Nelikymppisenä kulahtaminen pelottaa
Täytän tänä vuonna 36 ja pelottaa jo, mitä seuraavat 4-5 vuotta tarkoittavat. Olen huomannut, että osa niin naisista kuin miehistä kokee tässä ikähaarukassa aivan hurjan pudotuksen. Rypyt eivät kauhistuta, vaan sellainen kasvojen ja kehon muodon katoaminen. Kaula katoaa, posket roikkuu, olemuksesta tulee tätimäinen tai setämäinen. Juuri tänään katsoin instassa yhtä tasan 40 vee vaikuttajaa, joka taannoin kuulutti, että ikä ei estä nuorekasta tyyliä. Mutta voi että, hän nyt yksinkertaisesti näyttää nykyään ihan tädiltä, vaatteista huolimatta. Katsoin kuvia hänestä viiden vuoden takaa ja ero on ihan hurja.
Osa ihmisistä puolestaan vanhenee kauniisti. Näkyy, että ikää tulee, mutta piirteet pysyvät selvinä. Sitä ei voi vaan etukäteen tietää, kumpaan tyyppiin itse kuuluu.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 42v ja vielä pari vuotta sitten olin freesi ja nuorekas, mutta nyt kulahtanut! Ja kyllä, olen tätimäinen ja kasvot ovat valahtaneet ja elottoman näköiset. Onhan tämä masentavaa kun aiemmin olin vielä ihan nättikin, nyt kaukana siitä... :(
Mitä se tätimäisyys tarkoittaa? Kuvailkaa konkreettisesti. En tiedä.
En tiedä vastaako kysymykseen, mutta otetaan esimerkki politiikan naisista. Veikkaan, että Maria Ohisalo tulee ulkonäöltään tätiytymään, kun taas Sanna Marin vanhenee armollisemmin.
Kasvojen piirteiden valahtaminen on se the juttu.
Minä olen erimieltä. Sannalla on kapeat kasvonpiirteet ja Marialla pyöreät. Pyöreäkasvoiset säilyvät nuoren näköisinä pidempään. Ihmisellä luonnostaan iän myötä rasvakerros lähtee kasvoista. Pyöreäkasvoisille se on eduksi, valmiiksi kapeista kasvoista se tekee kolhon näköiset ja rypyt näkyy. Kun taas Saarikko on jo nyt tätimäinen ja sellaisena varmasti pysyy.
Jennifer Lopez oli nuorena pyöreäkasvoinen, ja kaunistui vasta iän myötä. Nyt 50v. edelleen upea.
https://www.is.fi/terveys/art-2000001052197.html
Kasvojen luusto vaikuttaa myös ikääntymiseen. Ikä näkyy enemmän niillä, jotka ovat olleet nuorena pyöreäposkisia kuin niillä, joilla on ollut kapeammat ja luihummat kasvot.
Runsas ylipaino vanhentaa 40+ tosi paljon. Säkkimäinen ryhti siihen, hidas askellus.
Näköjään jotain hyvää siinäkin etten koskaan ole ollut mikään kaunotar. Ei paljon hetkauta ikääntyminen. Mielestäni kylläkin iloinen, hymyilevä ja hyvinvoiva ihminen on aina kaunis!
Vierailija kirjoitti:
Minä sain ihan mukavasti huomiota vähän kaikilta elämäni ensimmäiset 30 vuotta (olin söpö vauva ja lapsi). Sitten eräs kaunis aamu maailma oli aivan kuin toinen paikka. Jokin nuoruuden hehku ja vitaalisuus kasvoistani ilmeisesti katosi kun ainoat minut huomioivat ovat olleet kännikalat siitä lähtien.
ihanat tisuliinit sulla varmasti, niitä setä mielellään maistelisi...raakasteellaaan kultsiii, ööörggghhh
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin, että pyöreät kasvit alkavat roikkua. Niihin tulee hamsterinpussit.
Neliöt kasvot ovat armollisimmat, kuten Sikke Sumarilla sekä sydämenmuotiset kuten Scarlet Johanssonilla.
Mulla 50v hamsterinpussit😂....itseasiassa olen ne itse mieltänyt poliisimestari sisun poskiksi👍...minkä sille tekee, tuossa ne roikkuu mukana😊
Kyllähän itsensä voi pitää hyvässä kuosissa vielä vaikka 60-vuotiaanakin. Ongelma suurimmalla osalla on siinä etteivät he pidä huolta itsestään alun alkaenkaan, jolloin se nuoruuden hoikkuus jne katoaa luonnostaan vuosikausien välinpitämättömyyteen.
Olen 43 ja mielestäni näytän paremmalta kuin koskaan. Pientä silmäkulmaryppyä alkaa olla mutta muuten kasvonpiirteet ovat päinvastoin ikään kuin kirkastuneet eivätkä puuroutuneet. Kropassa ei mitään negatiivista kun tissit ovat roikkuneet aina ja kunto ja ryhti ovat viime aikoina liikunnalla vaan parantuneet ja painoa lähtenyt. Toki tässä iässä on jo kankeampi ja palautuu hitaammin.
Ikä ja elämänkokemus ovat vahvistaneet itsetuntemusta ja itsetuntoa. Viihdyn itsessäni nyt paremmin kuin koskaan, elämänlaatu on PALJON parempi kuin nuorena.
Vaihdevuosia kyllä pelkään paljon kun sekä kroppa että mieli menevät väsyttävää vuoristorataa ihan normaalin kuukautiskierron mukaan, joten odotettavissa on varmaan jotain todella kamalaa, mutta minkäs sille voi.
Minä olen kyllä nähnyt bussissa yhden naisen joka varmaan 60+ iältään mutta ulkonäkö ja tyyli oli niin mahtava että oli pakko vaan tuijottaa ja ajattelin että mäkin haluan tuollaiseksi kun olen yhtä vanha. Vaatetus ja hiukset ( puolipitkät/ long Bob) tyylikkäät ja laatu tosiaan näkyi kauas. Hoikka oli, ehkä kokoa 36-38.
En kyllä ole yhtään nelikymppistä tavannut joka olisi tätimäinen, ehkä 50-60 v sitten vasta. Elämäntavoilla voi vaikuttaa paljon. Ja miten pukeutuu ja itsensä kantaa.
Olen 42 v ja mielestäni nyt parhaimman näköinen ja todella tyytyväinen olemukseeni ja elämääni. Enkä yhtään täti.
Vierailija kirjoitti:
Naisen elämä:
16-25 kaikkien himoitsema
26-30 monien haluama
31-35 vielä kelpaa osalle mikäli on huolehtinut itsestään
36-40 vanheneminen alkaa eksponentiaalisella vauhdilla, miesten katseet alkavat väistää säänönmukaisesti
41+ olet näkymätön muille paitsi tutuillesi
Omalla kohdalla miesten kiinnostus alkoi jo 13-vuotiaana, eikä loppua näy vaikka miten toivoisin.
Kun on hoikka ja pitkätukkainen, aina riittää miehiä yrittämään.
Itsehän en ole koskaan ollut miehistä kiinnostunut edes, olen naimisissa naisen kanssa. En siis ymmärrä, mitä imartelevaa siinä niiden huomiossa voisi kenellekään olla. Niillehän kelpaa kohteeksi ihan kuka vaan.
N44
Vierailija kirjoitti:
Olen 43 ja mielestäni näytän paremmalta kuin koskaan. Pientä silmäkulmaryppyä alkaa olla mutta muuten kasvonpiirteet ovat päinvastoin ikään kuin kirkastuneet eivätkä puuroutuneet. Kropassa ei mitään negatiivista kun tissit ovat roikkuneet aina ja kunto ja ryhti ovat viime aikoina liikunnalla vaan parantuneet ja painoa lähtenyt. Toki tässä iässä on jo kankeampi ja palautuu hitaammin.
Ikä ja elämänkokemus ovat vahvistaneet itsetuntemusta ja itsetuntoa. Viihdyn itsessäni nyt paremmin kuin koskaan, elämänlaatu on PALJON parempi kuin nuorena.
Vaihdevuosia kyllä pelkään paljon kun sekä kroppa että mieli menevät väsyttävää vuoristorataa ihan normaalin kuukautiskierron mukaan, joten odotettavissa on varmaan jotain todella kamalaa, mutta minkäs sille voi.
Aika samoissa mennään, olen 41 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa tapahtuu jos kulahdat ja muutut tätimäiseksi / setämäiseksi? Mieti ihan konkreettisia esimerkkejä, miksi tämä on huono asia. Kerro tännekin, minua kiinnostaa :)
Olen eri mutta
Ärsyttää kun katsoo peiliin ja sieltä katsoo aivan eri ihminen kuin odotti.
Näyttää väsyneeltä ja vihaiselta vaikkei ole, tulee paha mieli.
Meikki ei onnistu, tulee vain suttu. Ja olen aina tykännyt meikata.
tee asialle jotain? tarpeeksi unta, ulkoilua, terveet elämäntavat, hyvä ravinto, oikea ihonhoito...
Vierailija kirjoitti:
Naisen elämä:
16-25 kaikkien himoitsema
26-30 monien haluama
31-35 vielä kelpaa osalle mikäli on huolehtinut itsestään
36-40 vanheneminen alkaa eksponentiaalisella vauhdilla, miesten katseet alkavat väistää säänönmukaisesti
41+ olet näkymätön muille paitsi tutuillesi
Ihme pervo oot 16v on lapsi ei nainen
Mulle käynyt parin vuoden aikana megarupsahdus, ikää 42... Iso syy pitkäänkin ilmeisesti hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta, jota hoidettiin pitkään masennuksen ja vielä voimakkaasti monia lihottavalla lääkkeellä (mirtazapin), kun kilpparivajiskin lihottaa... Paino siis noussut parissa vuodessa 63 kilosta 120 kiloon. Eikä se tämänikäisellä asetu mitenkään nätisti vaan kaikki roikkuu: pullukat posket, maha, reisiläskit, silmän yläpuolella olevat luomiläskit, kaulaläskit.
Nyt kun olen saanut diagnoosin kilpirauhasvaivasta ja lääkkeet siihen, laihduttaminen hitaasti onnistuu. Mutta näen jo etten tule palautumaan entisen näköiseksi: iho ei palaudu vaan jää ryppyisille pusseille sekä naamalla että kropassa. No, eipä mitään, pakko hyväksyä vaan. Olen vanhapiika ja yt viimeistään haaveet miehestä täytynee unohtaa, ei kukaan halua varmasti enää sen näköistä mikä minusta edes laihduttamalla tulee. Se aiheuttaa lievää luopumisen surua mutta pärjään kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Aloin just tuossa iässä huomaamaan ekoja aavistuksenomaisia ikääntymisen merkkejä, esim leuan alle ilmestyi päätä kääntäessä tiettyyn asentoon sellainen ryppy. No, nyt 42- vuotiaana ne ei ole enää mitään aavistuksia. On tullut mm.
-aika syvät nasolabialet
-suupielet vajoaa alaspäin
-leuan alla on ihan järkyttävä ryppyinen kalkkunanheltta
-ennen niin kauniit sääreni ovat tätiintyneet, polven kohdalla rypyt ja sisäsivuissa joku ihme rasvakertymä, reidet ihan hirveää raejuustoa
-alkavaa hamsteripussia leukaperissä ja leukalinja kadonnut sivuprofiilista
-tissit roikkuuEttä nopeaa on ollut alamäki ja en häpeä ollenkaan myöntää että tää on ihan helkkarin kova paikka ollut entiselle ihan nätille babyfacelle muuttua vanhaksi ja näkymättömäksi. No, tämänhetkinen tilanne on todennäköisesti paljon parempi kuin vaikka viiden vuoden päästä ja pitäisi koittaa nauttia edes näistä mitä nyt on. Koita sinäkin ap, olet vielä nuori ja nätti.
Eli et ole hoitanut ja pitänyt huolta itsestäsi. Toki silloin käy noin.
Minullakin on alkanut naama valahtaa ja iho sameutua näin nelikymppisenä, nämähän johtuu ihan hormonaalisista muutoksista (oletan). Nämä kaksi asiaa on se ikääntyneen lookin taustalla, ei niinkään yksittäiset rypyt joita on usein nuorillakin, mutta heillä kasvot on kiinteät ja iho hehkuu.
Mutta. Tärkeintä olisi että on kaikki muut asiat hyvin, vaan nekin on valahtaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin just tuossa iässä huomaamaan ekoja aavistuksenomaisia ikääntymisen merkkejä, esim leuan alle ilmestyi päätä kääntäessä tiettyyn asentoon sellainen ryppy. No, nyt 42- vuotiaana ne ei ole enää mitään aavistuksia. On tullut mm.
-aika syvät nasolabialet
-suupielet vajoaa alaspäin
-leuan alla on ihan järkyttävä ryppyinen kalkkunanheltta
-ennen niin kauniit sääreni ovat tätiintyneet, polven kohdalla rypyt ja sisäsivuissa joku ihme rasvakertymä, reidet ihan hirveää raejuustoa
-alkavaa hamsteripussia leukaperissä ja leukalinja kadonnut sivuprofiilista
-tissit roikkuuEttä nopeaa on ollut alamäki ja en häpeä ollenkaan myöntää että tää on ihan helkkarin kova paikka ollut entiselle ihan nätille babyfacelle muuttua vanhaksi ja näkymättömäksi. No, tämänhetkinen tilanne on todennäköisesti paljon parempi kuin vaikka viiden vuoden päästä ja pitäisi koittaa nauttia edes näistä mitä nyt on. Koita sinäkin ap, olet vielä nuori ja nätti.
Eli et ole hoitanut ja pitänyt huolta itsestäsi. Toki silloin käy noin.
Ihmisen solut kuule ikääntyvät ihan riippumatta siitä missä fyysisessä kunnossa on ja miten paljon läträä kosteusvoiteilla jne. Edes plastiikkakirurgialla ja hormonihoidoilla jne ei saa nelikymppisestä kaksikymppisen näköistä (jos ajatellaan että n 20 v on ns peak beauty )
Odottakaas kun 50 vee tulee mittariin. Silloin viimeistään huomaa vanhentuneensa todella paljon. Kaikkea "kivaa" kremppaa alkaa löytymään aikaisemmin terveemmältäkin olleelta jantterilta.
Vieläkö joku tulee sanomaan että ikä on vain numero?
Ohisalon ulkonäkö on ihan parissa-kolmessa vuodessa muuttunut rajusti. Varmasti stressi pahentaa. Jännä kyllä, että Marin ei ikinä näytä väsyneeltä.