Nuorgam + mies kertoo avoimesta suhteestaan
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008191392.html
Mietin tätä Nuorgamin ja miehensä suhdesäätöä. Miisa sanoo, että haluaa parisuhteen tuomaa turvaa ja sen lisäksi sivusuhteiden tuottamaa jännitystä, eikä siksi halua monogamista parisuhdetta.
Eetu oli tästä suuttunut ja halunnut erota, mutta nyt jutussa kertoo häpeilevän suuttumistaan, ja on joutunut hyväksymään Miisan tarpeen tapailla muitakin miehiä.
Jokainen pettäjä kautta historian on sanonut saman kuin Miisa, eli tuon että haluaa parisuhteen edut sekä samalla uutuuden viehätystä tapailemalla muita. Nykyään kun sen sanoo vaan tarpeeksi kauniisti sanansa asetellen, niin joku hölmöläinen sen sitten ottaa ja hyväksyy.
Toisekseen ihmettelen, miksi Eetun tässä pitää hävetä, eikä Miisan? Kun Eetu ainoastaan halusi, että olisivat oikeassa parisuhteessa, johon ei kuulu muita osapuolia. Oma mieheni kertoi aiemmasta suhteestaan, että nainen oli vakuutellut, että haluaa naimisiin ja perheen mieheni kanssa, mutta oli kuitenkin jotenkin flirttaillut mieheni nähden toisen miehen kanssa. Mieheni oli sitten jättänyt ja estänyt tämän naisen. Se onkin minusta kunnioitettavaa, että mies osaa pitää kiinni periaatteistaan, eikä tanssi toisen pillin mukaan. Ja hyvä näin, koska sain itselleni todella hyvän ja uskollisen aviomiehen ja isän lapselleni.
Ihmeellistä, kun kaikki arvot näyttää heittäneen päälaelleen meidän kulttuurissa. En ole ihan ikäloppu vielä, 35 vuotta, mutta en kyllä tunnista jotenkin tätä maailmaa, se on ihan erilainen kuin mihin itse kasvoin. Mun arvoissa uskollisuus on parisuhteessa ollut aina numero 1.
Kommentit (697)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eetu vaikuttaa kunnolliselta mieheltä ja on komeakin. Toivottavasti hän on onnellinen Miisan kanssa tai löytää jatkossa itseään tyydyttävän parisuhteen, jos kokee olonsa onnettomaksi nykyisessä kuviossa.
Mies on tyypillinen marimekkopaitainen nöösi nynny. Veikkaan että puhuu vähän vänisevällä äänellä, puheen nuotti nousee lauseiden lopussa. Eikä siinä ole edes miestä jättämään tuota hörhöä.
Sitähän tässä on 18 sivua yritetty sanoa. Että ainakin julkisuuteen tulevat polyamoristit ovat niitä, jotka joutuvat tyytymään: vähintäänkin parisuhdekumppaniinsa, joku osapuoli yleensä myös suhteen muotoon.
Tasokkaat ihmiset saa niin tasokkaan kumppanin, ettei tarvitse aisan yli hypellä edes luvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen äidinkielen on oltava suomi, saamea ei voi virallisesti valita koska se ei ole perheessä kenenkään äidinkieli. Kielikylvyssä toki voi käydä. Vauvan kanssa on vielä helppoa jutella vaikka siansaksaa koska vauva ei vastaa, mutta miten esimerkiksi lapsi mahtaa isompana reagoida kun äiti puhuu kaikkien muiden kuin hänen kanssaan suomea. Tosi erikoinen tilanne.
Miten muka erikoinen tilanne? Lukuisissa perheissä äiti puhuu lapsille eri kieltä kuin isä ja muu ympäristö.
Onko mahdollista että nainen voisi 2021 pystyä oman järjen käyttöön?
Krski-ikäinen täti-ihminen kirjoitti:
Olen tavannut Miisan siskon Emmin pari vuotta sitten järjestöhommissa kun hän oli puhumassa someasioista. Emmi käyttäytyi todella koppavasti ja oli ylimielinen. Hän selitti, että KAIKILLA asiantuntijatyössä pitää olla somestrategia ja julkaistava työasioista esim. LinkedInissä. Kun kysyin mitä hyötyä siitä esimerkiksi on tällaiselle valtion rivivirkamiehelle, jonka työasiat on tavallaan salassapidettäviä, niin sain aikamoista pottuilua osakseni. Tehtiin selväksi, että olen ihan hölmö, kun en ymmärrä julkaista ammattisisältöä netissä ja pisto muutkin osallistujat pohtimaan tätä tyhmää kysymystäni jne. Että jos siskot on samanlaisia ihmisiä, niin todella raskaita tyyppejä. En ainakaan itse halua mennä yhteenkään tapahtumaan, missä Emmi Nuorgam on puhumassa. En halua joutua uudestaan maalitetuksi. Eli lyhyt kohtaaminen, mutta jätän ko. ihmisen jutut ihan välistä tulevaisuudessa.
Näiden julkisuudesta eläjien on ihan mahdotonta käsittää, että toiset meistä tekevät sellaista työtä, että ammatillista somea EI VOI olla -ja privaattisomenkin pitäminen omalla nimellä olisi erittäin epäviisasta.
Ajatus salassapidettävistä asioista on noille varmaan ihan käsittämätön.
Muutenkin luulisi, että somestrategioista puhumaan olisi kompetentimpiakin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen äidinkielen on oltava suomi, saamea ei voi virallisesti valita koska se ei ole perheessä kenenkään äidinkieli. Kielikylvyssä toki voi käydä. Vauvan kanssa on vielä helppoa jutella vaikka siansaksaa koska vauva ei vastaa, mutta miten esimerkiksi lapsi mahtaa isompana reagoida kun äiti puhuu kaikkien muiden kuin hänen kanssaan suomea. Tosi erikoinen tilanne.
Miten muka erikoinen tilanne? Lukuisissa perheissä äiti puhuu lapsille eri kieltä kuin isä ja muu ympäristö.
Niin. Äidinkieltään. Ei kieltä, jonka on opetellut aikuisena, ei osaa kunnolla, ei puhu kenellekään muulle. Kieltä, jolla ei ajattele eikä näe unia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se erikoista että kukaan muu ei puhu lapsen elämässä saamea lapsen kanssa kuin lapsen äiti, ja äidin äidinkieli on suomi. Miten lapselle näyttäytyy maailma kun äiti puhuu hänelle kankealla ääntämyksellä ja suppealla sanavarastolla saamea eikä osaa ilmaista tunteitaan luontevasti saameksi, mutta muiden ihmisten kanssa hän juttelee sujuvasti ja runsaasti suomeksi. Tunnekieltä ei voi teeskennellä. Jos äidin oikea äidinkieli olisi saame, silloin asia olisi toki eri.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista että nainen voisi 2021 pystyä oman järjen käyttöön?
Kyllä meitä on. Mutta emme saa palstatilaa, koska järjen käyttö on vain se-tä-mie-hiltä si-s-äi-stet-tyä nais-vi-h-a-a.
Näin minulle ovat feministit ystävällisesti kertoneet, koska naisten tulee olla solidaarisia toisiaan kohtaan. Niin yrittävät saada harhautuneen lampaan takaisin ruotuun.
Olen virolainen ja asunut Suomessa 20 vuotta. Käytännössä kukaan ei huomaa enää, että suomi ei ole äidinkieleni. Silti mieleeni ei IKINÄ tulisi puhua lapselleni suomea perheen kesken. Siitä jäisi paljon uupumaan tärkeää moninaisuutta ilmaisuista ja sanavaraston rikkautta.
Vaikka puhun sujuvasti myös saksaa ja englantia, niin olisi se aivan absurdi ajatus käyttää lasten kanssa puhuessa niitä.
Saati sitten kieltä, jota olisin opetellut vuoden.
Olen tavannut Miisan siskon Emmin pari vuotta sitten järjestöhommissa kun hän oli puhumassa someasioista. Emmi käyttäytyi todella koppavasti ja oli ylimielinen. Hän selitti, että KAIKILLA asiantuntijatyössä pitää olla somestrategia ja julkaistava työasioista esim. LinkedInissä. Kun kysyin mitä hyötyä siitä esimerkiksi on tällaiselle valtion rivivirkamiehelle, jonka työasiat on tavallaan salassapidettäviä, niin sain aikamoista pottuilua osakseni. Tehtiin selväksi, että olen ihan hölmö, kun en ymmärrä julkaista ammattisisältöä netissä ja pisto muutkin osallistujat pohtimaan tätä tyhmää kysymystäni jne. Että jos siskot on samanlaisia ihmisiä, niin todella raskaita tyyppejä. En ainakaan itse halua mennä yhteenkään tapahtumaan, missä Emmi Nuorgam on puhumassa. En halua joutua uudestaan maalitetuksi. Eli lyhyt kohtaaminen, mutta jätän ko. ihmisen jutut ihan välistä tulevaisuudessa.
Olen itse virkamies eikä minulla ole LinkedIn-profiilia.
a) en tarvitse
b) teen työt työpaikan järjestelmillä, en somessa
c) haluan, että ihmiset tietävät minusta ja työstäni mahdollisimman vähän
Itseasiassa lapsen äidinkieleksi voi todella ilmoittaa minkä kielen haluaa. Sitä ei kyseenalaisteta missään. Äidinkieltä voi myös vaihtaa mutta en tiedä miten se toimii. Sitähän voisi ilmoittaa vauvansa väestöjärjestelmään vaikka esperanton kieliseksi. Toinen juttu toki että osaako lapsi itsekään tätä kieltä, esimerkiksi tässä ei tule osaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Äidinkieltään. Ei kieltä, jonka on opetellut aikuisena, ei osaa kunnolla, ei puhu kenellekään muulle. Kieltä, jolla ei ajattele eikä näe unia.
Lukuisat saamelaiset on puhuneet lapselleen muuta kieltä kuin äidinkieltään. Menikö nämä lapset pilalle, jotka oppivat ensimmäisenä kielenään suomen eikä saamea, vaikka se ei ollut vanhempien äidinkieli?
Miksi on niin karmeaa, kun joku tekee sitä samaa, mutta nyt puhuen lapsen oman isoisän äidinkieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon, että Miisa ei lapsuudessaan oppinut saamea vaan lähti viime tai toissa vuonna opiskelemaan sitä norjaan ja jätti opinnot kesken raskauden takia. Itselleni tulee mieleen vertaus missä vanhempi asuu ruotsissa ja opettaa lapselleen ainoastaan suomenruotsia missä joka kolmas sana on suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nylläpä taas mammoja ahdistaa toisten ihmisten panemiset.
Miksi ei nyt saisikaan ottaa kantaa tähän, kun itse lehdessä kertoilee ihan avoimesti asiasta. Itse asiassa koko juttu on nimenomaan vain tästä yhdestä asiasta, eli heidän avoimesta suhteestaan. Miksi meillä Suomessa on tällainen kommunistinen ajatusvinouma edelleen näin voimissaan, että ei mihinkään saisi poikkipuolista sanaa esittää? Miksi ei saisi kritisoida asiaa, jonka itse tuo esille kaikkien luettavaksi? Varsinkin, kun en mielestäni ole vihapuhetta esittänyt, vaan ottanut tämän henkilön esimerkkinä yleisestä kulttuurisesta trendistä, jonka koen olevan yhteiskuntaa rappauttava, tai oire kulttuurin sammumisesta, sellaisen ison muutoksen, jollainen oli Rooman valtakunnan tuho aikoinaan. Ap
Että valtakunnan tuho uhkaa, koska joku panee useamman kuin yhden ihmisen kanssa? Kyllä tuo mielestäni on aika kohtuutonta ahdistusta TOISTEN ihmisten seksielämästä.
Ihan oikeassa ap on. Tämä on historiallinen fakta ja syy siihen miksi vain monogamiset yhteiskunnat menestyvät. Lännen rapistuminen on jo alkanut ja kaikki feministiset yhteiskunnat tulevat romahtamaan.
Miksi liität feminismin asiaan? Feminismi on hyvä asia, tasa-arvoa, mieskin saa olla oma itsensä.
Tuo lapsi, jolle puhutaan saamea 2000 sanan sanavarastolla on vasta vauva.
Usein esikoisten vanhemmilla on luoja ties mitä aivoituksia, mutta ekan vuoden aikana ne karisee pois.
Eiköhän 2kk kuluttua saame-höpsötys ole menneen some-päivityksen löpinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue tuo viimenen kirjoittamasi lause. Nimenomaan sun arvoissa,eli ei siis tarkota että se muille olis niin. Ja eihä se mitään pettämistä kyllä ole jos on yhdessä sovittu. Ja muutenki... Kai sitä aikuinen saa olla sellasessa suhteessa ku haluaa.
Joo, kyllä se on meidän länsimaisessa kulttuurissa ollut tuo kahden ihmisen liitto tärkeä arvo. Se on se, minkä varaan rakentuu yhteiskunnan perusyksikkö eli ydinperhe. Ja kyllä muissakin kulttuureissa näin on, ja ihmiset luonnostaan hakeutuu pareiksi yleisesti ottaen.
