Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako Kelan asumistukea saman verran 950 e ja 1350 e vuokra-asuntoihin?

Vierailija
04.09.2022 |

Laskuri antoi (n.) saman tuen sekä 950 että 1350 maksavaan asuntoon. Voiko tämä pitää paikkansa?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa " katto" joka säätelee asumistukea, joten todennäköisesti on oikea laskelma.

Vierailija
2/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa saman määrän, koska asumistuki lasketaan maksissaan noin 650 euron vuokrasta. Kelan asumistuissa on hintakatto, joka riippuu asuinpaikasta. Helsingissä tuo katto on suurin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Asumistuki on 80 % hyväksyttävistä asumismenoista, jotka ovat erilaiset eri kaupungeissa. Jos kaupungissa vaikka sinkun asumistuessa hyväksyttävä enimmäisasumismeno on 400 euroa, tukea tulee 0,8 x 400 = 320.

Lopun maksat itse olipa vuokrasi 500 euroa tai 1000 euroa. Tai maksat lopun muusta tuestasi ja jos saat toimeentulotukea, saat mahdollisesti myös kehotuksen muuttaa halvempaan asuntoon.

Vierailija
4/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tt-tuesta maksetaan loppuosa kokonaisuudessaan vuokran suuruudesta riippumatta.

Vierailija
5/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on se omaan ruokakunnan kokoon sidottu katto asumistuelle. Jos se katto on 400e niin se on sitä kummassakin vaihtoehdossa.

Vierailija
6/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venkuloille joo. Mutta työssäkäyvätkin saa asumistukea.

Vierailija
7/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuessa asumismenojen rajat, joiden ylittyessä voidaan kehottaa etsimään halvempaa asuntoa.

https://beta.kela.fi/documents/20124/410315/asumismenojen-rajat-toimeen…

Vierailija
8/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuelle on tosiaan enimmäismäärä, se maksetaan hyväksyttäviksi katsotuista asumismenoista. Hyvin moni hyväosainen ja itseään tuensaajia paljon paljon fiksumpana pitävä luulee, ja esittää keskustelupalstoilla faktana, että asumistukea saaville maksettaisiin koko asuminen millaisessa asunnossa tahansa. Tätä sitten käytetään köyhien lyömiseen ("on niin väärin kun ne voivat asua yhteiskunnan kustannuksella hienoissa asunnoissa Helsingin keskustassa"). Kuitenkin voi jokainen käydä Kelan sivuilla lukemassa, että asumistuki on korkeintaan 80 prosenttia hyväksyttävistä asumismenoista jotka ovat Helsingissä jotain päälle viisisataa euroa. Loput maksetaan itse. Tämähän tarkoittaa sitä, että pienituloisella ei ole mitään asiaa arvoalueille, ei se asumistuki mitä enimmillään voi saada mitenkään riitä sellaisten asuntojen vuokranmaksuun. Jos tarvitsee asumistukea, ei pysty maksamaan sitä osaa mikä tulee itse maksettavaksi.

Ja toimeentulotukea asumistuen lisäksi saaviahan tosiaan kehotetaan muuttamaan halvempaan jos asunto katsotaan liian kalliiksi.

Vierailija
10/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä (kallein kunta) maksimi jonka kela maksaa on 694e (ketjussa mainittu 650 vanhentunutta tietoa, mutta piti paikkansa vielä 2016)

Eli jos vuokra 900, maksat itse tt-tuesta 206. Jos 1300 niin ei onnistu eläminen koska tt-tuki on ~500e. Joutuisit maksamaan itse 694e lisäksi 606 euroa, ja se ylittää koko tt-tuen määrän noin satasella.

Todellisuudessa jotta rahat riittää ei ole mitään mahdollisuuksia elää muussa kuin ~700e yksiössä Helsingin laitamilla. Toki kokoomuslaiset ulisijat tähänkin sanovat että liian luksusta.

11/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuen laskukaava

Asumistuen määrä lasketaan kaavalla 0,8 x (hyväksyttävät asumismenot – perusomavastuu).

Jos hyväksyttävät asumismenot ovat suuremmat kuin enimmäisasumismenot, tuen määrä lasketaan enimmäisasumismenojen mukaan.

