Nainen haukkui vammaista kahvilassa
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014090918645718_uu.shtml
Miten tuollaisia ihmisiä voi edes olla?! Olisivatpa soittaneet poliisit paikalle tuollaisesta kunnianloukkaulsesta!
Kommentit (179)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:38"]Harmi kun sillä haukutulla tytöllä ei ollut rohkeutta puolustaa itseään. Samalle tasolle haukkujan kanssa ei tietenkään tarvitse vajota, mutta ei tuollaista ole pakko kuunnella. Vai olikohan vain niin lamaantunut tuon naisen käytöksestä, ettei kyennyt mitään sanomaan.. Ihanaa kuitenkin että sen teki joku muu!
[/quote]
Hänellä ei ollut tarvetta puolustella omia heikkouksiaan ja sitä kutsutaan terveeksi itsetunnoksi. Pahat sanat yms ovat sanojan puutteita, ei niiden kohteen!
Seuraavaksi selviää että kyseessä oli 'erityis-aikuinen', kaikki sairaudet ja vammat ei näy päälle päin.. menee saulilla jauhot suuhun kun tajuaa kohdelleensa itse vammaista tylysti :D
Ihan oikeasti nyt. Tämä ei ole niin iso asia heille, jotka on oppinut vamman kanssa elämää. Tälläisestä ottaa hikeä vain he joille erilaisuus on peikko. Erilaisuus on itsesärakastamisen taitoa. Ei tekisi teillekään huonoa sitä opetella!
Minua nolottaisi tuollaiseen asemaan laittaminen mihin poika tytön laittoi. :(
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:41"]
Olen sen naisen kanssa samaa mieltä, ei voi mitään. Toivottavasti voisin sanoa myös mielipiteeni joskus näille "erityisihmisille" (hah). Olis pari valittua totuutta kerrottavana. Inhoan niitä. (ei ole provoa)
[/quote]
Ja mitä sanoisit? "Lakkaa olemasta vammainen?"
Kaksi aikuista näytti huonoa esimerkkiä. Huonoon käytökseen ei vasta huonolla käytöksellä.
Jaa, vittumaisia ihmisiä Suomessa riittää. En ihmettele yhtään. Kassapoika oli rohkea ja toivottavasti ei saa potkuja.
"Viisikymmpinen tyylikäs nainen"
Aivan 100% varmasti AV:lta ja mitä varmimmin samaa porukkaa, joka ahdistelee nuoria poikia. Omasta mielestään menestynyt ja harrastaa fitnessiä (josta syystä tissit on kuin ryppyiset patalaput). 90% todennäköisyydellä myös "tyytyväinen vela" (tyytyväisyys omaan elämään suorastaan paistaa tuollaisista kommenteista itseä heikommalle ihmiselle).
Olisin repinyt tollasen ämmän rotanhäntäpidennyksistä pihalle.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:59"]
Jaa, vittumaisia ihmisiä Suomessa riittää. En ihmettele yhtään. Kassapoika oli rohkea ja toivottavasti ei saa potkuja.
[/quote]
Ei saa. Sehän mainittiin jutussa: ei seuraamuksia.
Tää ei nyt liity vammaisiin, mutta yksi päivä kaupasta poistuessa oli ulkomaalainen tumma mies keräämässä niitä ostoskärryjä pihalla. Eräs vanha mies sitten alkoi huutamaan, että arvaa mikä sussa on vikana n**keri! Ja muuta en kuullut. Itse ihmettelen kuinka suomalaiset (jotkut) valittaa kun ulkomaalaiset elävät sossupummeina ja sitten on näitä jotka työskentelevät ja saavat kuitenkin kuulla haukkuja. Hän ei kyllä puhunut suomea vaan englantia. Ymmärsi kyllä haukkumisen, mutta silti puhui kohteliaasti "I'm sorry I can't understand you" ja yritti poistua, mutta se vanha käpy lähti seuraamaan :/ . (kärrynkerääjä oli siis siellä töissä). Sanoin sitten ukolle aika ilkeästi, että pidä nyt turpasi kiinni ja anna hänen olla. No ukko vaikutti olevan joko humalassa tai aineissa ja haistatti vitut ja lähti...
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:10"]Luin jutun ja olen erityislapsen äitinä erittäin iloinen tuon myyjän toimista. Toivottavasti lapseni ei joudu koskaan kuuntelemaan tuollaista haukkumista. [/quote] Erityislapsen äitinä toteam, että naisen toiminnasta tehtiin liian iso asia. Jopa lapseni osaa laittaa tuollaisen sanojan puutteellisuuden piikkiin ja hän tietää olevansa rakastettu tuollaisten mielipiteistä huolimatta.
[/quote]
Niin, ja millä lailla lapsesi olikaan erityinen...? Diabeetikko vai mikä?
Kyllä kehitysvammaisen itsetunnon saa tehokkaasti maanrakoon tuollaisilla julkisilla haukuilla. Hän tietää itse oikein hyvin vammaisuutensa, ja sen, että ei pärjää kaikessa. Perusitsetunnon rakentamisessa on jo haastetta, ja varsinkin kun kyse on aikuisesta, jota eivät omat vanhemmat ole varjelemassa tuollaisilta hulluilta.
Ja minusta olennaista on se, MITEN MUUT REAGOIVAT. Jos tuollaisten hullujen annetaan mellastaa ilman, että kukaan korviaan lotkauttaa ja puuttuu asiaan, se on ikäänkuin seuraisi sivusta hyväksyen koulukiusaamista.
Hyvä siis Sauli! Kymmenen pojoa.
autistisen lapsen äiti
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:41"]Olen sen naisen kanssa samaa mieltä, ei voi mitään. Toivottavasti voisin sanoa myös mielipiteeni joskus näille "erityisihmisille" (hah). Olis pari valittua totuutta kerrottavana. Inhoan niitä. (ei ole provoa) [/quote] Eipä :D
[/quote]
No ei ole. Katsos, kun kaikki ei ajattele samoin niinkuin suurin osa väestöstä. En itse vaan välitä/tykkää näistä ihmisistä, ällöttäviä otuksia. Mun puolesta sais tehdä jonkun bunkkerin minne pistää nää...tyypit. Pois pois silmistä. Vaikeeta joidenkin hyväksyä erilaisia mielipiteitä..
[/quote]
Peräänkuulutat hyväksyntää mielipiteillesi, vaikka et itse hyväksy toisia ihmisiä? Milloin mielipiteet nousevat toisen ihmisarvoa tärkeämmäksi? Silloin, kun ne on sinun mielipiteitäsi?
Pari kertaa Saulin vuoron aikaan asioinut kyseisessä kahvilassa ja hyvä asiakaspalvelija! Ei ärsyynny jos ei valmiiksi tiedä lisukevaihtoehtoja salaatille tai ei heti osaa päättää niitä (lähes jokikinen muu kassatyöntekijä ärsyyntyy). Hatunnosto tästä tapauksesta!
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:49"]Seuraavaksi selviää että kyseessä oli 'erityis-aikuinen', kaikki sairaudet ja vammat ei näy päälle päin.. menee saulilla jauhot suuhun kun tajuaa kohdelleensa itse vammaista tylysti :D
[/quote] Loppuja lukematta tähän sen verran, että mikään vamma ei oikeuta muiden kiusaamista. Itse olen monestikin puuttunut asiakaspalvelijana myös erityisihmisten käytökseen silloin harvoin kun se on muita ihmisiä häirinnyt. Ja nyt tarkoitan todellakin väkivaltaista käytöstä, en pelkkää olemassaoloa!
Mä todellakin toivon että tämä sauli puuttuu sitten kaikkiin haukkumisiin. Epäilen tosin....
Olen todistanut kerran vähän vastaavaa tapausta. Olin ulkona syömässä lyhytkasvuisen ystäväni kanssa. Viereisessä pöydässä istui keski-ikäisistä, tyylikkäästi pukeutuneista naisista koostuva porukka, joista yksi alkoi kovaan ääneen puhua, että "kun hän on niiin lyhyt, että pakko käyttää korkeita korkoja". Ehdin jo ajatella, että mahtaa häntä nolottaa kun huomaa, että viereisessä pöydässä istuu lyhytkasvuinen. Olin väärässä, nainen jatkoi valitustaan korostaen kovaäänisesti sanoja "pygmi", "kääpiö" jne. puhuessaan muka itsestään. Olin sanaton, miten joku voi olla niin idiootti.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:41"]
Olen sen naisen kanssa samaa mieltä, ei voi mitään. Toivottavasti voisin sanoa myös mielipiteeni joskus näille "erityisihmisille" (hah). Olis pari valittua totuutta kerrottavana. Inhoan niitä. (ei ole provoa)
[/quote]
Ja mitä sanoisit? "Lakkaa olemasta vammainen?"
[/quote]
Anteeksi mutta repesin mielikuvalle "eriävän mielipiteen omaavasta suoraanpuhujasta". Mamma joka huutelee julkisella paikalla tyyliin "lakkaa olemasta vammainen/lihava/maahanmuuttaja,en hyväksy tuollaisia!!" Voi elämä,oikeasti.Huonoa käytöstä ei tarvitse hyväksyä,kuten tarinan Sauli osoitti,päänaukoja ei saanut palvelua kahvilassa. Sen sijaan kehitysvammaisuuteen ei oikein voi itse vaikuttaa.
Liikun kehitysvammaisen lapseni kanssa paljon kaupungilla. Pääasiassa kohtelu on hyvää, ovia avataan ja tietä annetaan jne.
Pahinta on TÖÖLÖSSÄ, jossa lehtijutun kaltaiset keski-ikäset akat terasseilla tuijottaa silmämunat pullistaen. Vastenmielisiä haaskoja.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:17"]
Olisi kiva saada kasvot tälle käytökselle varsinkin kun on hyvinkin todennäköistä törmätä tässä pikkukylässä. Ihan vain että tietäisi minkälaisen ihmisen läheisyydessä joutuu aikaansa viettämään. T. Hyvinkääläinen
[/quote]
Jos ko. henkilö on jotenkin sairas itsekin, tuskin asiaa auttaa naaman julkaisu. Toivottavasti kuitenkin osaa hävetä onhan tämä juttu nyt jokaisessa lehdessä ja kaikki ovat hänen käytöksensä tuominneet. Aika outo on, jos jatkaa samalla tavalla.