Nelikymppisenä kulahtaminen pelottaa
Täytän tänä vuonna 36 ja pelottaa jo, mitä seuraavat 4-5 vuotta tarkoittavat. Olen huomannut, että osa niin naisista kuin miehistä kokee tässä ikähaarukassa aivan hurjan pudotuksen. Rypyt eivät kauhistuta, vaan sellainen kasvojen ja kehon muodon katoaminen. Kaula katoaa, posket roikkuu, olemuksesta tulee tätimäinen tai setämäinen. Juuri tänään katsoin instassa yhtä tasan 40 vee vaikuttajaa, joka taannoin kuulutti, että ikä ei estä nuorekasta tyyliä. Mutta voi että, hän nyt yksinkertaisesti näyttää nykyään ihan tädiltä, vaatteista huolimatta. Katsoin kuvia hänestä viiden vuoden takaa ja ero on ihan hurja.
Osa ihmisistä puolestaan vanhenee kauniisti. Näkyy, että ikää tulee, mutta piirteet pysyvät selvinä. Sitä ei voi vaan etukäteen tietää, kumpaan tyyppiin itse kuuluu.
Kommentit (122)
Olin vielä synnytyksen jälkeen 38v ihan hoikka.Nyt kahdessa vuodessa vaan ne +10kg tullut...On toki oma ruokavalio tms mitä pitäisi parantaa,kiireessä syö nopeasti.Mutta ei tuokaan niin radikaalisti ole muuttunut.Liikuntaa harrastan edelleen sen +10km koiralenkit päivässä kuten ennenkin...Näin se vaan muuttui.Nyt koitan korjausliikettä ruokavaliolla ja kuntosalilla...katsotaan kuinka käy.
Kyllä, kulahdin 40-vuotiaana. Posket alkoivat roikkumaan.
Yleinen seksikkyys ja haluttavuus alkaa karista naisesta 35 v jälkeen melkeinpä väistämättä. Tädeillekin on toki omanlaisensa markkinat, mutta ei siinä iässä enää hottiksia olla. Teki mitä teki ja oli mikä oli. Piste.
Miehillähän se menee vähän eri tavalla. Jos vähän kuntoilee ja ei päästä itseään lihomaan, voi viisikymppisenäkin vielä vikitellä parikymppisiä misukoita. Varsinkin jos lähtee reissuun esim. Venäjälle tai miksei ihan vaikka Baltian maihin, tällainen käytös on yleisesti hyväksyttyä. Viisikymppinen massimies ja parikymppinen typykkä. Jos tulee ryppy rakkauteen, aina massimies uuden löytää rinnalleen.
Mä rupsahdin kunnolla jo 37 v ilman mitään erityistä syytä, lihomista, laihtumista, stressiä, huonoja elintapoja tms. Yhtäkkiä vaan lyhyessä ajassa ikään kuin kaikki pehmentävä rasva lähti naamasta pois ja luusto tuli ihan liikaa esiin. Silmät pääkallomaisesti syvällä kuopissa, kuopan reunalle kehittyi myös ryppyrinki, leuka tuli paljon voimakkaammin ulkonevan näköiseksi, poskiluiden alla ihan romahtaa kuopalle koko naama. No, eipä se mitään, onneksi on pariuduttu ja lisäännytty jo, etttä ei tarvi ketään ulkonäöllään viehättää. Mutta alkushokki oli kova, minä kun odotin tuollaista vasta 45-55 ikävuosina.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen seksikkyys ja haluttavuus alkaa karista naisesta 35 v jälkeen melkeinpä väistämättä. Tädeillekin on toki omanlaisensa markkinat, mutta ei siinä iässä enää hottiksia olla. Teki mitä teki ja oli mikä oli. Piste.
Miehillähän se menee vähän eri tavalla. Jos vähän kuntoilee ja ei päästä itseään lihomaan, voi viisikymppisenäkin vielä vikitellä parikymppisiä misukoita. Varsinkin jos lähtee reissuun esim. Venäjälle tai miksei ihan vaikka Baltian maihin, tällainen käytös on yleisesti hyväksyttyä. Viisikymppinen massimies ja parikymppinen typykkä. Jos tulee ryppy rakkauteen, aina massimies uuden löytää rinnalleen.
Tietyissä maissa jos on oikeasti massimies niin ei ole mitään väliä vaikka olisi esim. lyhyt ja lihava, kyllä niitä naisia löytyy jotka hakee rikkaan elämäntyyliä miehen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nainenkin voi ihan yhtä hyvin rahalla ostaa nuorta seuraa rinnalleen? Miksi ei voisi? Kelpaa se raha nuorille miehille siinä missä nuorille naisillekin. Millä tavalla tilanne on muka miehille eri?
Enemmän on aamuturvotusta nyt +40 v ja sehän venyttää ihoa myös. Yritän juoda paljon vettä ja teen kasvojumppaa. Jätin myös kahvin pois, se auttoi paljon aamupöhöön.
Ne "vanhemmat" ihmiset joilla on eloisat kasvo ja eloisa keho, ovat nuorekkaampia vaikka iho olisi vähän vanunut. Joskus varoitellaan liiasta ilmeikkyydestä ettei tule ilmeryppyjä, mutta itselleni on tärkeämpää säilyttää pilke silmäkulmassa ja kasvojen kieli.
Keho jos pysyisi liikkeessä ja suht vetreänä, niin muut iän merkit eivät haittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Tiedät tyyppisi, kun katsot äitiäsi.
Äitini tupakoi ja syö huonosti niin ei voi oikein verrata. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Joo muistan, kun tuo kävi isälleni neljänkympin jälkeen.
Hän on ollut erityisen komea ja tottui paistattelemaan naisten huomiosta vauvaikäisestä asti sinne nelikymppisyyteen saakka.Ihan komea hän on vieläkin, mutta sellainen ”kulahtanut” ja varmasti vähemmän huomioitu kuin nuorena.
Kriisi oli kova ja hän kyseli välillä minultakin säälittävän näköisenä, että ”olenko mä rupsahtanut?”.Muutaman vuoden kesti, ja sitten muuttui taas mukavaksi mieheksi.
Hän oli siis oikeasti raskasta seuraa sen kriisin aikoihin, olen kirjoittanut siitä vuosia sitten päiväkirjaanikin että isä on inhottava.
Mutta eikö ole Ihanaa, että vanheneminen aika pitkälle tasaa ulkonäköerot - enää ei ole niitä erityisen kauniita tai komeita, ollaan kaikki vaan keski-ikäisiä tätejä ja setiä! Paljon armollisempaa niille, jotka ei muutenkaan ole tottuneet paistattelemaan ulkonäöllään.
Nelikymppisenä on itsevarmuus sillä tasolla ettei ikääntyminen harmita. Ja rahalla ja liikunnalla ja itsestään huolta pitämällä saa kyllä itsestään hehkeän.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50, ja mielestäni juuri nyt kulahtamassa. Nelikymppisenä olin vielä ihan ok. Nyt jotenkin kasvojen piirteet sumentuneet, ja ihan kuin posket alkaisivat roikkua. Yöks. Mutta näillä mennään.
No tottakai 50v jo onkin kulahtanut.
Aamuturvotus on pahaksi iho löystyy ja venyy. Alussa turvotus lähtee pois, mutta lopulta ei enää. Suola ja
holi (itse en juuri käytä) ainakin itsellä pahentaa, nakkiluomet aamulla. Ei ollut nuorena näitä turvotuksia kasvoissa.
Jätä tupakka ja alkoholi. Liiku. Laihduta normaalipainoon. Lue taikka opiskele vaikka taidetta. Pidä aivot liikkeessä.
Siinäpä se resepti. Jos huolettaa, niin aloittaisin tänään. Se on ainoa keino pitää itsensä kunnossa ja nättinä niin sielun kuin kehon puolelta.
Eiköhän 40-vuotiaan ikävuoteen mennessä ulkonäkö ole yksi vähiten kiinnostavista asioista. Itsekin murehdin ulkonäköä joskus 17-vuotiaana. Nyt 36 ja tuntuu, että ihan sama miltä näyttää.
Onneksi on nuoren ihmisen geenit. Pitkälle kolmeenkymppiin asti näytin vielä ihan babyfacelta, mutta 40 vuoden jälkeen kun muut alkoivat jo rupsahtaa, niin itse näytän paremmalta kuin viisi vuotta sitten. Tietysti liikunta, ruoka, tupakoimatsemuus, vähäinen alkoholinkäyttö, ulkoilu, vähäinen auringon otto yms on vaikuttanut. Mahtavaa kun on alkanut saada muiden huomiota!
Turha sitä on pelätä, koska se tapahtuu ihan kivuttomasti yhdessä yössä ja aamulla peilistä katsookin ihan vieras ihminen valahtaneine kasvoineen.
Eikä sitä voi edes mitenkään estää.
Täytän parin kk päästä 43 ja vielä ei eroa entiseen mut pelko persiissä milloin alkaa vanheta. Hoikkuus ei ainakaan hyvä tässä asiassa eli pientä pyöreyttä hyvä olla, laihat samanikäiset jo vanhan näköisiä ja ryppyisiä. Itsellä ei vielä ryppyjä. Miehet katsoo ihan yhtälailla mut ihan nuorimmat, oman lapsen ikäiset ei enää. Siis ihan parikymppiset ja alle, sitä vanhemmat vielä on kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Viinalla, auringolla, tupakalla sekä paljolla valvomisella on seuraukset.
Terve liikunta, hyvä monipuolinen ravinto ja järkevät muut harrastukset niin voi jo paljon estää huonoa kehitystä.
Totta, mutta tuo korjausliike pitää tehdä jo heti parikymppisenä. Se ei oikein auta mitään enää lähempänä kolmeakymppiä saati sitten sen jälkeen. Toki noita huonoja tapoja jatkamalla saa tilanteen vieläkin pahemmaksi, mutta ei ne korjausliikkeet eikä kalliit rasvat/seerumitkaan poista jo aikaan saatua vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Madonna ei koskaan vanhene !
Kyllä muuten vanhenee ja somepäivitysten perusteella potee aika pahaa ikäkriisiä.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Viinalla, auringolla, tupakalla sekä paljolla valvomisella on seuraukset.
Terve liikunta, hyvä monipuolinen ravinto ja järkevät muut harrastukset niin voi jo paljon estää huonoa kehitystä.