Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?
Kommentit (1183)
Mä olen aina myöhässä mutta olenkin järjestänyt asiani niin ettei kenenkään tarvitse minua odotella.
Itse olen aina kroonisesti ajoissa (tosin en kyllä johonkin vapaamuotoisiin juhliin tms. missä on alkamisaika mutta ei ohjelmaa, tunge heti kellonlyömällä). Minulla on ystävä, joka on aina ja ihan aina myöhässä. Hän ei vaan voi sille mitään ja siksi suhtaudun hänen kanssaan sovittuihin aikoihin joustavasti. Jos haluan, että hän tulee kylään klo 16 kutsun klo 15. Jos olemme sopineet tapaamisen johonkin, en lähde ajoissa ja mietin etukäteen, missä voin viettää aikaa ennen tapaamista, esimerkiksi käyn ostamassa tai katsomassa jotain, jonka olin aikonut hoitaa jossain välissä. Tällä ystävällä on muuten hyviä puolia, eikä muuten ole sellainen homssuinen, josta muut saa huolehtia, joten ajattelen, että kukaan ei ole täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Huomion haku.
Tätä näkemystä en ymmärrä yhtään. Päinvastoin ennemminkin, eli ei haluta tuoda itseä liikaa esiin olemalla paikalla ensimmäisenä häsläämässä ja jakamassa määräyksiä kuinka toimitaan. Hiukan myöhemmin voi liittyä mukaan paljon huomaamattomammin. Tunnen paljon myöhästelijöitä eikä siitä meillä kukaan hermostu, ihmisillä on pääasiassa sellaiset ammatit että varsinkin töiden jälkeen olevat tapaamiset ovat automaattisesti niitä jotka väistävät, jos onkin tilanne päällä ja töistä lähtö venähtää. Sitä sitten ihan erikseen korostetaan jos on tarpeen sopia hyvin tarkka aika.
En usko tässä geeniperimmän. Uskon malliin mikä kotoa saatu. Jokainen saa erilaisen mallin. Toisessa kodissa on tapana mennä aina ajoissa paikalle, toisen perheessä ei ole niin "nökönuukaa".
Tähän on helppo ratkaisu.
1) Tiedät että kaveri on yleensä esim. 30 minuuttia myöhässä.
2) Sanot että palaveri alkaa 8:30 (jos oikea aika on 9:00)
3) Kaveri tulee 30 minuuttia myöhässä eli 9:00 jolloin palaveri oikeasti alkaa.
klaatu kirjoitti:
Toimii silloin, kun kyse on vain yhdestä henkilöstä. Jos kutsuu koolle isomman porukan, pitäisi ilmoittaa kaksi eri aikaa, aikaisempi niille, jotka ovat aina myöhässä ja myöhäisempi niille, jotka ovat aina ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotas hetki, ketjuun syöksyy parissa minuutissa 150 adhd:ta, jotka itkeskelevät sitä, etteivät kykene ymmärtämään ajan kulumista. Kummasti vain se johtaa aina myöhästymiseen eikä siihen, että olisivat koskaan reilusti etuajassa.
Jep, miksi nämä diagnoosin hankkineet eivät ole välillä tunnin-kaksi etuajassa, vaan aina myöhässä? Ei ole nyt oikea syy tuossa diagnoosissa, vaan pelkkä muiden ihmisten ja heidän aikansa halveksunta kyseessä.
Minä olen ollut välillä jopa vuorokauden etuajassa. Ja olen myöhästynyt esim. junasta, johon olen ostanut jo ennakkoon lipun (halveksuin varmaan sitä junaa sitten). Töihin osaan mennä usean vuoden harjoittelun jälkeen jo ajoissa, kun lähtövalmistelut on niin rutiinia, mutta usein myöhästyn siitä itselleni asettamasta ajasta silti. Eli suunnittelen olevani paikalla klo 7.40, mutta olenkin vasta 7.50.
Vierailija kirjoitti:
En usko tässä geeniperimmän. Uskon malliin mikä kotoa saatu. Jokainen saa erilaisen mallin. Toisessa kodissa on tapana mennä aina ajoissa paikalle, toisen perheessä ei ole niin "nökönuukaa".
Ei pidä paikkaansa. Siskoni on aina puoli tuntia etuajassa, itse olen paikalla ajallaan tai viisi minuuttia myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset henkilöt, jotka varautuvat aina kaikkeen mahdolliseen ja ovat joka paikassa puoli tuntia etuajassa, kokevat että toinen on myöhässä, jos ei ole saapunut vähintään 5 min. ennen sovittua aikaa. Itse pyrin olemaan täsmällinen ja olen lähes aina sovittuun aikaan paikalla +/- 2 min. Poikkeuksena ovat lentokenttä ja lääkäri, joissa pyrin aina olemaan ns. hyvissä ajoin.
Koska olet muka oikeasti saanut moitteita siitä, että et ole tullut etuajsssa?
klaatu kirjoitti:
Ja tieto palavereista ja kaikista muistakin aikatuista, myös julkisista, menee tälle myöhästelijälle vain minun kautta vain?
On erilaisia myöhästyjiå. Jotkut selvästi itsekkäitä, pari tuntia helposti oli kaveri parikymppisenä myöhässä, ei ollut kännykkää ja me odotimme jossain stockan kellon alla pakkasella. Oli itsekäs, vaihteli lempikavereita ja vallankäyttöä harrasti. Samanlainen yhä, jätin ystävyyden narsisminsa takia jossain vaiheessa.
Toinen taas selvästi sählä, väkisin tunki toisten elämään, useasti auttamisen nojalla, rajaton ihminen kaikin tavoin. Teki asioita mitä halusi välittämättä muiden mielipiteistä. Esim tunki kylään väkisin, muiden mökille, jne. Jätin ystävyyden rajattomuuden takia.
Kolmas kiltti avulias, rakastava ja panikoi lähtöä peläten että myöhästyy, ei hallitse aikaa. Tämän ihmisen kohdalla ymmärrän hyvin ja parempi sopia että "soittele kun olet suht valmis niin katsotaan tarkempi aika". Kertaakaan ei siten myöhästy. Näiden muiden kohdalla ei onnistunut tuollainenkaan ajan sopiminen.
Asenne on tärkeä. Eri asia myöhästyä 10min kuin 2 tuntia. Eri asia pahoitella ja ilmoittaa, kuin olla ilmoittamatta ja välinpitämätön odottajaa kohtaan. Eli löytyy muutakin sitten mistä ystävyys kärsii.
Etelän maissakin työpaikalla ja virastoissa ollaan ajoissa. (Paitsi lääkärit.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset henkilöt, jotka varautuvat aina kaikkeen mahdolliseen ja ovat joka paikassa puoli tuntia etuajassa, kokevat että toinen on myöhässä, jos ei ole saapunut vähintään 5 min. ennen sovittua aikaa. Itse pyrin olemaan täsmällinen ja olen lähes aina sovittuun aikaan paikalla +/- 2 min. Poikkeuksena ovat lentokenttä ja lääkäri, joissa pyrin aina olemaan ns. hyvissä ajoin.
Koska olet muka oikeasti saanut moitteita siitä, että et ole tullut etuajsssa?
Mä olen ainakin kuullut monta kertaa tällaisen "hyvissä ajoin" -ihmisen suusta kommentin 'tulittehan te vihdoin, oon ootellu täällä jo kohta puol tuntia'..
T. Eri
Minun mieheni on aina myöhässä kaikesta. Hän on pakonomainen suorittaja, joka pyrkii maksimoimaan hyödyn kaikessa. Aikaa ei saa mennä hukkaan yhtään. Siis omaa aikaa, muiden ajalla ei ole väliä koska se ei ole häneltä pois. Minnekään ei siis voi lähteä etuajassa, vaan se "ylimääräinen" aika tehdään jotain itselle hyödyllistä. Esim. tänä aamuna oli ollut yöllä sähkökatko. Kello oli sen verran että parin minuutin päästä olisi pitänyt jo pukea lasta ja siirtyä autoon, mutta mies päätti asentaa oikean kellonajan kaikkiin nollautuneisiin kodin älylaitteisiin. No, tähän toimenpiteeseen menikin sitten 10 minuuttia, ja kun sitten lapsen pipo olikin vielä hukassa, niin lähtivät kohti koulua sen 12 minuuttia myöhässä. Tokihan siihen aikatauluun ei alun perinkään ollut laskettu minuuttiakaan pelivaraa.
Ottaa päähän ja säälittää lapsi. Tämä on vaan ihan rutiinia, ihan jatkuvaa. Minulla ei ole tässä hyviä vaihtoehtoja. Joko räyhään joka aamu ja päivä aloitetaan riidalla, tai sitten katselen vieressä ja yritän jouduttaa lähtöä etsimällä näitä kadonneita kamppeita. Aikataulun osalta tulos on aina sama, mies on myöhässä.
Omalla kohdallani jatkuvaan myöhästelyyn (+pariin vakavampaankin ongelmaan) auttoi kolmen vuoden intensiivinen psykoterapia.
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on aina myöhässä kaikesta. Hän on pakonomainen suorittaja, joka pyrkii maksimoimaan hyödyn kaikessa. Aikaa ei saa mennä hukkaan yhtään. Siis omaa aikaa, muiden ajalla ei ole väliä koska se ei ole häneltä pois. Minnekään ei siis voi lähteä etuajassa, vaan se "ylimääräinen" aika tehdään jotain itselle hyödyllistä. Esim. tänä aamuna oli ollut yöllä sähkökatko. Kello oli sen verran että parin minuutin päästä olisi pitänyt jo pukea lasta ja siirtyä autoon, mutta mies päätti asentaa oikean kellonajan kaikkiin nollautuneisiin kodin älylaitteisiin. No, tähän toimenpiteeseen menikin sitten 10 minuuttia, ja kun sitten lapsen pipo olikin vielä hukassa, niin lähtivät kohti koulua sen 12 minuuttia myöhässä. Tokihan siihen aikatauluun ei alun perinkään ollut laskettu minuuttiakaan pelivaraa.
Ottaa päähän ja säälittää lapsi. Tämä on vaan ihan rutiinia, ihan jatkuvaa. Minulla ei ole tässä hyviä vaihtoehtoja. Joko räyhään joka aamu ja päivä aloitetaan riidalla, tai sitten katselen vieressä ja yritän jouduttaa lähtöä etsimällä näitä kadonneita kamppeita. Aikataulun osalta tulos on aina sama, mies on myöhässä.
Itsepähän valitsit idiootin miehen. Minä en tuollaista katsoisi viittä minuuttia.
Yhden kaverin kanssa meni välit poikki, kun hän myöhästeli jatkuvasti tapaamisista. Kaikkea yritin. Lopulta totesin, että vaikka keskustelu kahvilassa olikin hauskaa, se ei korvannut jatkuvasta myöhästelystä aiheutunutta mielipahaa. Suoraan en hänelle sitä sanonut, mutta veti varmaan omat johtopäätökset kun tarpeeksi monta kertaa kieltäydyin tapaamasta. Sitten kutsuja ei enää kuulutkaan, mikä lopulta oli helpotus. Enää en moiseen suostuisi mistään hinnasta, arvostan omaa aikaani ja mielenrauhaani sen verran.
On ilmeisesti semmonen kuin myöhästelygeeni. Geeni määränny, onko ihminen aina täsmällisesti paikalla, hieman etuajassa, vai aina myöhässä. Geenin vuoksi ihmisen aivotoiminta sellaista, ettei pysty koskaan olemaan ajoissa paikalla missään. Tulee myöhästymään jopa omista hautajaisistaankin. Geenithän ne kaikki ominaisuudet määrää, että millainen ihminen on miltäkin osin. Pituus, ruumiinrakenne, älykkyys jne.
Eiköhän jokaisen tämän päivän myöhästelijän suvusta löydy esim. joku isoisän isän veli, serkkupoika tms. joka 1920-luvulla tuli joka aamu sahalle myöhässä. Myöhästely johtuu saamattomasta luonteesta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi myöhästelijä. Mulla on ADHD ja surkea ajantaju. En siis hahmota, paljonko aikaa kuluu lähtemiseen ja paikkaan x siirtymiseen. Lähtiessä alan myös helposti sähläämään: avaimet hukassa, sateenvarjo unohtuu, hups bensa onkin loppumassa ja pitää käydä tankilla... eikä ole harvinaista sekään että onnistun ennen tärkeää menoa telomaan itseni ja sitten pitää ruveta laastaroimaan :-D
Vielä aikuisenakin joudun ponnistelemaan tämän kanssa ihan hirveästi ja olen ottanut tavaksi yrittää olla 15 min etuajassa paikalla. Silti välillä myöhästyn ja joka kerta hävettää hitosti. Eli ei aina kyse ole itsekkyydestä ja toisen tahallisesta loukkaamisesta.
On paljon monenlaisia apuvälineitä niille, jotka auttavat ADHD:n vuoksi myöhästeleviä. Ja muistutukset voi laittaa esim. kännykkään. Otat joku päivä ja mittaat ajan, jonka vaikka työmatka kestää ja valmistautuminen jne. Veikkaan, että homma lähtee kulkemaan paremmin.
Miten tällainen krooninen myöhästelijä pystyy herättämään lapset ajoissa, hoitamaan heidän aamutoimensa ja katsomaan että lähtevät ajoissa kouluun jne?