Miten laihduttaa kun on nälkä!
Tätä eivät tietysti läskikammoiset usko, mutta en herkuttele. Viimeksi olen syönyt karkkeja yli 10 vuotta sitten. Pizzaa ehkä kaksi kertaa vuodessa. Hampurilaisen viimeksi 90-luvulla. Laitan itse terveellistä kotiruokaa joka päivä. Salaattia, kasviksia, proteiinia. Ainoa herkkuni on esim yksi keksi tai puolikas pienestä pullasta päivässä. Rasvan määrä on kohtuullinen (=suositusten mukainen)
Silti painoindeksi on yli 30.
Miten voin laihduttaa, kun nälkä on kauhea, jollei voi syödä edes perusruokaa? Pelkkä salaatti tai kasviwokki vie nälän ehkä tunniksi tai kahdeksi. En pysty keskittymään töissä enkä saa unta illalla, jos en syö. Ja sitten vasta lihookin, jos ei nuku.
Vinkkejä, kiitos.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ihmiset eivät tule täyteen jostain hyvin tehdystä salaatista? Onko ongelma enemmänkin siinä, että vatsalaukku on yksinkertaisesti levinnyt aivan liian suureksi? Monet syövät enemmän ruokaa, kuin oikeasti tarvitsevat.
Minulla 900kcal salaatti ei vie nälkää, eikä kaurapuuro. En tiedä miksi, normaalipainoinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea uskoa näitä "syön vähän, liikun paljon, silti en laihdu"-tyyppejä. En ole koskaan reaalielämässä tavannut henkilöä joka oikeasti söisi vähän mutta lihoisi silti. Kaikkien näiden henkilöiden ruokailutavoista pystyy ulkopuolinen sanomaan syyn miksi he eivät laihdu.
Katsokaa youtubesta jakso secret eatersia. Vähän pitkäveteisesti rakennettu sarja mutta kertoo hyvin ihmisluonteesta miten itselleen valehdellaan.
Sitten et usko. En minäkään uskonut ennen kuin sattui kohdalle. En voi kiistää etteikö vituta todella rajusti sun kaltaiset ihmiset, vaikka olen ollut samanlainen. Tiesitkö kuitenkin, että on monia terveysongelmia, jotka lihottavat?
Mm. olympiauimari Mattsonkin lihoi melkien 20 kg ennen kuin keliakia selvisi. Huippu-uhreilija, jolla on tarkka ruokavalio.
Harmi ettei noita geenejä näy nälänhätää kärsivissä maissa, olis kätevää pysyä ylipainoisena vaikkei edes söis juuri mitään :/
Mikä sinä nälän tunteessa niin hirveää? menee ohi nopeesti vaikkei syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ihmiset eivät tule täyteen jostain hyvin tehdystä salaatista? Onko ongelma enemmänkin siinä, että vatsalaukku on yksinkertaisesti levinnyt aivan liian suureksi? Monet syövät enemmän ruokaa, kuin oikeasti tarvitsevat.
Minulla 900kcal salaatti ei vie nälkää, eikä kaurapuuro. En tiedä miksi, normaalipainoinen olen.
Se miten paljon kaloreita salaatissa on ei merkitse mitään, vaan se mitä siinä salaatissa on. Ravinneköyhä salaatti ei vie nälkää, eikä se silloin ole hyvin tehty.
Tosin jos tuo 900kcal salaatti on hyvin tehty, niin sittenhän sun vatsalaukku on levinnyt liian suureksi. Pitää nähdä nälkää, että se pienenee. Eikä ähkyyn pidä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän salaatti ja kaurapuuro pidäkään nälkää, vaikka söisikin ähkyyn asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten paljon kaloreita salaatissa on ei merkitse mitään, vaan se mitä siinä salaatissa on. Ravinneköyhä salaatti ei vie nälkää, eikä se silloin ole hyvin tehty.
Tosin jos tuo 900kcal salaatti on hyvin tehty, niin sittenhän sun vatsalaukku on levinnyt liian suureksi. Pitää nähdä nälkää, että se pienenee. Eikä ähkyyn pidä syödä.
No tietty jos koostan sen salaatin lämpimästä täysjyväriisistä ja broilerista niin vie, mutta ehkä en sitten kuitenkaan laske sitä salaatiksi. Ei ole vatsalaukku levinnyt. Mieluummin syön 400 kcal oikeaa ruokaa reippailla kasviksilla kuin 400 kcal salaatin. Minä en tarvitse neuvoja ruokavalioon tai laihdutukseen, kuhan vain kommentoin että näin ollaan ihmiset erilaisia.
