Täytyykö koiria oikeasti pestä?
Some ja Hauskat kotivideot on täynnä vidoita, joissa koiria raahataan väkisellä ammeeseen pestäväksi. Koira pistää kympillä hanttiin. Tarvitseeko koiria oikeasti pestä, ellei se siis ole pyörinyt jossain kurassa? Näissä videoissa koirat ovat aina ihan puhtaan näköisiä.
Kommentit (64)
Olen itse varttunut koirien kanssa, kun vanhemmilla ollut koiria. Mutta en itse näkisi ideaa pestä, jos tosiaan ei ole erikseen pyörinyt jossain paskassa.
Meillä 4 saksanpaimenta. Koirat pestään jos ovat likaisia, eli pyörineet jossain mudassa tms. Kesällä uivat järvessä ja peseytyvät siinä samassa, talvella ei pestä kun eivät likaannu.
Vierailija kirjoitti:
No likaantuu kai se koirakin. Vai käytkö itse säännöllisesti suihkussa, vaikka et ole pyörinyt kuralätäköissä?
Käykö eläimet siis suihkussa säännöllisesti? Tämä on kyllä ihan uutta mulle. Jänöjussi marssiin suihkuttelemaan niin että saippuakuplat lentää.
Meillä koira tosi onnellinen pesun jälkeen ja tykkää kyllä kylvystään vauvanammeessa. Hellittelen ja hieron lihaksia siinä samalla. Sitten kuivataan sylissä isoon pyyhkeeseen ja otetaan vielä kuiva paksu pyyhe ja istuskellaan telkkaria katsoen siinä sitten kuivattelemassa puolisen tuntia. Painautuu ihan liki ja huokailee onnessaan. Ja tämä on totta
Riippuu vähän rodusta, karvanlaadusta yms. Kun mulla oli karkeakarvainen terrieri, ei sitä tarvinnut ikinä pestä. Jopa kura lähti siitä ihan itsestään pois, jos se kuraantui lenkillä, niin heti kun turkki sisällä kuivui, kura rapisi sorana pois lattioille ja sohvilla ja koira oli taas puhdas. Ei alkanut haista millekään vuosienkaan pesemättömyyden jälkeen jne. Pesin sen lähinnä jos pentuna kieri jossain öljyssä, ihmispaskassa jonka löysi lenkiltä tms.
Sitten kun aikoinaan oli sheltti, sekin pysyi aika hyvin puhtaana itsestään, mutta kesti turkki paljon kauemmin kuivua ja puhdistua kuralenkin jälkeen, joten usein tuli pesaistua jalat ja mahanalus jos ne oli tosi kuraiset. Vanhemmilla lapsuudessa ollut saksanpaimenkoira taas alkoi haista voimakkaasti "ulolle" jos sitä ei pessyt säännöllisesti, iho ja turkki ilmeisesti sellainen rasvaisempi laatu ja sitten se rasva alkaa eltaantua ja haista.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän rodusta, karvanlaadusta yms. Kun mulla oli karkeakarvainen terrieri, ei sitä tarvinnut ikinä pestä. Jopa kura lähti siitä ihan itsestään pois, jos se kuraantui lenkillä, niin heti kun turkki sisällä kuivui, kura rapisi sorana pois lattioille ja sohvilla ja koira oli taas puhdas. Ei alkanut haista millekään vuosienkaan pesemättömyyden jälkeen jne. Pesin sen lähinnä jos pentuna kieri jossain öljyssä, ihmispaskassa jonka löysi lenkiltä tms.
Sitten kun aikoinaan oli sheltti, sekin pysyi aika hyvin puhtaana itsestään, mutta kesti turkki paljon kauemmin kuivua ja puhdistua kuralenkin jälkeen, joten usein tuli pesaistua jalat ja mahanalus jos ne oli tosi kuraiset. Vanhemmilla lapsuudessa ollut saksanpaimenkoira taas alkoi haista voimakkaasti "ulolle" jos sitä ei pessyt säännöllisesti, iho ja turkki ilmeisesti sellainen rasvaisempi laatu ja sitten se rasva alkaa eltaantua ja haista.
Ok eli siis riipuu paljon rodusta. Kiitos näistä tiedoista!
Mulla on lyhytkarvainen (alusvillaton) koira, 2,5 v, en ole vielä kertaakaan pessyt sitä. Jos on kurakeli, sen (tassut ja mahan ) voi pyyhkäistä pyyhkeellä puhtaaksi helposti.
Koiran rotu, karvanlaatu, ikä, ympäristö jne. vaikuttavat pesutarpeeseen. Hyvin silkkiturkkiset koirat kuten afgaani, jenkkicockeri yms. on syytä pestä aika usein jotta turkki pysyy takuttomana. Sen sijaan monet karkeakarvaiset koirat, etenkin maalla asuvat ( luonnonlikaa, ei asfalttipikeä, öljyä) pysyvät puhtaina kutakuinkin itsekseen. Aivan tapauskohtaista siis.
Kuten näistä vastauksista jo näkee, tästä on kahta koulukuntaa. Moni ihan tosissaan koiria harrastava (jalostus, metsästys jne) on sitä mieltä että ei tarvitse pestä, sohvaperunakoirien omistajat pesevät koiriaan. Niin mekin, sohva on ihan hiekassa, jos sitä mahan alusta ei pese säännöllisesti tuollaiselta matalajallaiselta koiralta. Ja muutenkin noin 6-8 viikon välein pestään koko koira.
Meillä oli sileäkarvainen mäyräkoira. Pestä antoi, mutta operaation jälkeen ennen kuin turkki oli kuiva koira painatti menemään kuin riivattu. Kerran se pääsi livahtamaan ulos suoraan ja kukkapenkkiin pyörimää, jota se ei koskaan muulloin tehnyt. Pesulle tuo joutui pari kertaa vuodessa.
Mitähän meidän pihanvahti, vanha pystykorva, olisi tuuminut pesuista? Ei kyllä ikinä kokenut ja eli tosi vanhukselsi . Silloin sai koirat myös jolkotella kylillä irti suuren osan vuodesta ja viettää koiramaisen vapaata elämää.
Mulla sileäkarvaisia collieita ja en pese terveitä koiria (iho-ongelmia voi joutua hoitamaan). Jos koira pyörii jossain ryönässä, pesen vain sen likaisen kohdan.
Moni näyttelyharrastaja kaverinikaan ei pese koiria tai jos pesee niin kerran vuodessa mäntysuovalla. Tällä rodulla se ei vain ole tarpeellista, sileä turkki jossain määrin hylkii likaa (esim. kuran voi pyyhkiä pois) eikä sitä puunata näyttelyyn.
Kai metsän ketutkin etsiytyy suihkuun ja suihkauttaa pirskahduksen laventelituoksua korvien taakse.
Koirat eivät hikoile samalla tavalla kuin ihminen. Eikä koiran hikikään haise pahalta, päin vastoin tassuhiki on yksi maailman parhaista tuoksuista.
Soisin, että koira kuin koira pärjäisi ilman suihkuja ja puunaamista. Shelttejäkin on alettu puunata vasta ihan viime vuosina, kun turkista on tullut iso ja mahdoton 70-luvun käytännölliseen pehkoon verrattuna.
Pari kertaa vuodessa pesen koirat, toki useammin jos ovat sotkeneet itsensä tai turkki tuntuu käteen jotenkin klähmäiseltä.
Olen huomannut että vaikka itse koira ei haisisi, sen peti ja peitot alkaa hyvinkin pian lemahtaa koiralle, eli nukkumapaikan puhtauteen kannattaa myös kiinnittää huomiota.
Mulla oli labbis, pesin sen pari kertaa elämänsä aikana kesällä järvessä. Mahanaluskurat pyyhin pyyhkeellä tarvittaessa.
Jos koiralla on luonnollinen turkki, eli aluskarva ja likaahylkivä päällyskarva, sitä ei yleensä tarvitse pestä koskaan. Talvella koira kieriskelee lumihangessa ja kesällä ui järvessä. Eläin harjataan tai kammataan pari kertaa kuukaudessa ja karvanlähtöaikaan tarpeen mukaan useammin.
Näin ainakin meillä mudien ja saksanpaimenkoirien kanssa. Muutama monirotuinen on pärjänyt samalla turkinhoidolla.
Meillä on 11-vuotias pohjanpystykorva, sitä ei ole pesty ikinä. Kurakelillä huuhdon mahan alta ja tassut lenkin jälkeen, muuten harjaaminen riittää. Koira ei oikeastaan haise millekään. Sitten meillä on 2-vuotias suomenpystykorva, sitäkään ei ole pesty. Se haisee popcornilta, ainakin lasten mielestä. Joskys muinoin meillä oli beagle. Se piti pestä kerran tai pari vuodessa kun alkoi haisemaan. Turkki ilmeisesti rasvottui.
Hei, minulla on kaksi trimmatavaa rotukoiraa ja ne pitää pestä ihan trimmauksenkin yhteydessä. Toinen on kokonaan valkoinen, joten pesulla käydään noin kerran viikossa. Eli sanoisin että riippuu rodusta ja karvan laadusta.
No likaantuu kai se koirakin. Vai käytkö itse säännöllisesti suihkussa, vaikka et ole pyörinyt kuralätäköissä?