--

Perusomavastuun laskukaava

Perusomavastuun määrä lasketaan kaavalla 0,42 x [T – (619 + 103 x A + 228 x L)], jossa

T = ruokakunnan yhteenlasketut tulot

A = aikuisten lukumäärä

L = lasten lukumäärä

619 euroa on vakiomäärä.

Täyteen asumistukeen oikeuttaa 619 euron tulo, johon lisätään 103 euroa jokaista ruokakuntaan kuuluvaa aikuista ja 228 euroa jokaista ruokakuntaan kuuluvaa lasta kohden. Luvut ovat sidoksissa kansaneläkeindeksiin (Tietoa Kelasta -osio).

Vierailija
12/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä (kallein kunta) maksimi jonka kela maksaa on 694e (ketjussa mainittu 650 vanhentunutta tietoa, mutta piti paikkansa vielä 2016)

Eli jos vuokra 900, maksat itse tt-tuesta 206. Jos 1300 niin ei onnistu eläminen koska tt-tuki on ~500e. Joutuisit maksamaan itse 694e lisäksi 606 euroa, ja se ylittää koko tt-tuen määrän noin satasella.

Todellisuudessa jotta rahat riittää ei ole mitään mahdollisuuksia elää muussa kuin ~700e yksiössä Helsingin laitamilla. Toki kokoomuslaiset ulisijat tähänkin sanovat että liian luksusta.

Jos maksimi hyväksyttävä meno Helsingissä on 694, niin silloin asumistuki on 0,8 x 694 = 555,20 ei 694 euroa.

Vierailija
13/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa maksimi asumistuen niin varmaan ei ole varaa asua tuossa jälkimmäisessä vaihtoehdossa? Ei yhteiskunnan kuulu rahoittaa sitä että haluaa asua kalliilla alueella/asunnossa. Kysymys kuuluu myös, että jos maksaisit koko vuokran itse, kummassa asuisit? Asumistukijärjestelmä on niin mätä kuin olla vaan voi. Kummasti kiinnostaisi mennä töihin jos yhteiskunta lopettaisi maksamisen.

Vierailija
14/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingissä ja Vantaalla se loppuvuokra maksetaan kyllä harkinnanvaraisena. Jos asut 900€:n kämpässä niin todellakaan ei siitä perusosasta maksella sitä yli menevää. Olen ollut sossuna Vantaalla joten tiedän kyllä miten tämä menee. Toki on haettava edullisempaa mutta eipä niitä kovin helposti saa eikä voi ihmistä katuojaankaan häätää.

Vierailija
15/35 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuessa asumismenojen rajat, joiden ylittyessä voidaan kehottaa etsimään halvempaa asuntoa.

Vuokrani 1300e on maksettu kokonaisuudessaan yli 4 vuoden ajan. Ei Helsingistä löydy niin vain halvempaa asuntoa tilalle.

Vierailija
16/35 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle tehtiin kelasta hylkäävä päätös että täytyy maksaa asunto itse 500e toimeentulotuesta/työttömyyskorvauksesta, oli merkattu päätökseen ja muuttopäivän tulee olla aina vain 1. päivä mikään muu päivä ei käy että sellaiset uudet säännöt tai virhe. Kohtelu saattaa olla mielivaltaista ja erilaista eri ihmisille, suomalaisena on kelan pilkankohde. 

Vierailija
17/35 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Molempiin saan enimmäismäärän, joka ei siis ole lähellekään sitä vuokran todellista määrää. 

Vierailija
18/35 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrani 1300e on maksettu kokonaisuudessaan yli 4 vuoden ajan. Ei Helsingistä löydy niin vain halvempaa asuntoa tilalle.

Höpöhöpö nyt taas.

t. Helsingissä 750€/kk maksavassa asunnossa asuva

Vierailija
19/35 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asumiskuluja maksetaan harkinnanvaraisena enemmänkin, jos ei ole saatavilla halvempaa. Uskoisin näin olevan varsinkin neekerisomaliählämimanneapinoiden kohdalla.

Asumislisässä ei ole mitään harkinnanvaraista osuutta. 

Vierailija
20/35 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet, että kaikki asumistukea saavat ovat tt-tukiasiakkaita?