Ei kannata mäseltää aineenvaihduntaa alunperinkään vaan syödä järkevästi ja kohtuudella, juoda vettä, opetella sietämään pientä nälkää (verensokerin heittely ja paha olo on eri asia kuin pieni näläntunne) ja myös urheilla jonkun verran. Nykyään tietysti ihmiset ovat ihan paniikissa jos ei koko ajan ole ruokaa saatavilla.
Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta jonka takia turposin/lihoin noin 10 kg. Olen silti pudottanutkin jo painoa vaikka lääkityskään ei ole vielä kohdillaan. En pääse myöskään kovin usein kävelyille ja juosta en voi ollenkaan kun jalat eivät kestä. Silti en keksi tekosyitä.
Olen kokeillut eri dieettejä, eivät toimineet minulla. Pari vuotta sitten laihdutin Cambridgella, ja minulla se toimi hyvin- sillä vlcd- kuurilla totaalinen vanhojen elämäntapojen muutos. Paino tippui nopeasti ja uusiin tappion totuteltiin hitaasti.
Ei se helppoa ollut. Tuli repsahduksia matkalla, mutta kun se vlcd alkoi toimimaan, niin se motivoi. Nyt keskityn siihen, että saan ylläpidettyä hyvän tuloksen. Tärkeintä on hyvät peruselämäntavat ja sallivuus ja herkuttelun opettelu. Ajattelen tätä matkana, joka opettaa koko ajan. Kyllä olen tajunnut, että hyvin osasin aiemmin itseäni huijata. Muka söin terveellisesti ja kohtuullisesti. Kieltäminen on niin helppoa. Tärkeintä oli oppia kohtaamaan ne tunteet. Ennen turrutin ne mässäilemllä, kun se oli tuttua ja turvallista. Lisäksi piti opetella ajattelemaan hetki kerralla- juuri nyt en ota tuota herkkua. En ajatellut viikkojen ja kuukauden päähän, vain juuri tätä hetkeä.
Ei varmaan sovi kaikille, mutta minulle sopi. Ja ylipainoa oli runsaasti. En enää halua lihoa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietty jos koostan sen salaatin lämpimästä täysjyväriisistä ja broilerista niin vie, mutta ehkä en sitten kuitenkaan laske sitä salaatiksi. Ei ole vatsalaukku levinnyt. Mieluummin syön 400 kcal oikeaa ruokaa reippailla kasviksilla kuin 400 kcal salaatin. Minä en tarvitse neuvoja ruokavalioon tai laihdutukseen, kuhan vain kommentoin että näin ollaan ihmiset erilaisia.
Mitä siinä sun 900kcal salaatissa on ja mikä on tuo 400kcal "oikea ruoka"?
Syömällä terveellistä ruokaa niin paljon, ettet ole nälkäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kaupan lounassalaatti sisältää yli 400 kcal ja jos siihen yhdistää jonkun voileivän niin kilokalorit ovat helposti 900:ssa ja silti tuntuu ettei tuo täytä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kaupan lounassalaatti sisältää yli 400 kcal ja jos siihen yhdistää jonkun voileivän niin kilokalorit ovat helposti 900:ssa ja silti tuntuu ettei tuo täytä kunnolla.
....se kaupan lounassalaatti on ravinneköyhä salaatti jonka suurinosa kaloreista tulee salaatinkastikkeesta. Voileipä ei ole salaattia.
Ei ihme, ettet täyty salaateista, kun syöt ravinneköyhiä salaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet yleensä onnistunut lihomaan? Ihmettelen vaan, jos ruokavaliosi on ollut kunnossa. Onko aterioiden terveellisyydestä huolimatta annoskoot olleet aivan liian isot?
Tämä on ikilaihojen ikuinen ihmettelyn aihe, jotka voivat muutoinkin syödä mitä vaan ja aina itsensä kylläiseksi lihomatta.
Kun samoilla ruokamäärillä ihmiset lihoo eri tavalla, mikä tuossakin on niin vaikea tajuta. Joku voi olla samalla ruokamäärällä ja samalla kukutuksella normaalipainoinen, kun taas joku toinen on 20 kg ylipainoinen. Jotkut voivat vetää sipsejä, pizzaa ja limua niin paljon kuin napa vetää tietokonetta pelaten ja silti ovat normaalipainoisia. Joku toinen olisi selvästi ylipainoinen vastaavilla elintavoilla.No eivät ole. Normaalipainoisilla on toimiva kylläisyyskeskus, he pystyvät lopettamaan syömisen kun ovat kylläisiä. Mun tuntemani normaalipainoiset eivät syö kokonaista sipsipussia yhdeltä istumalta tai juo päivittäin pulloa sokerilimua. He eivät oikeasti syö ja juo niin paljoa, kuin tunnut kuvittelevan tai kuluttavat enemmän.
Itse en syö sipsejä koskaan, ja olen silti ylipainoinen.
Minä syön ja olen hoikka. En mussuta sipsejä kuitenkaan päivittäin, ja tavallinen pussillinen (250g) kestää pari viikkoa. Ei se mitä syö vaan kuinka paljon. Ikää mulla 40v, ei siis mene nuoruuden superkulutuksen piikkiin.
Hep, toinen sipsejä silloin tällöin syövä hoikka nelikymppinen täällä. Ruokavaliooni kuuluvat lisäksi (voi kauhistus!) hedelmät, leipä, perunat, puuro, pasta, riisi jne. Kaikista näistä hiilaripitoisista ruuista huolimatta olen terve, veriarvoni ovat hyvät ja voin hyvin. Syön tarpeeksi proteiineja, liikun paljon ja syön ainoastaan kun on nälkä, joten en liho, vaikken rajaakaan suurta ruoka-aineryhmää eli hiilareita pois. Monelle vhh varmasti toimii, mutta minä en halua rajoittaa elämääni tuolla tavalla. Miksi pitäisikään? Tämä siis rohkaisuksi muillekin, ettei vhh ole ainoa tie onneen.
Ja kun tekee mieli makeaa tai muuten jälkkäriä, hedelmä on aina parempi kuin karkki. Turha siis pelotella, ettei hedelmiä saisi syödä päivittäin. Niissä on kuitenkin vitamiineja ja kuitujakin, hedelmästä riippuen. Tietty jotkut voivat saada sen makeannälän lähtemään sillä kukkakaalillaankin. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Huhheijaa. Ei ne kilot tyhjästä ilmesty. Kilpparin vajaatoiminnat yms on sitten eri asia. Syöt liikaa eli liian usein/liian isoja annoksia.
"Miten laihduttaa kun on nälkä" no teet nyt vähän tutkintaa ja syöt ruokaa joka pitää kylläisenä paremmin. Ja totuttelet nälkään.
Nälkä tuntuu jotenkin muutenkin olevan kirosana. On normaalia tuntea nälkää, siihen ei tarvitse aina mättää ruokaa.
Ei nälkä ole kirosana, vaan jatkuva nälkä, myös heti syömisen jälkeen ilmaantuva nälkä. Jos et tiedä millaista se on, niin älä viitsi vähätellä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinä nälän tunteessa niin hirveää? menee ohi nopeesti vaikkei syö.
Oletko tietoinen ettei täällä ole kommentointipakkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....se kaupan lounassalaatti on ravinneköyhä salaatti jonka suurinosa kaloreista tulee salaatinkastikkeesta. Voileipä ei ole salaattia.
Ei ihme, ettet täyty salaateista, kun syöt ravinneköyhiä salaatteja.
Mä sanoin tuon vain kaloriesimerkkinä ja en ole itse laihduttaja tällä hetkellä. Sitä ei vain välttämättä osaa hahmottaa miten missäkin on kilokaloreita. Kyllä itsekin osaan lisätä enemmän kasviksia ja proteiinia kun tulee joskus noita salaatteja syötyä. Tai tuo on vain osa ateriaa ja syön vaikka lämmintä ruokaa pienen määrän.
Jossain vaiheessa kun laskin kaloreita kiinnitin huomiota näihin asioihin ja veikkaan, että siinä tuleekin kompastuskivi laihduttajalla kun ei hahmota kalorimääriä. Johonkin laskentaohjelmaan valmis salaatti on helppo lisätä ja sieltä näkee konkreettisesti jokaisen pullan ja keksin vaikutuksen kalorimäärään.
Näkee myös miten paljon helpompi on pysyä kylläisenä laihduttaessakin kun päivän koostaa fiksusti kasviksista, hyvistä rasvoista, pienestä määrästä hidasta hiilihydraattia ja tietysti proteiinista.
Ketoosissa rasva palaa eikä nälkä vaivaa.