukaan tuota linkattua artikkelia? Mä tulin myös vihaiseksi, se oli jotenkin todella alentavasti kirjoitettu. Siis tyyliin jos et tee näin ja noin, syrjäydyt. Tai jos luulet että perushakemus riittää, olet kohta mölkkypajalla vuolemassa pölkkyjä 9e päiväpalkalla.

Mun mielestä tuo ei ollut nokkelaa huumoria. Tuo oli täyttä v*ttuilua. Ihan todella loukkaavaan sävyyn kirjoitettu. Taidan laittaa palautetta asiasta.

Luin kokonaan, samaa mieltä kirjoituksen tyylistä.

Vierailija
50/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää myös sanoa, että omien vanhempien hoito parani huomattavasti palvelutalossa. Lääkkeet ja ruoat tulee ajallaan.

Vierailija
51/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet voinut tehdä työtäsi ilman yhtään tuttuja? Et ole töissäsi siis ollut yhteydessä yhteenkään asiakkaaseen tai yhteistyökumppaniin?

Ainoa some josta on oikeasti hyötyä työnhaussa on LinkedIn. Siellä verkostaudutaan em sidosryhmien kanssa, ja esim apn olisi nyt helppo etsiä paikkakunnalla asuvia saman alan ihmisiä jotka ovat esim yhden yhteyden päässä. "Välihenkilöä" voisi sitten pyytää esittelemään heidät toisilleen.

Jos ei ole vuosien myötä edes tullut mieleen että tällaisissa töissä on tärkeää olla jonkinlainen verkosto varalla, on se tosiaan työttömyyden iskiessä vähän myöhäistä. Toki voi kokeilla, ja yrittää lisätä verkostoonsa vanhoja tuttuja ja toivoa että he vielä tunnistavat.

Sanotaan vielä että viimeiset kolme työpaikkaa olen saanut puhtaasti LinkedInin kautta, mutta en henkilökohtaisilla suhteilla vaan ihan avoimesti verkostautumalla saman alan toimijoiden kanssa joita en entuudestaan tunne. Vaatii viitseliäisyyttä mutta ei todellakaan mitään pellevideoita tai twitterin käyttöä.

Et selvästi lukenut aloitustani. Jos olisit lukenut olisit myös ymmärtänyt että kaikki kontaktit on eri kaupungissa ja aikaisempi työ on eri kaupungissa. Tästä kaupungista ei ole ketään tuttua. Ap

Ja sinä et viitsi lukea saamiasi vastauksia tai et ymmärrä niitä, joka taas ei ennusta kovin hyvää menestystä töiden haussa... Luepa nyt se vastaukseni uudestaan, ja jos et yhä tajua mitä siinä sanotaan, olen pahoillani. Sen verran pitää hakijan viitsia aivojaan käyttää ettei kaikkea tarvitse vääntää rautalangasta.

Vierailija
52/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin itse sitä, että varmaan jo opinnossakin tähdätään jo tuollaiseen ainakin joillakin aloilla. Pitäisi olla jo koulua varten kaikki somet ynnä muut ja suhteita. Itsellä ei olekaan mitään. Minusta on myös kamalaa jos työhistoria ja koulutus tiedot ovat netissä kaikkien silmissä. En voi suostua siihen kyllä. Itse olen vasta nuori, mutta näköjään silti jo vähän pudonnut kyydistä näissä jutuissa.

Vierailija
53/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita nuorekas valokuva itsestäsi hakemukseen niin et välttämättä tarvitse verkostoja.

Tää on jo tehty, ei ole toiminut ;)

Ap

Vierailija
54/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen hakemus? Mikä se on? :D Pitää olla videohakemus/cv ja erottua joukosta esimerkiksi laskuvarjohypyllä. Tosin pitää olla ytimekäs eli älä tee kovin pitkää videota. Erottumalla joukosta pääset sit ryhmähaastatteluun ja siitä (jos pääset jatkoon) sit tekemään parit persoonallisuustestit ja lopulta yksilöhaastatteluun. Kilpailu on kovaa. Sun pitää olla myös ihmisenä mielenkiintoinen ja harrastaa erilaisia asioita. Kai kehität itseäsi ammatillisesti vapaa-aikana? Se on tärkeää nykyaikana ja auttaa sinua erottumaan joukosta.

