Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?
Kommentit (1183)
Minulla oli (siis oli) yksi kaveri, joka aina myöhästyi 15-30 min. Minä aloin ilkeäksi: jos oli sovittu tapaaminen johonkin esim. kahvilaan, eikä häntä kuulunut, vaihdoin / ehdotin porukalle paikan vaihtoa. Siinähän sitten juoksenteli meidän perässä. Ihan kiva koittaa tehdä itsestään tärkeä, kun tuleekin typerys.
Aika paljon täälläkin myöhästelijät ovat sitä mieltä, että myöhästyä saa.
En tajua ihmisiä jotka ovat liian ajoissa, jopa juhliin tulevat kutsuttuna 15 min ennen. Ei missään nimessä ok. Akateemisen vartin verran on sopivaa olla myöhässä, kunhan ei sovituista työtapaamisista myöhästy. Onneksi ei tarvi kulkea kello kaulassa. Eikö ihmiset pysty istumaan itsekseen siellä kahvilassa tovin jos seuralainen hieman myöhästyy. Itse nautin tuollaisista hetkistä.
Meillä on töissä toistuvasti kokous noin 10 min kävelymatkan päässä. Suurin osa lähtee aina jo puolituntia ennen kokouksen alkua niin että ehtivät kahvitella rauhassa. Osa jää sitten hoitamaan näiden aikaisten lähtijöiden hommia ja auttamaan potilaita, ja pääsevät liikkeelle vasta 5 minuuttia ennen kokouksen alkua, mikä tarkoittaa että matka mennään juosten ja vessatauko jää taas pitämättä. Tottakai olisi hyvä, jos nämä myöhäiset lähtijät osaisivat paremmin vetää rajat, mutta en nyt sanoisi että kyse on itsekkyydestä.
Tyhmintä on joutua myöhästyä itsekin jonkun toisen takia, jos mennään samalla kyydillä.
Vierailija kirjoitti:
On paljon monenlaisia apuvälineitä niille, jotka auttavat ADHD:n vuoksi myöhästeleviä. Ja muistutukset voi laittaa esim. kännykkään. Otat joku päivä ja mittaat ajan, jonka vaikka työmatka kestää ja valmistautuminen jne. Veikkaan, että homma lähtee kulkemaan paremmin.
Eri, en ole ikinä tajunnut mitä ne puhelimen muistutukset auttaisivat. Jos olen etsimässä avaimia tai huomaan viime tingassa että puoliso onkin siirtänyt siivotessaan tärkeän postiin vietävän kirjeen pois eteisen pöydältä, puhelimen muistutuspirinät eivät auta yhtään. Päin vastoin, ajatus katkeaa tai aikaa tuhlaantuu muistutusten pois näppäilyyn. Tuo ajan mittaaminen onkin itselläni ongelma, kun ihan päivittäisissä rutiineissakin kuluu villisti eri aika eri päivinä. En myöhästele enää nykyään, mutta kyllä se vaikeuttaa elämää kun huomaat että normaalisti 5min vievään aamurutiiniin menikin 13min. Sisäinen ajantajuni on myös surkea, joten ilman kelloon vilkuilua en tajua paljon aikaa on mennyt jos alan tekemään jotain.
Puolentunnin myöhästyminen jossain kaveritapaamisessa on sikäli ikävää, että se on sitten pois yhteisestä ajasta, koska mulla saattaa olla varattuna vain esim 1h aikaa ja sitten oltava jo muualla.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on tuollainen ihminen. Hänen ajantajunsa ja matka-aikaan menevän ajan arviointikykynsä on huono.
Hän tietää vikansa ja yrittää korjata asiaa päättämällä lähteä matkaan esim. 10 minuuttia aikaisemmin. Alitajuisesti hän kuitenkin käsittää, että nyt ei ole mikään kiire, ja toimii lähtöpuuhissaan rauhallista tahtia – ja myöhästyy taas.
