Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"On niin pieni eläke" - miksi jokainen eläkeläinen hokee samaa?

Vierailija
27.09.2014 |

Olen kiinnittänyt huomiota sellaiseen asiaan, että lähes jokainen eläkeläinen hokee alituisesti, kuinka on niin pieni eläke, riippumatta siitä millainen kyseisen henkilön eläke oikeasti on. Kuitenkin samaan aikaan maassa on vaikka kuinka paljon työttömiä, pätkätyöläisiä, osa-aikatyön tekijöitä, joiden tulot voi olla paljon pienemmät ja silti toimeen on tultava. Enkä nyt siis tarkoita pelkän tai lähes pelkän kansaneläkkeen varassa olevia (joiden eläke todellakin on pieni) vaan ihan kunnollisella työeläkkeellä olevia.

Meneekö eläkkeestä jotenkin enemmän veroa vai kuuluuko eläkeläisen vain sanoa eläkkeen olevan pieni siksi kun se on eläke?

Kommentit (342)

Vierailija
221/342 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tietää minkälaista eläkettä tulee saamaan niin pitäis vuosien varrella laittaa vähän rahaa säästöön 👍

Lainsäädäntöä voidaan aina muuttaa. Voit itse hakea myös historiasta esimerkkejä tästä.

Suomalaiset eivät tunnu ymmärtävät miten lyhyt eläkkeiden historia on.

Vaikuttaa vahvasti siltä, että eläkkeestä tuli vain osan kansakunnan lyhytaikainen etu. Jo nyt 1970-vuodesta eteenpäin syntyneiden eläkkeisiin tulee iskemään leikkuri ja jatkuvasti todetaan miten huonosti eläkkeitä pystytään rahoittamaan ja miten eläkeikää tulisi nostaa entisestään.

Pitänee 1990-luvulla syntyneenä alkaa varautumaan ettei mitään eläkkeitä tule koskaan olemaankaan.

Totta kai on. Millä ihmiset pidettäisiin hengissä? Hankalalla, kalliilla toimeentulotuella? Eläkkeet ovat myös yhteiskunnan tuloa, niillä maksetaan hoitopaikoista jne. Ja se raha menee mm. pörssiin.

Vierailija
222/342 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnittänyt huomiota sellaiseen asiaan, että lähes jokainen eläkeläinen hokee alituisesti, kuinka on niin pieni eläke, riippumatta siitä millainen kyseisen henkilön eläke oikeasti on. Kuitenkin samaan aikaan maassa on vaikka kuinka paljon työttömiä, pätkätyöläisiä, osa-aikatyön tekijöitä, joiden tulot voi olla paljon pienemmät ja silti toimeen on tultava. Enkä nyt siis tarkoita pelkän tai lähes pelkän kansaneläkkeen varassa olevia (joiden eläke todellakin on pieni) vaan ihan kunnollisella työeläkkeellä olevia.

Meneekö eläkkeestä jotenkin enemmän veroa vai kuuluuko eläkeläisen vain sanoa eläkkeen olevan pieni siksi kun se on eläke?

Eläke on suurimmalla osalla bruttona 1500 ja paljon sen alle.

Vanhoilla on PALJON enemmän kuluja kuin nuorella. Lääkkeistä aina siihen että monikaan eläkeläinen ei voi voi käydä edes itse kaupassa saati matkustella pitkiä matkoja.

Vanhalla on jo kaikkea mitä elämässä tarvitaan. Omaa tyhmyyttä jos ei ole.

Olet trolli

En ole. Olen rahansa hassanneen suuren ikäluokan jälkeläinen. Tiedän mistä puhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/342 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pienipalkkaista työtä yli 40 vuotta. Työeläke on 842,14 ja kansaneläke 199.62. Vuokra 550,80 ja asumistuki 286,21.

Poikani tukee minua taloudellisesti noin tonnilla kuussa, muuten olis tiukkaa.

Vierailija
224/342 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kuin ap:n aloituksen.Eivät kaikki eläkeläiset valita.Olen kotoisin melko vaatimattomista lähtökohdista ja sinnikkäästi kesätöitä tehden pystyin 60-luvun lopulla kouluttautumaan ylioppilaaksi. Siitä velan kanssa hoitoallalle.Tein yli 40v kolmivuorotyötä ja pääsin eläkkeelle 63v. Eläkkeeni on vähän yli 2000€/kk ja maksan 24% veroja ja olen tyytyväinen. Lapset on koulutettu,osin maksettu eläminen minun palkastani moninaisia vuosia kun ex halusi olla yksityisyrittäjä kun ei tullut työpaikoilla toimeen.Asuntona oma pieni kaksio suurehkon kaupungin keskustan lähellä.En tykkää matkustaa mutta elämäni on mukavaa ja nautin siitä. Sukanvarressakin säästöjä kun on tarkasti elänyt nyt kun ei enää exää ole vaatimuksineen. Jos joudun hoitokotiin niin jos säästöt eivät riitä niin asunnon voi myydä .Elämä on oikeastaan aika ihanaa näin eläkkeellä :)

Vierailija
225/342 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini jäi eläkkeelle ja saa vain 750e kuukaudessa eläkettä.

Asumistukea ei saa koska asuu omakotitalossa joka on omistusasunto.

Minusta se on melko vähän..

Vierailija
226/342 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulaiseni saa eläkettä n. 3500 eur netto. Valittaa silti jatkuvasti miten kaikki menee mikä tulee. Harrastaa myös ruokajonoissa käyntiä.

Vierailija
227/342 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa eläkeläisistä saa bruttona eläkettä 1000-1249€/kk miinus verot.

Seuraava suurin ryhmä on brutto 750-999€.

Jos joutuu ostamaan lääkkeitä, lääkäripalveluita tai vaikkapa silmälasit, niin varmasti tekee tiukkaa.

Lähde:

https://www.etk.fi/elakejarjestelmat/elaketurva/elakkeensaajien-kokonai…

Vierailija
228/342 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke on noin puolet palkasta jos ehjä eläkekertymätyöura samansuuruisella palkalla. Tuntuu tietysti pieneltä mutta otettava huomioon että eläkeläisellä ei pitäisi enää olla suurimpia asuntolainoja eikä elätettäviä lapsia. Sen sijaan pitäisi jo löytyä omistusasuntoa, autoa, mökkiä. Suomalaiset eläkeläiset ovat kylläkin muihin länsimaalaisiin verrattuna aika vähävaraisia ja etenkin tuottavan varallisuuden (osakkeet, sijoitusasunnot ja -kiinteistöt, metsä) osalta köyhiä. 

Vierailija
229/342 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stereotypioita. Eläkeläisiä on monenlaisia. Itselläni työkyvyttömyyseläke, josta olen erittäin kiitollinen. Minulla ei ole maksettua asuntoa ja säästöt on mennyt pikkuhiljaa eläessä. Ja minulla on alaikäisiä lapsia. Yksin eläkkeellä pärjäisin, mutta lasten kanssa valitan köyhyyttä. Terveydenhoitokulut vievät paljon, vaikka kaikenmaailman maksukattoja onkin olemassa.

Jollain toisella eläkeläisellä on vammaispalvelut ja ne helpottaa. Toisella voi olla vanhuspalveluita. Itse törmään siihen, että.ns.eläkealennukset ovat senioirialennuksia eikä koske minua. Tai eläkeallennetut kurssit on räätälöity vanhoille ja ehkä jopa seniileille. Jokainen yrittää selvitä. Itseäni ärsyttää työssä olevat , jotka valittaa kun raha ei riitä. Senkus tekee ylitöitä tai kakkostyötä tms? Eikö niin? Vai olisiko, että vaikea ymmärtää toisen tilannetta?

Vierailija
230/342 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulaiseni saa eläkettä n. 3500 eur netto. Valittaa silti jatkuvasti miten kaikki menee mikä tulee. Harrastaa myös ruokajonoissa käyntiä.

Tuo tietää jo 5000€ eläkettä brutto ja tilastojen mukaan vain 2% (miehet) eläkkeensaajista saa 5000€ tai yli ja naisista noin 0,001%.

Eli sukulaisesi on erittäin harvinainen tapaus.

Vierailija
231/342 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Tuolla eläkkeellä henkilö tietää olevansa hyväosainen. Hänellä on ollut niin hyvät tulot, että on rahojaan sijoittanut tms. Ja tuskin viitsisi seistä ruokajonossa sen ruokakassin hinnan edestä.

Vierailija
232/342 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulette mitä luulette  ikäni on nyt 58 saisin eläketietojeni mukaan  kk. noin 500 e.Muutama vuosi toisi lisää eläke ikäni olisi 64.9 .Alusta tein töita 18v-23v että otettiin kyllä eläke maksu mutta se ei minulle kertynyt vaan jonkun Herran Per.see.seen.Että älkää valittako maailma ei ole oikeuden mukainen.

Vierailija
233/342 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteistövero riippuu talon verotusarvosta suoraan. kivilinnasta voi olla satasia mutta oma 1914 mummonmökkini kustantaa 62 e/v

Vierailija
234/342 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eläkkeelle jääneen työkaverini eläke on nettona 1400 e kun töissä ollessaan se oli 1600 e että eipä mielestäni kamala pudotus 200 euroa kun tuon säästää jo bensoissa kun ei enää tarvitse ajaa töihin.

Vierailija
235/342 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää naimisiin. Pienempituloiselle leskeneläke voi pelastaa vanhuuden.

Mun äiti on tehnyt koko aikuisikänsä töitä, mutta oma eläke olisi varsin pieni. Oman eläkkeensä päälle hän saa kuitenkin n. 900e leskeneläkettä, eikä mitään hätää sen turvin.

Ja kun guugletatte, älkää sotkeko Kelan onnetonta leskeneläkettä ja sen ehtoja siihen, mitä saa ja millä ehdoilla, jos puoliso on eläessään tehnyt töitä.

Vierailija
236/342 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei voi ajatella, että sitten eläkkeellä reissataan ja tehdään kaikkea kivaa, kun on aikaa. Parempi reissata ja harrastaa nyt kun on rahaa. 

Vierailija
237/342 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta väärin sanottu, että jokainen valittaisi eläkkeen pienuutta. Oma eläkkeeni on 1600 netto, tulemme hyvin toimeen. Mieheni tulot 0 €. Ei muita tukia kummallakaan, mutta ei valittamista.

Vierailija
238/342 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeiden verotuksesta: on totta että vero-% on korkeampi MUTTA työntekijälle kun lätkäistään se +8,25 % lisää ennakonpidätyksen päälle niin tadaa netto on sama. Eli harhaanjohtava koko verokeskustelu - ja saivarteluahan se on että tuo 8,25 % on "maksu" eikä vero kun netolla kaikki ihmiset kuitenkin elää.

Totta on myös että osalla on tosi pieni eläke ja harvemmalla se on suuri - yhteneväistä on valittaa pienistä eläkkeistä vaikka se olisi 3000 eur (bruttona). Ei liene kenellekään yllätys että tulot putoavat kun jää eläkkeelle, siihenkin voi varautua ja pienentää menojaan (itse ajattelin näin tehdä jos joskus eläkettä saan). Pienituloiset eläkeläiset saavat eläkeläisen asumistukea (joka on parempi kuin yleinen asumistuki) ja muita etuuksia joihin ovat oikeutettuja, menot eivät taida suuria olla kun vertaa esim. lapsiperheisiin. Pienempiä eläkkeitä voisi nostaa mutta mistähän rahat siihen saadaan? Eläkepommi on todellisuutta ja nyt ollaan vasta maksuputken alussa - maksettujen eläkkeiden summa on kasvanut n. 19 miljardista 28 miljardiin kymmenessä vuodessa, tämä siis maksetaan joka vuosi ja joka vuosi summa kasvaa. Siihen vielä terveydenhuoltomenot päälle. Esim. Norjassakin on tämä sama haaste vaikka rikas maa onkin.

Mistä sitten rahat, jokin tasapaino on löydyttävä. Nyt ovat kaikki ryhmät "kärsineet": opiskelijat, työttömät, lapsiperheet, työssäkäyvät - ja eläkeläiset. Jatkossa esim. hyvätuloisten eläkeläisten / varallisuutta omaavien on ensin maksettava kaikki itse ja sen jälkeen vasta yhteiskunta auttaa.  

Vierailija
239/342 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ruikutatte että sossutuki ei riitä? 

Vierailija
240/342 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat eivät ole koskaan tuollaista hokeneet, päin vastoin. Saavat enemmän eläkettä kuin osa meistä lapsista saa palkkaa. Ovat todenneet, että nuoret tarvisivat kipeämmin sitä rahaa kun on perhe elätettävänä ja sitä kautta paljon menoja. Heillä taas jo kauan ollut velaton asunto jne. Ovat toki tarpeen tullen meitä lapsia pystyneet auttamaankin. Kyllähän he ovat itse omalla työllään eläkkeensä ansainneet, eihän siinä mitään. Nykyään vaan ei samalla koulutuksella enää saa automaattisesti työpaikkaa eikä varsinkaan ns. eläkevirkaa niin kuin heidän aikanaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi