Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?

Vierailija
21.08.2021 |

Itse olen aina muutaman minuutin ajoissa.

Kommentit (1183)

Vierailija
41/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorena tapana myöhästyä kaikkialta. Oli se sitten koulusta, harjoituksista tai juhlista. Syynä oli valtava ahdistus ja luultavasti masennus, joka kulminoitui tuohon lähtemiseen. Olin aina ajoissa tekemässä lähtöä, mutta se ahdistus omasta olemuksesta, ulkonäöstä ja tulevasta tapahtumasta teki lähtemisestä todella vaikeaa. Ja aina vielä koin kovaa häpeää myöhästymisestä ja välillä jätim esimerkiksi koulun väliin tästä myöhässä olemisen häpeästä johtuen. Ja jos menin, myöhässä niin soimasin itseäni niin, että koko päivä oli pilalla. Tätä on vaikea selittää mistä johtuu ja tuntuu myös olevan vaikea monen ymmärtää, jolla ei ole ollut samaa ongelmaa. Suomessa kun myöhässä olemisen ajatellaan automaattisesti olevan vain halveksuntaa muita kohtaa, mutta näin se ei aina kuitenkaan ole.

Vierailija
42/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on aina myöhässä. Kun ilmoitan, että meidän pitää lähteä ovesta viimeistään klo 11, jotta ennätämme paikkaan x, hän alkaa valmistautua lähtöön vasta tuolloin. Siinä sitä sitten laitellaan hiuksia, käydään vessassa, etsitään vaatteita ynnä muuta sellaista, vaikka meidän pitäisi olla jo matkassa.

Luulen, että hän ei vaan kuuntele minua kunnolla :D.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi käydä myös niin, että energiakentältään hyvin voimakas "myöhästyjän syyllistäjä" pystyy manipuloimaan toisen henkilön myöhästymään, että pääsisi suuttumaan ja syyllistämään myöhästyjää. Tälle tulee alapeukkuja, mutta henkiseen kirjallisuuteen enemmän perehtyneet tietävät mistä on kyse.

Vierailija
44/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Optimistinen aikavääristymä. Kuvitelma, että aikaa on vielä tehdä tämä ja tuo ennen lähtöä. Itselläni auttaa se, että päätän etukäteen lähteä tiettyyn aikaan, reilusti etuaikaan. Näin pääsen lopulta lähtemään nippanappa ajoissa. Eikä kyse ole ollenkaan henkilöstä, jota olen menossa tapaamaan. Kärsin myös itse myöhästelystä.

Tämä. Monena aamuna jää aamupala syömättä, kun ei vain ehdi, vaikka tarkoitus olisi miten hyvä.

Joku sanoi odottavansa 10 min. ja että sen alle ei vielä ole myöhässä.

Tää on se suomalaisten ongelma. Harvassa maassa katsotaan myöhästyneeksi, jos tulee paikalle 9.05. Olkaa edes sen 10 min. armollisia ja muistakaa, ettei ole kaverin vika, jos itse olette paikalla jo 15 min. etuajassa.

Vierailija
45/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen ihmisen on helpompi olla täsmällinen, jolta se täsmällisyys tulee geeneistä.

Minua hävettäisi myöhästellä. Tuntuu että koko päivä pilalla jos jonkun menon takia pitää mennä johonkin myöhässä. Myöhässä tulevan porukan pitäisi odottaa seuraavaa taukoa niin että niitä ei päästettäisi kesken kaiken milloin sattuu keskeyttämään sillä se on todella ärsyttävää näiden ihan samojen tyyppien tapa myöhästeleminen. 

Vierailija
46/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi käydä myös niin, että energiakentältään hyvin voimakas "myöhästyjän syyllistäjä" pystyy manipuloimaan toisen henkilön myöhästymään, että pääsisi suuttumaan ja syyllistämään myöhästyjää. Tälle tulee alapeukkuja, mutta henkiseen kirjallisuuteen enemmän perehtyneet tietävät mistä on kyse.

Höpö höpö. Että myöhästely olisikin sen ajoissa paikalla olevan syy. Anna mun kaikki kestää :D

Vierailija
47/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyrin itse välttämään myöhästymisen olemalla aina hieman etuajassa, osoitan näin arvostavani myös tapaamani ihmisen aikaa. Mua itseäni harmittaa, jos sovituista aikatauluista ei pidetä kiinni, ja on tylsä odotella joutilaana myöhässä olevaa kaveria - en siis halua aiheuttaa tätä omille kavereilleni. Myöhästyminen on tietenkin joissain tapauksissa täysin luonnollista, mutta jatkuva myöhästely kertoo usein joko ajanhallinnan puutteesta, tai itsekkyydestä. 

MUTTA, mulla on yksi kaveri, jota näen aika harvoin, ja jostain syystä lähes joka kerta kun oon ollut menossa tapaamaan häntä, on matkaan tullut yllättäviä muuttujia (yleensä bussi suht. merkittävästi myöhässä/skipannut vuoron, kerran jäänyt kännykkä kotiin, ja kerran pysähdyin auttamaan liukastunutta henkilöä). Ottaen huomioon sen, että lähden aina todella hyvissä ajoin liikkeelle, oon onneksi pystynyt ilmoittamaan kaverille "ajoissa" myöhästymisestäni (jos tämä ei ole ehtinyt lähteä kotoaan, ei tämän ole sentään tarvinnut seistä tumput suorina odottelemassa mua jossain kadun kulmassa). Tämä kaveri siis varmastikin pitää mua juuri sellaisena, joka on aina myöhässä, vaikka todellisuudessa oon täysi vastakohta tähän. Yritä siinä sitten selitellä, etten mä yleensä oo myöhässä, vaan ja ainoastaan sun kohdalla!

Vierailija
48/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Että myöhästely olisikin sen ajoissa paikalla olevan syy. Anna mun kaikki kestää :D

Ei, vaan joissain tapauksissa voimakas persoona pystyy etänäkin manipuloimaan toisen käyttäytymään haluamallaan tavalla. En sano, että useimmiten, enkä varsinkaan, että aina näin tapahtuisi.

Vierailija
49/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno ketju taas.

Kysytään miksi ovat myöhässä, mutta vain ne jotka haukkuvat saavat ylänuolia. Ja se oikea syy tai muunlaiset kokemukset eivät kelpaa.

Muuttakaa otsikoksi: haukutaan ne, jotka ovat myöhässä. 👍

Voisin omalta osaltani laittaa tähän syitä miksi itse olen aikoinani myöhästellyt, mutta antaa olla. Mutta syy ei ole se, etten arvostaisi toisten aikaa tai pitäisin muita huonompina (niinkuin täällä on väitetty).

Ei ole oikeasti mitään muita oikeita syitä, ne ovat vaan selittelyjä omalle huonolle käytökselle. Tässä puhutaan nyt sellaisista ihmisitä, jotka ovat tosiaan aina myöhässä, satunnaisesti kaikki myöhästyy joskus. Voi olla myös, että on joku sellainen elämäntilanne, että myöhästyy usein, mutta sekään ei ole sama asia kuin olla AINA myöhässä. Jos joku esimerkiksi on vuosikaupalla joka aamu töistä myöhässä, on jotain pielessä siinä, mihin aikaan ko. henkilö lähtee töihin. 

Krooninen myöhästely on vain ja ainoastaan itsekästä ja huonoa käytöstä, ei sitä voi selitellä millään.

Mietipä vähän. Kuinka monta kertaa palstalla itketään, kun rahat on loppu ja lapsille pitäisi saada ruokaa, mutta rahaa tulee vasta viikon päästä? Eikö silloin ole kyse huonosta rahankäyttö taidosta? Halutaanko täällä joukolla sellainen henkilö? Ei, vaan satelee neuvoja ja monet ovat valmiit antamaan omastaan.

Oletko koskaan lukenut jonkun kirjoittavan puolison tai tuttavan rahapeli/alkoholiongelmasta. Molemmat luetaan nykyään sairauksiksi.

Mutta krooninen myöhästely on vain ja ainoastaan itsekästä ja huonoa käytöstä???

Vierailija
50/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno ketju taas.

Kysytään miksi ovat myöhässä, mutta vain ne jotka haukkuvat saavat ylänuolia. Ja se oikea syy tai muunlaiset kokemukset eivät kelpaa.

Voisin omalta osaltani laittaa tähän syitä miksi itse olen aikoinani myöhästellyt, mutta antaa olla. Mutta syy ei ole se, etten arvostaisi toisten aikaa tai pitäisin muita huonompina (niinkuin täällä on väitetty).

Ei ole oikeasti mitään muita oikeita syitä, ne ovat vaan selittelyjä omalle huonolle käytökselle. Tässä puhutaan nyt sellaisista ihmisitä, jotka ovat tosiaan aina myöhässä, satunnaisesti kaikki myöhästyy joskus. Voi olla myös, että on joku sellainen elämäntilanne, että myöhästyy usein, mutta sekään ei ole sama asia kuin olla AINA myöhässä. Jos joku esimerkiksi on vuosikaupalla joka aamu töistä myöhässä, on jotain pielessä siinä, mihin aikaan ko. henkilö lähtee töihin. 

Krooninen myöhästely on vain ja ainoastaan itsekästä ja huonoa käytöstä, ei sitä voi selitellä millään.

Se voi olla sun mielestä itsekästä ja huonoa käytöstä. Mutta ei tässä ketjussa saa näköjään kertoa mitään mikä poikkeaisi tästä käsityksestä. Silloin voisi otsikko olla: haukutaan myöhästelijät. Piste.

Ei mitään kysymyksiin naamioituja "miksi joku on myöhässä".

Vaikka täältähän se on jo selvinnyt: itsekkäitä, tyhmiä, eivät kunnioita muita ja ties mitä (sarcasm). Mä välitän tän viestin tälle erittäin heterogeeniselle joukollemme👍

Onko tämä joku nykyisiin terapioihin liittyvä juttu että kaikista omista perseilyistään ja huonoista valinnoistaan voi ja jopa kuuluu syyttää muita, ja tällä tavalla kun toimii niin on "eheytynyt"?

Vierailija
51/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä joudun toimimaan minuuttiaikataululla. Minulle on huomauteltu käytävillä juoksemisesta, mutta miten muuten muka ehtisin toimittamaan kaikki asiat? 5 minuuttia ylitöitä merkitsee minulle myöhästymistä bussista, joka taas johtaa puolen tunnin odotukseen, mikä ei talvipakkasilla varsinaisesti houkuttele.

Vapaa-ajalla haluan ottaa rennosti. En käsitä miksei "aikataulu"-ihmiset suostu tätä hyväksymään ja ymmärtämään, vaan väkisin itse tunkevat elämääni ja sitten pettyvät ja suuttuvat minulle. Teen kyllä ominaisuuteni selväksi. Tuun jos tuun, ehdin jos kerkeen. En suostu stressaamaan enkä juoksemaan. Käyn esim. elokuvissa yksin, ja voin olla menemättä jos en jaksakaan.

Vierailija
52/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästely on tosi ikävää. Joo ymmärrän kyllä jos ei hahmota aikaa, koska en itsekään hahmota vaan saatan olla 30min etuajassa. Olen siis toisella tavalla huono ajan hahmottamisessa. Sitä vaan en ymmärrä, kun myöhästelijät aina naureskelee myöhästymisilleen ja pitävät toimintaansa söpönä ja hassuna…

Vierailija
53/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä, pitääkö tämä aikatauluista.

"– Eri kuljettajat vaativat eri asioita. Kun tein töitä Davidin kanssa, hän halusi, että asiat tehdään tiettyyn aikaan, ja kaikki oli hyvin aikataulutettua. Kimi inhoaa sellaista. Jos sanoisin, että treenaamme aamulla kymmeneltä, hän inhoaisi sitä.

– Sen sijaan saatamme jossain vaiheessa edellisenä päivänä todeta, että aloitamme aamulla joskus kello 10-11:n aikaan, ja sitten voimme tehdä jotain vielä myöhemmin päivällä. Yleensä sovimme vain, että teemme jotain seuraavana aamuna, ja sitten hän lähettää viestin ollessaan valmis. Tämä tapa toimii meille molemmille. Saamme kaiken tehtyä, mutta asiat eivät ole kiveen hakattuja."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pitkaaikainen-luottomies-kertoo-min…

Vierailija
54/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno ketju taas.

Se voi olla sun mielestä itsekästä ja huonoa käytöstä. Mutta ei tässä ketjussa saa näköjään kertoa mitään mikä poikkeaisi tästä käsityksestä. Silloin voisi otsikko olla: haukutaan myöhästelijät. Piste.

Ei mitään kysymyksiin naamioituja "miksi joku on myöhässä".

Vaikka täältähän se on jo selvinnyt: itsekkäitä, tyhmiä, eivät kunnioita muita ja ties mitä (sarcasm). Mä välitän tän viestin tälle erittäin heterogeeniselle joukollemme👍

Onko tämä joku nykyisiin terapioihin liittyvä juttu että kaikista omista perseilyistään ja huonoista valinnoistaan voi ja jopa kuuluu syyttää muita, ja tällä tavalla kun toimii niin on "eheytynyt"?

? Nyt en ymmärrä.

Vierailija
55/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on kans tuollainen. Olen tullut siihen tulokseen, että hän on niin ylioptimistinen ajan suhteen, että oikeasti luulee ehtivänsä. Hän on myös "rento" luonteeltaan, että ei osaa ottaa sitä tarpeeksi vakavasti. Hän myös alkaa viime tipassa valmistella lähtöä, koska ei osaa ennakoida paljonko asioihin ja valmisteluun menee aikaa.

Itse olen ihan eri maata. Ennakoin aina ja varaan riittävästi aikaa. Tykkään olla ajoissa mielummin kuin juuri ja juuri ehtiä paikalle.

On tästä monet väännöt väännetty ja tapeltu ja välillä mies ottaa onkeensa ja välillä taas ei. Miehen olisi pitänyt syntyä sellaiseen eteläiseen kulttuuriin, joka poikkeaa tästä suomalaisesta minuuttiaikataulu-kulttuurista.🤦‍♀️

Vierailija
56/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen ihmisen on helpompi olla täsmällinen, jolta se täsmällisyys tulee geeneistä.

En ole koskaan kuullut täsmällisyysgeenistä!

No jos on kaksi teiniä, joista toinen on täsmällinen ja toinen myöhästelijä, niin ajatteletko, että he ovat itse valinneet olla sellaisia? Jos heiltä kysyy, että valitsitko olla tuollainen, molemmat sanovat "öö.. en". Silloin vaihtoehdoksi jää, että eroavaisuus tulee heidän persoonastaan eli geeneistään.

Vierailija
57/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania nää omakohtaiset kertomukset. Mulla myöhästely on selvästi kausittaista. Kun yhtenä aamuna myöhästyy, alkaa helposti kierre, josta on hyvin vaikeaa päästä pois. Olen kokeillut herätä aiemmin ja myöhemmin, mutta se ei paljon vaikuta asiaan. Mulla on aamulla selkeä rutiini. Tiedän kauanko mihinkin menee aikaa, mutta jos tulee mikään poikkeama, on hankalaa kuroa aikaa kiinni. Vaatteet laitan illalla valmiiksi odottamaan ja aamupalan myös. Silti. Käynnistyn vain aamulla todella hitaasti. Stressi aiheuttaa unettomuutta ja huonosti nukutun yön jälkeen on entistä vaikeampi olla aktiivinen ja ehtiä ajoissa. Kellosta on katsottava milloin viimeistään on lähdettävä bussille. Jos siitä myöhästyy, iskee tavallaan masennus ja tekee tiukkaa ehtiä edes seuraavaan.

Vierailija
58/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD

Vierailija
59/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on kenties italialainen aikakäsitys?

Ne, ketkä valittavat suomalaisista hieman myöhässä olevista, kannattaisi tehdä reissu Italiaan. Siellä voidaan sopia tulevaksi yhdeltä, niin tullaankin kahdelta.

Vierailija
60/1183 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina myöhässä kun palstailen vaan.