En ymmärrä mitä vaikeaa on laihtumisessa!
Kaikki ihmedietit, ihmekoneet (mm. ostostv), paastot - ei voi kuin nauraa!!
Siis miten vaikeaa se voi olla, että syö vähemmän kuin kuluttaa?? Ei se mitään ydinfysiikkaa ole!
En vain jaksa tajuta näitä "olen kokeillut ihan kaikkea, mutta mikään ei auta"-, tai "meidän suvussa on lihavuus geeneissä, siksi en laihdu"-ihmisiä, joita tuntuu pursuavan joka tuutista.
Ihan oikeasti, makkarat roskiin ja lenkille - ei se sen vaikeampaa ole!
Kommentit (148)
toimii laihduttamisen erikoisasiantuntijoina.
oli myös epätoivoinen pullukka päälle parikymppiseksi, mutta kun oppi kuuntelemaan omaa kroppaansa, laihtui pysyvästi kuin itsestään. Sinänsä outoa, koska aineenvaihdunnanhan pitäisi hidastua ja laihtumisen vaikeutua kasvuiän jälkeen? Mutta paskaahan tämä tekstini vain on, ei kannata tästä välittää...
eikä niitten kannata yriittääkään laihtuu! tieteellisiin tutkimuksiin vedoten.....
laihduttaa silloin, eikä ootella nelikymppiseksi?
toimii laihduttamisen erikoisasiantuntijoina.
Ruokamäärä on pienempi kuin ennen. En syö kasviksia sen enempää kuin ennenkään, enkä elä sen terveellisemmin.
Ruoka-annoksiani lautasella olen vain pienentänyt, enkä koskaan ota ruokaa lisää, ajattelen että jos nälkä myöhemmin tulee, niin sitten syön jotain, mutta koskaan ei ole tarvinnut ylimääräisiä välipaloja ottaa. Kylläisyyden tunne tulee vasta ruokailun jälkeen.
Mielestäni ongelma on useinmiten pääkopassa. Laihduttaminen on monelle tuskaa koska mielletään että laihduttaminen on yhtäkuin syömättömyys tai herkuista kieltäytymistä. Ajatuksen kun tulisi olla se että muutan PYSYVÄSTI ruokatottumuksia, se on elämäntapamuutos. Jos siihen ei ole henkisesti valmis niin ei ihme jos painonpudotus ei onnistu tai jos hetkellisesti onnistuu niin paino tulee takaisin. Monille laihduttaminen on sitten totaalikieltäytymistä kaikista herkuista, ruoka-aineet vaihdetaan kevyempään (vaikkei niistä tykkäisikään) jotta laihtuisi mahdollisimman nopeasti. Tavoitepainon saavutettuaan ruokatottumukset palaavat ennalleen, kevyet ruoat palaavat entisiin rasvaisiin jne näin kärjistetysti.
Laihduttaminen on mielestäni elämäntapamuutos siinä missä tupakanpolton lopettaminen tms. Täytyy todella olla henkisesti valmis siihen jotta pysyviä tuloksia saadaan aikaan. Omalla kohdallani työstin asiaa pääkopassani pitkään ennekuin olin siihen prosessiin valmis. Psyykkasin itseäni monella tapaa. Painonvartijoiden ohjelma sopii minulle. Olen pudottanut painoa nyt 15kg, ja täytyy sanoa että ei tämä tunnu mitenkään tuskalliselta, päinvastoin kun paino putoaa niin olo ja mielikin paranee. Palkitsevaa hommaa, suosittelen. :) Monille ryhmässä käyminen on suuri tuki, mutta itselleni se ei sovi, en ole "massalaihduttaja" vaan lasken pisteitä itsekseni ja virtaa ja motivaatiota saan lenkkipolulta. Niin.. laihduttaiminen on parhaimmillaan ihan kivaa hommaa kun sitä ei tee hampaat irvessä vaan yrittää ajatella niitä hyviä puolia mitä siinä on. Herkutkin kuuluvat asiaan, niitä ei sovi unohtaan, muuten mennään metsään ja lujaa. Tsemppiä kaikille laihduttajille tai siihen ryhtyville!
T:mamma jolla tavoitepainoon vielä n. 5kg
Painonvartijoiden pistelaskusysteemi ei ole todellakaan ihan terveellinen! Se verottaa mm. rasvoista ja laihduttaja jättää helposti rasvat syömättä liikojen pisteiden pelossa. Keho tarvitsee rasvaa, niinkuin muitakin ravintoaineita. se koskee myös hiilihydraatteja. Laatu on toki tärkeää.
