En ymmärrä mitä vaikeaa on laihtumisessa!
Kaikki ihmedietit, ihmekoneet (mm. ostostv), paastot - ei voi kuin nauraa!!
Siis miten vaikeaa se voi olla, että syö vähemmän kuin kuluttaa?? Ei se mitään ydinfysiikkaa ole!
En vain jaksa tajuta näitä "olen kokeillut ihan kaikkea, mutta mikään ei auta"-, tai "meidän suvussa on lihavuus geeneissä, siksi en laihdu"-ihmisiä, joita tuntuu pursuavan joka tuutista.
Ihan oikeasti, makkarat roskiin ja lenkille - ei se sen vaikeampaa ole!
Kommentit (148)
SE MITÄ TARKOITIN on, että ei siitä tarvitse tehdä niin tuskaista tai monimutkaista!
---
kun kuluttaa enemmän kuin syö, laihtuu. Thats it!
ap
Jos sinulla on ollut toisenlainen kokemus ja lisäksi vielä 20+ iässä, niin se ei hemmetti soikoon ole kaikille yhtä yksinkertaista. MITEN vaikea sitä on tajuta?
- karvoittumista, pitkät menkkojen välit, keskivartalolihavuutta jne.
Mutta aineenvaihdunnan en ole havainnut olevan erityinen. Tosin en tiedä, vaikka se olisikin jotenkin huono, kun olen aina elänyt saman aineenvaihdunnan kanssa. Ainakin ulos tulee tavaraa kiitettävästi ja laihdun kyllä reipasta tahtia, jos syön 1000 kcal päivässä. Olen aina ollut enemmän tai vähemmän pyöreä ja se johtuu siitä, että syön epäsäännöllisesti (välillä vähän ja välillä mässään hillittömästi) ja liikunta on mulle todella vaikeaa ja vastenmielistä.
Taas pitäisi ottaa niskasta itseään kiinni...:( Tänään vaikka. Tiedän, että -10kg tasaannuttaa jo menkat, mutta kun se vaan on niin hirveää kieltäytyä herkullisista ruuista ja purra porkkanaa.
En väitä, että se on kaikille helppoa, enkä väitä, että se olisi kaikille kivaa, mutta yksinkertaista kylläkin.
Se on ihan fakta, että kun kuluttaa enemmän kuin syö, laihtuu. Juurikin niin yksinkertaista kuin sanoin.
Helppoa? Ei todellakaan!
Vai onko sinulla joitakin tutkimuksia, että joku olisi syönyt vähemmän kuin liikkunut ja lihonut/pysynyt samoissa lukemissa?
ap
Etkä siis ole laihduttanut, eikä sinulla siten ole varaa arvostella. Painon pitäminen kurissa on nimittäin aivan toinen asia kuin laihduttaminen. Mutta koska sinä olet katsellut sivusta lihavia ihmisiä, niin sinähän sitten tiedätkin, miten helppoa se laihduttaminen onkaan.
En halua sen enempää osallistua mutta pakko puuttua tähän...Kyllä se painon kurissa pitäminen on kyllä ihan yhtä vaikeaa kuin laihduttaminenkin sellaiselle ihmiselle, jolle kiloja kertyy (syystä tai toisesta) helposti liikaa! Eri juttu sitten ovat ihmiset, jotka eivät millään meinaa lihoa, kuten minä itse...aineenvaihdunta on niin nopea (kai?), että ylimääräisiä kiloja ei todellakaan kerry helposti. Se ei siis mitenkään ole ainutlaatuisen itsekurini ansiota....
Yhdessä lauseessa sanot ettei laihdutuksesta tarvi tehdä niin tuskallista ja monimutkaista. Ja seuraavassa lauseessa että en väitä että se on kaikille helppoa. Ja taas ei käsitetä miten se voi olla niin vaikeaa. Ja sitten taas käsitetään. Ikiliikkuja on keksitty.
kuinka moni minun kanssani erimieltä oleva on ylipainoinen? Älkää ottako nokkiinne, kiinnostaisi vain tietää! :)
ap
mulle oli tosi helppoa laihtua joskus 20-30-vuotiaana, todellakin riitti kun katsoi sen että syö vähemmän kuin kuluttaa. Mutta nyt olen 38v, ja olen aloittanut laihiksen, ja ei meinaa tippua kilot millään!! Syön 1200 kaloria päivässä, eli kaiken järjen mukaan pitäisi laihtua, mutta ei. Tai saattaa tippua puoli kiloa, mutta sitten heti jos yhtenä päivänä syö vähän enemmän (esim. viikonloppuna tekee vähän parempaa ruokaa) niin paino nousee heti kilon. Näitä ns. "herkkupäiviä" (kuten ennen laihduttaessa ja mitä aina suositellaan!), ei tosiaan enää voi pitää, tai ei laihdu. Koko ajan pitää olla 100% tarkka siitä, että ei mene kalorit yli sen 1200, mieluiten pitää pysyä alle 1000. Ja se on muuttunut tässä vuosien saatossa. Olen 166/61, eli en ole ylipainoinen, mutta haluaisin tuonne 55 kiloon, mikä on mulle se ihannepaino, mutta ei vaan tahdo onnistua millään. Pitää varmaan ottaa jotkut nutriletit avuksi, ei tää muuten oikein onnistu :/. Äidillänikin alkoi kilot kertymään n. 40-vuotiaana, eli varmaan sukuvikaa tämä, aineenvaihdunta vaan hidastunut ihan järjettömän paljon.
Onkin ollut vilkasta keskustelu täällä ja vähän ehkä mennyt henkilökohtaisuuksiinkin. Eli anteeksi kovasti kaikille ketä tämä minun aloitukseni on loukannut! Se ei ollut tarkoitus, vaikka olenkin myötätunnoton, joka ei tiedä mistä puhuu ;)
Pari faktaa minusta:
- Kuten jo aikaisemminkin ainakin kerran sanoin, minä olen ollut ylipainoinen. Mittani ennen raskautta oli 172cm/58kg ja painoa tuli miltei 23kg, repikää siitä! Olin siis todellinen laiskimus ja ahmatti, kiloja ja läskiä tuli ihan minun itseni takia. Laihdutin kaiken pois sillä, että söin vähemmän kuin kulutin, ei millään poppakonsteilla. En selitellyt kellekkään, että "no nämä kilot nyt kuuluu tähän raskauteen" tai että täytyisi syödä kahden edestä, koska se on paskapuhetta. Kiloja ei todellakaan kuulu tulla 23 kiloa, sen tietää kaikki.
- Joku sanoi jotenkin näin "juu huomaa ettei ap:lla ole elämässään mitään ongelmia/vaikeuksia, kuten tupakan poltto, ylipaino" tms. Kuten edellä mainitsin, minulla on ollut ylipainoa ja olen myös polttanut tupakkaa. Tiedän todellakin mitä se on, kun tahdonvoima ei riitä!
- Minulla ei myöskään ole mikään megavilkas aineenvaihdunta, niinkuin joku totesi.
En ole missään vaiheessa väittänyt, että olisi helppoa/mukavaa olla nälässä ja taistella makean/suolaisen/rasvaisen ruoan himoa vastaan! Kyllä minullakin himoni on, enkä väitä, että minulle olisi helppoa olla polttamatta tai syömättä herkkuja.
SE MITÄ TARKOITIN on, että ei siitä tarvitse tehdä niin tuskaista tai monimutkaista! Laihdutus on ikuinen miljoonabisnes, ihmisiä viilataan todella törkeästi linssiin!! Nämä kaikenmaailman laihdutuspillerit, -laastarit, -vyöt, -juomat, -patukat ja mitä kaikkea niitä onkaan! Törkeää rahastusta! Esimerkiksi juuri tuo ostostv on pullollaan kaikkea naurettavuutta, "tällä laitteella laihdut varmasti, eikä tarvitse rehkiä kuin 3min/päivä! Nyt vain 499€" Haloo! No eipä laihdu, jos ei syö tuon "rehkimisen" mukaisesti.
Ja kun joku tai monetkin väitti, että olen myötätunnoton paska, kun en tajua, että joillakin voi olla jokin sairaus tms ylipainon takana, niin huhhuh... En ymmärrä mistä tuon revitte! Minua siis sapetti se, kun ihmiset, JOILLA YLIPAINO ON OMAA SYYTÄ valittavat olevansa läskejä ja valittavat, ettei mikään auta. Tottakai on sitten erikseen nämä, joilla on jokin aineenvaihdunnan häiriö/sairaus/lääkitys tms., joka aiheuttaa ylipainoa.
En ole seurannut viimeisimpiä lihavuustutkimuksia (noista geeneistä ym), mutta sen tiedän, että kun kuluttaa enemmän kuin syö, laihtuu. Thats it!
ap