Olen ollut nyt kuukauden ilman alkoholia - tässä havaintoni!
Olen 43-vuotias perheellinen, työssäkäyvä, maratonin aikaan 3.15. juokseva hyväkuntoinen mies. Olen ollut myös viimeiset 15 vuotta alkoholin suurkuluttaja. En siis silminnähden alkoholisti, mutta reilusti yli riskirajojen juova. Kiitos elämäntilanteeni olen pystynyt nautiskelemaan "hienoja" alkoholia "sivistyneesti" ja tälläkin selittelemään juomistani. Olen myös aidosti aina rakastanut nousuhumalan tunnetta. Olen myös tykännyt muutaman kerran vuodessa suomeksi sanottuna myös ryypätä kavereiden kanssa muutaman päivän kerrallaan. Viimeiset vuodet olen juonut päivittäin n. 3-4 annosta alkoholia, viikonloppuisin enemmän. Aloitin alkoholin käytön lukiossa vuonna 1993. Tämän jälkeen olen ollut 2 kertaa juomatta 3 viikkoa, muuten en ole ollut viikkoa pidempään. Viimeiset 3 vuotta olen juonut joka päivä alkoholia.
Kuukausi sitten, viikkoa ennen kuin lasten koulut alkoivat päätin, että nyt kokeilen, millaisia muutoksia alkoholi poisjättäminen voisi tuoda - onhan näitä juttuja tullut epäuskoisena hymähdellen aina luettua iltapäivälehdistä.
Nyt on pakko sanoa, että lähes kaikki on muuttunut:
-vaikeat univaikeudet (minulla jatkuva heräily yöllä), joista olen kärsinyt käytännössä koko aikuisikäni ovat poissa
-vireystila päivällä on täysin toiselta planeetalta
-mieliala on miljoona kertaa parempi
-fyysinen suorituskyky on parantunut hämmentävän paljon (mm. kympin juoksuajasta lähtenyt 5 minuuttia ja on nyt 39 minuuttia)
-ajatukset kulkevat todella paljon paremmin
-ärtynyt olo loistaa poissaolollaan
-olen jollakin tavalla paljon rauhallisempi, ja tämän on sanonut vaimokin
Keskeisin muutos on kuitenkin tämä: olen vapautunut PAKKOMIELTEESTÄ, joka on tietämättäni vaivannut minua yli 10 vuotta. Nyt vasta ymmärrän, että olen ajatellut alkoholia erittäin paljon joka päivä ja jo päivällä usein (erityisesti lomalla) miettinyt, milloin saisi juoda vähän. Tämä on ollut todella vapauttavaa ja jotenkin ajatusenergiaa riittää hirmu paljon muihin asioihin tällä hetkellä.
Absolutistiksi en aio kokonaan heittäytyä, mutta myöskään entiseen en todellakaan aio palata.
Mukava olisi kuulla muiden kokemuksia aiheesta!!
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut juomatta useamman kuukauden. Nukun yhtä huonosti ja ole yhtä masentunut ja pahalla päällä. Naamakin yhtä ruma ja näppyläinen.
Mä oon ollu juomatta 6 kk ja ihan yhtä paskaa on kaikki. Ellei jopa paskempaa, kun ei ole edes sitä viinin siemailun iloa. Ärsyttää kaikki tällaiset "elämäni muuttui täysin" -hehkutukset. Joillain varmaan muuttuu, mutta osalla ei tapahdu mitään.
Minusta huomaa lähinnä niin, että pitkillä kuukausien tipattomilla (yhteensä puolet jokaisesta vuodesta viimeiset 4 vuotta) olen paljon ärsyttävämpi, introvertimpi ja muutenkin vittumaisempi luonteeltani. Terveys on toki parantunut, mutta muut asiat ei.
Samaa on muillakin päihteillä. Mitä kauemmin olen polttamatta kannabista niin sitä enemmän ottaa päähän. Alkoholi on jäänyt vähälle jo useita vuosia. Siitä kun saa vain krapulan ja menee yöunet moneksi vuorokaudeksi yhdenkin illan ottamisella. Päihteettömyys ei paranna oloa. Oikeasti sopivasti käytettynä päihteet auttaa jaksamaan tätä ns. elämää.
Yöunilla on Eroa kuin päivällä ja yöllä kun olen käyttänyt vähänkin alkoholia, tästä seurauksena sitten iiihan pöhnäinen olo seuraava pvä!
Joten jätin pois alkoholin käytön kokonaan 9 vuotta sitten.