"On niin pieni eläke" - miksi jokainen eläkeläinen hokee samaa?
Olen kiinnittänyt huomiota sellaiseen asiaan, että lähes jokainen eläkeläinen hokee alituisesti, kuinka on niin pieni eläke, riippumatta siitä millainen kyseisen henkilön eläke oikeasti on. Kuitenkin samaan aikaan maassa on vaikka kuinka paljon työttömiä, pätkätyöläisiä, osa-aikatyön tekijöitä, joiden tulot voi olla paljon pienemmät ja silti toimeen on tultava. Enkä nyt siis tarkoita pelkän tai lähes pelkän kansaneläkkeen varassa olevia (joiden eläke todellakin on pieni) vaan ihan kunnollisella työeläkkeellä olevia.
Meneekö eläkkeestä jotenkin enemmän veroa vai kuuluuko eläkeläisen vain sanoa eläkkeen olevan pieni siksi kun se on eläke?
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten hyvin tämä eläkeläisten propaganda on mennyt läpi ja faktoina menee läpi ihan täysi höpinä.
Esim, juuri tuo että eläkkeet eivät muka nouse, vaikka tänä vuonna nousseet enemmän kuin hyvin monen palkka.
Tai se että eläkkeitä verotetaan ankarammin - kun ollaan nettotuloissa oikeasti ihan tasoissa kun palkan sivukulut otetaan huomioon. Eli roskapuhetta tuokin
Tai sitten tämä ihan klassikko: "meillä alkoi eläke kertymään vasta 23-vuotiaana" kun samaan aikaan kaikki nelikymppiset ja sitä vanhemmat voisivat huutaa kuorossa, että "niin meilläkin!"
Se on tuo sukupolvi. Tottuneet saamaan kaiken. Työpaikkoja saatiin vain kävelemällä sisään ja eläkepäiville päästiin nuorena. Mikään ei riitä.
Tänään yksi vinkuu Hesarin mielipidepalstalla, että ”Meidän yli
seitsemänkymppisten pitäisi saada elää täyteläisesti”. Ja toinen että ”Yli 70-vuotiaat suljetaan ulkokehälle”. Ja useampi muukin valitusvirsi näkyy olevan samasta aiheesta.
Olen yksi koronakriisin seurauksena työpaikkansa menettäneistä ja en voi olla hämmästelemättä tuota eläkeläisten itsekeskeisyyttä. Luulisi elämänkokemuksen tuovan suhteellisuudentajua ja ymmärrystä, että sitähän ne vaikeat ajat ovat - vaikeita. Kaikille.
Tuosta unohtui yksi vakiolause, eli "Me olemme itse oman eläkkemme maksaneet!"
Ihanko totta?
Työeläkemaksua ruvettiin keräämään vasta aika myöhään, ja vielä 90-luvullakin sitä maksettiin tuloista huomattavasti nykyistä pienempi prosentti.
Eli jos eläkeläinen on eläkkeellä vaikkapa 20 vuotta ja eläke on 2000 euroa siitä tulee sellainen melkein puolen miljoonan euron potti. (Nykyisille eläkeläisille tulee 20 vuotta suht helposti täyteen kun ovat päässeet nuorempana eläkkeelle.)
Mites tämä laskututoimitus saadaan toimimaan niin, että "oma eläke" on muka maksettu?