Nainen haukkui vammaista kahvilassa
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014090918645718_uu.shtml
Miten tuollaisia ihmisiä voi edes olla?! Olisivatpa soittaneet poliisit paikalle tuollaisesta kunnianloukkaulsesta!
Kommentit (179)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:02"]
Ensinnäkin:
Jutun "hienosti pukeutunut" nainen oli myös mieleltään sairas. Nuori kahvilatyöntekijä hämääntyi varmaan vaatteista ja ajatteli, että normaali ihminen siinä aukoo päätään. Eli vähemmälläkin vouhkaamisella olisi tuosta selvitty.
En ymmärrä tällaista "katsokaa, miten jaloja tekoja teen elämässäni" -kirjoittelua, minusta se on noloa. Jos poika olisi saanut toiminnastaan nuhteita tai hänen työsuhteensa olisi muuten kärsinyt tapauksesta, silloin olisin ymmärtänyt tarinan julkistamisen. Asiakaspalvelussa eteen tulee kaikenlaista hiihtäjää ja tämän tason päänaukojilla ei todellakaan ole kaikki kotona.
[/quote]
Harvemmin sitä saa olla turvallisessa arjessa sankari. Miehille sankariteot ovat todella tärkeitä itsetunnon säilyttämiseksi. Minulla on tapana oikein bongailla tilanteita ympärilläni, jotta saan päteä. Olen monesti auttanut lipuntarkastajia "ojentamaan" metrossa ja lähijunissa häiriköineitä henkilöitä.
Olen pariin otteeseen ihan niska-perse-otteella poistanut häiriintyneen matkustajan junasta, kun hento neito kondyktör ei siihen kokonsakaan vuoksi kyennyt.
Minulla on tapana myös kovaäänisesti oikaisemaan vääryyksiä esimerkiksi jonottaessa kassoilla tai julkiseen. Annan sanallisen näpäytyksen oitis, jos joku etuilee tai käyttäytyy röyhkeästi.
Se on miehille yksi osa miehisyyttä olla sankar.
[/quote]
No eräälle poliisille tärkein elämäntehtävä on olla kikkelisankari. Se poliisi tyydyttää itseään vessassa päivät pitkät eikä tee työtään ja esitutkinnat viivästyy vuodella tai kahdella kun ei malta töitään tehdä kun itsetyydytys on niin tärkeää sille. t. eräs kunnianloukkaus asianomistaja jonka juttu venähti vuodella kun poliisi ei hoitanut hommiaan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:26"] [quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 21:53"]Sori nyt vaan mutta tää tarina on liian hyvää mainosta Roberts coffeelle ollakseen totta. Jos oikein kyyniseksi heittäydyn, niin voipi olla, että "Saulille" oli kenkää tulossa joten... Muistatteko sen edellisen vammaiskohun ja "En halua Tainaa naapuriini"? [/quote] Voi idiootti. Sauli jakoi tämän tekstin henkilökohtaisella sivullansa ja sitä alettiin jakamaan. Ei mennyt kauaa kun lehdistökin kiinnostui. Ihan puhtaasti oli saulin kavereille, ei koko maailmalle tarkoitettu. Sauli on mitä hyväsydämisin ihminen ikinä! Eikä mitään hätää töiden puolesta. [/quote] "Sauli" siis kirjoittaa kavereilleen kuin lehdistötiedotteeseen? Asiakaspalvelijaroolini murtui. Vähemmän tarkkaan harkittujen haukkujen, huutojen ja epäkohteliaisuuksien vyöryn jälkeen käytin oman puheenvuoroni ehkä turhankin lapsellisesti ja olisin voinut valita sanani toisin: "Painu v*******"." Joopa joo. En usko ennen kuin ko. nainen kommentoi tätä omalla naamallaan. [/quote] Täh, noin mäkin voisin kirjoittaa omilleni kavereillenk :D Ja luuletko tosissasi, että ihminen joka tälläistä laukoo kehtaa ikinä tunnustaa? Menkää juomaan kahvit sinne ja nähkää tämä tyyppi. Sittenhän tiedätte :)
[/quote]
Onko se sauli vai toimitusjohtaja av:lla? Tuokaa rahaa kassaan... tarinaa ppukkaa.
Tyypillinen NIMBY-ilmiön esimerkki.
On jotenkin päästy niin vieraantumaan siitä, että joutuu kohtaamaan jotakin epätavallista, ettei pysty käsittelemään sen tilanteen aiheuttamia tuntemuksia. Tai ehkä elämä on eletty jossain hyvin suojatussa piirissä, kuten tynnyrissä.
