Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työnhaku oikeasti tällaista nykyään? (Sis linkki). Alan itkemään jos on!

Vierailija
10.09.2021 |

Jäin yllättäen työttömäksi kun työpaikkani (siis firma) myytiin ja uusi omistaja saneerasi pois tietyt avainroolit (halutessaan miehittää ne omilla henkilöillään). Sain toki 6kk ”kädenpuristuksen” mutta siitä huolimatta olen nyt työtön ja etsinyt jo 3kk tuloksetta työtä.

Osaamiseni on hyvää (taloushallinto), on päällikkötason kokemusta, esimieskokemusta yli 15v, CV on aukoton.
Mutta. Mulla on hankala tilanne sillä asun kaupungissa jossa mulla ei ole mitään verkostoa. Joudun asumaan tässä ainakin muutaman vuoden, lähiomaisen hoivan takia.

Kun luin tämän työnhaku-opstuksen niin aloin melkein itkeä. Oikeastiko se on tällaista nykyään? Pitää kommentoida kaikkea twitterissa, tehdä myyvät webbisivut itsestään, tunkea joka kissanrisistiäiseen verkottuakseen? Artikkeli oli jotenkin niin ilkeästi kirjoitettu että tunnen itseni epäkelvoksi muumioksi (olen 44v).
Tässä tää linkki
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/tyonhaku-nailla-ohjeilla-saat-unelm…

Onko enää KETÄÄN joka olisi saanut työn ilman suhteita ja ihan perinteisellä hakemuksella?

Kommentit (468)

Vierailija
21/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain viimeksi töitä 2010. Töihin en enää koskaan mene vaikka pakotettaisiin.

Vierailija
22/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet voinut tehdä työtäsi ilman yhtään tuttuja? Et ole töissäsi siis ollut yhteydessä yhteenkään asiakkaaseen tai yhteistyökumppaniin?

Ainoa some josta on oikeasti hyötyä työnhaussa on LinkedIn. Siellä verkostaudutaan em sidosryhmien kanssa, ja esim apn olisi nyt helppo etsiä paikkakunnalla asuvia saman alan ihmisiä jotka ovat esim yhden yhteyden päässä. "Välihenkilöä" voisi sitten pyytää esittelemään heidät toisilleen.

Jos ei ole vuosien myötä edes tullut mieleen että tällaisissa töissä on tärkeää olla jonkinlainen verkosto varalla, on se tosiaan työttömyyden iskiessä vähän myöhäistä. Toki voi kokeilla, ja yrittää lisätä verkostoonsa vanhoja tuttuja ja toivoa että he vielä tunnistavat.

Sanotaan vielä että viimeiset kolme työpaikkaa olen saanut puhtaasti LinkedInin kautta, mutta en henkilökohtaisilla suhteilla vaan ihan avoimesti verkostautumalla saman alan toimijoiden kanssa joita en entuudestaan tunne. Vaatii viitseliäisyyttä mutta ei todellakaan mitään pellevideoita tai twitterin käyttöä.

Et selvästi lukenut aloitustani. Jos olisit lukenut olisit myös ymmärtänyt että kaikki kontaktit on eri kaupungissa ja aikaisempi työ on eri kaupungissa. Tästä kaupungista ei ole ketään tuttua. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon nyt 3,5 kk työtön.

Älä sano enempää. Kun otsassa on työttömän leima, työnhaku muuttuu 10 kertaa vaikeammaksi.

Vierailija
24/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ote linkistä:

Turhaudut, masennut ja syrjäydyt.

Ansiosidonnainen kuluu loppuun. Käyt kolme kertaa työkkärin järjestämällä CV-kurssilla. Edes kurssin kouluttaja itse ei usko kurssista olevan mitään hyötyä kenellekään. Ei CV:llä saada työpaikkoja. Työpaikkoja saadaan suhteilla. Aikaa kuluu ja lopulta joudut tekemään Mölkky-pelejä 9 euron ”päiväpalkalla”.

Olet hävinnyt työllistymispelin.

Vierailija
25/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon nyt 3,5 kk työtön.

Älä sano enempää. Kun otsassa on työttömän leima, työnhaku muuttuu 10 kertaa vaikeammaksi.

Näin ei saisi olla.

Vierailija
26/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työpaikkani olen saanut pelkällä hakemus+cv combolla ja yleisestä hausta. Viimeisin muutama vuosi sitten.

Vierailija
27/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on aina rekrytty eli tavallaan joo, ilman suhteita mutta myös ilman hakemuksia.

Vierailija
28/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ote linkistä:

Ansiosidonnainen kuluu loppuun. Käyt kolme kertaa työkkärin järjestämällä CV-kurssilla. Edes kurssin kouluttaja itse ei usko kurssista olevan mitään hyötyä kenellekään. Ei CV:llä saada työpaikkoja. Työpaikkoja saadaan suhteilla. Aikaa kuluu ja lopulta joudut tekemään Mölkky-pelejä 9 euron ”päiväpalkalla”.

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
29/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ote linkistä:

Tämä kohta vei oikeasti viimeisetkin toivonrippeet ja olo on toivoton. Mun mielestä tuo on ihan helvetin ilkeä kirjoitus. Paha mieli tulee työnhakijalle. Ehkä siinä sit sitä haettiinkin.

Vierailija
30/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ote linkistä:

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Kiva että sua nauratti tuo. Mua itketti. Ap

Vierailija
31/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työpaikkani olen saanut pelkällä hakemus+cv combolla ja yleisestä hausta. Viimeisin muutama vuosi sitten.

Kerro lisää!

Siis oikeasti ilman suhteita? Oliko paljon hakijoita? Onko sulla harvinaista osaamista?

Mä en enää jaksa uskoa että tällainen on enää mahdollista nykyään. Siis että tavallinen hakemus ja CV riittäisi. Kun tuntuu että pitää olla laser-valo-savu-multimedia-esitys taustamusiikilla.

Vierailija
32/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pelleillä. Normaalit hakemus ja CV riittävät monessa paikassa.

Vierailija
33/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuuhan se siitäkin millaista työpaikkaa hakee.

Kilpailu on kovaa myös yrityksillä itsellään, aina pitää olla parempi kuin kilpaileva yritys, paremmat työntekijät ja maine, hintataso, tuotot sun muut.

Muutoin ei pärjää vaan karsiutuu markkinoilta pois.

Se on eloonjäämis taistelua myös yrityksillä itsellään, ainakin pienemmillä ja keskisuurilla.

Ja eihän se sen yrittäjän ja työnantajan vika ole, jos joku ei pääse töihin.

Se joku joka ei duuniin pääse, ei ole työnantajan mielestä se paras mahdollinen työntekijä heille.

Sillä ainahan sen duunipaikan joku saa.    Tämä jää monilta huomaamatta.

Että joku hakijoista pääsee kuitenkin aina siihen avoinna olevaan työpaikkaan.

Loput sitten vaan itkee ja valittaa ja haukkuu rekrytointia ja työnantajaa, kun ei kelvannut työhön.

Vierailija
34/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse pelleillä. Normaalit hakemus ja CV riittävät monessa paikassa.

Missä esim? Ei ainakaan it-alan tukitoiminnoissa. Esittelyvideo ja omat webbisivut vaaditaan joka paikkaan (tai siis niille on kohta hakemuslomakkeessa).

Vierailija
35/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Mulla periaatteessa sama tausta, eri alalta. Pörssiyhtiössä päällikkötasolla.

Kaikki duunit olen saanut suhteilla.

Tiliä ei ole missään somealustassa, toivottavasti ei koskana tulekaan.

Soittele kaikki työtutut läpi ja kerro tilanteesta, äkkiseltään en keksi parempaa neuvoa.

On mielestäni turhaa alkaa nyt rakentamaan somemainetta, jos joutuu lähtemään nollasta.

No tää se varmaan on. Nyt on vaan se vaikea tilanne että yhtäkään tuttua ei ole tästä nykyisestä kaupungista. Potkut eivät olleet uhkana silloin kun muutin, joten tilanne tuli yllättäen. Asun siis kaupungissa missä mulla ei ole verkostoa lainkaan. En oikein nyt tiedä mitä tehdä. Pahalta näyttää. Ap

Tutuillasi voi olla tietoa tai kontakteja paikkakunnallasi. Usein johtotason ihmiset toimivat myös muualla kuin omassa kotikaupungissaan.

Vierailija
36/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää!

Siis oikeasti ilman suhteita? Oliko paljon hakijoita? Onko sulla harvinaista osaamista?

Mä en enää jaksa uskoa että tällainen on enää mahdollista nykyään. Siis että tavallinen hakemus ja CV riittäisi. Kun tuntuu että pitää olla laser-valo-savu-multimedia-esitys taustamusiikilla.

Paljon on hakijoita mutta jos olet sopiva niin ihan hyvät mahdollisuudet on myös työllistyä. Ei tietenkään kannata odottaa että jokaiseen hakemukseen vastataan tai että jokainen työhaastattelu tärppää.

Vierailija
37/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpailu on kovaa myös yrityksillä itsellään, aina pitää olla parempi kuin kilpaileva yritys, paremmat työntekijät ja maine, hintataso, tuotot sun muut.

Se on eloonjäämis taistelua myös yrityksillä itsellään, ainakin pienemmillä ja keskisuurilla.

Se joku joka ei duuniin pääse, ei ole työnantajan mielestä se paras mahdollinen työntekijä heille.

Loput sitten vaan itkee ja valittaa ja haukkuu rekrytointia ja työnantajaa, kun ei kelvannut työhön.

Erittäin usein vika on työnantajassa. Hakuilmoituksessa etsitään kokenutta osaajaa, vaativia tehtäviä tehnyttä, kovan luokan ammattilaista. Sit haen työtä koska täytän nää parametrit. No en pääse haastatteluub ja lipulta käy ilmi että kokematon nuori tyttö palkattiin. Varmaan halpa hinta. Ja tää on toistunut nyt kymmeniä kertoja.

En tietenkään hakisi jos tietäisin että halutaan nuori ja halpa. Mutta kun hakuteksti on jotain ihan muuta!

Vierailija
38/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain viimeksi töitä 2010. Töihin en enää koskaan mene vaikka pakotettaisiin.

Et voikaan mennä mihinkään töihin.   Koska kukaan ei enää huoli sinua töihin.

Ammattitaitosi on vanhentunut totaalisesti.  Olet myös pahasti syrjäytynyt työelämästä yleensä, olet sivussa säännöllisestä päiväjärjestyksestä, suunnitelmalliselta elämältä ja sopeutumaton toimimaan muiden ihmisten kanssa tiimissä tai yleensäkään.

Näin se käy kaikille, jotka ovat pitkäään työttömänä.   Lopulta rupeavat pelkäämään sitä, että joku heidät vielä sattuisi töihin ottamaan, kun eivät enää  osaa olla eikä elää muiden ihmisten kanssa, helpossakaan työssä.

Vierailija
39/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan - soittele kaikki tutut ja ”tuntemattomat” läpi kuten edellinen kertoi. Puhu avoimesti että etsit työtä.

Jostain voi tärpätä kun ihmiset tietävät.

Tämä ei kamalasti auta koska en voi muuttaa sinne missä ne tutut on. Vaikea tilanne. Voin toki yrittää sitä kautta jos joku osaisi vinkata mistä saisi etätöitä. En voi muuttaa tästä nyt pois omaisen takia. Sen jälkeen toki voin kun, noh, vastuu päättyy (jos ymmärrätte mitä tarkoitan). Ap

Niillä sun tutuilla voi olla omia tuttuja tai tutun tuttuja sun asuinpaikkakunnalla. Suhteet on oikeastaan ainoa tapa työllistyä jos olet yli 40-v.

Vierailija
40/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin usein vika on työnantajassa. Hakuilmoituksessa etsitään kokenutta osaajaa, vaativia tehtäviä tehnyttä, kovan luokan ammattilaista. Sit haen työtä koska täytän nää parametrit. No en pääse haastatteluub ja lipulta käy ilmi että kokematon nuori tyttö palkattiin. Varmaan halpa hinta. Ja tää on toistunut nyt kymmeniä kertoja.

En tietenkään hakisi jos tietäisin että halutaan nuori ja halpa. Mutta kun hakuteksti on jotain ihan muuta!

Tämä on täysin totta. Hakuilmoituksen vaatimukset on usein aivan väärät. Ja ihan toisenlainen sit valitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi