Onko työnhaku oikeasti tällaista nykyään? (Sis linkki). Alan itkemään jos on!
Jäin yllättäen työttömäksi kun työpaikkani (siis firma) myytiin ja uusi omistaja saneerasi pois tietyt avainroolit (halutessaan miehittää ne omilla henkilöillään). Sain toki 6kk ”kädenpuristuksen” mutta siitä huolimatta olen nyt työtön ja etsinyt jo 3kk tuloksetta työtä.
Osaamiseni on hyvää (taloushallinto), on päällikkötason kokemusta, esimieskokemusta yli 15v, CV on aukoton.
Mutta. Mulla on hankala tilanne sillä asun kaupungissa jossa mulla ei ole mitään verkostoa. Joudun asumaan tässä ainakin muutaman vuoden, lähiomaisen hoivan takia.
Kun luin tämän työnhaku-opstuksen niin aloin melkein itkeä. Oikeastiko se on tällaista nykyään? Pitää kommentoida kaikkea twitterissa, tehdä myyvät webbisivut itsestään, tunkea joka kissanrisistiäiseen verkottuakseen? Artikkeli oli jotenkin niin ilkeästi kirjoitettu että tunnen itseni epäkelvoksi muumioksi (olen 44v).
Tässä tää linkki
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/tyonhaku-nailla-ohjeilla-saat-unelm…
Onko enää KETÄÄN joka olisi saanut työn ilman suhteita ja ihan perinteisellä hakemuksella?
Kommentit (468)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt 3,5 kk työtön. Yhteen haastatteluun pääsin, mutta työ oli liian teknisesti haastavaa mulle. Muuten meni hyvin siis, mutta it-tukitoiminnoissa musta ei olisi apua. Olen 45-vuotias. Lähettelen noin pari hakemusta viikossa alani hommiin ja muitakin. Usein en saa mitään vastausta. Tuntuu toivottomalta. Välillä hiipii päälle ahdistus ja paniikki.
IT- helpdeskiin ennen riitti että ymmärsi jotain tietotekniikasta. Nyt helpdeskiläiseltä vaaditaan syväosaamista Windowsista ja O365:stä, lisäksi pitää olla harrastuneisuutta. Myös on tullut vastaan että ohjelmointi ja Poweshell pitäisi olla hanskassa. Olen nähnyt mm. paikan jossa haettiin verkkotukeen ensimmäisen tason tekijää joka tekisi 12- tuntisia päiviä. Hänellä tuli olla usea Ciscon sertifikaatti sekä työkokemusta isojen verkkoympäristöjen hallinnasta.
Itse olen myös ollut alalla ja tehnyt vaativiakin tehtäviä mutta haastatteluiden tekniset osuudet ovat olleet sitä mihin töihin pääsy on kaatunut ja olen oikeastaan jo luovuttanut asian suhteen. Miten voit valmistautua haastatteluun kun kysymykset ovat olleet oikeasti luokkaa "nimeä muutama sähköpostiprotokolla ja niiden toimintaperiaate", "miten TCP/IP kommunikaatio toimii ja mitkä ovat kolmivaiheisen kättelyn vaiheet" tai "kuinka saada yhteys virtuaalikoneeseen jos hypervisor on alhaalla". Eli periaatteessa kysymykset voivat olla ihan mitä vaan maan ja taivaan väliltä.
Hah, mä osaisin vastata tuollaisiin kysymyksiin, en minä ihan turhaan ole yliopistoa käynyt, mutta juuri siksi en tosiaankaan hae minnekään helppariin. :D
Olen ollut mukana valtiolla useissa rekrytoinneissa muutaman viime vuoden aikana. Hyvin perinteisesti mennään, ei pyydetä eikä haluta videointeja eikä tutkita somea. Ainoa moderni piirre haussa ja valinnoissa on se, että hakemukset pyydetään sähköisinä ja haastattelut järjestetään Teamsissä.
Nyt puhuvat työttömät: ”Ei soittoa, ei sähköpostia, siinä teille työvoimapulaa”
Työttömät kertovat kymmenen syytä, miksi he eivät työllisty, vaikka avoimia työpaikkoja on paljon.
Outi Kokko
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008247215.html
Itsekin aikanaan paljon rekrytoinut Teppo puolestaan kertoo, että haettavia ihmisiä ei usein ole olemassakaan.– Siis etsitään yksisarvista. Taruolentoa.
Tämän takia kun työnantajat eivät löydä tarpeeksi hyvää orjaa niin ne haluavat kaikilta työttömiltä tuet pois niin johan orja työvoimaa löytyisi niille rikkauksia tienaamaan halvalla. Työnantajille ei kelpaa kukaan tavallinen ihminen työhön halpatyövoimaksi joka tekee kolmen ihmisen työt ja sitten koitetaan saada työttömyyskorvauksia pois köyhiltä ihmisiltä. Ennen oli joku moraali työnantajilla mutta ei nykyään. Niiden pitää saada rikkauksia yhden ihmisen selkänahasta itselleen niin ettei mikään kohtuus edes kelpaa. Yhden ihmisen pitää tuottaa kolmen ihmisen työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos olet valinnat sen hoivaamisen työn edelle niin se hankaloittaa töitä
Pitää myös sanoa, että omien vanhempien hoito parani huomattavasti palvelutalossa. Lääkkeet ja ruoat tulee ajallaan.
Tämä on ilman muuta totta, mutta mun tapuksessa ei vielä täyty ne kriteerit, eli ei toivoakaan palveluasumiseen pääsemisestä. Vanhuksen auttaminen ei estä päivätyötä, kuten joku tuolla viisasteli. Ap
Muutat sille paikkakunnalle mistä saat töitä ja verkostot kunnossa.Omainen muuttaa mukaan.
Inhoan kaikkea tuota itsensä tyrkyttämistä. En ole missään somessa. Facebookissa salanimellä, jotta voin käyttää sitä jos on pakko. Olen tarkoituksella täysin anonyymi. Silti minä olen saanut töitä omalla cv:llä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhuvat työttömät: ”Ei soittoa, ei sähköpostia, siinä teille työvoimapulaa”
Työttömät kertovat kymmenen syytä, miksi he eivät työllisty, vaikka avoimia työpaikkoja on paljon.
Outi Kokko
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008247215.html
Itsekin aikanaan paljon rekrytoinut Teppo puolestaan kertoo, että haettavia ihmisiä ei usein ole olemassakaan.– Siis etsitään yksisarvista. Taruolentoa.
Tämän takia kun työnantajat eivät löydä tarpeeksi hyvää orjaa niin ne haluavat kaikilta työttömiltä tuet pois niin johan orja työvoimaa löytyisi niille rikkauksia tienaamaan halvalla. Työnantajille ei kelpaa kukaan tavallinen ihminen työhön halpatyövoimaksi joka tekee kolmen ihmisen työt ja sitten koitetaan saada työttömyyskorvauksia pois köyhiltä ihmisiltä. Ennen oli joku moraali työnantajilla mutta ei nykyään. Niiden pitää saada rikkauksia yhden ihmisen selkänahasta itselleen niin ettei mikään kohtuus edes kelpaa. Yhden ihmisen pitää tuottaa kolmen ihmisen työt.
Osaamisvaatimukset ovat usein täysin kohtuuttomia. Työn tekijän kyllä pitää tehdä työtä palkkansa eteen. Harvoin ihan oikeasti tahti on liian kova. Oman kokemuksen mukaan kovasta tahdista valittavat pääasiassa asennevammaiset, joista firma ja ahkerat työntekijät haluvat eroon.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa vielä se että te, jotka saitte työn vain ihan TAVALLISELLA hakemuksella ja CVllä, niin miltä alalta tai mistä toimenkuvakentästä sen saitte?
Itse etsin työtä HR-alalta (development) ja joka saakelin paikkaan pitää tehdä inspiraatiovideota ja motivaatiowebbisivua. Alan kohta luovuttaa.
Minä olen saanut töitä sillä, että olen soittanut paikkaan, lähettänyt kertomuksen, jossa selitän mitä osaan ja mitä haluan oppia, lisäksi todistukset ja virallisemman cv:n, jossa on lueteltu kaikki isoimmat projektit, joita olen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos olet valinnat sen hoivaamisen työn edelle niin se hankaloittaa töitä
Pitää myös sanoa, että omien vanhempien hoito parani huomattavasti palvelutalossa. Lääkkeet ja ruoat tulee ajallaan.
Tämä on ilman muuta totta, mutta mun tapuksessa ei vielä täyty ne kriteerit, eli ei toivoakaan palveluasumiseen pääsemisestä. Vanhuksen auttaminen ei estä päivätyötä, kuten joku tuolla viisasteli. Ap
Muutat sille paikkakunnalle mistä saat töitä ja verkostot kunnossa.Omainen muuttaa mukaan.
En vaan pysty tähän. Joutuisin ottamaan sen luokseni asumaan. Muistisairas ei pysty uudessa paikassa asumaan yksin. Ennemmin sit ajan 200km työnatkaa… ap
Vierailija kirjoitti:
Inhoan kaikkea tuota itsensä tyrkyttämistä. En ole missään somessa. Facebookissa salanimellä, jotta voin käyttää sitä jos on pakko. Olen tarkoituksella täysin anonyymi. Silti minä olen saanut töitä omalla cv:llä.
Miltä alalta?
Vaihdoin pari vuotta sitten toistaiseksi jatkuvasta työsuhteesta projektiin, joka päättyy noin puolen vuoden kuluttua. Minulle on ollut itsestäänselvää, että twiittailen erityisosaamiseeni liittyvistä tutkimuksista, uutisista, omasta työstäni jne. LinkedIniä olen käyttänyt laiskemmin, mutta seuraavan puolen vuoden aikana on tarkoitus aktivoitua myös siellä. Omaa verkkosivua en aio tehdä.
Verkostot ovat äärettömän tärkeitä. Kun pääsen väleihin uusien ihmisten kanssa (so. tehdään yhdessä joku projektin osa tai muuta vastaavaa, ei riitä että osallistutaan samaan kokoukseen), pyydän päästä heidän LinkedIn -verkostoonsa.
Kaiken kaikkiaan pyrin nimenomaan profiloitumaan oman alani asiantuntijana. Asiantuntijuus ei liity suoraan siihen, minkä kohderyhmän parissa työskentelen (esim. jos kyseessä olisi nuorisotyö) vaan laajempaan alueeseen, jota voin tehdä myös muiden kohderyhmien parissa (esim. resilienssin lisääminen kohderyhmässä). Tähän liittyy tietysti myös se, että pyrin työssäni tekemään parhaani, opiskelen niin paljon kuin työnantajan puolelta on mahdollisuus käyttää opintopäiviä, otan vastaan uusia tehtäviä päästäkseni uusiin verkostoihin, niissä verkostoissa tutustun ihmisiin ja olen aktiivinen.
Ja ensi vuoden alkupuolella aion ottaa yhteyksiä tuntemiini ihmisiin ja muistuttaa, että projekti on loppumassa ja olen etsimässä uutta työtä. Ellei sellaista ole jo siihen mennessä löytynyt. Ja jos näyttää, ettei työtä ala löytyä, alanmyydä osaamistani toiminimellä (leikitään vaikka, että asiantuntemukseni liittyy resilienssiin; esimerkiksi yrittäjäkouluttajat, työvoimakouluttajat ym. voisivat olla kiinnostuneita aiheesta osana heidän koulutuskokonaisuuksiaan).
Tsemppiä, ap.
Vierailija kirjoitti:
Hah, mä osaisin vastata tuollaisiin kysymyksiin, en minä ihan turhaan ole yliopistoa käynyt, mutta juuri siksi en tosiaankaan hae minnekään helppariin. :D
Olen itse valmistunut yliopistosta eikä siellä käsitellä noita asioita. Mutta hyvä tietysti jos osaat vastata noihin kysymyksiin. Kyse ei ole ollut pelkästään helpdesk- tason paikoista vaan teknisen tuen eri tasoisista tehtävistä.
Jos meinaa päästä IT- alalla niihin parempiin paikkoihin niin ilman tunnettuja sertifiointeja (Microsoft, Cisco jne) ei todellakaan pääse mikäli ei ole ohjelmoija. Yliopisto ei näitä valmiuksia anna, tiedän koska itse olen alalta valmistunut maisteriksi.
Joo töitä einsaa jos ei ole pomon sukulainen tai muuten verkostoitunut kehumaan joka ikistä potentiaalista työverkossa olevaa. Kovasti käytetään hyväksi myös osaajia ns harjoittelijoina taj työssä oppijoina. Pelkkää p otaskaa työelämöt nykyään ja keskinkertaisrt ovat vallanneet työmarkkinat.
Vierailija kirjoitti:
Työnhaku on tosiaan ihan hirveää pelleilyä ja teatteria nykyään. Siinä kaikki esittää roolia, leikkii leikkiä, lausuu tietyt vuorosanat ja pitää osata tunkea mukaan kaikki kliseet… erityisesti pitää olla INTOHIMOINEN.
En yhtään ihmettele että moni työtön luovuttaa. Töistä 80% menee suhteilla ja lopuissa on aina se 200 hakijaa joiden seasta on mahdoton nousta esiin.
Olen itse rekrytoinnista epäsuorasti vastuussa (alaiseni on se varsinainen rekrytoija) ja huomaan myös sen että monilla on vaikka mitä härpäkettä hakemuksissa, juuri youtube-videota, webbisivua, portfoliota… miten siinä enää perus-Cv sitten riittää.Mun vahva näkemys on että rekrytointi on pahasti rikki. Tällaisenaan se ei vaan toimi. Väärällä tavalla väärät ihmiset pääsee esiin (supliikit myyntimiehet jotka osaa tehdä hienot esittelyvideot) ja sitten introvertit tipahtaa pois (ellei erikseen varmista että heidät otetaan mukaan vaikkei olisikaan hieno multimediashowta tehty)
En osaa suoraan sanoa mikä olisi se oikea tapa. Ehkä etäänlainen työnhaun tinder. Nyt tekrytointi pn aivan hullun hommaa, joka paikkaan työnhakija tekee tuntien työn sorvatessaan hakemuksia ja sitten se valuu hukkaan kun tulee ”ei kiitos” kirje.
Työnhaku on pilalla.
Silloin, jos työhön löytyy oikea tekijä, rekrytointi toimii ihan kuten pitääkin. Meidän alallamme ainakin omassa työpaikassani on löytynyt. Tosin on meillä käytetty myös sitä, että on tiedetty, että verkostoissa olevalla "hyvällä tyypillä" on projekti loppumassa ja kysytty häntä meille töihin laittamatta paikkaa edes hakuun. Ja onnistunut rekrytointi oli sekin.
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Mulla periaatteessa sama tausta, eri alalta. Pörssiyhtiössä päällikkötasolla.
Kaikki duunit olen saanut suhteilla.
Tiliä ei ole missään somealustassa, toivottavasti ei koskana tulekaan.Soittele kaikki työtutut läpi ja kerro tilanteesta, äkkiseltään en keksi parempaa neuvoa.
On mielestäni turhaa alkaa nyt rakentamaan somemainetta, jos joutuu lähtemään nollasta.
No tää se varmaan on. Nyt on vaan se vaikea tilanne että yhtäkään tuttua ei ole tästä nykyisestä kaupungista. Potkut eivät olleet uhkana silloin kun muutin, joten tilanne tuli yllättäen. Asun siis kaupungissa missä mulla ei ole verkostoa lainkaan. En oikein nyt tiedä mitä tehdä. Pahalta näyttää. Ap
Mutta eihän verkosto ole fyysinen verkosto. Jossainhan ne ovat ne aiemmat työkaverisi, sidosryhmäsi, yhteistyötahosi, asiakkaasi jne.
Minä olen 52v mies. Kesä 2020, isäni sairastui ja tarvitsi apua. Menin kesälomaksi hätiin. Vaimo jäi toiseen kaupunkiin . Kesän aikana hänellä oli romanssi ja uusi mies asui minun kotonani. Ei ollut paluuta kotiin, minut maksettiin syksyllä ulos ja jäin isäni kotiin.
Työpaikasta oli pakko irtisanoutua, toiveissa oli että uudessa kaupungissakin ammattimiestä tarvitaan. Paskat, ikärasismi kukoistaa. Isä kuoli keväällä ja omat suunnitelmat alkoivat kallistua yrittäjyyteen, kun töitä ei saa, tehdään itselle työpaikka. Nyt töitä on, tienaan paremmin kuin edellisessä työpaikassa.
Ohjeeksi ehkä se että verkostoidu. Minä käytin hyväkseni pyöräily- ja painiharrastusta, sieltä tuli tutuksi ihmisiä jotka jeesasivat tosi paljon. Ammatti-ihmiselle, joka pitää työstään, suosittelen kyllä myös yrittäjyyden harkitsemista, minä pystyn tekemään itsenäisesti työtä.
Siivoustyössä ne alueet on mitoitettu niin isoiksi ettei kenenkään terveys sitä kestä pitkään. Kokki ala oli ihan karmeinta eikä taukoja edes pystynyt pitämään. Työharjoittelijoilla paikattiin sairauslomittajat niin että työnantaja määräsi jos oli harjoittelija niin ei saanut ottaa sijaisia vuokrafirmasta. Me ei saatu opiskeluaikana paikata palkkatyöntekijöitä sanottiin koulusta niin eihän se mennyt niin ja minut laitettiin tiskiin kun joku vakituinen oli pois ja sain tiskata lähes joka työharjoittelupaikassa niin ettei se ammattitaitoani edistänyt. Sain pestä vessoja ja pukuhuoneita tiskauksen lisäksi ja ruuan laittoa en oppinut juuri ollenkaan. Ainoa mitä sain tehdä niin pilkkoa juureksia ja salaatti aineksia hyvin harvoin siivoustyön lisäksi. Sitten kun tätä kapinoi vastaan niin ei päässyt sinne firmaan näyttöjä suorittamaan eikä ihme kun ei osannut mitään ruokaa edes tehdä. Opettajalle tuli palautetta ettei sitä edes kiinnosta ruuan tekeminen ja opettaja ihmetteli tätä palautetta niin että minussa oli se vika ja eivät he turhaan laita tämmöistä palautetta kun minut oli vain laitettu siellä tiskaamaan ja pukukopin vessoja siivoomaan, sairauslomittamaan ja johtaja kun sanoi että nyt on taas yksi sairauslomilla niin että menisitkö tiskaamaan ja siivoomaan pukukopit. Ruokaa en päässyt ikinä tekemään ja ainoastaan pilkkomaan juureksia ja salaattia.
Fazer amican paikka oli aivan kaikkein järkyttävin paikka ja kun sain huonosta työergonomiasta lihas revähdyksen ja jouduin keskeyttämään niin minut haukuttiin pystyyn että mitä nyt sellaisen olet itsellesi hankkinut kun me joudutaan ottamaan palkkatyöläinen sun tilalle ja sun piti olla ilmainen harjoittelija täällä monta viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
Mulla periaatteessa sama tausta, eri alalta. Pörssiyhtiössä päällikkötasolla.
Kaikki duunit olen saanut suhteilla.
Tiliä ei ole missään somealustassa, toivottavasti ei koskana tulekaan.Soittele kaikki työtutut läpi ja kerro tilanteesta, äkkiseltään en keksi parempaa neuvoa.
On mielestäni turhaa alkaa nyt rakentamaan somemainetta, jos joutuu lähtemään nollasta.
No tää se varmaan on. Nyt on vaan se vaikea tilanne että yhtäkään tuttua ei ole tästä nykyisestä kaupungista. Potkut eivät olleet uhkana silloin kun muutin, joten tilanne tuli yllättäen. Asun siis kaupungissa missä mulla ei ole verkostoa lainkaan. En oikein nyt tiedä mitä tehdä. Pahalta näyttää. Ap
Miksi sun pitäisi sieltä nykyiseltä paikkakunnalta ketään tuntea? Eikö taloushallinto kuulu nykyisin niihin hommiin, mitä tehdään pitkälti etänä? Voit hyvin käyttää kontaktejasi ja hakea työpaikkoja ympäriinsä ja hoitaa hommat etänä.
Mun kaveri on taloushallinnossa. Tradenomi. Kärkkyy koko ajan vielä parempaa työpaikkaa. Kerran on päässyt jo kakkossijalle. Ikää 52-v.
Hän ei todellakaan tee mitään tuollaisia ylimääräisiä. Hän hakee ihan tavallisesti netissä.
Hänestä ei ole mitään missään yleisesti saatavilla netissä. Ei tee mitään videoita tms. (vaikka osaa superhyvin Tietokone jutut.)
Sun pitäis osata erämiestaitoja sitten päästä pois mukavuuden halusta esim. älylaitteista. Hommata ruokaa mahdollisimman paljon luonnossta esim. kalastaa, sienestää...
Parempi jos noi oppisi lapsena, taitaa olla aika vaikea mukautua niihin vanhenpana
Vaikka olenkin kapitalisti, mielestäni tuo kertoo ainoastaan yrityksen huonosta henkilöjohtamisesta. Ei ymmärretä ihmisten kouluttamista, vaan toivotaan saatavan kaikki valmiina. Tästä puhutaan mielestäni liian vähän. Pomot nostavat kuitenkin normaalisti ihan hyvää liksaa.