Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?

Vierailija
21.08.2021 |

Itse olen aina muutaman minuutin ajoissa.

Kommentit (1183)

Vierailija
121/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö tämä nyt rasistista,mutta esim.venäläisillä on ihan erilainen aikakäsitys kuin suomalaisilla.Erään venäläisen puoliso huijaa vaimoaan aina tunnilla tapaamisajoista,että ehtivät ajoissa,tuntemani venäläinen oli aina myöhässä ja jopa virallisista tapaamisista Venäjällä myöhästytään poikkeuksetta.

Vierailija
122/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kuuluu hyviin tapoihin mennä kylään vähän myöhässä. Eli jos on luvannut mennä kolmelta, niin voi hyvin soittaa ovikelloa vasta vartin yli kolme. Aina nimittäin isäntäväelläkin voi sattua kaikenlaista, armonaika voi kelvata heillekin. Itse tykkään myös, jos vieras tulee hieman myöhemmin kun on sovittu, ehtii sitten itse vielä vetämään hetken henkeä.

Myöhästyminen ei todellakaan kuulu hyviin tapoihin. Jos isäntäväki kutsuu sinut kolmeksi, he ovat tehneet sen ihan tietoisesti ja tarkoittaneet sitä. Entäpä jos siellä on esim. ruoka jo valmiina, saattavat olla itsekin nälissään, mutta haluavat odottaa vierasta? Ja sinä tulet tarkoituksella myöhässä, koska se on SINUN mielestäsi kohteliasta?

Kaikenlaista selittelijää sitä kuuleekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu optimismista. Optimistin minuutti on 77 sekuntia tutkimustulosten mukaan. Itse juoksen aina paikalle viime tingassa, joskus 2-10 min myöhässä jos on jotain epävirallista, koska kuvittelen aina ehtiväni esim. 45 minuutissa x määrän hommia joihin menee minuutti pari enemmän per homma. Ja taas juostaan. "Ajan sitten vaan vähän nopeammin..." ja ajan aina ylinopeutta muutenkin...

Kyse ei siis ole mistään itsekkyydestä tai arvostuksen puutteesta tai laiskuudesta. Inhoan itsekin tätä piirrettä itsessäni! En vaan opi arvioimaan, paljonko saan tietyssä ajassa aikaan vaan yliarvioin aina. Sen opetteleminen tuntuu samalta kuin pitäisi yhtäkkiä opetella suuntavaisto jostain kun sitä ei vaan ole. Puolustuksekseni en ole koskaan myöhässä edes varttia ja pyydän aina anteeksi. Tosin minua ei voi syyttää odotuttamisesta, jos on itse päättänyt olla paikalla puoli tuntia etuajassa.

Vierailija
124/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä muuta sano, kuin että näistä kommenteista saa hyvin mielenkiintoisen tulkinnan "aina myöhässä" olevista.

Itse en tajua miksi pitää olla varttia ennen venaamassa ja sitten väittää että toinen on myöhässä tms.

Tämä on muuten kulttuurillinen ominaisuus kanssa. Suomessa ollaan kamalan tarkkoja kellon kanssa.

Sekin on jännä, että jos saa sen leiman, että on "aina myöhässä" niin sitten olet. Vaikka et olisikaan oikeasti. Vaikka olisit ajoissa niin silti olet muka "myöhässä".

Älä jaksa puhua peetä. Jos on sovittu, että tavataan klo 19.00 ja minä tulen 15 minuuttia etuajassa, sinä olet myöhässä siinä vaiheessa, kun kello on 19.00 etkä ole paikalla tai en näe sinun olevan tulossa muutaman metrin päässä. Ei kukaan ajoissa oleva pidä myöhästyneinä niitä, jotka tulevat sovittuun aikaan. Jos taas esim. puhutaan työpaikalle saapumisesta, ja nyt puhun erityisesti teatterimaailmasta, jossa itse olen töissä, niin olet myöhässä, jos harjoitusten pitäisi alkaa klo 9.00 mutta saavut työpaikalle juuri kellonlyömällä. Et ole silloin aloittamassa harjoituksia klo 9, vaan olet pukkarissa vaihtamassa vaatetta, käymässä vessassa, hörppäisemässä vettä tms. Jos työt alkavat klo 9.00, sinun on tultava aiemmin, jotta työt pääsevät alkamaan klo 9.00. Eri asia, jos sanotaan, että työpäivä alkaa kello 8.30 ja harjoitus alkaa klo 9.00. Tällöin voit saapua täsmälleen klo 8.30 ja käyttää seuraavan puolituntisen, miten haluat.

Ja mitä tulee tuohon myöhästyneen leimaan, niin päin vastoin ajoissa olevat yllättyvät iloisesti, jos oletkin ajoissa. Kyllä ne aina myöhässä tulevat ovat aina niin myöhässä, että heitä voi myöhästelijöinä pitää, vaikka yhden kerran vuodessa osuisivatkin ajoissa tai jopa aikaisin paikalle. Silloin todennäköisesti ovat tosin erehtyneet ajasta.

Itse puhut peetä. En ole teatterimaailmasta Sitä paitsi.

Sä vaan jankutat omaan suppeaan ajatusmaailmaan sopivaa esimerkkiä, etkä tiedä yhtään mistä minä kirjoitan; Eli omista kokemuksista.

Eikö olekin shokeeravaa, että ihmisillä on omia/eriäviä kokemuksia 🤯

En ole tuo eka kommentoija, mutta eihän hän kommentoinut sun elämää mitenkään, kun et kertonut mitään kokemuksiasi? Taidat olla vähän pimpelipompeli, kun noin suutahdit. Mäkään en ole teatterissa töissä, mutta mun alaan tuo esimerkki ainakin oli täysin sovellettavissa.

No luepa se uudestaan. Ei ekassa postauksessa lukenut mitään työelämästä. Mutta tuo teatterityyppi kirjoitti jotain, että puhun peetä, vaikka ei ollutkaan mitään esimerkkejä. Eli jos sulle sanotaan, että puhut peetä niin se on sulle ok..? Vaikka et tietäisi asiasta mitään.

Teatterityyppi siis väittää ihan pokkana, että jollekin joka ei tule myöhässä "ei voida väittää" tämän olevan myöhässä. Eli näin ei voi hänen mielestään tapahtua ikinä missään.

Vierailija
125/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän nyt tämän tilaisuuden sanoakseni, että ADHD ei sitten tarkoita, että henkilö on aina myöhässä. Se kyllä tarkoittaa sitä, että henkilöllä on spontaani luonne ja taipumus vaihtaa suunnitelmia lennosta ja voi olla vaikeuksia ajankulun hahmottamisessa ja lähdön aikaiseksi saamisessa, mutta ei se kyllä aikuisiälle ehtineellä diagnosoidulla välttämättä mitenkään jatkuvasti näyttäydy myöhästelynä.

Voi päinvastoin olla, että se ADHD-diagnosoitu on joutunut kehittämään toimivat lähtörutiinit, jotta pääsee ovesta ulos ajoissa. Näin on minulla. Käyn aina illalla läpi seuraavan päivän pakolliset menot ja pakkaan tavarat jo silloin. Etsin tarvittavat tavarat ja laitan kaiken samaan kassiin valmiiksi - en jätä irtaimeksi ajelehtimaan. En ikinä laske esim. puhelinta, lompakkoa ja avaimia käsistäni kuin niille varattuihin tiettyihin paikkoihin. Avaimet on joko kassissa tai hyllyssä, puhelin on joko taskussa, laturissa tai lipaston päällä jne. Lasken jokaiseen lähtöön 5 min pukemiseen + 10 min parkkipaikan etsintään perillä + 5 min vessassa käyntiin + ajomatka. Kun toimin aina näin, minun ei tarvitse aamulla odotella inspiraatiota lähtemiseen, ja olen ajoissa paikalla oikeiden tavaroiden kanssa, vaikka on se ADHD.

Puolisolla taas on normaali, ja hän on aina myöhässä. Jättää aina pakkaamisen lähtöhetkeen, puhelin on jossain sohvan välissä lataamatta, avaimet jossain kengässä ja huomaa aamulla että päälle suunnitelluissa vaatteissa on tahra. Laskee lähtöajan tasan sen ajomatkan mukaan, ja näin hän on aina myöhässä.

nimim. kyllästynyt siihen, että piittaamaton porukka piiloutuu diagnoosin taakse ja pilaa kaikkien maineen

Lievästi oireilevat ovat välillä kovin tuomitsevia muita nepsyjä kohtaan. On varmasti helppo elämä kun ADHD-oireilu on niin vähäistä että onnistuu pitämään tuollaiset rutiinit ja vielä onnistumaan niissä joka kerta.

Itse olen yrittänyt rakentaa vastaavaa rutiinia koko elämäni, vihaan myöhästelyä ja siitä muille aiheutuvaa vaivaa ja mielipahaa. Olen kaikkea muuta kuin piittaamaton, olen tehnyt valtavasti töitä sen eteen että saisin samanlaisen helpon ja sujuvan arjen kuin sinulla. Usein itkun kanssa kun taas kerran epäonnistuin kaikesta työstä ja yrittämisestä huolimatta.

Myöhästely alkoi helpottaa vasta nelikymppisenä kun sain lääkityksen kuntoon.

Vierailija
126/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd. Naisten adhd on huonommin tunnistettu, mutta jos näillä ihmisillä on muitakin "höpsöjä" ja "rentoja" tapoja, niin aivan varmasti ovat diagnosoimattomia adhd-aikuisia. Keskittymishäiriöisen aivot eivät tunnista ajantajua. He eivät tiedä meneekö hampaidenpesussa 2 vai 6 minuuttia kaikkineen, meneekö ulkovaatteissa 20 sekuntia vai lähemmäs 4 minuuttia. Meneekö hissillä alaovelle ja bussipysäkille 30 sekuntia vai 5 minuuttia.

Nämä kaikki optimistiset aikatavoitteet ja harhaluulot kun lasketaan yhteen, niin ajoissa paikalle pyrkivä on silti 15 minuuttia taas myöhässä. Ymmärrystä sille, ettei kaikkien aivot toimi kuten sinun aivot eikä siinä ole toisten arvostamisesta kyse.

Vierailija
127/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon monenlaisia apuvälineitä niille, jotka auttavat ADHD:n vuoksi myöhästeleviä. Ja muistutukset voi laittaa esim. kännykkään. Otat joku päivä ja mittaat ajan, jonka vaikka työmatka kestää ja valmistautuminen jne. Veikkaan, että homma lähtee kulkemaan paremmin.

Eri, en ole ikinä tajunnut mitä ne puhelimen muistutukset auttaisivat. Jos olen etsimässä avaimia tai huomaan viime tingassa että puoliso onkin siirtänyt siivotessaan tärkeän postiin vietävän kirjeen pois eteisen pöydältä, puhelimen muistutuspirinät eivät auta yhtään. Päin vastoin, ajatus katkeaa tai aikaa tuhlaantuu muistutusten pois näppäilyyn. Tuo ajan mittaaminen onkin itselläni ongelma, kun ihan päivittäisissä rutiineissakin kuluu villisti eri aika eri päivinä. En myöhästele enää nykyään, mutta kyllä se vaikeuttaa elämää kun huomaat että normaalisti 5min vievään aamurutiiniin menikin 13min. Sisäinen ajantajuni on myös surkea, joten ilman kelloon vilkuilua en tajua paljon aikaa on mennyt jos alan tekemään jotain.

Lakatkaa elämästä noin kuluttavaa häsläelämää. Puoliso oikein siirtänyt tärkeän kirjeen muualle... Näinkö käy joka ikinen päivä? Jos myöhästelet päivittäin, syy on jossain muussa kuin yllättävissä tapahtumissa. Pidä koti siistinä ja tavarat järjestyksessä niin loppuu tuo sählääminen. Niitä muistutuksia voi myös laittaa sillä tavalla, että jos pitää saada jokin asia valmiiksi tunnissa, laittaa ekan muistutuksen puolen tunnin päähän, sitten 45 minuutin päähän, sitten 50 minuutin päähän ja viimeisen 58 minuutin päähän. Sen viimeisen soidessa homma on jätettävä kesken, jos oli jotain muuta sovittuna, johon pitää ehtiä. Tähän tietysti alat nyt heittää jotain legendaa tyyliin 'vauvan paskavaippako pitää jättää vaihtamatta' mutta ihan turhaan. Erityistapaukset ovat erityistapauksia ja jokaiselle niitä sallittakoon mutta arkimyöhästely on tapa josta pääsee eroon HELPOSTI.

Vierailija
128/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloahan se on, mutta myöhästelen sairauden takia. En siksi oikein varaa mitään tiukasti aikataulutettuja menoja ja läheiset tietää ja ymmärtää syyn. Kyseessä on siis vatsaongelmat, niitä pystyy hillitsemään mutta valitettavasti kivut ja sekaisin oleva vatsa eivät aina kysele aikataulujani.

Vierailija
129/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä muuta sano, kuin että näistä kommenteista saa hyvin mielenkiintoisen tulkinnan "aina myöhässä" olevista.

Itse en tajua miksi pitää olla varttia ennen venaamassa ja sitten väittää että toinen on myöhässä tms.

Tämä on muuten kulttuurillinen ominaisuus kanssa. Suomessa ollaan kamalan tarkkoja kellon kanssa.

Sekin on jännä, että jos saa sen leiman, että on "aina myöhässä" niin sitten olet. Vaikka et olisikaan oikeasti. Vaikka olisit ajoissa niin silti olet muka "myöhässä".

Älä jaksa puhua peetä. Jos on sovittu, että tavataan klo 19.00 ja minä tulen 15 minuuttia etuajassa, sinä olet myöhässä siinä vaiheessa, kun kello on 19.00 etkä ole paikalla tai en näe sinun olevan tulossa muutaman metrin päässä. Ei kukaan ajoissa oleva pidä myöhästyneinä niitä, jotka tulevat sovittuun aikaan. Jos taas esim. puhutaan työpaikalle saapumisesta, ja nyt puhun erityisesti teatterimaailmasta, jossa itse olen töissä, niin olet myöhässä, jos harjoitusten pitäisi alkaa klo 9.00 mutta saavut työpaikalle juuri kellonlyömällä. Et ole silloin aloittamassa harjoituksia klo 9, vaan olet pukkarissa vaihtamassa vaatetta, käymässä vessassa, hörppäisemässä vettä tms. Jos työt alkavat klo 9.00, sinun on tultava aiemmin, jotta työt pääsevät alkamaan klo 9.00. Eri asia, jos sanotaan, että työpäivä alkaa kello 8.30 ja harjoitus alkaa klo 9.00. Tällöin voit saapua täsmälleen klo 8.30 ja käyttää seuraavan puolituntisen, miten haluat.

Ja mitä tulee tuohon myöhästyneen leimaan, niin päin vastoin ajoissa olevat yllättyvät iloisesti, jos oletkin ajoissa. Kyllä ne aina myöhässä tulevat ovat aina niin myöhässä, että heitä voi myöhästelijöinä pitää, vaikka yhden kerran vuodessa osuisivatkin ajoissa tai jopa aikaisin paikalle. Silloin todennäköisesti ovat tosin erehtyneet ajasta.

Sä vaan jankutat omaan suppeaan ajatusmaailmaan sopivaa esimerkkiä, etkä tiedä yhtään mistä minä kirjoitan; Eli omista kokemuksista.

En ole tuo eka kommentoija, mutta eihän hän kommentoinut sun elämää mitenkään, kun et kertonut mitään kokemuksiasi? Taidat olla vähän pimpelipompeli, kun noin suutahdit. Mäkään en ole teatterissa töissä, mutta mun alaan tuo esimerkki ainakin oli täysin sovellettavissa.

No luepa se uudestaan. Ei ekassa postauksessa lukenut mitään työelämästä. Mutta tuo teatterityyppi kirjoitti jotain, että puhun peetä, vaikka ei ollutkaan mitään esimerkkejä. Eli jos sulle sanotaan, että puhut peetä niin se on sulle ok..? Vaikka et tietäisi asiasta mitään.

Teatterityyppi siis väittää ihan pokkana, että jollekin joka ei tule myöhässä "ei voida väittää" tämän olevan myöhässä. Eli näin ei voi hänen mielestään tapahtua ikinä missään.

Luepas itse paremmin. Ressukka. Lainausmerkkejä käytit, mutta eihän siellä noin lukenut ollenkaan. Muutenkin outoa, että kilahdat siitä, kun kommenttiisi kommentoidaan? Täähän on tän palstan juttu, että kommentoidaan.

Vierailija
130/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noloahan se on, mutta myöhästelen sairauden takia. En siksi oikein varaa mitään tiukasti aikataulutettuja menoja ja läheiset tietää ja ymmärtää syyn. Kyseessä on siis vatsaongelmat, niitä pystyy hillitsemään mutta valitettavasti kivut ja sekaisin oleva vatsa eivät aina kysele aikataulujani.

Tämä onkin eri asia, tietysti! Varmasti olet joskus ajoissakin, koska tiedät, että voi mennä vatsa kuralle. Menet siis ajoissa jonnekin, että siellä on aikaa sitten istua vessassa. Tottakai sairaus on eri asia kuin se, että vain koheltaa.

Vierailija
131/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina samat ihmiset tulevat työpaikalle 10-30 minuuttia myöhemmin kuin työaika on jo alkanut? Ja sitten nämä samat ihmiset kyllä lähtevät työpaikalta jo 20 minuuttia ennen työajan päättymistä.

Vierailija
132/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika itsekeskeistä ja laiskaa. Ei näe vaivaa. 

Vierailija
133/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella kroonisella myöhästelijällä on neuropsykiatriset ongelmat myöhästelyn taustalla.

He eivät kykene parempaan vaikka kuinka kovasti yrittävät.

Tähän ketjuun tulleet kommentit kertovat täydellisesti millä tavalla muut suhtautuvat kyseiseen ryhmään.

Nepsyt ovat se ainoa ryhmä, jota on sallittua v i h a t a ja syrjiä sellaisen ominaisuuden takia jolle he eivät itse mahda mitään. Ilmeisesti sellainen ryhmä on aina oltava.

Vierailija
134/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä, että nämä henkilöt eivät saa mitään sanktioita myöhästymisestään. Minulla on yksi tuttava, joka oli aina myöhässä. Kerran oli sovittu, että hän tulee minun luokseni yöksi. Asui silloin muualla päin Suomea ja oli myöhästynyt viimeisestä junasta. Hän kertoi kertoi tuloaikataulunsa ja oli taas myöhässä. Lopulta puoli tuntia myöhemmin soitti ovikelloa. En avannut ovea. Kohta soi puhelin ja kyselee, miksi en avaa. Kerroin, että minua loukkaa se myöhästely, että etsi joku toinen yöpaikka. Hän meni aivan paniikkiin ja sanoi, ettei hänellä ole rahaa hotelliin. Kun hän lähes tuhersi itkua, niin lupasin, että hän saa tulla yöksi sillä ehdolla, että kävelee suoraan olohuoneen nurkkaan ja seisoo nurkassa häpeämässä sen aikaa, minkä oli myöhässä ja menee sen jälkeen suoraan nukkumaan ilman iltapalaa. Hän suostui. Seisotutin häntä nurkassa minuutilleen puoli tuntia ja käskin sitten nukkumaan. Hän on käynyt luonani tämänkin jälkeen, mutta on ollut aina ajoissa. Tavat siis paranee, kun antaa kunnon sanktion myöhästymisestä.

Sellainen voimafantasia tällä kertaa.

Vierailija
135/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi krooninen myöhästelijätuttavani selitteli tätä tapaansa sillä, että hän "inhoaa odottamista, se on niin noloa julkisella paikalla seisoskella odottamassa". Se, että hän omalla myöhästelyllään pakottaa toiset siihen noloon odottamiseen ei nähtävästi ollut hänen mielestään mitenkään kyseenalaista. Aika moni tuttavapiirissä lakkasikin sitten sopimasta hänen kanssaan yhtään mitään.

Kyllä (terveen) aikuisen ihmisen pitää mennäkseen jonnekin kellonaikaan X mennessä osata arvioida miten kauan kuluu valmisteluihin ja matkoihin. Sitten taas jos toisia odotuttaa tarkoituksella on ihan eri k-päisyydestä kyse.

Vierailija
136/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella kroonisella myöhästelijällä on neuropsykiatriset ongelmat myöhästelyn taustalla.

He eivät kykene parempaan vaikka kuinka kovasti yrittävät.

Tähän ketjuun tulleet kommentit kertovat täydellisesti millä tavalla muut suhtautuvat kyseiseen ryhmään.

Nepsyt ovat se ainoa ryhmä, jota on sallittua v i h a t a ja syrjiä sellaisen ominaisuuden takia jolle he eivät itse mahda mitään. Ilmeisesti sellainen ryhmä on aina oltava.

Kaikki nepsyt saattavat olla myöhästelijöitä, mutta kaikki myöhästelijät eivät ole nepsyjä... Ei mulla ainakaan ole antipatioita sellaisia kohtaan, joilla on jokin sairaus tai siihen verrattava tilanne, joka tällaista aiheuttaa. Mutta on kyllä silti vaikea uskoa, että yhtään mikään ei auttaisi tilannetta. Voi olla, että niitä apukeinoja ei haluta käyttää, ja sitten voidaan taas miettiä, että miksi ei, mistä päästään siihen, että ei kiinnosta muiden ihmisten ajan kunnioittaminen. Kyllä minä jaksan ymmärtää muita ja heidän vaivojaan, mutta kyllä muidenkin pitää joskus ymmärtää myös minua ja minun vaivoja. Tasapuolisuus ennen kaikkea, niin myöhästelyssä kuin muissakin asioissa. Jos minua ei koskaan kunnioiteta, miksi minä kunnioittaisin jatkuvasti muita? Lähtökohtaisesti haluan olla kaikille mukava, mutta alkaahan se väsyttää, kun otetaan ja otetaan muttei koskaan anneta.

Vierailija
137/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepas itse paremmin. Ressukka. Lainausmerkkejä käytit, mutta eihän siellä noin lukenut ollenkaan. Muutenkin outoa, että kilahdat siitä, kun kommenttiisi kommentoidaan? Täähän on tän palstan juttu, että kommentoidaan.

Siellä lukee: "ei kukaan ajoissa oleva pidä myöhästyneinä niitä, jotka tulevat sovittuun aikaan" . Omani oli referaatti.

Tämä ei kohdallani pidä paikkaansa. Ja itse nimittelet nyt ihmisiä. Niinkuin tässäkin: "ressukka" .

- linja, johon en itse edes anonyymillä keskustelupalstalla alistu.

Vierailija
138/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli nuorena tapana myöhästyä kaikkialta. Oli se sitten koulusta, harjoituksista tai juhlista. Syynä oli valtava ahdistus ja luultavasti masennus, joka kulminoitui tuohon lähtemiseen. Olin aina ajoissa tekemässä lähtöä, mutta se ahdistus omasta olemuksesta, ulkonäöstä ja tulevasta tapahtumasta teki lähtemisestä todella vaikeaa. Ja aina vielä koin kovaa häpeää myöhästymisestä ja välillä jätim esimerkiksi koulun väliin tästä myöhässä olemisen häpeästä johtuen. Ja jos menin, myöhässä niin soimasin itseäni niin, että koko päivä oli pilalla. Tätä on vaikea selittää mistä johtuu ja tuntuu myös olevan vaikea monen ymmärtää, jolla ei ole ollut samaa ongelmaa. Suomessa kun myöhässä olemisen ajatellaan automaattisesti olevan vain halveksuntaa muita kohtaa, mutta näin se ei aina kuitenkaan ole.

Mulla juuri tämä. Lisäksi fyysinen ja psyykkinen hidastuminen pitkäaikaisen loppuunpalamisen vuoksi. Hermostoni on yksinkertaisesti riekaleina, ja pienikin stressi saa sen pois tolaltaan ja jumittamaan. Tämän vuoksi on jäänyt tärkeitä tilaisuuksia menemättä.

Vierailija
139/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä lukee: "ei kukaan ajoissa oleva pidä myöhästyneinä niitä, jotka tulevat sovittuun aikaan" . Omani oli referaatti.

Tämä ei kohdallani pidä paikkaansa. Ja itse nimittelet nyt ihmisiä. Niinkuin tässäkin: "ressukka" .

- linja, johon en itse edes anonyymillä keskustelupalstalla alistu.

Kannattaa varmaan vetää syvään henkeä nyt ja rauhoittua.

Vierailija
140/1183 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä, että nämä henkilöt eivät saa mitään sanktioita myöhästymisestään. Minulla on yksi tuttava, joka oli aina myöhässä. Kerran oli sovittu, että hän tulee minun luokseni yöksi. Asui silloin muualla päin Suomea ja oli myöhästynyt viimeisestä junasta. Hän kertoi kertoi tuloaikataulunsa ja oli taas myöhässä. Lopulta puoli tuntia myöhemmin soitti ovikelloa. En avannut ovea. Kohta soi puhelin ja kyselee, miksi en avaa. Kerroin, että minua loukkaa se myöhästely, että etsi joku toinen yöpaikka. Hän meni aivan paniikkiin ja sanoi, ettei hänellä ole rahaa hotelliin. Kun hän lähes tuhersi itkua, niin lupasin, että hän saa tulla yöksi sillä ehdolla, että kävelee suoraan olohuoneen nurkkaan ja seisoo nurkassa häpeämässä sen aikaa, minkä oli myöhässä ja menee sen jälkeen suoraan nukkumaan ilman iltapalaa. Hän suostui. Seisotutin häntä nurkassa minuutilleen puoli tuntia ja käskin sitten nukkumaan. Hän on käynyt luonani tämänkin jälkeen, mutta on ollut aina ajoissa. Tavat siis paranee, kun antaa kunnon sanktion myöhästymisestä.

Ei kukaan usko tuollaiseen satuun. Jos olisit jättänyt tuon "hän on käynyt luonani tämänkin jälkeen..." sekä nurkassa seisottamisen pois, tarina olisi ollut vähän uskottavampi ja olisi voinut upota joihinkin ihmisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi