Lääkäri määräsi 13-vuotiaalle melatoniinia unettomuuteen.
En uskalla antaa vaikka lääkäri sanoi että se on ok. Onko lääkkeet oikeasti ensimmäinen keino unettomuuden hoitoon? Lapsillakin?
Kommentit (35)
Puhelin pois lapselta niin nukkuu. Nykyään osata edes kasvattaa lapsia.
No kai te olette eri asioita kokeilleet ennen lääkäriin menoa?
Vierailija kirjoitti:
Mä taas sanon että ihme että vielä nykypäivänäkään ei ymmärretä että kaikki ei johdu puhelimesta.
Onhan se 1000 kertaa parempi kuin ketipinori.
Laita pentu vaikka käymään 10km lenkki tai kevytä treeniä kuntosalilla tunnin verran niin nukuttaa paremmin.
Melatoniini ei ole mikään lääke, johon voisi jäädä lääkekoukkuun, sitä todellakin uskaltaa lapselle antaa. Ja edelliseen kommenttiin yhtyen, ruutuaikaa vähemmäksi ennen nukkumaanmenoa, jos unettomuutta on.
Haha. Melatoniini on ihan kehon oma hormoni, se mikään lääke ole. Ruokakaupasta saa. Itselläni oli lekurin määräämiä 5mg melatoniinia eikä edes kuusi niitä tuntunut yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Perusjutut mutta kun se unettomuus johtuu ahdistuksesta.
Minun lapsi on syönyt melatoniinia 6v asti ja on nyt 15v. Saa itse päättää, ottaako vaiko ei. Yleensä ottaa sen.
Syön itsekin melatoniina melkein joka ilta.
Vierailija kirjoitti:
Haha. Melatoniini on ihan kehon oma hormoni, se mikään lääke ole. Ruokakaupasta saa. Itselläni oli lekurin määräämiä 5mg melatoniinia eikä edes kuusi niitä tuntunut yhtään missään.
Musta tuntuu että noi markettien meltsut toimii paremmin. Ainakin musta tuntuu niin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt, kuinka vähän nykyään puhutaan näytön sävyn merkityksestä kun puhutaan unensaantivaikeuksista. Jos on ongelmia niin tietenkin näyttääkin pitäisi himmentää ja muuttaa lämpimämmän sävyiseksi jo klo 18 maissa. Samoin kotona pitäisi vähentää liian kirkkaita valoja. Kaikista helpoin ja edullisin tapa on laittaa ruskealinssiset aurinkolasit päähän ja katsoa niillä näyttöä jos on pakko. Sellaiset saa marketista alle kympillä.
Kaikista parasta olisi jättää ne näytöt rauhaan pari tuntia ennen aiottua nukahtamisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se lääkäri sille voi?
Onko sillä jotain ahdistusta joka pitää hereillä? Ei tuollaiset vältämättä kovin hyvin silloin auta. Mieltä painavat asiat kannattaa selvittää
Ei tehoa kaikille. Kuin lumelääke. Ja päiväsekavuus tuloksena, jopa unohtelu. On normaalia että lapset energisiä ja nuoret.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsi on syönyt melatoniinia 6v asti ja on nyt 15v. Saa itse päättää, ottaako vaiko ei. Yleensä ottaa sen.
Syön itsekin melatoniina melkein joka ilta.
Miten tutkittiin, että 6-vuotias ei muodosta melatoniinia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta L-tryptofaania luontaistuotteesta. Sedix-nimistä käsikauppatuotetta ilman reseptiä apteekista jos ei muu auta ja käyttäkää niitä säännöllisesti. Mielenterveystalon anonyymin itsehoito-ohjelman suorittaminenkaan ei ole pahitteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä jotain ahdistusta joka pitää hereillä? Ei tuollaiset vältämättä kovin hyvin silloin auta. Mieltä painavat asiat kannattaa selvittää
On ahdistusta ja siihen mentiin hakemaan apua. Melatoniini oli ainoa "apu" joka saatiin. Lääkärin mukaan kaikilla on jonkun verran ahdistusta ja se helpottuu kun saa kunnon yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että noi markettien meltsut toimii paremmin. Ainakin musta tuntuu niin.
Se on juuri näin. Tuttavan elimistö ei tuota lainkaan melatoniinia. Hänelle ei auta apteekin 5mg, vain kauppojen 1,9mg. Yksi kpl riittää ainakin Lidlin melatoniinia.
Lääkäri ei määrää mitään. Melatoniini on ihan turvallinen. Sopivaa annosta joutuu säätämään. Joillakin toimii hyvin pieni ja joillakin iso annos
Ei se mitään lääkettä ole