Muuten PV opettaa terveelliseen elämään, tosin liikaa keinomakeutettujen tuotteiden ja ruokien muodossa. Keinomakeus ylläpitää makeanhimoa ja laihdutuksen jälkeen on taas helppo siirtyä sokerisiin herkkuihin lihotakseen kaiken takaisin.
Käypä kysymässä metformin lääkitystä PCO:si hoitoon. Gynet (hyvät sellaiset) tietävät asiasta, oma lääkärit yleensä vain ihmettelevät mitä oikein horiset.
Mutta lääkityksellä saat aineenvaihduntasi ja hormonisi parempaan kuntoon. Kakki luistaa ja kilot tippuu. Et voi käsittääkään kuinka helppoa laihdutus normaali aineenvaihdunnalla sitten on. :)
-se toinen pcolainen, 88 vaimikäsenytoli-
Ja vaikka tuon oireyhtymän myötä kilot varmaan helpommin kertyvät kuin muilla, en silti laita kaikkea pco:n syyksi. Kyllä mun kilot tuli herkkuja syömällä. Ja lähtevät myös laihduttamalla. Huhtikuusta lähtien olen vähentänyt herkuttelua ja lisännyt liikuntaa, nyt -8 kg. Vielä toinen mokoma pois niin hyvä on.
Pco:n hoidossa on TOSI tärkeää laihduttaminen. Kuten varmaan tiedättekin, kaikki joilla se on.
ELÄMÄNTAPAMUUTOKSELLA. Lopettakaa se kateellisten panettelu, menkää kuorimaan pari porkkanaa...
... ja ottakaa asioista selvää! Se on tiedettä, ei tahtotila. Salaattikin voi olla hyvää kun haluaa tehdä siitä hyvää. Eilen söin soijapalakeittoa. Hyvää! Söin kaksi lautasellista ja 4 ruisleipää ja 2 lasia maitoa. Nälkä lähti, ruoka oli hyvää, maistui kanakeitolle.
Jos sitä sokeria ei syö, ei sitä tee mielikään.
Niin, totta minullekin tuli kiloni syömällä, sitä en kiistä. Mutta aloitettuani metformin-hoidon ja tilanteen ns normalisoituessa, ei ollut enää sellaista himoakaan enää ruokaan kuin ennen. Että vaikka syömällä kiloni sain, niin himosta syytän kyllä pco:ta.
88
ELÄMÄNTAPAMUUTOKSELLA. Lopettakaa se kateellisten panettelu, menkää kuorimaan pari porkkanaa...
... ja ottakaa asioista selvää! Se on tiedettä, ei tahtotila. Salaattikin voi olla hyvää kun haluaa tehdä siitä hyvää. Eilen söin soijapalakeittoa. Hyvää! Söin kaksi lautasellista ja 4 ruisleipää ja 2 lasia maitoa. Nälkä lähti, ruoka oli hyvää, maistui kanakeitolle.
Jaahas, tää keskustelu on vielä täällä. No minä söin eilen lautasellisen kasviskeittoa ja sen kanssa yhden ruisleivän jonka päällä tomaattia ja ohuesti margariinia! Tuo määrä olis mulle MÄSSÄILYÄ!!! Neljä ruisleipää?! Etpä sitten tuona päivänä paljon mitään muuta voinutkaan syödä. Jollet sitten ole sitä tyyppiä joka tankkaa kerran päivässä.
Että edes niinä aikoina kun lihoin en olisi voinut kuvitella että syön kaksi lautasellista kasviskeittoa ja neljä ruisleipää ja pidän sitä NORMAALINA määränä. Kyllä tuollainen on mun kategorioissa ollut aina osastoa mässäily.
Esim. Painonvartijoiden dietissä saa pisteitä syödä muistaakseni 18 päivässä.
Tietämättä tarkemmin tuon ateriasi tarkkaa sisältöä ja olettaen, että leivän päällä oli muutakin kuin viipaloitua kurkkua ja tomaaattia, saan äkkiä laskettuna tuolle ateriallesi suunnilleen 10-12 pistettä, riippuen leivän päällisistä. (Lautasellinen keittoa 2 pistettä/kpl = 4, kaksi ilasia maitoa 2 pisetettä/kpl = 4, ruisleipää aterialla 1 piste, päälliset, esim. yhteensä 6 ohutta siivua vähärasvaista juustoa yhteensä 3 pistettä.
Sorry, en ihan tarkasti muista pisteitä, vaikka niitä aikanaan noudatinkin. Eli tuo ateriasi olisi yksinään n. puolet päivän pisteistä, vaikka se on mielestäsi kevyt.
Lisäksi itselläni ei painonvartijat dieetti toiminut jos söin leipää noin paljon laskien sille vain yhden pisteen.
Ihan vaan, että tuos sun elämäntaparemonttisi ei ihan hirveästi eroa monen ylipainoisen normaalista ruokavaliosta, vaikka terveellinen onkin.
Kerran kokeilin olla 3 viikkoa tiukasti ilman mitään herkkuja. Lisäksi liikuin kuutena päivänä viikossa hiki pintaan. Lopputulos: laihduin 0 kg. Sillä kertaa luovutin totaalisesti taas hetkeksi. Nyt on tavoite ensi kesässä. Yritän saada kilon pois kuussa, mutta tiukkaa tekee.
Hyvä esimerkki siitä, että vaikka tekee kaiken oikein, niin välttämättä mitään palkintoa ei saa. Siinä ei paljon auta moottorit eikä bensat.
Kuulkaas nyt! Onko se pienempi vaakalukema ainoa palkinto? Liikunnan aloittaminen saattaa kerätä nestettä lihaksiin sen verran, että paino hetkellisesti jopa nousee, samalla kun kuitenkin on kuin onkin rasvaa palanut.
Niin, totta minullekin tuli kiloni syömällä, sitä en kiistä. Mutta aloitettuani metformin-hoidon ja tilanteen ns normalisoituessa, ei ollut enää sellaista himoakaan enää ruokaan kuin ennen. Että vaikka syömällä kiloni sain, niin himosta syytän kyllä pco:ta.
88
Millainen lääke tuo metformin on? Auttaako se esim. liikakarvoitukseen? Vai onko se aineenvaihduntaan?
Mulla ei ole mitään lääkitystä tällä hetkellä pco:hon kun en syö nyt tällä hetkellä e-pillereitäkään (kun söin niin oli Diane Nova). Suositellaanko sitä "varmuuden vuoksi" kaikille vai vaan jos on paljon oireita? Mulla on tilanne pco:n kanssa ihan ok, varsinkin kun saan vielä muutaman kilon tiputettua.
Ja mä pyöräilen joka päivä työmatkat. Yhteensä 2 h, joten kaloreitakin kuluu. Nälkää en suostu näkemään. Lihomaankaan en suostu, mutta mulla toimii kuin hirvi tämä täysjyvävilja, rasvaton maitotuote, lihaa/kalaa, hedelmiä ja kasviksia, niinkuin PV meidät on opettanut.
Kannattako sitten julistaa laihduttamista koskevassa keskustelua tuollaista ruokavaliota? Kun kerran varmasti kokemuksen kautta tiedät, että laihduttaminen varsinkin siinä alkuvaiheessa on todella hankalaa ja aivan eri asia kuin ylläpitää painoa. Tosiasiassa laihduttaessa pv:n oppien mukaan ei tuollaisia määriä todellakaan voi syödä, ellei sitten syö kerran tai kaksi päivässä.
Painonvartijoiden systeemillä laihtuakseen saa syödä todella vähän mitään muuta kuin kasviksia, jollekin se tyydyttää nälän, useimmille ei. Varsinkin kun tuo mielin määrin leipää/perunaa linja ei kaikille toimi.
Itselleni päivällinen "korttipakan kokoinen pala vähärasvaista kalaa, esim. seitiä, mielin määrin perunaa ja höyrytettyjä kasviksia kera teelusikallinen oliiviöljyä" ja jälkiruoaksi jollain hermesetaksella makeutettua mansikka-rasvaton maito vaahtoa saa kylmät väreet menemään pitkin selkäpiitä.
Onneksi löysin karppauksen :)
eikä vaadi mitään kaalisoppadieetti, paasto, muna-greippi kuolemaa, vaan tieteellistä näkökulmaa. Mahan saa syödä täyteenkin. Ei tarvitse elää kinuskikakku mielessä koko ajan hirveässä nälässä. Enää en laske mitään pisteitä, nyt vain tarkkailen vähän mitä syön.
Tänään söin lounaaksi 2 ruisleipää, kanapihvin ja puolitoistalautasellista salaattia. Siitä on kaksi ja puoli tuntia, eikä nälästä tietoakaan.
myös pco:n hoitoon etenkin jos on vauvatoiveita. Ymmärtääkseni korjaa sokeritasapainoa ja sitä kautta hormoneja. Omalla kohdallani auttoi ruoanhimoon ja iho-ongelmiin ja lopulta myös lapsettomuuteen. Karvaisuusongelmaan en osaa kyllä sanoa.
Metforminia ei ymmärtääkseni suositella varmuuden vuoksi kenellekään. Yleensä juuri lapsettomuuden hoitoon pääasiassa, vaikka auttaa muihinkin oireisiin.
Kuten jo sanoin. Oma lääkärit ei tiedä tästä pco:n hoitomuodosta, mutta hyvät gynet tietää.
samaan aikaan pyörineeseen kyselyyn, jossa haettiin neuvoja karppaukseen