Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laihduttaa kun on nälkä!

Vierailija
21.08.2021 |

Tätä eivät tietysti läskikammoiset usko, mutta en herkuttele. Viimeksi olen syönyt karkkeja yli 10 vuotta sitten. Pizzaa ehkä kaksi kertaa vuodessa. Hampurilaisen viimeksi 90-luvulla. Laitan itse terveellistä kotiruokaa joka päivä. Salaattia, kasviksia, proteiinia. Ainoa herkkuni on esim yksi keksi tai puolikas pienestä pullasta päivässä. Rasvan määrä on kohtuullinen (=suositusten mukainen)
Silti painoindeksi on yli 30.
Miten voin laihduttaa, kun nälkä on kauhea, jollei voi syödä edes perusruokaa? Pelkkä salaatti tai kasviwokki vie nälän ehkä tunniksi tai kahdeksi. En pysty keskittymään töissä enkä saa unta illalla, jos en syö. Ja sitten vasta lihookin, jos ei nuku.
Vinkkejä, kiitos.

Kommentit (257)

Vierailija
201/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain laihdutettua 11kg pätkäpaastolla 16/8 sekä päivittäisillä tunnin kävelylenkeillä. Ei ollut edes vaikeaa. Pätkäpaasto auttoi ymmärtämään etten oikeasti edes tarvitse päivittäin kahta lämmintä ateriaa.

Vierailija
202/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten ihmiset eivät tule täyteen jostain hyvin tehdystä salaatista? Onko ongelma enemmänkin siinä, että vatsalaukku on yksinkertaisesti levinnyt aivan liian suureksi? Monet syövät enemmän ruokaa, kuin oikeasti tarvitsevat.

Minulla 900kcal salaatti ei vie nälkää, eikä kaurapuuro. En tiedä miksi, normaalipainoinen olen.

Joku kaupan lounassalaatti sisältää yli 400 kcal ja jos siihen yhdistää jonkun voileivän niin kilokalorit ovat helposti 900:ssa ja silti tuntuu ettei tuo täytä kunnolla.

....se kaupan lounassalaatti on ravinneköyhä salaatti jonka suurinosa kaloreista tulee salaatinkastikkeesta. Voileipä ei ole salaattia.

Ei ihme, ettet täyty salaateista, kun syöt ravinneköyhiä salaatteja.

Mä sanoin tuon vain kaloriesimerkkinä ja en ole itse laihduttaja tällä hetkellä. Sitä ei vain välttämättä osaa hahmottaa miten missäkin on kilokaloreita. Kyllä itsekin osaan lisätä enemmän kasviksia ja proteiinia kun tulee joskus noita salaatteja syötyä. Tai tuo on vain osa ateriaa ja syön vaikka lämmintä ruokaa pienen määrän.

Jossain vaiheessa kun laskin kaloreita kiinnitin huomiota näihin asioihin ja veikkaan, että siinä tuleekin kompastuskivi laihduttajalla kun ei hahmota kalorimääriä. Johonkin laskentaohjelmaan valmis salaatti on helppo lisätä ja sieltä näkee konkreettisesti jokaisen pullan ja keksin vaikutuksen kalorimäärään.

Näkee myös miten paljon helpompi on pysyä kylläisenä laihduttaessakin kun päivän koostaa fiksusti kasviksista, hyvistä rasvoista, pienestä määrästä hidasta hiilihydraattia ja tietysti proteiinista.

Minäkin voisin sanoa esimerkkinä, miten kaupan perunamuusi-lihapulla valmisateria ei pidä lainkaan kylläisenä ja miten perusruoka ei oikeasti täytä.

Minä olen tuo ensimmäinen joka heitti 900kcal esimerkin. Jos teen salaatin jossa on broileria, fetaa, kvinoaa, avokadoa, pähkinöitä ja siemeniå, oliiviöljyä ja perus vihanneksia tulee aika nopeasti aika paljon energiaa. Jossain vaikka espresso housen salaatissa on lähes aina joku 900kcal. Kunnon ruoka on minulle joku riisi/pasta ja kana/liha/kala. Minä mielelläni söisin salaatteja mutta en tiedä onko se ruuan lämpötila vai mikä ettei joku kylläisyyssignaali saavuta aivoja.

Ehkä se johtuu siitä, että olet tottunut hiilareiden tuomaan täyteen oloon. Hiilarit sitovat nestettä ja turvottavat, mikä aiheuttaa sen tunteen täydestä mahasta. Ilman hiilareita esim salaatilla tulee kyllä kylläiseksi ja se vie nälän, mutta ilman sitä täyttä, "ähkyä", oloa. Siksi moni ehkä kokee, etteivät salaatit vie nälkää samoin kuin peruskotiruoka. Tämä on vain tottumiskysymys.

-eri

Niin riippuu varmaan mikä on täysi ja kylläinen sanojen merkitys. Minulle se ettei tee mieli syödä enempää. Sitä ei salaatista tule vaikka ymmärrän toki että suuhun tuntemani kalorimäärä täyttää energiantarpeeni.

Mieliteko (=ei tee mieli syödä enempää tai kokemus, ettei ole vielä täysi/kylläinen) ja fyysinen kylläisyys ovat tosiaan eri asioita.

Millä tavoin? Eikö kylläisyys ole nimenomaan subjektiivinen kokemus siitä ettei ole tarvetta syödä. Jos syöt huonoa/sinulle ravintoarvoiltaan riittämätöntä ruokaa, et tule kylläiseksi eli sinun tekee mieli syödä. -Eri

Harva tänä päivänä oikeasti osaa kuunnella kehonsa kylläisyyssignaaleja. Sinä taidat nyt puhua tunneperäisestä kylläisyydestä, joka on eri asia kuin fyysinen kylläisyys, jossa maha-suolikanavasta vaikuttavat hormonaaliset signaalit säätelevät kylläisyyden tunnetta.

Tässä on on ihan tieteellistä juttua aiheesta.

https://www.duodecimlehti.fi/duo93446

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten ihmiset eivät tule täyteen jostain hyvin tehdystä salaatista? Onko ongelma enemmänkin siinä, että vatsalaukku on yksinkertaisesti levinnyt aivan liian suureksi? Monet syövät enemmän ruokaa, kuin oikeasti tarvitsevat.

Minulla 900kcal salaatti ei vie nälkää, eikä kaurapuuro. En tiedä miksi, normaalipainoinen olen.

Joku kaupan lounassalaatti sisältää yli 400 kcal ja jos siihen yhdistää jonkun voileivän niin kilokalorit ovat helposti 900:ssa ja silti tuntuu ettei tuo täytä kunnolla.

....se kaupan lounassalaatti on ravinneköyhä salaatti jonka suurinosa kaloreista tulee salaatinkastikkeesta. Voileipä ei ole salaattia.

Ei ihme, ettet täyty salaateista, kun syöt ravinneköyhiä salaatteja.

Mä sanoin tuon vain kaloriesimerkkinä ja en ole itse laihduttaja tällä hetkellä. Sitä ei vain välttämättä osaa hahmottaa miten missäkin on kilokaloreita. Kyllä itsekin osaan lisätä enemmän kasviksia ja proteiinia kun tulee joskus noita salaatteja syötyä. Tai tuo on vain osa ateriaa ja syön vaikka lämmintä ruokaa pienen määrän.

Jossain vaiheessa kun laskin kaloreita kiinnitin huomiota näihin asioihin ja veikkaan, että siinä tuleekin kompastuskivi laihduttajalla kun ei hahmota kalorimääriä. Johonkin laskentaohjelmaan valmis salaatti on helppo lisätä ja sieltä näkee konkreettisesti jokaisen pullan ja keksin vaikutuksen kalorimäärään.

Näkee myös miten paljon helpompi on pysyä kylläisenä laihduttaessakin kun päivän koostaa fiksusti kasviksista, hyvistä rasvoista, pienestä määrästä hidasta hiilihydraattia ja tietysti proteiinista.

Minäkin voisin sanoa esimerkkinä, miten kaupan perunamuusi-lihapulla valmisateria ei pidä lainkaan kylläisenä ja miten perusruoka ei oikeasti täytä.

Minä olen tuo ensimmäinen joka heitti 900kcal esimerkin. Jos teen salaatin jossa on broileria, fetaa, kvinoaa, avokadoa, pähkinöitä ja siemeniå, oliiviöljyä ja perus vihanneksia tulee aika nopeasti aika paljon energiaa. Jossain vaikka espresso housen salaatissa on lähes aina joku 900kcal. Kunnon ruoka on minulle joku riisi/pasta ja kana/liha/kala. Minä mielelläni söisin salaatteja mutta en tiedä onko se ruuan lämpötila vai mikä ettei joku kylläisyyssignaali saavuta aivoja.

Tuota en kyllä ymmärrä, että salaattiin tungetaan avokado, pähkinät, siemenet ja oliiviöljy. No eikai ihme, että kaloreita tulee järkyttävä määrä. Ei noita kaikkia yksinkertaisesti tarvitse laittaa salaattiin. Kokeile laittaa pelkästään avokadoa ja tilalle paistettua paprikaa, parsakaalia ja muita kasviksia. Yhtäkkiä onkin täyttävä ruoka, mutta ei tee ähkyä oloa, niinkuin hiilariateriat tekevät. 

Se oli esimerkki kysymykseen että miten koostaisin 900kcal salaatin ;D rauhoitu nyt hyvä ihminen, mulla ei ole painonhallintaongelmaa, joskus syön tuollaisen jos mieli tekee vaikka nälkä jäisikin. Syön sitten vaikka pari leipää päälle jos siltä tuntuu. Rakastan paahdettua paprikaa ja parsakaalia, mutta ne kuului tonne esimerkin osastoon vihannekset. Pelkästä avokadosta ei muuten tule riittävästi proteiinia, joka itselleni on ainakin tärkeämpi kuin rasva.

Tässä on muuten 2 eriä vastaamassa sinulle.

Olen kyllä ihan rauhallinen, ehkä sinun kannattaa rauhoittua? Puhuin vain siitä, miten typerältä nämä esimerkit kuulostavat. Ensiksi tarjotaan esimerkkinä kaupan lounassalaatteja, jotka ovat ravinneköyhiä ja toisena esimerkkinä sitten "salaattia", johon tungetaan kaikki mahdollinen kaloripitoinen asia mikä vain tulee mieleen. Vähän kuin sanoisi, että kotiruoka on niin kaloripitoista ja ei kovin täyttävää, kun siihen kaataa paljon rasvaa, kermaa ja juustoa. 

Juu, paprika ja parsakaali on vihanneksia niinkuin mainitsin. Pointtisi? 

Sen avokadon ja kasviksien lisäksi sinne salaattiin kannattaa lisätä se proteiini muuten, jonka olit jo sinne aikaisemmin kirjannut. En alkanut sitä erikseen uudelleen kirjoittamaan, kun olit sen jo listaan laittanut :) 

Koita nyt jo ymmärtää, että se kaupan lounassalaatti á 4 euroa tai mitä lie oli esimerkki noin 400 kcal salaatista jonka jokainen voi hahmottaa. Jokainen suomalaisessa ruokakaupassa käynyt on nähnyt hyllyllisen niitä salaatteja ja joskus varmaan ostanutkin.

Eli se on sellainen pakkaus jota käytin esimerkkinä, koska sen voi hyvin HAHMOTTAA. Koska muutenhan täällä kaikki puhuisivat jostain "salaatista" joka on yhtä epämääräinen määre kuin "kotiruoka". Harvalla kuitenkaan on keittiövaakaa, syytä tai kiinnostusta mitata ruoka-aineita jollain vaa'alla niin tällainen hahmotustapa on edes jokseenkin selkeä.

Sillä onko kaupan salaatti ravinnerikasta ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Itse vain miellän jonkun tuollaisen valmissalaatin ja leivän vaikka duunipaikan hätävaralounaaksi. Ei elimistö siihen hajoa vaikka sen söisi lounaaksi jos muuten ruokavalio on kunnossa.

Huonointa siinä on ehkä luonnon kannalta muoviroskan määrä kun jokainen pikku haarukka ja leipäkuutio on omassa pussukassaan. Siksi mieluummin teen itse maukkaita salaatteja kun on kunnolla aikaa ja saa syödäkin ne rauhassa. Kun lopetin aamupupelluksen niin alkoi kaikki salaatit maistua ja makeanhimo hävisi lähes täysin.

Vierailija
204/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni täällä on puhunut paljon ruuasta, ja maininnut että nälän "tunnetta" tulee kestää. Eli voisitteko kuvailla tarkemmin näitä omia nälän tunteitanne? Tarkoitatteko että vatsa ääntelee, ja tuntuu tyhjältä ja tulee sellainen olo että jotain tarttis syödä? Kyllä minäkin olen tuollaista kestänyt vaikka tuntikaupalla. Mutta kun äkillinen verensokerin lasku tulee, niin alan hikoilla, näkökenttä kapenee, lihaksia heikottaa niin että on pakko istua alas, ja pyörryttää ja on vihainen olo.

Vierailija
205/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet yleensä onnistunut lihomaan? Ihmettelen vaan, jos ruokavaliosi on ollut kunnossa. Onko aterioiden terveellisyydestä huolimatta annoskoot olleet aivan liian isot?

Tämä on ikilaihojen ikuinen ihmettelyn aihe, jotka voivat muutoinkin syödä mitä vaan ja aina itsensä kylläiseksi lihomatta.

Kun samoilla ruokamäärillä ihmiset lihoo eri tavalla, mikä tuossakin on niin vaikea tajuta. Joku voi olla samalla ruokamäärällä ja samalla kukutuksella normaalipainoinen, kun taas joku toinen on 20 kg ylipainoinen. Jotkut voivat vetää sipsejä, pizzaa ja limua niin paljon kuin napa vetää tietokonetta pelaten ja silti ovat normaalipainoisia. Joku toinen olisi selvästi ylipainoinen vastaavilla elintavoilla.

Niin, tai sitten ikiläskit eivät tajua, että ne ikilaihatkaan eivät mätä koko ajan ihan kaikkea mahdollista.

Minä olen "ikilaiha" ja "syön mitä vain lihomatta" ja "aina mätän itseni ähkyyn".

Todellisuudessa minä en syö koko aikaa, en mätä mitä tahansa ihan mielettömiä määriä koko aikaa, joka päivä, ja monta kertaa päivässä.

Ja ne pizzaa ja limua mättävät nörtitkin saavat lopulta aika vähän kaloreita, kun eivät 16 h vuorokaudessa mätä pizzaa, vaan aina välillä. Ja mitään terveellistä eivät syö, joten tuskinpa mitään imeytyykään.

Se jättimättöateria jonka sinä näet, saattaa olla koko päiväni ainoa ateria. Ja kyllä, minulla on nälkä aina jssain vaiheessa päivää, mutta siedän sitä enkä märise että kuolen ja pyörryn heti kun vatsa ei ole täyteen ahdettu. Enkä mutustele koko ajan jotain hedelmää ja välipalapatukkaa.

Enkä minä vedä jättimättöaterioita joka päivä, enkä viittä kertaa päivässä.

Ja joillakin on suolisto niin karseassa kunnossa ettei mikään imeydy, joten silloin on ihan sama mitä syö, se ei imeydy. Mutta se ei ole mitenkään toivottava tai tavoiteltava tila. Se on vaarallista, ja altistaa mm. suolistosyövälle, puutostaudeille jne.

Ja kyllä, jokaisen kulutus on yksilöllistä. Minä kulutan taatusti enemmän kuin minua 11 cm lyhyempi ja 12 kg painavampi kaverini. Hänen BMI jotain 27, minulla 19. Meillä on ihan eri ruumiinrakenne, mutta suurin ero meissä on se, että hän kulkee ihan joka paikkaan autolla, minä pyörällä tai kävellen. Ja minä juon enemmän vettä, joten aineenvaihdunta toimii ja en luule janoa näläntunteeksi. Minä en myöskään laidunna koko ajan jotain niin että elimistö on sekaisin. Hän paastoaa useamman päivän jollain sokerimehupaastolla niin että lihakset katoaa, niin että hormonitoiminta ja elimistö on sekaisin. Minä syön päivittäin ihan oikeaa ruokaa niin ettei elimistöni yritä säästellä rasvakudosta.

Olemme joskus olleet vaeltamassa vajaan viikon. Ruokaa oli molemmille yhtä paljon, rinkat aika saman painoisia, 3 kg telttaa kannoimme vuorotellen. Mutta meillä oli molemmilla omat naposteltavat itsellemme. Hänellä sellaiset höttömössöt että huhhuh. Niistä tuli taatusti kaloreita yhtä paljon kuin koko päivän syömisistä muutenkin, ellei enemmänkin... Hän mutusti käytännössä oko ajan jotain. Eli vaikka hänen mielestään söimme saman verran, todellisuus on se, että hän söi huomattavasti enemmän. Enkä minäkään mitenkään nälkää nähnyt enkä todellakaan ole pieniruokainen.

Vierailija
206/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mäkään liho herkuttelemalla, vaan ihan kotiruualla, joten helppo on uskoa :D 

Olen kertonut tarinani  usein, joten en jaksa sitä taas tehdä, mutta sen verran voin sanoa että olen kokeillut kalorin laskemista, ja määrä jolla olisin laihtunut, oli niin pieni että sillä olisin ollut nälässä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi sopeutua elämään pikkuisen pläskinä. Toki bmini ei ole mikään hurja, mutta ylipainon puolella kuitenkin. 

Jos nyt syön aamulla kaurapuuron, kaksi keitettyä munaa, ja pienen voisilmän,

lounaalla lautasellisen keittoa ja leivän päällisineen, päivälliseksi 5 kalapuikkoa, ruokalusikallisen kermaviilikastiketta, yhden ison perunan ja salaattia (ilman kastiketta)

iltapalalla 2 leipää voilla, juustolla ja suolakurkulla,

niin tuosta olisi pitänyt pienentää

aamupalaksi kaurapuuro ilman pikkiriikkisintäkään voinokaretta, vain 1 keitetty muna

lounaaksi puoli lautasta keittoa, ja porkkanapala

päiväliseksi 2 kalapuikkoa, t-lusikallinen kastiketta, 90% lautasesta salaattia ilman kastiketta, ja puolikas keskikokoinen peruna

iltapalaksi leipä pelkällä laihisjuustolla ja omena

jotta olisin laihtunut

olisin kuollut nälkään. Yritin toki tuota, mutta ei tullut mitään kun nälkä oli kiljuva joka välissä, plus illalla vatsa kurni, ja kun siihen nälkään aamuyöstä heräsin, en saanut enää nukuttua.

Kokeile koostaa ruokasi eri tavalla. 

Kalori on kalori, ja tuo näyttää ihan normaalilta ruualta mitä kys. hlö syö. 

Ei todellakaan ole jokainen kalori ja kalori samanarvoisia

Vierailija
207/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutukseen kuuluu sekä ruoka, että liikunta. Jos et liiku niin tottakai kyllä voit syödä terveellistä ruokaa liikaa ja paino ei tipu. Suosittelen siis liikuntaa lisää ja päivittäisen pullan pois jättämistä.

Vierailija
208/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä on puhunut paljon ruuasta, ja maininnut että nälän "tunnetta" tulee kestää. Eli voisitteko kuvailla tarkemmin näitä omia nälän tunteitanne? Tarkoitatteko että vatsa ääntelee, ja tuntuu tyhjältä ja tulee sellainen olo että jotain tarttis syödä? Kyllä minäkin olen tuollaista kestänyt vaikka tuntikaupalla. Mutta kun äkillinen verensokerin lasku tulee, niin alan hikoilla, näkökenttä kapenee, lihaksia heikottaa niin että on pakko istua alas, ja pyörryttää ja on vihainen olo.

Syöt kyllä todella paskasti ja aivan liian sokeripitoisesti, jos verensokerisi noin heittelee että ihan pyörryttää, hikoiluttaa heikottaa ja vtuttaa.

Ala syödä vhh:sti niin ettei verensokeri heittele, niin ei tuolla tavalla verensokeri hyppää kattoon ja romahda kellariin.

Tuohon verensokerin heittelyyn ei nimittäin auta se että mättää lisää sokeria. Minullakin oli joskus tuollaisia kohtauksia kun söin paljon karkkia tai esim. vehnäleipää/-pullaa. En todellakaan syönyt lisää karkkia/pullaa jotta olo helpottuisi, vaan esim. 10 siivua oltermannia. Juustoa. Ei sokeria. Ja olo helpotti.

Moni söisi tuossa tilanteessa suklaata ja joisi limsaa/mehua. Mutta ei, se on väärä tapa.

Ellei sinulla sitten ole 1-tyypin dipsukkaa, mutta tuskin on. Tietäisit taatusti, ettei siinäkään hypoglokoosia hoideta suklaalla. Hypoglykoosia kun ei saisi hoitaa rasvaisella sokerilla, vaan rasvaton sokeri on paras vaihtoehto.

Vierailija
209/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miellän sen "pikkunäläksi" joka iskee vaikka yllättäen ruoan jälkeen johon tekisi mieli syödä jotain, mutta joka meneekin yhtäkkiä ohi kun sitä ei ajattele. Tai onkin janoa ja menee vettä juomalla ohi.

Kurniva vatsa on sitten kunnon nälkää ja jos hyvin kauan menee siitä niin joko tulee huono olo tai koko näläntunne menee ohi. Oma kroppani ei ainakaan toimi aivan joka päivä samalla tavalla.

Esim. saan joskus kohtauksia joihin tarvitsen salmiakkia tai pikkupussin sipsejä kun verenpaine laskee ja huimaa. Jollain toisella taas laskee verensokeri pahasti ja tarvitsee vaikka pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä jos ei pääse syömään normaalisti. Tietysti jos on joku sairaus tai herkkyys kannattaa siihen varautua.

Vierailija
210/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti ennenkaikkea hyviä makuja perusruuassa. Keskity kokemukseen. Ravitse itseäsi, nauti niistä hetkistä. Kylläisyys on muutakin kuin täytettä.

