"On niin pieni eläke" - miksi jokainen eläkeläinen hokee samaa?
Olen kiinnittänyt huomiota sellaiseen asiaan, että lähes jokainen eläkeläinen hokee alituisesti, kuinka on niin pieni eläke, riippumatta siitä millainen kyseisen henkilön eläke oikeasti on. Kuitenkin samaan aikaan maassa on vaikka kuinka paljon työttömiä, pätkätyöläisiä, osa-aikatyön tekijöitä, joiden tulot voi olla paljon pienemmät ja silti toimeen on tultava. Enkä nyt siis tarkoita pelkän tai lähes pelkän kansaneläkkeen varassa olevia (joiden eläke todellakin on pieni) vaan ihan kunnollisella työeläkkeellä olevia.
Meneekö eläkkeestä jotenkin enemmän veroa vai kuuluuko eläkeläisen vain sanoa eläkkeen olevan pieni siksi kun se on eläke?
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Menkää naimisiin. Pienempituloiselle leskeneläke voi pelastaa vanhuuden.
Mun äiti on tehnyt koko aikuisikänsä töitä, mutta oma eläke olisi varsin pieni. Oman eläkkeensä päälle hän saa kuitenkin n. 900e leskeneläkettä, eikä mitään hätää sen turvin.Ja kun guugletatte, älkää sotkeko Kelan onnetonta leskeneläkettä ja sen ehtoja siihen, mitä saa ja millä ehdoilla, jos puoliso on eläessään tehnyt töitä.
Ennen vanhaan varmaan sai näin hyvin.
Nykyään leskeneläkettä pienentää lesken oma laskennallinen oletettu tuleva työeläke.
Minulla siis oletetaan, että pystyn olemaan työelämässä seitsemänkymppiseksi nykyisillä tuloilla, joten kun nuorin lapsi täyttää 18v, eläkkeeni määritellään uudelleen ja lopputulema tulee olemaan, että leskeneläke lakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää naimisiin. Pienempituloiselle leskeneläke voi pelastaa vanhuuden.
Mun äiti on tehnyt koko aikuisikänsä töitä, mutta oma eläke olisi varsin pieni. Oman eläkkeensä päälle hän saa kuitenkin n. 900e leskeneläkettä, eikä mitään hätää sen turvin.Ja kun guugletatte, älkää sotkeko Kelan onnetonta leskeneläkettä ja sen ehtoja siihen, mitä saa ja millä ehdoilla, jos puoliso on eläessään tehnyt töitä.
Ennen vanhaan varmaan sai näin hyvin.
Nykyään leskeneläkettä pienentää lesken oma laskennallinen oletettu tuleva työeläke.
Minulla siis oletetaan, että pystyn olemaan työelämässä seitsemänkymppiseksi nykyisillä tuloilla, joten kun nuorin lapsi täyttää 18v, eläkkeeni määritellään uudelleen ja lopputulema tulee olemaan, että leskeneläke lakkaa.
Ennen vanhaan? Ihan muutama vuosi sitten leskeytyi. Ja oli jo eläkkeellä ennen sitä, joten mitään laskennallista tulevaa työeläkettä ei ole, vaan se työeläke jolla jo olikin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se eläke palkkaa pienempi. Moni ajattelee, että eläkkeellä pitää toteuttaa kaikki elämän haaveet.
Hmm, kaikki elämän haaveet vasta eläkkeellä? Onneksi isäni kerkesi elämään oman näköistään elämää, sillä hän kuoli 3 vuotta ennen eläkkeelle jäämistään!
Isäni hoito suurimmat matkustelut pois alta, kun oli 20-26-vuotias. Hän ei juurikaan myöhemmin matkustellut vaan toteutti itseään muuten.
Pohdin ylipäätään tätä ”tee töitä ku hullu, että saat sitten hyvän eläkkeen” , ”eläkkeellä sit”... isäni eläke olisi ollut 7000 euron bruttotulojen mukainen, sillä olisi kyl vaan tehnyt vaikka mitä.. mutta ei kukaan tiedä selviääkö edes eläkeikään asti? Oletteko huomanneet kuinka paljon nyt on kuollut juuri näitä 60-luvulla syntyneitä julkkiksiakin?
Itse pyrin elämään oman näköistä elämääni jo nyt lähemmäs 30-vuotiaana. Matkustetaan perheen kanssa kun mieli tekee, ”sit ku” - elämä ei ole vaihtoehto, me nautitaan elämästä tässä just nyt. En edes halua ajatella ”mitä teen sit eläkkeellä”. Kukaan ei edes tiedä missä tilassa tämä maailma silloin on.
Ylipäätään olen huomannut, että asioiden kuvittelu ja olettaminen on aina vain tuottanut ikäviä yllätyksiä.
Itse säästän kyllä rahaa kuukaudessa 1000 e säästötilille ja 100 e rahastoon, mutta en tee sitä sen takia, että ”sit ku oon eläkkeellä”, vaan se on taloudellinen turvani ihan mihin hetkeen vaan. Saan kuukausituottoa osakkeistani 190 e / kk ja vuokratuloa velattomasta asunnosta 600 e / kk. Ajattelen, että minua ei haittaa varallisuuteni kasvu tämän ikäisenä ja pystyn säästämisestä huolimatta elämään ja matkustamaan.
T. Minä keskituloinen, 29-vuotias perheenäiti.
Ei ihan jokainen eläkeläinen hoe. Minulla on pieni, mutta riittävä eläke. Olen tyytyväinen.
Elämä on ihanaa! Minulla on pieni eläke ja pärjään hyvin. Parasta on terveys ja vapaus tehdä mitä haluaa.
Keskusta lupaa eläkkeisiin suuremmat korotukset kuin Sanna Marin In hallitus alentamalla verotusta, näin parempituloiset eläkeläiset kyllä saisivat korotuksia, mitä suurempi eläke sen enemmän käteen jää jos verotus pienenee. Mutta Orpo unohtaa kokonaan pienituloiset eläkeläiset joilta ei mene veroja kun samalla vuokrat nousevat pilviin ( pörssi) ja jos vielä sairakulut kasvavat niin jopa kuulin että jollakin ne oli mennyt ulosottoon kun eläke ei riitä kuluihin. Kokoomus antaa suuryrityksille jotka eivät työllistä vaan sanovat väkeä irti voiton maksimoimiseksi jakaakseen yhä suurempia osinkoja. Missä siis yhteiskuntavastuu???
Kovimpia valittajia ovat ne eläkeläiset, joilla on talo ja auto ja kesämökki täysin maksettuja. Tilille rysähtää 1300- 1760e kuussa ja siitä menee säästöön 700-1000e kuussa.
Samalla tässä maassa on ihmisiä, joilla on noin pieni palkka, josta pitäisi maksaa asumismenot, ruoka ja hygienia ym.
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen eläke on Suomessa noin 1500 euroa/kk, ei siis kovin paljon. Ja vielä nykyisin on paljon eläkeläisiä, joilla on vain kansaneläke, joka on paljon pienempi. Eläkettä verotetaan ankarammin kuin palkkaa.
Ne ennakonpidätykset saa takaisin veronpalautuksina. Se on e n n a k o n p i d ä t y s.
Miten asia menee. jos pääsee osatyökyvyttömyys eläkkeelle ja on työtön/ eikä löydä osaaikatyötä eläkkeen rinnalle niin saa toimeentulotukea.
Entä sitten jos on siis osatyökyvyttömyys eläkkeelä ja toimeentulotuki paikkaa huonoa eläkettä. ( osatyökyvyttömyys eläke on puolet normi eläkkeestä, johon ei saa kansan eläkettä )
Ja satun saamaan myöhemmin perintöä, niin eikö käy niin että en saa enää toimeentulotukea kun perinto on tuloa. Ja eläke jää todella mitättömäksi ja pitäisi heti alkaa käyttää pientä perintöään että pysyisi hengissä.
Eikä ole järkevämpää pysyä työmarkkinatuen piirissä taloudellisesti, jos ei ole mahdollisuutta työkyvyttömyys eläkkeeseen ??
Vanhempien työeläke netto on yht. 1900. Mutta jos eläisivät yksin..
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:49"]
Nojaa, keskituloisen työeläkekään ei ole suuri.
Jos se keskituloinen ei työssä ollesaankaan ole kaiken kitissyt kuinka on palkka pieni, kuinka ihmeessä siitä lähes yhtä suuresta eläkkeestä (josta ei tarvitse maksaa esim. työmatkojakaan, joka kompensoi) on yhtäkkiä tullut niin pieni ettei sillä mitään voi tehdä ja mitään saa? Ihmettelen minäkin.
Joillakuilla on kylläkin käsitys, että kaikilla olisi samansuuruinen eläke. Mistä tällainen luulo johtuu, on käsittämätöntä.
Mistä olet saanut päähäsi, että eläke on "lähes yhtä suuri"? Se on maksimissaankin 60 prosenttia palkasta, ja monilla naisilla varsinkin se on huono siksi, että naiset ovat olleet kotona kasvattamassa lapsiaan yleensä muutaman vuoden, osa pidempäänkin.
Jos tulot yhtäkkiä romahtavat noin puoleen, on aika ymmärrettävää, että siihen tottumiseen menee aikaa.
Samaan aikaan monelle on aika isojakin terveysmenoja, ja niistä Kela korvaa yhä vähemmän. Voi olla myös lapsista kuluja, kas kun se tunneside ei katkea siihen, että lapsi täyttää 18 vuotta - sanon tämän katsoessani naapurin vanhan pariskunnan rimpuilua nyt, kun käytännössä elättävät konkurssin tehneen poikansa perhettä pienestä eläkkeestään.
N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen eläke on Suomessa noin 1500 euroa/kk, ei siis kovin paljon. Ja vielä nykyisin on paljon eläkeläisiä, joilla on vain kansaneläke, joka on paljon pienempi. Eläkettä verotetaan ankarammin kuin palkkaa.
Ne ennakonpidätykset saa takaisin veronpalautuksina. Se on e n n a k o n p i d ä t y s.
Oletko oikeasti noin .... anteeksi nyt... tyhmä? Likikään kaikki eivät saa veronpalautusta. Osa - hui, ajatteles! - joutuu maksamaan myös mätkyjä. Eläkeläisistäkin.
Todellisuutta on, että eläkkeestä todellakin maksetaan hiukan enemmän veroa ja veroluonteisia maksuja, jos sitä vertaa 53-62-vuotiaan maksamaan veroon.
https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja-elake/Elakkeiden-verotus/Elakkee…
"Käytännössä kaikilla noin 14 000 euron ja sitä korkeammilla tulotasoilla eläkkeensaajalla tuloista käteen jäävä osuus on pienempi 6,75 prosentin TyEL-maksua maksavaan palkansaajaan nähden. Korotettua TyEL-maksua maksavaan 53-62 -vuotiaaseen palkansaajaan verrattuna eläkkeensaajan nettotulot voivat kuitenkin olla tietyillä tulotasoilla suuremmat."
Esimerkiksi 25 tonnia ansaitsevalla työtuloa saavalla veroprosentti on kaikissa ikäluokissa pienempi. Käytännössä eläkkeensaaja pääsee vähemmällä vain harvinaisissa, isoissa tuloluokissa, vuositulot 40 000-80 000.
No mietihän nyt ap, millaista mielipahaa se toisi jos kaikki leveilisivät isoilla eläkkeillään tai palkoillaan. Pysyy työkavereidenkin kanssa välit, kun leikkii köyhää niin että se luulee tienaavansa enemmän.
Oon älyttömän onnellinen lähdin puolivahingossa asuntosijoittajaksi.
Ostin ensimmäisen asunnon 24 vuotiaana. Kollega menetti vuokra-asunnon ja kysyin paljonko maksaa vuokraa. Summa oli suurempi, mitä minä maksoin lainaa ja yhtiövastiketta.
Soitin pankkiin ja etsimme hänelle asunnon. Sovittiin säännöt ja on nyt asunut 26 v siinä.
Samoin tein 2 muulle, yhtäkkiä minulla oli 4 asuntoa.
Lainaa sai todella helposti ja Nokia toi työntekijöitä ulkomailta.
Nyt minulla on 16 sijoitusasuntoa, lainaa on jäljellä 5.stä.
Ystäväni asuu yhdessä, on kirjanpitäjä ja hoitaa kaikki asuntoihin liittyvät.
Tyhjiä kuukausia on todella harvoin ja asuntojen hinnat ovat nousseet.
Tässä on lapsille hyvä pesämuna omaan yritystoimintaan.
Veroja on tähän maahan maksettu kyllä paljon.
Olen yksinelävä eläkeläinen ja saan eläkettä käteen noin 1600 euroa kuussa. Minulla on velaton omistusasunto, mutta jos asuisin vuokralla, niin liemessä olisin. Nyt tulen hyvin toimeen, rahaa jää joka kuukausi säästöön. Voin matkustella, ostaa uusia vaatteita, käydä kulttuuritapahtumissa ja käytää säännöllisesti kampaajan ja kosmetologin palveluja. Alkoholiin ja tupakkaan rahaa eikulu. Itseänikin joskus kyllästyttää eläkeläisten valitus. Tietenkin eri juttu on, jos eläke on todella pieni mutta sitä kompensoidaan mm. kansaneläkkeellä ja asumistuella.
Ne lyö ne pennosensa peliautomaatteihin.
Matalapalkka-alan duunarin eläke on varmaan jo melkoinen kärsimys. Eikä asettakaan saa omistaa, jolla päästää itsensä pahasta.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden verotus on oikeasti aika kova ja eläkkeen määrä on usein paljon pienempi kuin ko. ihminen on tottunut saamaan työssä ollessaan palkkaa. Ja harmittaahan se kun on ollut työelämässä 40-50 vuotta ja mitä jää käteen.. Menot ei välttämättä silti pienene eläköitymisen jälkeen.
Miksi ne ei pienene? Eikö eläke ole elämistä (ei elämyksiä) varten, kun ei enään työhön kykene. Kurjaksi menee, jos elämän kohokohdat pitäisi ikääntyneenä kokea.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:51"]
Kaikkien eläke on pienempi kuin se palkkatulo, johon on tottunut. Joten jokainen eläkeläinen, tulotasosta riippumatta, joutuu opettelemaan niukempaa elämään siihen aiempaan verrattuna. Ja ainahan niille työttömille tms köyhille voi vetää kehiin Afrikan nälkäänäkevät, jos kyse on siitä, ettei saa valittaa, jos jollakin muulla on huonommin.
No onhan se nyt aika älytöntä, jos oma eläke on esim. pari tonnia, nillittää siitä kuinka ei tule taloudellisesti toimeen eläkkeellä kun se on niin pieni, kun samaan aikaan on vaikka kuinka ihmisiä, jotka saavat vain työttömyyskorvausta tai ovat kokopäivätöissä jollakin 1 600e/kk-palkalla ja elättävät tällä lapsensakin.
On se paritonnia sitten palkan tai eläkkeen nimellä, se on silti pari tonnia. Eläkeläisten mielestä se on jotenkin vähemmän pari tonnia, mikä on aika käsittämätöntä.
Ansiotyössä oleva saa vähennyksiä (ansiotulovähennys) verotuksessa, joten eläkeläista todellakin verotetaan kovemmin eli työssä käyvälle jää 2000 eurosta käteen enemmän kuin eläkeläiselle samasta summasta. Todellisuudessa harva eläkeläinen saa näin isoa eläkettä. Suurin osa eläkkeistä on oikeasti pieniä ja niistä lähtee isompi vero kuin palkasta.
Pienen eläkkeen ongelma on se, että se on pieni myös tulevaisuudessa. Työttömän tai opiskelijan pieni tulo pitäisi olla väliaikaista ja tulevaisuudessa asian pitäisi korjaantua. Siksi pienituloisen eläkeläisen elämä näyttää kurjalta.