Kyllä normaaliälyinen ihminen ymmärtää ajan käsitteen ja ihan varmasti pystyy olemaan ajoissa paikalla, varsinkin jos tiedostaa itse ongelmansa. Tuollaiset selitykset ovat pelkkiä tekosyitä. Kyse on vain silkasta itsekkyydestä ja epäkunnioituksesta muita ihmisiä kohtaan. Tiedän sen, koska minulla oli kaveri joka oli aina vähintään 1,5 tuntia myöhässä, ei auttanut vaikka asiasta sanottiin monta kertaa. Hän oli muutenkin itsekäs ihminen. Onneksi ei olla juurikaan tekemisissä enää.
Vierailija kirjoitti:
Enpä muuta sano, kuin että näistä kommenteista saa hyvin mielenkiintoisen tulkinnan "aina myöhässä" olevista.
Itse en tajua miksi pitää olla varttia ennen venaamassa ja sitten väittää että toinen on myöhässä tms.
Tämä on muuten kulttuurillinen ominaisuus kanssa. Suomessa ollaan kamalan tarkkoja kellon kanssa.
Sekin on jännä, että jos saa sen leiman, että on "aina myöhässä" niin sitten olet. Vaikka et olisikaan oikeasti. Vaikka olisit ajoissa niin silti olet muka "myöhässä".
Älä jaksa puhua peetä. Jos on sovittu, että tavataan klo 19.00 ja minä tulen 15 minuuttia etuajassa, sinä olet myöhässä siinä vaiheessa, kun kello on 19.00 etkä ole paikalla tai en näe sinun olevan tulossa muutaman metrin päässä. Ei kukaan ajoissa oleva pidä myöhästyneinä niitä, jotka tulevat sovittuun aikaan. Jos taas esim. puhutaan työpaikalle saapumisesta, ja nyt puhun erityisesti teatterimaailmasta, jossa itse olen töissä, niin olet myöhässä, jos harjoitusten pitäisi alkaa klo 9.00 mutta saavut työpaikalle juuri kellonlyömällä. Et ole silloin aloittamassa harjoituksia klo 9, vaan olet pukkarissa vaihtamassa vaatetta, käymässä vessassa, hörppäisemässä vettä tms. Jos työt alkavat klo 9.00, sinun on tultava aiemmin, jotta työt pääsevät alkamaan klo 9.00. Eri asia, jos sanotaan, että työpäivä alkaa kello 8.30 ja harjoitus alkaa klo 9.00. Tällöin voit saapua täsmälleen klo 8.30 ja käyttää seuraavan puolituntisen, miten haluat.
Ja mitä tulee tuohon myöhästyneen leimaan, niin päin vastoin ajoissa olevat yllättyvät iloisesti, jos oletkin ajoissa. Kyllä ne aina myöhässä tulevat ovat aina niin myöhässä, että heitä voi myöhästelijöinä pitää, vaikka yhden kerran vuodessa osuisivatkin ajoissa tai jopa aikaisin paikalle. Silloin todennäköisesti ovat tosin erehtyneet ajasta.
Mun mielestä kuuluu hyviin tapoihin mennä kylään vähän myöhässä. Eli jos on luvannut mennä kolmelta, niin voi hyvin soittaa ovikelloa vasta vartin yli kolme. Aina nimittäin isäntäväelläkin voi sattua kaikenlaista, armonaika voi kelvata heillekin. Itse tykkään myös, jos vieras tulee hieman myöhemmin kun on sovittu, ehtii sitten itse vielä vetämään hetken henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä muuta sano, kuin että näistä kommenteista saa hyvin mielenkiintoisen tulkinnan "aina myöhässä" olevista.
Itse en tajua miksi pitää olla varttia ennen venaamassa ja sitten väittää että toinen on myöhässä tms.
Tämä on muuten kulttuurillinen ominaisuus kanssa. Suomessa ollaan kamalan tarkkoja kellon kanssa.