/__\ ilmeeni
Kaikkihan ne niitä Downeja ilkkuu. Downit on sellaisia että niitä ilkutaan.
Jos joku olis haukkunu assburgeria, siitä ei olis noussu näin iso haloo. olis sanottu vaan että ihmiset on erilaisia eikä assburgerien pidä kaikkien käytöksestä välittää. mutta jos haukunnan kohde on DOWN niin heti saa sympatiat osakseen ja rakkautta. Sama juttu kun homoja haukutaan, niin heti nousee kauhee haloo. mutta kun venäläisiä haukutaan niin sanotaan että ne on sen ansainneet, jopa poliisikin vihaa venäläisiä ja avoimesti on sanonu että hällä huonoja kokemuksia venäläisistä.
vielä 10 vuotta sitten downiin kohdistuva kiusaaminen ja aspergeriin kohdistuva olivat yhtä tuomittavia kumpikin. samoin jos koulupoika herjasi venäläistä ryssäksi, opettaja rankaisi ankarasti sellaisesta. nykyään on sallittua jopa että poliisi herjaa venäläisiä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:49"]
Silti kummallista että vammaisia puolustetaan, mutta silti, kun down ylittää itsensä kouluttautumaan amiksesta ja hankkimaan töitä, hän saa silti vain tavallista palkkaa. Down on tehnyt ylimääräisesti töitä saavuttaakseen tasonsa ja paikkansa, kuten kuka tahansa korkeastikoulutettu henkilö. Miksi down ammari ei saa saman suuruista palkkaa, kuin lääkäriksi opiskellut lääkäri???
Kokoomuksen tulisi äkkiä muuttaa tämä epäseikka että vammaisten ihmisten taloudellinen tilanne paranee ja sosiaalinen asema myös siinä samassa ja syrjintä loppuu.
[/quote]
Downit käyvät Suomessa erityisammattikoulun, esimerkiksi ammattiopisto Luovissa, Perttulassa tai keskuspuiston ammattikoulussa, Bovallius opistossa jne. He eivät yleensä saa palkkatyötä vaan heidän työ on joko toimintakeskuksen työtoimintaa tai avotyötä tavallisella työpaikalla. He saavat työosuusrahaa työstään ja heillä puolipäiväinen työaika.
Yhdysvalloissa ja Briteissä, Espanjassa jne heitä on palkallisessakin työssä ja monet ylioppilaita tai jopa yliopistonkin käyneitä. Venäjällä puolestaan suurin osa downeista on laitoksessa.
Suomessa downeja ei myöskään mitenkään jaotella ainakaan virallisesti erityiseksi ryhmäkseen esim muihin vammaisiin verrattuna vaan samoissa toimintakeskuksessa tai avotyöpaikassa ovat samalla kansaneläkkeellä ja työosuusrahalla kuin fragile-x-ihmiset, autistit, aivovaurioiset, fas-ihmiset ja muut kehitysvammaiset.
Kommenttisi oli outo siihen nähden jos vähänkään tiedät tämän maan erityishuollosta. Yhdysvalloissa kommenttisi olisi ihan normaali. Siellä downeilla on samat mahikset ku muillakin, työpaikka, itsenäinen asuminen ja itsemääräämisoikeus ja voi olla joku down siellä vaikka lääkäri ammatiltaan.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 22:41"]
One word: Kokoomus. Ämmä on niellyt näiden jutut aika huolella ja kuvitteli, että sama käytös kuin netisä on irl myöskin ihan ok.
[/quote]
ööö?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 21:53"]Sori nyt vaan mutta tää tarina on liian hyvää mainosta Roberts coffeelle ollakseen totta. Jos oikein kyyniseksi heittäydyn, niin voipi olla, että "Saulille" oli kenkää tulossa joten... Muistatteko sen edellisen vammaiskohun ja "En halua Tainaa naapuriini"? [/quote] Voi idiootti. Sauli jakoi tämän tekstin henkilökohtaisella sivullansa ja sitä alettiin jakamaan. Ei mennyt kauaa kun lehdistökin kiinnostui. Ihan puhtaasti oli saulin kavereille, ei koko maailmalle tarkoitettu. Sauli on mitä hyväsydämisin ihminen ikinä! Eikä mitään hätää töiden puolesta.
[/quote]
"Sauli" siis kirjoittaa kavereilleen kuin lehdistötiedotteeseen?
Asiakaspalvelijaroolini murtui. Vähemmän tarkkaan harkittujen haukkujen, huutojen ja epäkohteliaisuuksien vyöryn jälkeen käytin oman puheenvuoroni ehkä turhankin lapsellisesti ja olisin voinut valita sanani toisin: "Painu v*******"."
Joopa joo. En usko ennen kuin ko. nainen kommentoi tätä omalla naamallaan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 00:51"]
Jotkut epäilevät tapauksen aitoutta. Olen itse Willassa töissä ja asioin usein Robertsissa ja Sauli on maailman ihanin<3 se on juuri sellainen etttä varmasti puolustanut. Eikä huijaisi mitään tuollaista. Potkujen uhkaa ei ainakaan ole ollut koska hän on kahvilan kantava voima! Hyvä Sauli!
[/quote]
Nuo epäilijät ovat itse niin epäluuloisia tai kovia valhetelmaan, että näkevät vikansa muissa. Kuuluuhan sanontakin: itsestään ihminen viat löytää.
[/quote]
Hyökkäys on paras puolustus?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 19:05"]
Mun mielestä vammaiset eivät tarvitse parempaa palvelua tai kohtelua kuin muutkaan. Samanlaista kaikille, kiitos. Niin tekee oikea asiakaspalvelija. Häiriköt poistetaan asiallisesti, ei nolaten.
[/quote]
Aika kummallinen mielipide tai sitten huonosti ilmaistu. Samaa kaikikillehan tarkoittaa siis sitä, että muitakin pitää haukkua äänekkäästi jonoissa ja kertoa etteivät ole tarpeeksi arvokkaita elämään.
Lopettakaa jo tän Saulin ja sen "uroteon" hypetys. Menee jo ihan sairaaksi. Joka tuutista tulee tätä samaa paskaa, no saihan se sen "15 minuuttia" julkisuudessa mikä oli tarkoituskin. Yks vammanen sinne tänne ja tämmönen vouhkaaminen... Täällä ollaan nyt niin kovin myötätuntoisia ja raivo päällä, mut normaalisti haukutaan ja ivaillaan kaikki vähänkin massasta poikkeavat. Mitä välii, jos joku on sanonut ääneen sen mitä moni ajattelee vammasista...
Mitähän olis ollu suhtautuminen jos tuo haukkuminen olis kohdistunu johonkin tunnettuun Asperger-ihmiseen? oliskohan noin iso haloo asiasta nostettu?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:12"]Mitähän olis ollu suhtautuminen jos tuo haukkuminen olis kohdistunu johonkin tunnettuun Asperger-ihmiseen? oliskohan noin iso haloo asiasta nostettu?
[/quote]
Luuletko että tällä naisella olisi ollut pokkaa haukkua muuta kuin pientä vammaista tyttöä? Minä en. Joku Miina Äkkijyrkkä olisi ollut aika sanavalmis vastus tälle naiselle.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:19"]
Lopettakaa jo tän Saulin ja sen "uroteon" hypetys. Menee jo ihan sairaaksi. Joka tuutista tulee tätä samaa paskaa, no saihan se sen "15 minuuttia" julkisuudessa mikä oli tarkoituskin. Yks vammanen sinne tänne ja tämmönen vouhkaaminen... Täällä ollaan nyt niin kovin myötätuntoisia ja raivo päällä, mut normaalisti haukutaan ja ivaillaan kaikki vähänkin massasta poikkeavat. Mitä välii, jos joku on sanonut ääneen sen mitä moni ajattelee vammasista...
[/quote]
kyllämuutenkin kiusataan ja nimitellään erikoisen näköisiä ihmisiä, olipa kyse vammasta tai ei. Esim eräästä hieman erikoisen näköisestä kohta 5ov ikäisestä naisesta saattas penskat repiä semmoista huumoria, että se kun on sellainen nopea, laiha, kapeakasvoinen, kalpea ja syrjäänvetäytyvä, että se olis ufo joka lentelee avaruusaluksellaan pitkin maita ja taivaita. Pennut huutelis sille, että ufo hei, minne aluksesi on kadonnut? se tyyppi, lempinimeltään Eeka, luultavasti ottas asian rennosti ja hymyilisi vaan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 15:06"]
[/quote]
Tää on ehdottomasti paras kiusaamisen puolesta puhuva perustelu ikinä,kerrotko vielä mitä muita ihmisryhmiä saa vapaasti ilkkua koska "kaikki tekee niin"?
Onko missään sanottu / olisiko tälle tapaukselle todistajia? Jotenkin ei nyt mene ihan tälläisenään minulle läpi..
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:12"]Mitähän olis ollu suhtautuminen jos tuo haukkuminen olis kohdistunu johonkin tunnettuun Asperger-ihmiseen? oliskohan noin iso haloo asiasta nostettu? [/quote] Luuletko että tällä naisella olisi ollut pokkaa haukkua muuta kuin pientä vammaista tyttöä? Minä en. Joku Miina Äkkijyrkkä olisi ollut aika sanavalmis vastus tälle naiselle.
[/quote]
Miina on as-henkilö ja asseilla on sana hallussa. siksi heitä ei puolusteta. heidän katsotaan puolustavan itse itseään. Downeilla on vammastaan johtuen heikompi kyky puolustaa itseään. He eivät ole kielellisesti lahjakkaita ja lisäksi he ovat niin herkkiä että he pelkäävät sellaista kiusantekoa jota älykkäämmät pitävät korkeintaan ärsyttävänä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 15:06"]
[/quote]
Tää on ehdottomasti paras kiusaamisen puolesta puhuva perustelu ikinä,kerrotko vielä mitä muita ihmisryhmiä saa vapaasti ilkkua koska "kaikki tekee niin"?
[/quote]
mulla on asperger ja näin unta jossa oma mummoni minulle sanoi: "kaikkihan ne sinua ilkkuu koska sinä olet sellainen". minun mummoni ei sanoisi minulle tuolla tavalla IKINÄ, mutta psykologi sanoi mulle noin joskus vuonna 2011 ja onneks mulla vaihtu psykologi ja nykyinen on minun puolella täysin ja ymmärtää mikä mulla on eikä pidä minuun kohdistuvaa kiusaamista oikeutettuna.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 18:22"]
Mä todellakin toivon että tämä sauli puuttuu sitten kaikkiin haukkumisiin. Epäilen tosin....
[/quote]
Tässä tapauksessa nainen haukkui tyttöä häiritsevän äänekkäästi.Sauli sanoo haastattelussa naisen korottaneen ääntä eikä uskoneen kun pyydettiin hiljenemään.Haukkujalla ei todennäköisesti olleet kaikki muumit laaksossa,mutta kuitenkin.Uskoisin,että hyvä asiakaspalvelija puuttuu häiriökäyttäytymiseen,oli tilanne sitten mikä tahansa.
[/quote]
Riippuu ketä haukutaan ja kaikkihan sen tietää että vammaiset on erityisasemassa. Niillä on valtavat edut ja mä tiedän tämän koska kaverini hoitaa kehareita.
[/quote]
Voisitko täsmentää mitä valtavia etuja kehareilla on? Erityislapsen äitinä olen joutunut monesti taistelemaan ihan perusasioista. Tiesitkö, että monessa kunnassa keharit joutuu olemaan samoissa vaipoissa puoli päivää?
[/quote]
Kerrotaan sitten jotain...paljon erilaisia tukirahoja ja ilmainen hoito vaikka varallisuutta olisi valtavasti. Jatkuvasti joitain retkiä ja mahdollisuuksia päästä katsomaan erilaisia näyttelyitä yms. Ei kenelläkään muilla jotka on hoidossa ole lähellekään mitään vastaavaa.
[/quote]
Voi sinua. Olet tainnut jäädä itse paljosta paitsi. Olisitko onnellisempi jos olisit syntynyt vammautuneena? Et ehkä koskaan pärjäisi yksin, ja elämäsi olisi muutenkin paljon hankalampaa ja rajoittuneempaa kuin nyt, mutta saisit retkiä ja näyttelyjä? Tuolla asenteellasi et tule onnelliseksi koskaan, vaikka saisit lottovoiton. Kannattais olla kiitollinen siitä mitä on eikä kadehtia heikompien saamaa apua. Ei se kaveriskaan taida ihan oikeassa paikassa olla kun tuollaisia puhelee. Niissä hommissa tarvittaisiin hieman empatiakykyä ja ihmisrakkautta.
[/quote]
En kai mä nyt kateellinen herran jumala sentään ole!! Kerroin vain ketkä saa paljon parempaa hoitoa ja joille annetaan rahaa. Mä voin myös kertoa että enemmän veroja maksavat saa parempaa palvelua mitä vähemmän maksavat vaikka sen kuuluisi olla samaa kaikille.
Ihmiset sanoo päivittäin kaikenlaista ja en mä ihan ymmärrä mitä tässä nyt niin ihmeellistä oli että siitä pitää tollanen numero nostaa. Kaikenlaisia riidan haastajia tapaa palvelualalla ja siitähän tässäkin tapauksessa oli kyse. Sen on oppinut että kuka tahansa voi tehdä ja sanoa mitä tahansa eikä ulkonäkö tai sukupuoli kerro mitään siitä mitä on odotettavissa.