Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ollut nyt kuukauden ilman alkoholia - tässä havaintoni!

Vierailija
27.08.2021 |

Olen 43-vuotias perheellinen, työssäkäyvä, maratonin aikaan 3.15. juokseva hyväkuntoinen mies. Olen ollut myös viimeiset 15 vuotta alkoholin suurkuluttaja. En siis silminnähden alkoholisti, mutta reilusti yli riskirajojen juova. Kiitos elämäntilanteeni olen pystynyt nautiskelemaan "hienoja" alkoholia "sivistyneesti" ja tälläkin selittelemään juomistani. Olen myös aidosti aina rakastanut nousuhumalan tunnetta. Olen myös tykännyt muutaman kerran vuodessa suomeksi sanottuna myös ryypätä kavereiden kanssa muutaman päivän kerrallaan. Viimeiset vuodet olen juonut päivittäin n. 3-4 annosta alkoholia, viikonloppuisin enemmän. Aloitin alkoholin käytön lukiossa vuonna 1993. Tämän jälkeen olen ollut 2 kertaa juomatta 3 viikkoa, muuten en ole ollut viikkoa pidempään. Viimeiset 3 vuotta olen juonut joka päivä alkoholia.

Kuukausi sitten, viikkoa ennen kuin lasten koulut alkoivat päätin, että nyt kokeilen, millaisia muutoksia alkoholi poisjättäminen voisi tuoda - onhan näitä juttuja tullut epäuskoisena hymähdellen aina luettua iltapäivälehdistä.

Nyt on pakko sanoa, että lähes kaikki on muuttunut:

-vaikeat univaikeudet (minulla jatkuva heräily yöllä), joista olen kärsinyt käytännössä koko aikuisikäni ovat poissa
-vireystila päivällä on täysin toiselta planeetalta
-mieliala on miljoona kertaa parempi
-fyysinen suorituskyky on parantunut hämmentävän paljon (mm. kympin juoksuajasta lähtenyt 5 minuuttia ja on nyt 39 minuuttia)
-ajatukset kulkevat todella paljon paremmin
-ärtynyt olo loistaa poissaolollaan
-olen jollakin tavalla paljon rauhallisempi, ja tämän on sanonut vaimokin

Keskeisin muutos on kuitenkin tämä: olen vapautunut PAKKOMIELTEESTÄ, joka on tietämättäni vaivannut minua yli 10 vuotta. Nyt vasta ymmärrän, että olen ajatellut alkoholia erittäin paljon joka päivä ja jo päivällä usein (erityisesti lomalla) miettinyt, milloin saisi juoda vähän. Tämä on ollut todella vapauttavaa ja jotenkin ajatusenergiaa riittää hirmu paljon muihin asioihin tällä hetkellä.

Absolutistiksi en aio kokonaan heittäytyä, mutta myöskään entiseen en todellakaan aio palata.

Mukava olisi kuulla muiden kokemuksia aiheesta!!

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri kolme viikkoa ilman alkoholia, koska oli rankka lääkekuuri päällä, joten nukkumisesta en osaa sanoa, koska lääkitys vaikutti uneen tietysti myös.

Mutta nyt ei alkoholi enää maistu ihan samoin kuten ennen, yksi viinilasillinen riittää ja enempää ei tee mieli, eikä joka päivä sitäkään. Alkoholitonta olutta olen juonut muutenkin jo vuosia, joten sitä jatkoin lääkekuurin aikana ja jatkan edelleen. Kolmen viikon aikana pääsin alkoholijuomien juomien makuun muutenkin.

Samperin autocorrect: siis pääsin alkoholittomien juomien makuun.

Vierailija
62/70 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri kolme viikkoa ilman alkoholia, koska oli rankka lääkekuuri päällä, joten nukkumisesta en osaa sanoa, koska lääkitys vaikutti uneen tietysti myös.

Mutta nyt ei alkoholi enää maistu ihan samoin kuten ennen, yksi viinilasillinen riittää ja enempää ei tee mieli, eikä joka päivä sitäkään. Alkoholitonta olutta olen juonut muutenkin jo vuosia, joten sitä jatkoin lääkekuurin aikana ja jatkan edelleen. Kolmen viikon aikana pääsin alkoholijuomien juomien makuun muutenkin.

Samperin autocorrect: siis pääsin alkoholittomien juomien makuun.

Ei autocorrect, vaan freudilainen lipsahdus. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin juuri, että ensimmäistä kertaa kestän alkoholia. Voin juoda kolmanneslitran 5%:sta olutta ja siitä tulee HYVÄ olo - ei pöhnäinen kuten ennen, ja vähemmästäkin...

Voiko syynä olla se, että olen 1,5 kk:n ajan harrastanut erittäin paljon liikuntaa päivittäin? Nut hiukan vähentänyt, mutta monta tuntia kevyttä liikuntaa päivässä edelleen. Olen hoikka.

En ole milloinkaan ollut kunnon humalassa, enkä normaalisti voinut juoda edes puolta tölkkiä keskiolutta ilman, että tuli inhottavalla tavalla humalainen, väsynyt olo.

Olinkin huolissanikin tästä heikosta alkoholinsietokyvysyäni: oliko minulla aineenvaihduntahäiriö? Rasvamaksa? Tietääkseni olen terve, mutta pienikin määrä alkoholia vaikutti nopeasti kummallisella tavalla, aivan kuin olisin sille... allerginen.

En tiedä, mutta nyt voin nauttia oluesta ja se on mukavaa! Olen luonteeltani helposti addiktoituva mutta en alkoholiin, vaan Coca Colaan tai johonkin tiettyyn ruokaan.

Ehkä elimistö reagoi nautintoaineisiin siltä pohjalta, kuinka hyvin se voi kokonaisuudessaan: paljon rasitusta kuten ap:llä ja paljon alkoholia (tai jokin muu tekijä, joka liittyy alkoholinkäyttöön) ja elimistö ei jaksa sitä yhdistelmää? Jos vain toista, siis liikuntaa tai alkoholia, on paljon... sitten jaksaa jopa paremmin kuin ilman toista?

Vierailija
64/70 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto on, että olut jota olen nyt juonut, on olennaisella tavalla erilaista kuin suomalainen olut.

Vierailija
65/70 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin alkoholin pois 2 vuotta sitten ja elämä ei ole muuttunut kyllä yhtään parempaan suuntaan. sosiaalinen elämä kuoli siihen samantien, eikä oikeen mikään tuo "hyvää fiilistä"

Vierailija
66/70 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin viinin tissuttelun vuodenvaihteessa ja vaikutus on ollut huikea vaikken mikään suurkuluttaja ollutkaan!

Nukun nyt todella hyvin, meni varmaan 6 viikkoa ennen kuin unen laatu kohentui dramaattisesti. Ole töissä paljon aikaansaavempi ja ihon kunto on kohentunut niin että saan oikein kehuja.

Liikunta on myös alkanut maistua ihan eri tavalla ja nyt viikkoni kohokohdat on aikaiset aamutreenit lauantaisin ja sunnuntaisin.

Yksi elämäni parhaista päätöksistä tämä alkoholin hylkääminen!

Vierailija
67/70 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin säännöllinen juominen on pakoa jostakin. Useimmat tosimielellä raitistuvat alkoholistit joutuvat miettimään tätä pitkään ja huolellisesti, sillä pelkkä juomisen lopettaminen ei poista alkuperäistä syytä juomiselle.

Vierailija
68/70 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin säännöllinen juominen on pakoa jostakin. Useimmat tosimielellä raitistuvat alkoholistit joutuvat miettimään tätä pitkään ja huolellisesti, sillä pelkkä juomisen lopettaminen ei poista alkuperäistä syytä juomiselle.

Useat ihan vaan juovat vaikka viinin maun takia. Se on sama kuin suklaa. Kohtuu kaikessa.

Vierailija
69/70 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina näitä hehkutuksia. Samaa se elämä on ilman alkoholiakin, vähän tylsempää mutta krapulalta onneksi välttyy.

Vierailija
70/70 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pässi nyt alkoa edes juo kun tietää ettei siitä mitään hyötyä ole

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä