Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?
Kommentit (1183)
Mieheni. Aina myöhässä. Kaikki riitely johtuu siitä, että lusmuaa kaikessa. Aikataulut pahimpia. Hermo menee. Ihan kuin aikuislapsen kanssa eläisi...
Vierailija kirjoitti:
Kroonisten myöhästelijöiden kanssa vaikea toimia muutenkin, ovat lähes poikkeuksetta itsekkäitä ja tyhmemmän puoleisia joiltain osin. Eivät kertakaikkiaan tajua, että heidän myöhästelynsä vaikuttaa muihinkin ihmisiin. Harrasteporukoissa tällaisten kanssa pitää tehdä temppuja, esim. "treenit sunnuntaina klo 14.30". Todellisuudessa muut tulee paikalle vasta klo 15, jolloin tulee myös se aina puoli tuntia myöhässä oleva myöhästelijäkin, joka "yrittää" tulla klo 14.30:een. Tai ei luultavasti edes yritää, vaan tyhmyyksissään lähtee kotoa 14.30 tai aloittaa vasta lähtöön valmistautumisen silloin kuin pitäisi jo olla paikalla.
Tein kerran yhdelle krooniselle myöhästelijälle saman tempun. Saavuin paikalle puolitoista tuntia sovitun ajan jälkeen. Hän oli todella vihainen koska aikataulut menivät uusiksi. Ei nähnyt tässä ironiaa, mutta kyllähän se nauratti kuunnella sitä ripitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno ketju taas.
Kysytään miksi ovat myöhässä, mutta vain ne jotka haukkuvat saavat ylänuolia. Ja se oikea syy tai muunlaiset kokemukset eivät kelpaa.
Muuttakaa otsikoksi: haukutaan ne, jotka ovat myöhässä. 👍
Voisin omalta osaltani laittaa tähän syitä miksi itse olen aikoinani myöhästellyt, mutta antaa olla. Mutta syy ei ole se, etten arvostaisi toisten aikaa tai pitäisin muita huonompina (niinkuin täällä on väitetty).
Ei ole oikeasti mitään muita oikeita syitä, ne ovat vaan selittelyjä omalle huonolle käytökselle. Tässä puhutaan nyt sellaisista ihmisitä, jotka ovat tosiaan aina myöhässä, satunnaisesti kaikki myöhästyy joskus. Voi olla myös, että on joku sellainen elämäntilanne, että myöhästyy usein, mutta sekään ei ole sama asia kuin olla AINA myöhässä. Jos joku esimerkiksi on vuosikaupalla joka aamu töistä myöhässä, on jotain pielessä siinä, mihin aikaan ko. henkilö lähtee töihin.
Krooninen myöhästely on vain ja ainoastaan itsekästä ja huonoa käytöstä, ei sitä voi selitellä millään.
Mietipä vähän. Kuinka monta kertaa palstalla itketään, kun rahat on loppu ja lapsille pitäisi saada ruokaa, mutta rahaa tulee vasta viikon päästä? Eikö silloin ole kyse huonosta rahankäyttö taidosta? Halutaanko täällä joukolla sellainen henkilö? Ei, vaan satelee neuvoja ja monet ovat valmiit antamaan omastaan.
Oletko koskaan lukenut jonkun kirjoittavan puolison tai tuttavan rahapeli/alkoholiongelmasta. Molemmat luetaan nykyään sairauksiksi.Mutta krooninen myöhästely on vain ja ainoastaan itsekästä ja huonoa käytöstä???
Etenkin kun monella myöhästelyn vihaajalla ei viesteistä päätellen ole varaa puhua hyvästä käytöksestä ja jokainen myöhästyminen on verinen loukkaus Hänen Majesteettiaan kohtaan.
Ne myöhästelijät jotka tiedän, ei heillä ole mitään sairautta, he eivät vain osaa hahmottaa ajankäyttöään. Ollaan vielä suihkussa kun pitäisi tehdä lähtöä. Kuitenkin samat ihmiset pääsevät ajoissa töihin tai eivät koskaan myöhästy lentokoneesta. se on ihan oikeasti kypsää tehdä tälläisten ihmisten kanssa suunnitelmia kun he saapuvat paikalle 1-2 tuntia myöhässä.
Nykyaikana kun olisi ainakin niin helppo ilmoittaa että myöhästyy.Mutta ei...
Mulla oli joskus kaveri, joka aina lähetti viestin "tuun kohta, pitää etsiä parkkipaikka vielä" juuri sillä hetkellä kun meidän ois pitänyt tavata. Siin sitten odoteltiin hyvässä lykyssä puoli tuntia että se löytää parkin ja tallustaa sieltä tapaamispaikalle. Sitten tämä henkilö oli myös ärtynyt, jos minä (ja muut) mentiin esim kahvilaan sisälle ja tilattiin syötävämme.
Kyse oli ainakin sen ihmisen kohdalla siitä, että ei osaa aikatauluttaa menemisiään eli lähteä niin aikasin, että ehtii ettiä sen parkkipaikan. Parkin piti myös aina olla ilmainen. Kyse oli myös itsekkyysestä eli hän on tärkeä, mutta muiden aika ja viihtyminen vain toissijaista.
Itsekkyyttä ja toisen ihmisen törkeää väheksymistä. Omalle pojalleni olen sanonut suoraa, että jos häntä (opiskelijaa) ei kiinnosta se lounas jolle hänet olen kutsunut (ulos syömään) niin ei tartte kuin sanoa, mutta että lähden pöydästä jos poika ei ajoissa tule vaikka on muka tulossa. Ja kappas vain: yhden kerran sen tein enkä 10 minuuttia sovitun ajan jälkeen vastannut puhelimeen, ja siitäpä oppi kun oli pakko. Hymähtäen muistelee vieläkin, että nälkäisenä lähti asuntolassa.
Voihan se olla että toisille ei ole annettu samaa ajantajua kuin minulle, mutta yli 20-vuotias tuntee jo itsensä joten pitää oppia lähtemään puolta tuntia aiemmin matkaan! En näe tässä mitään syytä antaa armoa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kiire, valmiissa maailmassa? Turha hötkyillä.
No onpa kiva odotella turhaan, kun voisi muutakin tehdä sillä ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on kenties italialainen aikakäsitys?
Ne, ketkä valittavat suomalaisista hieman myöhässä olevista, kannattaisi tehdä reissu Italiaan. Siellä voidaan sopia tulevaksi yhdeltä, niin tullaankin kahdelta.
Maassa maan tavoilla. Ei olla italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on tuollainen ihminen. Hänen ajantajunsa ja matka-aikaan menevän ajan arviointikykynsä on huono.
Hän tietää vikansa ja yrittää korjata asiaa päättämällä lähteä matkaan esim. 10 minuuttia aikaisemmin. Alitajuisesti hän kuitenkin käsittää, että nyt ei ole mikään kiire, ja toimii lähtöpuuhissaan rauhallista tahtia – ja myöhästyy taas.
Itse olen aivan samanlainen, aina pari minuuttia myöhässä. Mutta vastaavasti minua ei pänni yhtään jos vaikka töissä joutuu venymään.
Minusta pari minuuttia myöhässä ei ole edes 'myöhässä'. Kellokin voi olla vähän eri ajassa. Tietty jostain junasta sen 2 minuutin myöhästyminen on vakavampaa tai vaikka leffasta.
Sellaiset henkilöt, jotka varautuvat aina kaikkeen mahdolliseen ja ovat joka paikassa puoli tuntia etuajassa, kokevat että toinen on myöhässä, jos ei ole saapunut vähintään 5 min. ennen sovittua aikaa. Itse pyrin olemaan täsmällinen ja olen lähes aina sovittuun aikaan paikalla +/- 2 min. Poikkeuksena ovat lentokenttä ja lääkäri, joissa pyrin aina olemaan ns. hyvissä ajoin.
Mun pikkuveli ja naiskaverinsa ovat tuollaisia myöhästelijöitä. Viime vuosina heille annettiin puoli tuntia aikaisempi tapaamisaika mitä muille, niin johan alkoi homma vähän paremmin toimimaan.
Itse olen ajoissa tai saavun juuri täsmällisesti (jos ei huvita istua ylimääräistä).
Olen kyllästynyt myöhästelijöihin. Nykyään, jos sovitaan kaverin kanssa vaikka että mennään pizzalle klo 18, niin odotan sen max 5 minuuttia yli sovitun ajan ja tilaan pizzan itselleni.
Kerran olin ehtinyt jo syödä ja maksaa, kun kaveri vasta saapui paikalle. Sanoin vaan, että ehdin jo valmiiksi, mutta istu sinä tähän, mun pitää mennä.
Saman teen nykyään kaikille pösilöille.
Itse en odottele esim. palavereissa myöhästyjiä. Palaveri aloitetaan ja asiat käydään esityslistan mukaisesti läpi. Myöhästyjät menettävät mahdollisuutensa tuoda mielipiteensä ja esittämänsä asiat esiin. Ehkä sitten seuraavassa palaverissa ovat paikalla ajoissa, ja jos eivät ole, niin se ei ole minun ongelmani.
Mulla ei ole yhtään tuttua jotka olisivat ajoissa. Jokainen tulee aina myöhässä tapaamisiin.
Ei ihme jos lääkäreissä ym. paikoissa missä on ajanvaraus on aina kiirettä ja aikataulut myöhässä jos melkein jokainen myöhästelee niistäkin.
Itse olen aina ajoissa. Pari kertaa olen tahallani myöhästynyt tapaamisesta jossa toisena osapuolena oli pahin myöhästelijä jonka tiedän. Myöhästyin tahallani 20 minuuttia mutta sekään ei riittänyt, olin silti paikalla ennen kuin hän.
Odotas hetki, ketjuun syöksyy parissa minuutissa 150 adhd:ta, jotka itkeskelevät sitä, etteivät kykene ymmärtämään ajan kulumista. Kummasti vain se johtaa aina myöhästymiseen eikä siihen, että olisivat koskaan reilusti etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Odotas hetki, ketjuun syöksyy parissa minuutissa 150 adhd:ta, jotka itkeskelevät sitä, etteivät kykene ymmärtämään ajan kulumista. Kummasti vain se johtaa aina myöhästymiseen eikä siihen, että olisivat koskaan reilusti etuajassa.
Jep, miksi nämä diagnoosin hankkineet eivät ole välillä tunnin-kaksi etuajassa, vaan aina myöhässä? Ei ole nyt oikea syy tuossa diagnoosissa, vaan pelkkä muiden ihmisten ja heidän aikansa halveksunta kyseessä.
Nykyään kaikilla autot ja ajokortit. Jos lapsesta asti totut seuraamaan aikatauluja niin asioista tulee selkeämpiä. Työpaikoilla todettiin ennen kellokortteja että työaika alkaa johonkin määrättyyn aikaan ja että se tarkoittaa että työvaatteet on yllä tukka kammattu ja nenä niistetty. Työnantaja maksaa palkan työajasta. Miksei ole myös tarkka työajasta. Ja kun useampaan kohtaan ajan hallinta tulee tutuksi elämästä tulee helpommin hallittavaa.
Etenkin kun monella myöhästelyn vihaajalla ei viesteistä päätellen ole varaa puhua hyvästä käytöksestä ja jokainen myöhästyminen on verinen loukkaus Hänen Majesteettiaan kohtaan.