Vierailija
55/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää myös sanoa, että omien vanhempien hoito parani huomattavasti palvelutalossa. Lääkkeet ja ruoat tulee ajallaan.

Tämä on ilman muuta totta, mutta mun tapuksessa ei vielä täyty ne kriteerit, eli ei toivoakaan palveluasumiseen pääsemisestä. Vanhuksen auttaminen ei estä päivätyötä, kuten joku tuolla viisasteli. Ap

Vierailija
56/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä mitä aiemmin sanottiin että nykymallinen rekrytointi on rikki ja viallinen. Pitäisi äkkiä keksiä jotain muuta. Ja vikaa on todella työnantajapuolella vähintään yhtä lailla.

T. Entinen HR päällikkö

Vierailija
57/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon artikkelin on kirjoittanut markkinointi-ihminen. Ja teksti on sen mukaista, hän katsoo työnhakua markkinointina. En lotkauttaisi korviani tuollaiselle. Headhuntereilta tai muilta ammattirekryäjiltä saa ehkä asiantuntevampia neuvoja.

Headhuntereille voi muuten myös ilmoittaa itsestään, että on käytettävissä. Siihen riittää pelkkä cv. Linkedin on toki nykyaikaa, eikä profiilin tekemiseen kauaa mene, mutta jos sitä ei halua käyttää niin sitten ei käytä. Paljon siellä kuitenkin huudellaan avoimista asiantuntija- ja päällikkötason tehtävistä.

Vierailija
58/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain pienissä kaupungeissa ei ole päällikkö/asiantuntijatasolla, kuin ehkä yksi varteenotettava työnantaja kunnan lisäksi. Itse asun tämmöisessä. Se on melkein pakko vaihtaa paikkakuntaa, jos meinaa työllistyä samankaltaiseen työhön.

Pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan ulkopuolella se tarkoittaa usein noin 100 km siirtymää johonkin suuntaan.

Vierailija
59/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin itse sitä, että varmaan jo opinnossakin tähdätään jo tuollaiseen ainakin joillakin aloilla. Pitäisi olla jo koulua varten kaikki somet ynnä muut ja suhteita. Itsellä ei olekaan mitään. Minusta on myös kamalaa jos työhistoria ja koulutus tiedot ovat netissä kaikkien silmissä. En voi suostua siihen kyllä. Itse olen vasta nuori, mutta näköjään silti jo vähän pudonnut kyydistä näissä jutuissa.

Linkedinissä saa piilotettua itsestään ne tiedot joita ei halua jakaa. Toki, julkistamalla taustansa on rekrytoijalle mielenkiintoisempi.

Vierailija
60/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista verkostoista. Tässä ketjussa monella on ollut hyvä tuuri eikä ole vielä nasahtanut paskanakki kohdalle.

Mäkin luulin että mulla on hyvä verkosto ja olen ”suosittu”, ja aina pääsin edellisestä työstä uuteen työtön noin vaan kutsuttuna tai pyydettynä. En ollut työtön laisinkaan vaan aina edellisestä siirryin seuraavaan.

Sain viimeisen lapsen nelikymppisenä ja ollessani äitiyslomalla sain laittomat potkut. Tilanne samankaltainen eli firma myytiin ja uusi omistaja laittoi tuulemaan.

Mulle oli hirveä järkytys tajuta että hyvä tuuri loppui ja edessä oli hirveä taistelu. Kesti yli vuoden että se oli ohi. Hain sinä aikana toistasataa työtä ja huomasin että verkostot eivät tosipaikan tullen juuri olleet avuksi.

Viimein sain surkean rupuduunin ja siitä sit ennenpitkää vähän paremman. Samalle tasolle en päässyt enää koskaan.

Sitä vaan siis että nämä ketjussa olevat jotka niin luulee että aina vaan ura jatkuu onnenkantamoisella ja ”mut aina pyydetään” niin saattavatkin kokea elämänsä yllätyksen jos käy oikein paska tuuri. Äkkipotkut tai muu vastaava - ja sit se verkosto ei voikaan auttaa - niin siinä sitä tajuaa oman kuolevaisuutensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi