Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen olit 90-luvun laman aikana? Mitä muistat lamasta ja sen vaikutuksista elämään?

Vierailija
07.09.2021 |

?

Kommentit (1503)

Vierailija
361/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyyden muistan..ennen lamaa meillä oli ruokaa ja vaatteita..lama vei vanhempien työ paikat, he turruttivat itsensä viinaan..kotona oli harvoin muuta ku makaroni keittoa..vanhemmat tappeli usein ja lopulta eros..siitä se meidän lasten alamäki alkoi..

Vierailija
362/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsi ja muistan, että markan arvo romahti. Markka oli vaihdettava euroon. Kaikki kallistui nopeasti, ja moni joutui konkurssiin. En ollut koskaan ajatellut, että rahan arvo voisi sillä tavalla romahtaa niin nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko siinä markan arvon romahtamisessakin taustalla pumpattu raha, sama jota nyt tehdään tavallista enemmän?

Vierailija
364/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapsi ja muistan, että markan arvo romahti. Markka oli vaihdettava euroon. Kaikki kallistui nopeasti, ja moni joutui konkurssiin. En ollut koskaan ajatellut, että rahan arvo voisi sillä tavalla romahtaa niin nopeasti.

Euro tuli monta vuotta laman jälkeen. Devalvaatio ei kallistanut laman aikana mitään.

Vierailija
365/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset toitottivat, että "markka-aikana tämä maksoi.." Monikaan ei puhunut siitä, miksi lama aiheutettiin?

Vierailija
366/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euro tuli monta vuotta laman jälkeen. Devalvaatio ei kallistanut laman aikana mitään.

Oliko se sitten sama asia viiveellä? Miksi markan arvo romahti?

Vierailija
367/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lama oli tarpeen?

Vierailija
368/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin markan arvo romahti suhteellisen nopeasti. Ainakin kuluttajan näkökulmasta!

Vierailija
369/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko euron arvo romahtaa?

Vierailija
370/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lama oli tarpeen?

Lama oli looginen seuraus ultralöysästä pankkine lainanannosta. Nyt löysää Lainanantoa ja ottoa jatketaan kunnes tulee totaaliromahdus, joka tekee 90-luvun lamasta kauniin muiston.

Vierailija
371/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyn 1992, joten olin pikkuvauva/taapero. Enpä muista mitään, oli onnellinen ja yltäkylläinen lapsuus. Sain tietää vasta joskus yläaste/teini-iässä, että oli edes ollut jokin lama silloin kun olin pikkulapsi. Mutta perheeni ja lähipiirini olikin aika onnekas ja turvatussa asemassa, kukaan ei menettänyt työpaikkaansa eikä muutenkaan oikeastaan kärsinyt lamasta. Jos olisi omassa lähipiirissä ollut vaikutuksia, niin varmaan olisi jo pienenä lapsenakin voinut huomata.

Vierailija
372/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 1990 eli en ole ollut kamalan tietoinen ylipäätään mistään silloin. Isä oli sellaisessa valtion virassa, että lama ei näkynyt meidän huushollissa yhtään missään. Näin on minulle kerrottu enkä muista ensimmäisten elinvuosieni aikana kyllä, että missään olisi kitsasteltu.

Vierailija
373/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä oli sellaisessa valtion virassa, että lama ei näkynyt meidän huushollissa yhtään missään. Näin on minulle kerrottu enkä muista ensimmäisten elinvuosieni aikana kyllä, että missään olisi kitsasteltu.

Keskustelussa on aina unohdettu se että vähintään 3/4 vakituisessa työssä olleista ei menettänyt työtään ja varsinkin vientiteollisuudessa työskennelleet ratsastivat suoranaisen nousukauden harjalla 1992 jälkeen.

Pahinta mitä näille tapahtui oli reilun vuoden mittainen korkoshokki joka leikkasi toisen vuosittaisista kanarianmatkoista ja asunnon arvon romahtaminen puoleen siitä mikä se olisi ollut kuplan huipulla 1989.

Mutta jos asunto oli ostettu ennen kuplaa ja siinä oli tarkoitus asua jatkossakin, kyse oli vain kuplan tuottaman illuusion puhkeamisesta, ei todellinen menetys.

Tämä vain pahensi suhteessa sen 20-25% ahdinkoa joka putosi lähes kirjaimellisesti alas maailman laidalta kurkotettuaan kuplan aikana kuuseen liian suurella velkavivulla. Tämän porukan ahdinko näkyi ja kuului katukuvassa sekä mediassa. Loput 3/4 myhäilivät ja pitivät viisaasti matalaa profiilia.

Vierailija
374/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista talouskriisistä mitään, vaikka oli kolmekymppinen. Töissä jouduin juuri tässä välissä kiusatuksi ja jättäydyin mahdottoman tilanteen vuoksi työttömäksi vähäksi aikaa, onneksi löysin sitten työpaikan.

Samaan syssyyn löysin tulevan mieheni, joten yksityiselämäkin muuttui valtavasti.

Kriisi jäi siis jonnekin taka-alalle, enkä tosiaan muista siitä mitään yksityiskohtia tms.

Jälkeenpäin olen kyllä miettinyt että mitä se aiheutti tavalliselle kansalle, on varmaan ollut kovia vastoinkäymisiä ja monilla on siitä vissiin vieläkin jälkiä. Velkoja ja avioeroja yms.

Vierailija
375/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko euron arvo romahtaa?

Tietenkin voi mutta suhteessa mihin?

Euro samoin kuin muutkin suuret kelluvat valuutat mittaavat arvoaan vain suhteessa toisiinsa ja jokaisen taustalla oleva keskuspankki painaa parhaillaan rahaa heikkopäistä tahtia minkä seurauksena kaikkien merkittävien valuuttojen arvolta on jo pudonnut pohja.

Vierailija
376/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä sai potkut, joka oli kova paikka isälle. Muutama autiotalo jäi meidän kodin lähelle, laman takia varmaan. Lama oli jo ohi kun itse etsin töitä.

Vierailija
377/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin 8-10v lama-aikana. Moniakin muistoja mutta esim yksi kun oltiin viikon kesäleirillä muiden lapsien kannsa.

Mm. iltapalalla sai leivän päälle vain yhden leikkeleen ja esim kaakaokuppiin piti laittaa puolet maitoa ja puolet vettä ja välillä ei ollut maitoa ollenkaan.

Meidän perheessä lama ei taloudellisesti näkynyt sillä molemmat vanhemmat olivat hyvä palkkaisessa työssä koko laman ajan.

M38

Vierailija
378/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni korostaa hillitöntä kulutysjuhlaa ja sen ansaittua loppua.

Yrittäjien valuuttalainat saattoivat kuitenkin olla ihan järkevästi mitoitettuja, mutta markan päästäminen kellumaan tekikin niistä järjettömiä.

Tähän riskiin juuri kukaan ei osannut varautua.

Samaan aikaan taloutta kurjisti idänkaupan romahdus.

Vierailija
379/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 90-luvun laman aikaan pieni koululainen. En muista lamasta paljoakaan. Vanhemmat kävi töissä ja heillä oli vakituiset työpaikat.

Vierailija
380/1503 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukiossa. Meidän yrittäjäperheeltä meni kaikki. En halua muistella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän