Olen ollut nyt kuukauden ilman alkoholia - tässä havaintoni!
Olen 43-vuotias perheellinen, työssäkäyvä, maratonin aikaan 3.15. juokseva hyväkuntoinen mies. Olen ollut myös viimeiset 15 vuotta alkoholin suurkuluttaja. En siis silminnähden alkoholisti, mutta reilusti yli riskirajojen juova. Kiitos elämäntilanteeni olen pystynyt nautiskelemaan "hienoja" alkoholia "sivistyneesti" ja tälläkin selittelemään juomistani. Olen myös aidosti aina rakastanut nousuhumalan tunnetta. Olen myös tykännyt muutaman kerran vuodessa suomeksi sanottuna myös ryypätä kavereiden kanssa muutaman päivän kerrallaan. Viimeiset vuodet olen juonut päivittäin n. 3-4 annosta alkoholia, viikonloppuisin enemmän. Aloitin alkoholin käytön lukiossa vuonna 1993. Tämän jälkeen olen ollut 2 kertaa juomatta 3 viikkoa, muuten en ole ollut viikkoa pidempään. Viimeiset 3 vuotta olen juonut joka päivä alkoholia.
Kuukausi sitten, viikkoa ennen kuin lasten koulut alkoivat päätin, että nyt kokeilen, millaisia muutoksia alkoholi poisjättäminen voisi tuoda - onhan näitä juttuja tullut epäuskoisena hymähdellen aina luettua iltapäivälehdistä.
Nyt on pakko sanoa, että lähes kaikki on muuttunut:
-vaikeat univaikeudet (minulla jatkuva heräily yöllä), joista olen kärsinyt käytännössä koko aikuisikäni ovat poissa
-vireystila päivällä on täysin toiselta planeetalta
-mieliala on miljoona kertaa parempi
-fyysinen suorituskyky on parantunut hämmentävän paljon (mm. kympin juoksuajasta lähtenyt 5 minuuttia ja on nyt 39 minuuttia)
-ajatukset kulkevat todella paljon paremmin
-ärtynyt olo loistaa poissaolollaan
-olen jollakin tavalla paljon rauhallisempi, ja tämän on sanonut vaimokin
Keskeisin muutos on kuitenkin tämä: olen vapautunut PAKKOMIELTEESTÄ, joka on tietämättäni vaivannut minua yli 10 vuotta. Nyt vasta ymmärrän, että olen ajatellut alkoholia erittäin paljon joka päivä ja jo päivällä usein (erityisesti lomalla) miettinyt, milloin saisi juoda vähän. Tämä on ollut todella vapauttavaa ja jotenkin ajatusenergiaa riittää hirmu paljon muihin asioihin tällä hetkellä.
Absolutistiksi en aio kokonaan heittäytyä, mutta myöskään entiseen en todellakaan aio palata.
Mukava olisi kuulla muiden kokemuksia aiheesta!!
Kommentit (70)
Hämmentää katsoa perjantaisin Alkosta viinalastia hakevia ihmisiä. Ihmettelen miksi?
Mielestäni koko alkoholin voisi kriminalisoida.[/quote]
Ihan siksi sitä alkoholia ostetaan kun se on ainoa laillinen päihde. Miksikö sitä juodaan? No siksi kun halutaan humaltua, päihtyä, huumaantua.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää katsoa perjantaisin Alkosta viinalastia hakevia ihmisiä. Ihmettelen miksi?
Mielestäni koko alkoholin voisi kriminalisoida.
Ihan siksi sitä alkoholia ostetaan kun se on ainoa laillinen päihde. Miksikö sitä juodaan? No siksi kun halutaan humaltua, päihtyä, huumaantua.
Mutta miksi ei voi olla onnellinen ihan omana itsenään? Mikä ihmisessä on vialla? Kannattaisi työstää omaa ajatusmaailmaa ja asennoitumista elämään, jos haluaa paeta todellisuutta humaltumisella.
Alkoholi on todella helposti addiktoiva myrkky.
Olen asian tiimoja itsekin mietiskellyt, kyyllä. Keski-iän kuluessa huonot olot ja ulkonäön rapistuminen iskee vastaan.
Olen nainen ja lipittelen viinejäni 2pulloa kerralla ( alkaa ruuanlaitossa, ja toinen menee vielä siihen illan mittaan), pitkillä vapailla 2-3/vko.
Olen välillä 2-6 viikkoa juomatta tiiviin työrupeaman johdosta.
Harmi vaan että 6vkoa juomatta ei ole näkynyt eikä tuntunut sen paremmalta. Olen odotellut ihme-laihtumista ym ap:n kuvailemia kokemuksia, mutta nope.
Joten olen sitten jatkanut. Tilaan viinit saksasta reiluja määriä, juon itsekseni vapaalla ja mökillä. Ei kait se sitten häiritse muita kuin itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni koko alkoholin voisi kriminalisoida.Ihan siksi sitä alkoholia ostetaan kun se on ainoa laillinen päihde. Miksikö sitä juodaan? No siksi kun halutaan humaltua, päihtyä, huumaantua.
Mutta miksi ei voi olla onnellinen ihan omana itsenään? Mikä ihmisessä on vialla? Kannattaisi työstää omaa ajatusmaailmaa ja asennoitumista elämään, jos haluaa paeta todellisuutta humaltumisella.
Onhan se haitallista mutta sitä ostetaan, tilataan ja haetaan pakettiautollisia itse. Ei sitä voi järjellä selittää miksi. Voi siitä saada haitallisemman jos siirretään myynti rikollisille. Niinhän sitä toimitaan muiden päihdyttävien aineiden kanssa. Kuten on nähty niin homma toimii ja käyttö kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni koko alkoholin voisi kriminalisoida.Ihan siksi sitä alkoholia ostetaan kun se on ainoa laillinen päihde. Miksikö sitä juodaan? No siksi kun halutaan humaltua, päihtyä, huumaantua.
Mikseivät apinat voisi olla onnellisia ihan omana itsenään? Miksi niiden lisäksi norsut ovat murtautuneet kyläkauppaan, juoneet viisisataa litraa viinaa ja riehuneet sitten kylässä ja rikkoneet paikat? Pitäisikö banaanikärpästen työstää omaa ajatusmaailmaansa ja asennoitumistaan elämään sen sijaan, että syöksyvät punaviiniansoihin ja hukkuvat?
Olen ehkä jollakin tavalla pikkusieluinen ihminen, mutta minua hieman närästää nämä "jätin alkoholin" julistukset ihmisiltä, jotka juovat sen 7 annosta viikossa. Tuollainen määrä alkoholia ei voi KENELLÄKÄÄN ihmisellä vaikuttaa MITENKÄÄN negatiivisesti MIHINKÄÄN. Sitten kun puhutaan oikeasti jo kohtuullisen isoista määristä - kuten alkuperäisen kirjoittajan tapauksessa - voi ihan todellisiakin vaikutuksia lopettamisella olla.
Vierailija kirjoitti:
Alkoton n. 15 vuotta, eikä sitäkään ennen kovin usein. Mieliala on kokoajan tasaisen hyvä, aina. Viikolla odotan perjantaita, mutta en väsyneenä ja levottomana, kuten alkoholia käyttävät usein tekee. Perjantaisin rentoudun, ja lauantaisin herään virkeänä nukuttuani niin pitkään kuin haluan. Viikonloppu on latautumista varten, jotta työviikko sujuu ilman tuskaa.
Mielestäni koko alkoholin voisi kriminalisoida.
Mikä siinä on, että työviikkosi on tuskaista?
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä jollakin tavalla pikkusieluinen ihminen, mutta minua hieman närästää nämä "jätin alkoholin" julistukset ihmisiltä, jotka juovat sen 7 annosta viikossa. Tuollainen määrä alkoholia ei voi KENELLÄKÄÄN ihmisellä vaikuttaa MITENKÄÄN negatiivisesti MIHINKÄÄN. Sitten kun puhutaan oikeasti jo kohtuullisen isoista määristä - kuten alkuperäisen kirjoittajan tapauksessa - voi ihan todellisiakin vaikutuksia lopettamisella olla.
Samaa mieltä. Minusta alkoholin haitoista ei yksinkertaisesti voi keskustella, jos sitä ei ole käytännössä lainkaan käyttänyt. Iltapäivälehtien jutut siktä, kuinka se ja se julkkis on "raitistunut" käytyään "jopa kolmena iltana viikossa parilla" on täysin naurettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Minusta alkoholin haitoista ei yksinkertaisesti voi keskustella, jos sitä ei ole käytännössä lainkaan käyttänyt. Iltapäivälehtien jutut siktä, kuinka se ja se julkkis on "raitistunut" käytyään "jopa kolmena iltana viikossa parilla" on täysin naurettavia.
Huoh. Te ette itse ole tainneet juoda tarpeeksi? Mä join 15 vuotta, kyllä, ja suurimman osan tuosta ajasta työttömänä, että todellakin pystyin keskittymään päätoimisesti juomiseen. Ja mulla oli matkan varrella erilaisia vaiheita; viikkojen, kuukausien, jossain kohtaa melkein jopa vuoden - ns suvantovaiheita, jolloin juominen oli tuota luokkaa 7-14 annosta viikossa. Siitä tosissaan juomisesta en viitsi enää edes puhua. Mutta silti tai juuri siksi mä oon ite sitä mieltä että tuollainen vähänkin juominen vaikuttaa virkeyteen todella paljon, varsinkin jos nuo annokset jakaa tasaisesti pitkin viikkoa joka päivälle. Maksa on pienen pienessä rasitustilassa koko ajan, lukekaapa miten se vaikuttaa yleisoloon. Toki jos korvaa alkoholin ihan kammottavalla määrällä glukoosi fruktoosisiirapilla tjsp, isoa eroa ei ehkä huomaa.
Onhan tämäkin tosin yksilöllistä, ihmisen oloon ja fyysiseen terveyteen vaikuttavat niin monet asiat, omista ajatuksista lähtien, että olisi tyhmää väittää kaiken toimivan kaikille samalla lailla. Mutta älkää pliis lytätkö toisten kokemuksia, monet tiedättekö vähättelee alkoholinkäyttöään, jopa mennyttä sellaista, jopa anonyyminä. Tiedän mistä puhun✌🏼
Vierailija kirjoitti:
Toinen närästävä ilmiö: ei mitenkään voida hyväksyä sitä, että joku voi käyttää runsaasti alkoholia niin, ettei siitä ole mitään haittaa. Jolleivät verikokeet osoita mitään poikkeavaa, krapulaa ei ole koskaan ja unikin maistuu, väitetään, että no ainakin läheiset kärsivät. Viis siitä, onko läheisiä edes olemassa. Jollei mitään haittavaikutuksia löydy, päädytään siihen, että alkoholia ei sitten varmasti juoda tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen närästävä ilmiö: ei mitenkään voida hyväksyä sitä, että joku voi käyttää runsaasti alkoholia niin, ettei siitä ole mitään haittaa. Jolleivät verikokeet osoita mitään poikkeavaa, krapulaa ei ole koskaan ja unikin maistuu, väitetään, että no ainakin läheiset kärsivät. Viis siitä, onko läheisiä edes olemassa. Jollei mitään haittavaikutuksia löydy, päädytään siihen, että alkoholia ei sitten varmasti juoda tarpeeksi.
Tuo on totta. Alkoholin haittavaikutukset on erittäin yksilölliset ja toiset tosiaan voi juoda hämmästyttäviä määriä ilman, että mitään haittoja on. Tunnen itse yhden yli kuusikymppisen yritysjohtajan, joka juoksee joka päivä yli kympin ja juo joka päivä yli yli kymmenen annosta. Tuonhan ei pitäisi olla mitenkään mahdollista. Hän on myös sanonut, että on kuullut termin krapula, mutta hänellä ei sitä ole itsellä koskaan ollut.
Täällä on ollut muutamia "olen ollut kuukausia juomatta, mutta elämä on yhtä paskaa ellei paskempaa" -kommentteja. Olen tästä pahoillani. Tässä on nyt kuitenkin muistettava se, että eihän juomisen lopettaminen autuaaksi tekevä ole, jos on olemassa vaikkapa vakava masennus tai työttömyydestä johtuvia ongelmia. Mutta jos näitä ei ole, juomisen lopettamisen vaikutukset oikeasti voi olla huomattavia. Itsellä myös on paljon helpompi ollut totutella elämään ilman alkoholia, kun on muuta mielekästi tekemistä päivisin. Todella paljon vaikeampaa olisi esim. juuri työttömänä. Mutta toki monet pystyvät siihenkin.
Minä en ole juuri muutoksia huomannut, mutta se on todella voimaannuttava tunne, kun voi päättää olla ilman. Tuota ei tietenkään ymmärrä, jos itsellä ei ole alkoholiriippuvuutta ollut, mutta se voi oikeasti olla vaikeaa myös "kohtuullisesti" juoville. Itsekään en juonut kuin sen 3-4 annosta päivässä, mutta vuosikausia jatkuessaan tuosta tuli vankila. Jos päivällä mietti, milloin voi sen lasillisen ottaa ja iltaa ei voinut kuvitellakaan ilman. Nyt kun tuosta on päässyt eroon, on jotenkin hirmu vapaa olo.
Minulla on sellainen käsitys, että vuosikausia juoneelle ei kyllä muutama viikkoa riitä mihinkään merkittävimpien vaikutusten saamiseksi. Toki varmasti huomaa, että krapulaa ei ole aamulla, mutta käsittääkseni aivokemian palautuminen kestää pidempään. Olenko väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellainen käsitys, että vuosikausia juoneelle ei kyllä muutama viikkoa riitä mihinkään merkittävimpien vaikutusten saamiseksi. Toki varmasti huomaa, että krapulaa ei ole aamulla, mutta käsittääkseni aivokemian palautuminen kestää pidempään. Olenko väärässä?
Kovemmista juopoista en tiedä, mutta ainakin minulla vaikutukset esim. uneen, vireystilaan ja mielialaan alkoivat näkyä viikossa ja olivat todella dramaattiset. Ja olin siis tätä tissuttelija-tyyppiä (muutama annos arkisin illalla, viikonloppuisin vähän enemmän).
Olen itse ollut aina absolutisti. Alkoholia olen juonut vain kerran elämäni aikana ja sekin tapahtui kirkossa konfirmaationi ehtoollisella. Sinällään on kyllä kyseenalaista, että kirkko antaa alaikäisille tuolla tavalla viiniä. En käytä alkoholia, mutta ei se elämääni mitenkään paranna. Kärsin monesta ongelmasta ja olen mm. ahdistunut köyhä työtön. Toisaalta jos käyttäisin alkoholia olisi käyttö varmasti ongelmallista ja yrittäisin hoitaa sillä ahdistustani. Jo nyt syömisen on ongelmallista ja yritän hoitaa sitten sillä ahdistusta huonoin tuloksin. Vain mahavaivani ovat saaneet tai suoraan sanoen pakottaneet luopumaan mm. suklaan syömisestä. Kärsin siis ilmiselvästi laktoosin aiheuttamista mahavaivoista ja varmasti muustakin. Mutta koska laktoosittomia tuotteita on nykyään paljon saatavilla ei sekään ole este herkkujen ja epäterveellisten ruokien syömiselle. Toisaalta myös limujen juomisesta on tulossa ongelma. Se täytyy lopettaa, sillä huomaan hampaiden kärsineen. Nyt olen ollut pari päivää juomatta limua. Melkein limulta maistuvaa makuvichyä täytyy kokeilla limun himoon.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa ja ärsyttää minuakin tuollainen. Kesällä menin lueskelemaan päihdelinkin juttuja että jos saisi sieltä vertaistukea tai jotain, en tiedä mitä kuvittelin löytäväni. Mutta lopetin lukemisen kun siellä joku nainen kertoi olevansa juoppo ja ahdistaa kun juo yhden pullon punaviiniä joka perjantai. Hohhoijaa.
Hienoa AP! Itse olen 42-vuotias ja juurikin aika lailla saman tapainen käyttöhistoria. Nyt 5 viikkoa ilman ja vireystaso on noussut selkeästi ja fyysinen suorituskyky on jo parantunut, vähän kuin aiemmin olisi ollut auton käsijarru päällä ajaessa :)
Ei ole suunnitelmissa palata kohtuu/liika/vähän käyttäjäksi. Tähän ikään mennessä alkoholi on jo nähty. Ikävä kyllä myös yksi ikätoveri joka hukutti masennuksensa alkoholiin ja päätti sen itsemurhaan ja yksi briljantti työkaveri joka joi pois työnsä ja on matkalla kohti hautaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä join viiniä parinkymmenen vuoden ajan reilusti yli suositusten, säännöllisesti pari litraa viikossa, loppua kohden jopa tuplasti enemmän. Sietokykyni kasvoi hiljalleen litrojen myötä, enkä koskaan juonut krapulaan asti. Koska olin aina yksin, myös join yksin, joten juomiseni ei vaikuttanut muihin ihmisiin mitenkään.
Olen ollut yli vuoden kokonaan juomatta, koska en pääse Alkoon viiniostoksille.
Mikään ei ole muuttunut. Nukun edelleen kuin tukki, ihoni ja silmäni ovat kirkkaat, ja tänä talvena suorittamistani opinnoista päätellen aivoissanikin riittää tehoja. Odottelin kyllä viime syksynä pitkään sitä, että olisin muuttunut jonkinlaiseksi briljantiksi versioksi itsestäni, mutta turhaan odotin.
Eikö sinulla ole ystäviä tai sukulaisia? Useimmilla kaltaisillasi taitaa olla etäännytetty verkosto, jossa voidaan pahoin takiasi vaikka et tajua sitä. Koska olet pois pelistä senkin aikaa, jonka olisit voinut ylläpitää suhteitasi heihin.
Mä oon ollu juomatta 6 kk ja ihan yhtä paskaa on kaikki. Ellei jopa paskempaa, kun ei ole edes sitä viinin siemailun iloa. Ärsyttää kaikki tällaiset "elämäni muuttui täysin" -hehkutukset. Joillain varmaan muuttuu, mutta osalla ei tapahdu mitään.