Sekin on jännä, että jos saa sen leiman, että on "aina myöhässä" niin sitten olet. Vaikka et olisikaan oikeasti. Vaikka olisit ajoissa niin silti olet muka "myöhässä".
Jos esimerkiksi joku tilaisuus alkaa tasalta ja saavut tasalta, olet myöhässä.
Jos lähtee aina myöhässä, saapuu aina perille myöhässä. Ei siinä muuta.
Mun kaveri tuli kylään 9pv myöhässä. Ja sittenkin kun tuli niin oli siihen päälle vielä 3h myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa puhua peetä. Jos on sovittu, että tavataan klo 19.00 ja minä tulen 15 minuuttia etuajassa, sinä olet myöhässä siinä vaiheessa, kun kello on 19.00 etkä ole paikalla tai en näe sinun olevan tulossa muutaman metrin päässä. Ei kukaan ajoissa oleva pidä myöhästyneinä niitä, jotka tulevat sovittuun aikaan. Jos taas esim. puhutaan työpaikalle saapumisesta, ja nyt puhun erityisesti teatterimaailmasta, jossa itse olen töissä, niin olet myöhässä, jos harjoitusten pitäisi alkaa klo 9.00 mutta saavut työpaikalle juuri kellonlyömällä. Et ole silloin aloittamassa harjoituksia klo 9, vaan olet pukkarissa vaihtamassa vaatetta, käymässä vessassa, hörppäisemässä vettä tms. Jos työt alkavat klo 9.00, sinun on tultava aiemmin, jotta työt pääsevät alkamaan klo 9.00. Eri asia, jos sanotaan, että työpäivä alkaa kello 8.30 ja harjoitus alkaa klo 9.00. Tällöin voit saapua täsmälleen klo 8.30 ja käyttää seuraavan puolituntisen, miten haluat.
Ja mitä tulee tuohon myöhästyneen leimaan, niin päin vastoin ajoissa olevat yllättyvät iloisesti, jos oletkin ajoissa. Kyllä ne aina myöhässä tulevat ovat aina niin myöhässä, että heitä voi myöhästelijöinä pitää, vaikka yhden kerran vuodessa osuisivatkin ajoissa tai jopa aikaisin paikalle. Silloin todennäköisesti ovat tosin erehtyneet ajasta.
Itse puhut peetä. En ole teatterimaailmasta Sitä paitsi.
Sä vaan jankutat omaan suppeaan ajatusmaailmaan sopivaa esimerkkiä, etkä tiedä yhtään mistä minä kirjoitan; Eli omista kokemuksista.
Eikö olekin shokeeravaa, että ihmisillä on omia/eriäviä kokemuksia 🤯
Käytän nyt tämän tilaisuuden sanoakseni, että ADHD ei sitten tarkoita, että henkilö on aina myöhässä. Se kyllä tarkoittaa sitä, että henkilöllä on spontaani luonne ja taipumus vaihtaa suunnitelmia lennosta ja voi olla vaikeuksia ajankulun hahmottamisessa ja lähdön aikaiseksi saamisessa, mutta ei se kyllä aikuisiälle ehtineellä diagnosoidulla välttämättä mitenkään jatkuvasti näyttäydy myöhästelynä.
Voi päinvastoin olla, että se ADHD-diagnosoitu on joutunut kehittämään toimivat lähtörutiinit, jotta pääsee ovesta ulos ajoissa. Näin on minulla. Käyn aina illalla läpi seuraavan päivän pakolliset menot ja pakkaan tavarat jo silloin. Etsin tarvittavat tavarat ja laitan kaiken samaan kassiin valmiiksi - en jätä irtaimeksi ajelehtimaan. En ikinä laske esim. puhelinta, lompakkoa ja avaimia käsistäni kuin niille varattuihin tiettyihin paikkoihin. Avaimet on joko kassissa tai hyllyssä, puhelin on joko taskussa, laturissa tai lipaston päällä jne. Lasken jokaiseen lähtöön 5 min pukemiseen + 10 min parkkipaikan etsintään perillä + 5 min vessassa käyntiin + ajomatka. Kun toimin aina näin, minun ei tarvitse aamulla odotella inspiraatiota lähtemiseen, ja olen ajoissa paikalla oikeiden tavaroiden kanssa, vaikka on se ADHD.
Puolisolla taas on normaali, ja hän on aina myöhässä. Jättää aina pakkaamisen lähtöhetkeen, puhelin on jossain sohvan välissä lataamatta, avaimet jossain kengässä ja huomaa aamulla että päälle suunnitelluissa vaatteissa on tahra. Laskee lähtöajan tasan sen ajomatkan mukaan, ja näin hän on aina myöhässä.
nimim. kyllästynyt siihen, että piittaamaton porukka piiloutuu diagnoosin taakse ja pilaa kaikkien maineen
Itselläni on ahdistuneisuushäiriö, jonka takia olen aina välillä myöhässä mm. tapaamisista kavereiden kanssa. Kohtaukset ovat niin voimakkaita, etten halua näyttäytyä sellaisessa tilassa muille. Ne kestävät n. 5 minuutista reiluun tuntiin. Töihin voi tulla liukuvasti, joten pyrin saapumaan sen verran aikaisin ettei myöhästy. Tosin noin 2krt/kk joudun lähtemään kesken päivän tai olemaan koko päivän pois, jos tällainen iskee aamulla. En tosiaan tee tätä tahallaan...
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi myöhästelijä. Mulla on ADHD ja surkea ajantaju. En siis hahmota, paljonko aikaa kuluu lähtemiseen ja paikkaan x siirtymiseen. Lähtiessä alan myös helposti sähläämään: avaimet hukassa, sateenvarjo unohtuu, hups bensa onkin loppumassa ja pitää käydä tankilla... eikä ole harvinaista sekään että onnistun ennen tärkeää menoa telomaan itseni ja sitten pitää ruveta laastaroimaan :-D
Vielä aikuisenakin joudun ponnistelemaan tämän kanssa ihan hirveästi ja olen ottanut tavaksi yrittää olla 15 min etuajassa paikalla. Silti välillä myöhästyn ja joka kerta hävettää hitosti. Eli ei aina kyse ole itsekkyydestä ja toisen tahallisesta loukkaamisesta.
Sinunkin tapauksessasi kyse on itsekkyydestä ja toisen tahallisesta loukkaamisesta. Et välitä muista ihmisistä sen vertaa, että panisit itsesi ruotuun. Avaimet esimerkiksi eivät voi olla hukassa, jos kotiin tullessa laitat ne vaikkapa kippoon eteisen lipaston päälle tai johonkin muuhun ennalta ajateltuun paikkaan, johon tosiaan laitat ne aina, kun tulet kotiin. Sama homma bensan kanssa. Ei se lopu "hups vaan", vaan näet kyllä, koska se on loppumassa. Voit laittaa itsellesi kännykkään muistutuksia asioista. Joka ilta voisi tulla pari muistutusta: "Katso säätiedot ja varaa mahd. sadevarustus lähtövalmiiksi", "Laitoithan avaimet kippoon?". Vastaavalla tavalla muistutus auton tankkaamisesta. En tiedä, paljonko ajat, mutta esim. joka kolmannelle päivälle muistutus, että "Tsekkaa bensatilanne". Jos sitten huomaat, että "ai niin, tämä pitäisi vielä hoitaa ennen huomisaamua", ehdit hoitaa asian ennen huomisaamua.
Kyllähän se pytyttää lähteä erikseen hoitamaan näitä juttuja, mutta ainakaan et niiden vuoksi myöhästy enää. Me ajoissa olevat toimimme näin - jotkut automaattisesti, jotkut muistutusten avulla - ja kyllä meitäkin harmittaa, kun pitää lähteä hoitamaan jokin juttu erikseen, kun ei muistanut töistä palatessa tai kauppareissulla. Siinä vain on se, että koska kunnioitamme muiden aikaa, hoidamme vastuullisesti omat asiamme sille mallille, että arki sujuu. Jokainen on varmasti joskus myöhässä, mutta krooniseen myöhästelyyn auttaa vain krooninen muistuttelu. Itselläni on ajankäyttö ollut hallussa, mutta avaimia hukkasin yhtenään. Se oli kauheaa. En myöhästynyt sen takia koskaan, mutta aina ne olivat väärän takin taskussa tai milloin missäkin. Sitten naputin naulan ulko-oven viereen ja aloin pitää avaimia siinä. Joka illalle muistutus kännykkään käydä tarkistamassa, olinko varmasti laittanut avaimet siihen. Näin kun aloin tehdä, eivät avaimet ole sen koommin olleet enää hukassa. Enää en tarvitse muistutuksiakaan.
Ymmärrän sen, jos joku myöhästyy 10 min. Niitä taas en ymmärrä, jotka alkavat tehdä jotain tarpeettomia kotitöitä just kun pitäisi lähteä! Että on muka pakko laittaa esim. pesukone päälle vaikka tietää, että kohta pitäisi jo lähteä ja sitten odotellaan hoo moilasens että koska se pesukone sammuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse puhut peetä. En ole teatterimaailmasta Sitä paitsi.
Sä vaan jankutat omaan suppeaan ajatusmaailmaan sopivaa esimerkkiä, etkä tiedä yhtään mistä minä kirjoitan; Eli omista kokemuksista.
Eikö olekin shokeeravaa, että ihmisillä on omia/eriäviä kokemuksia 🤯
En ole tuo eka kommentoija, mutta eihän hän kommentoinut sun elämää mitenkään, kun et kertonut mitään kokemuksiasi? Taidat olla vähän pimpelipompeli, kun noin suutahdit. Mäkään en ole teatterissa töissä, mutta mun alaan tuo esimerkki ainakin oli täysin sovellettavissa.
Minä olen hyvin usein myöhässä, kaikkialta. Tai ainakin tulee kiire. Lähes 100 % kaikista menoista tulee valtava kiire tai pieni myöhästys.
En ole koskaan paljon myöhässä. Yleensä muutamasta kymmenestä sekunnista noin kolmeen minuuttiin. Yleisin myöhästymisaika on noin yksi minuutti.
Ei ainakaan omalla kohdallani ole kyse kunnioituksen puutteesta, koska myöhästyn kaikkialta, myös omista menoistani. Sellaisistakin mihin menen yksin, ja joihin nimenomaan haluan mennä. Ei ole mitään eroa sen välillä onko meno mieluisa vai pakkopullaa, aina tulee kiire.
Mä olen koko elämäni yrittänyt päästä eroon tästä paheesta. Suurella itsekurilla se onnistuu aina, ehkä pari viikkoa kerrallaan, mutta sitten palaan taas vanhoille teille.
Ihme kyllä en ole saanut työurallani kuin yhden huomautuksen myöhästelystä. Se varmaan vaikuttaa kun en myöhästele paljoa kerralla.
Taloyhtiöiden yhtiökokoukset ovat sellaisia, että siellä ne samat ihmiset tulevat aina vartin myöhässä, kun kokous on jo alkanut.
Kun yhtiökokouksessa oli käsiteltävinä asioina vain tilinpäätös, siihen liittyvät tilintarkastajien lausunto, vastuuvapauden myöntäminen hallituksen jäsenille ja isännöitsijälle, sekä uuden hallituksen valitseminen. Nämä asiat käsiteltiin 20 minuutissa, ja kokous oli jo päättymässä, kun se perinteisesti myöhässä ollut osakas tuli paikalle. Puheenjohtaja päätti kokouksen, ja tämä viimeksi tullut alkoi selittämään, että "asiat pitää käsitellä uudelleen, koska en silloin ollut paikalla kun kokous alkoi." Ei käsitelty, ja tämä myöhästelijä jäi yksin mököttämään paikalle kun muut poistuivat.