Tuossa tuo Miisakin niin myöntää, eli haluaa parisuhteen. Vaan hän on keksinyt taas keisarille uudet vaatteet. Eli nyt, kun parisuhteen lisäksi haluaa sivusuhteita mahanpohjaa kutittamaan, ja kutsuukin sitä avoimeksi suhteeksi ja vielä kun kehtaa sen julkisesti tehdä, niin avot - ei voi pettämisestä syyttää. Mun mielestäni meidän kulttuuri on rappiotilassa, ja jokainen on ihan hämmentynyt. Eniten pomppasi silmille, kun Eetu siellä häpeilee. WHAAAT?? Ap
En mäkään tiedä, miksi Eetun pitäisi mitään hävetä, mut se nyt on fakta, että jos on lupa sivusuhteelle, niin se ei ole pettämistä. Ei auta, vaikka sun arvojen perusteella olisi miten.
Ja tuo "ihmiset luonnollisesti hakeutuvat pareiksi" on ihan myytti. Ei todellakaan ole kaikissa kulttuureissa ollut noin, varsinkaan silloin, kun ei ole edes tiedetty, mikä on miehen rooli lasten syntymässä. Mikä siinä on, että jos itselle joku X on tärkeää, niin se on pakko yrittää vääntää "ainoaksi luonnolliseksi"? Ei se sulta ole pois, jos muilla aikuisilla ihmisillä on avoimia suhteita.
t. Eri, joka ei todellakaan ole avoimessa suhteessa, eikä sellaiseen ryhtyisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukuisat saamelaiset on puhuneet lapselleen muuta kieltä kuin äidinkieltään. Menikö nämä lapset pilalle, jotka oppivat ensimmäisenä kielenään suomen eikä saamea, vaikka se ei ollut vanhempien äidinkieli?
Miksi on niin karmeaa, kun joku tekee sitä samaa, mutta nyt puhuen lapsen oman isoisän äidinkieltä?
No juuri tämä väkivaltainen kielestä irti pakottaminenhan ymmärtääkseni on iso osa saamelaisten traumaa? Jos joku tietää niin korjatkoon. Eli kyllä, tuo oli todella väärin ja vahingollista sekä lapsille että vanhemmille.
Katsoin tuon sarjan neljännen jakson ja kyllä saamelaisten suomalaistaminen oli ikävä ajanjakso. Miisan isä ei kouluun mennessään osannut lainkaan suomea ja niin vaan hän ei koskaan puhunut omille lapsilleen saamea, joka oli hänen äidinkieli. Sama toistui niin monessa perheessä.
Suomalaistaminen oli tosi tehokasta ja kukaan palstalainen ei näytä murehtivan saamen kielen katoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se olekaan erityinen tilanne, vaan varsin yleistä jopa, mutta uskoisin, että äiti puhuu silloin lapselleen omaa äidinkieltään, eli sitä kieltä jota hänen lapsuudenkodissaan puhuttiin, ja jonka hän lapsena ensimmäiseksi oppi.
Mutta se on kieltämättä erikoinen tilanne, jos jompikumpi vanhemmista puhuu lapselle ainoastaan kieltä, jota ei itse puhu äidinkielenään. Erityisesti jos hän on opiskellut kielen puhumista vain vähän aikaa.
Se, että kieltä on puhuttu suvussa, ei muuta asiaa. Esimerkiksi, minun mieheni isoisän äidinkieli oli ruotsi, mutta sitä ei hänen pojalleen - mieheni isälle - koskaan aktiivisesti puhuttu, joten hänestä kasvoi suomenkielinen. Jos minä ja mieheni alkaisimme nyt sukujuuriin liittyvän nostalgian lumoissa puhumaan lapsellemme koulussa opittua ruotsia, tekisimme hänelle vain karhunpalveluksen. Jonkin kielen osaaminen ei ole geeneissä.
Paljon parempi on laittaa lapsi sitten vaikka kielikylpypäiväkotiin tai johonkin vastaavaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse virkamies eikä minulla ole LinkedIn-profiilia.
a) en tarvitse
b) teen työt työpaikan järjestelmillä, en somessa
c) haluan, että ihmiset tietävät minusta ja työstäni mahdollisimman vähän
Itse olen maanrakentaja. Jouduin maalituksen kohteeksi 2015-2016 kun kehtasin omalla nimellä ja naamalla kyseenalaistaa ovatko tulijat oikeasti 17-vuotiaita. Työnantajalla oli kuulemma naurussa pidättelemistä parempien ihmisten soitellessa ja tivatessa vastaavatko nämä työntekijäsi kommentit yrityksesi arvomaailmaa. En ainoana työntekijänä saanut potkuja vaikka paremmat ihmiset sitä vaativat.
Nykyään en ole facebookissa ja twitterissä ainoastaan nimimerkillä.