Vierailija
211/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut tarinani  usein, joten en jaksa sitä taas tehdä, mutta sen verran voin sanoa että olen kokeillut kalorin laskemista, ja määrä jolla olisin laihtunut, oli niin pieni että sillä olisin ollut nälässä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi sopeutua elämään pikkuisen pläskinä. Toki bmini ei ole mikään hurja, mutta ylipainon puolella kuitenkin. 

lounaalla lautasellisen keittoa ja leivän päällisineen, päivälliseksi 5 kalapuikkoa, ruokalusikallisen kermaviilikastiketta, yhden ison perunan ja salaattia (ilman kastiketta)

aamupalaksi kaurapuuro ilman pikkiriikkisintäkään voinokaretta, vain 1 keitetty muna

päiväliseksi 2 kalapuikkoa, t-lusikallinen kastiketta, 90% lautasesta salaattia ilman kastiketta, ja puolikas keskikokoinen peruna

jotta olisin laihtunut

olisin kuollut nälkään. Yritin toki tuota, mutta ei tullut mitään kun nälkä oli kiljuva joka välissä, plus illalla vatsa kurni, ja kun siihen nälkään aamuyöstä heräsin, en saanut enää nukuttua.

Jospa vaihtaisit leivät ruikseen, voin margariiniin, juuston vähärasvaiseen, kalapuikot pelkkään kalaan ja jättäisit kermaviilin pois/vaihtaisit maustamattomaan rasvattomaan jogurttiin niin kalorimäärä laskisi jo tuolla.

Vierailija
212/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni terveellinen ruoka tekee hirveen nälän. Vaikka kuinka koostan proteiinit ja rasvat kohdalleen tuntuu, että kuolen nälkään.

Mulla on ihan sama. Ainoa, joka pitää tehokkaasti nälkää, on ns. roskaruoka. Yritän silti välttää sitä, mutta seuraus on se, että syön liikaa. :(

Esim. Hesen kana-ateria (silloin kun ne ranskalaiset oli vielä syötävän makuisia) piti nälän pois hyvin 5, jopa 6 tuntia. Terveellinen kunnon ateria kotona ja nälkä jo 2-3 tunnin kuluttua.

Vierailija
213/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hep, toinen sipsejä silloin tällöin syövä hoikka nelikymppinen täällä. Ruokavaliooni kuuluvat lisäksi (voi kauhistus!) hedelmät, leipä, perunat, puuro, pasta, riisi jne. Kaikista näistä hiilaripitoisista ruuista huolimatta olen terve, veriarvoni ovat hyvät ja voin hyvin. Syön tarpeeksi proteiineja, liikun paljon ja syön ainoastaan kun on nälkä, joten en liho, vaikken rajaakaan suurta ruoka-aineryhmää eli hiilareita pois. Monelle vhh varmasti toimii, mutta minä en halua rajoittaa elämääni tuolla tavalla. Miksi pitäisikään? Tämä siis rohkaisuksi muillekin, ettei vhh ole ainoa tie onneen.

Ja kun tekee mieli makeaa tai muuten jälkkäriä, hedelmä on aina parempi kuin karkki. Turha siis pelotella, ettei hedelmiä saisi syödä päivittäin. Niissä on kuitenkin vitamiineja ja kuitujakin, hedelmästä riippuen. Tietty jotkut voivat saada sen makeannälän lähtemään sillä kukkakaalillaankin. ;-)

Hedelmissä ei muuten ole mitään muita vitamiineja kuin pelkkää C-vitamiinia ;-) Sokeria ne sisältävät pääasiassa ja sen C-vitamiinin saa terveellisemmin muista kasviksista :-) 

Banaanissa esim on b, a, k, omenassa b ja e, jne jne. Myös hivenaineita, kuituja ym löytyy. Miksi valehtelet?

Ruuan pitää ainakin minulle tuottaa myös mielihyvää ja olla ilo elämässä, hedelmät on ihania.

Itse valehtelet. Banaanin ja omenan muut vitamiinimäärät ovat niin mikroskooppisen pieniä, että sulaa typeryyttä edes mainita niitä. Ottamalla nuo puheeksi tulit samalla ilmoittaneeksi, että sinä olet joku aivoton idiootti, joka ei ymmärrä numeroita :D Tai taisita tajuta itsekin, että mokasit, kun aloit hädissäsi sössöttämään jotain hivenaineista yms. yms. yms. ;DDDDDDDD

Vierailija
214/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vatsan tyhjyys, ääntely ja olo siitä että "jotain tarttis syödä" vaihtelee myös vahvasti eri ihmisillä. Minulla lihavuus johtuu annoskokojen suuruudesta, kuten varmaan aloittajallakin. Ruoka on terveellistä (paljon kasviksia ja marjoja, hyvinä rasvoina mm. rypsiöljyä ja pähkinöitä, proteiinina usein kalaa tai kasvikunnan tuotteita, viljat täysjyvänä jne.), mutta syön sitä liikaa kulutukseeni nähden. Tällöin ainoa keino laihduttaa on pienentää annoskokoja.

Kun syön normaalisti, minulla on ennen ateriaa pieni nälkä - vähän kurnimista, fyysinen tunne nälästä jne. Laihduttaessa tunne on sama, mutta kasvaa niin suureksi, että kurkussa ja vatsassa on ihan puhdasta "kipua" jonka kestäminen tuntuu hyvin vaikealta. Kyse ei siis ole ainoastaan mieliteosta, vaikka samalla himoitseekin ruokaa niin paljon, ettei pysty muuta ajattelemaan. Ehkä tuo menee ohi, mutta miten selvitä siihen asti, kun samalla pitäisi selvitä töistä ja lapsiperheen arjesta? Kun ei edes ole varma, että meneekö ohi vai ei?

Vierailija
215/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hep, toinen sipsejä silloin tällöin syövä hoikka nelikymppinen täällä. Ruokavaliooni kuuluvat lisäksi (voi kauhistus!) hedelmät, leipä, perunat, puuro, pasta, riisi jne. Kaikista näistä hiilaripitoisista ruuista huolimatta olen terve, veriarvoni ovat hyvät ja voin hyvin. Syön tarpeeksi proteiineja, liikun paljon ja syön ainoastaan kun on nälkä, joten en liho, vaikken rajaakaan suurta ruoka-aineryhmää eli hiilareita pois. Monelle vhh varmasti toimii, mutta minä en halua rajoittaa elämääni tuolla tavalla. Miksi pitäisikään? Tämä siis rohkaisuksi muillekin, ettei vhh ole ainoa tie onneen.

Ja kun tekee mieli makeaa tai muuten jälkkäriä, hedelmä on aina parempi kuin karkki. Turha siis pelotella, ettei hedelmiä saisi syödä päivittäin. Niissä on kuitenkin vitamiineja ja kuitujakin, hedelmästä riippuen. Tietty jotkut voivat saada sen makeannälän lähtemään sillä kukkakaalillaankin. ;-)

Hedelmissä ei muuten ole mitään muita vitamiineja kuin pelkkää C-vitamiinia ;-) Sokeria ne sisältävät pääasiassa ja sen C-vitamiinin saa terveellisemmin muista kasviksista :-) 

Banaanissa esim on b, a, k, omenassa b ja e, jne jne. Myös hivenaineita, kuituja ym löytyy. Miksi valehtelet?

Ruuan pitää ainakin minulle tuottaa myös mielihyvää ja olla ilo elämässä, hedelmät on ihania.

Sinä teet aina tuon saman virheen mussukka. Katsot finelistä mitä kaikkea sinne listattu ja tulet tänne aivan päällikkönä sönköttämään, että kylläpäs saa ihan kaikkea mahdollista siitä ja tuosta. Ikinä et kehtaa kertoa, että juu niitä banaaneita pitää sitten mussuttaa kilon verran ennenkuin saa jotain merkittävää hyötyä. Helpommalla, pienemmällä ruokamäärällä ja pienemmillä kaloreilla ne vitamiinit saa kyllä muualta ja ilman sitä sokeria.

Vierailija
216/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jotta olisin laihtunut

Jospa vaihtaisit leivät ruikseen, voin margariiniin, juuston vähärasvaiseen, kalapuikot pelkkään kalaan ja jättäisit kermaviilin pois/vaihtaisit maustamattomaan rasvattomaan jogurttiin niin kalorimäärä laskisi jo tuolla.

EI rasvattomia tuotteita! Ne ovat epäterveellisiä. Oletteko pistäneet merkille, että juuri ylipainoiset käyttävät yleensä rasvattomia vaihtoehtoja? Siinä varmaan yksi syy, miksi myös pysyvät ylipainoisina. Tätä teoriaa tukee moni tutkimuskin.

"Täysmaitoa ja voita käyttävillä oli jopa vähemmän ongelmia painon kanssa kuin vähärasvaisia ja rasvattomia tuotteita nauttivilla." https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/12/17/tutkimus-rasvaiset-maitotuotte…

Vierailija
217/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon on tullutkin vinkkejä, laidasta laitaan. Tässä kuitenkin vielä omia huomioita asiasta. Miehellä käytössä Ozembic, itsellä Victoza 2-tyypin diabeteksen hoitoon. Ei todellakaan mikään laihdutuksen ihmelääke kumpikaan, molemmilla ehkä muutama kilo pudonnut, suurin ansio ruokavalion järkeistämisen sen jälkeen kun tablettihoidolla ei saatu sokeriarvoja pysymään kurissa. Meillä "liian hyvät" ruuanlaittajat perheessä, aina tehdään ruokaa joka on hyvää, pitäis oppia tekemään sen verran pahaa, että syö vaan nälkäänsä, ei herkutellessaan. Yritän välttää leipomista, parempi ostaa vaikka pussi pullia viikonlopuksi, kuin leipoa sata korvapuustia itse, itse tehtyjä kun syö aivan liikaa. Myöskään ruisleipää ei kannata leipoa itse, liian hyvää. Napostelun haluun pidän kotona omenoita ja näkkäriä, parempi vaihtoehto nekin on, kuin sipsit ja limut. Ruokajuomana on aina pelkkä vesi. Karkkiakin syödään joskus, mutta esim. niin, että suklaapatukka jaetaan kahtia, ja aina valitaan pieni pakkaus, ei jättipussia tai megalevyä suklaata. Säännölliset ruoka-ajat on tärkeät, ja silloin syödään kunnon ruokaa pöydän ääressä, ruualla lisukkeena aina kasviksia jossain muodossa, niin saa syödä määrällisesti paljon ja ajallisesti pitkään, pelkän keiton kun huitaisee napaan minuutissa. Lisäksi kun syö ison annoksen tuoretta tai kypsää kasvislisäkettä, luulee pötsikin saaneensa enemmänkin kaloreita, kun massu on täynnä pitkään. Liian köykäisellä ruualla ei nälkä lähde, vaan ruuan pitää sisältää riittävästi myöskin rasvaa ja valkuaista, että kylläisyys säilyy pitkään. Kun syö kunnon ruokaa, ei tule napostelun halua. Useimmiten se "nälkä" kun on sitä, että haluaa vaan herkutella ja on mielitekoja, erittäin harvoin on oikeasti niin nälkä, ettei seuraavaan ruoka-aikaan asti pysty olemaan syömättä. Kannattaa opetella erottamaan oikea nälkä herkkujen mieliteosta. Tänä kesänä ollaan opeteltu laittamaan uudenlaisia kasvisruokia ja maustamaan eri tavalla, uudet kokeilut ovat hauskoja, ja mielenkiinto on laittamisessa ja maistelemisessa, ei niinkään siinä, että mättäisi kilotolkulla ruokaa ähkyyn asti. Ruuanlaitto voi olla siis kokemus sinänsä, ei pelkkää vatsan täyttämistä. 

Vierailija
218/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä kyllä kertakaikkiaan ikävän pisteliäitä keskustelijoita.

Vierailija
219/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä kaupan lounassalaateissa ei juurikaan ole mitään järkevää, jäävuorisalaattia ja pari hassua tomaattia ja kourallinen esim. kanaa. Mä teen monesti kotona salaatin (koska on nopeita tehdä), johon tulee salaattipohja, jossa yleensä ainakin pinaattia tai lehtikaalta ja paljon kuitupitoisia kasviksia, esimerkiksi parsakaalta. Lisäksi papuja/kanaa/kalaa/juustoa tms., öljyä ja jotain salaatinkastiketta, pastaa tai couscousia. Lisäksi mausteita. Todella hyvin pitää nälkää ja annos on myös tilavuudeltaan tarpeeksi iso.

Vierailija
220/257 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt kyllä todella paskasti ja aivan liian sokeripitoisesti, jos verensokerisi noin heittelee että ihan pyörryttää, hikoiluttaa heikottaa ja vtuttaa.

Ala syödä vhh:sti niin ettei verensokeri heittele, niin ei tuolla tavalla verensokeri hyppää kattoon ja romahda kellariin.

Tuohon verensokerin heittelyyn ei nimittäin auta se että mättää lisää sokeria. Minullakin oli joskus tuollaisia kohtauksia kun söin paljon karkkia tai esim. vehnäleipää/-pullaa. En todellakaan syönyt lisää karkkia/pullaa jotta olo helpottuisi, vaan esim. 10 siivua oltermannia. Juustoa. Ei sokeria. Ja olo helpotti.

Moni söisi tuossa tilanteessa suklaata ja joisi limsaa/mehua. Mutta ei, se on väärä tapa.

Ellei sinulla sitten ole 1-tyypin dipsukkaa, mutta tuskin on. Tietäisit taatusti, ettei siinäkään hypoglokoosia hoideta suklaalla. Hypoglykoosia kun ei saisi hoitaa rasvaisella sokerilla, vaan rasvaton sokeri on paras vaihtoehto.

Noinhan ei kommentissa lukenut. Kyllä itelläkin alkaa pyörryttää ja hikoiluttaa, jos en ole päivään mitään syönyt vaan "kestänyt sitä nälkää ja mahan kurinaa".

Normaalisti syömällä ei ole mitään ongelmaa, vaikka syön vehnää ja muita viljoja. Ja silloin tällöin sitä hurjaa sokeria karkin muodossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän