Nuorgam + mies kertoo avoimesta suhteestaan
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008191392.html
Mietin tätä Nuorgamin ja miehensä suhdesäätöä. Miisa sanoo, että haluaa parisuhteen tuomaa turvaa ja sen lisäksi sivusuhteiden tuottamaa jännitystä, eikä siksi halua monogamista parisuhdetta.
Eetu oli tästä suuttunut ja halunnut erota, mutta nyt jutussa kertoo häpeilevän suuttumistaan, ja on joutunut hyväksymään Miisan tarpeen tapailla muitakin miehiä.
Jokainen pettäjä kautta historian on sanonut saman kuin Miisa, eli tuon että haluaa parisuhteen edut sekä samalla uutuuden viehätystä tapailemalla muita. Nykyään kun sen sanoo vaan tarpeeksi kauniisti sanansa asetellen, niin joku hölmöläinen sen sitten ottaa ja hyväksyy.
Toisekseen ihmettelen, miksi Eetun tässä pitää hävetä, eikä Miisan? Kun Eetu ainoastaan halusi, että olisivat oikeassa parisuhteessa, johon ei kuulu muita osapuolia. Oma mieheni kertoi aiemmasta suhteestaan, että nainen oli vakuutellut, että haluaa naimisiin ja perheen mieheni kanssa, mutta oli kuitenkin jotenkin flirttaillut mieheni nähden toisen miehen kanssa. Mieheni oli sitten jättänyt ja estänyt tämän naisen. Se onkin minusta kunnioitettavaa, että mies osaa pitää kiinni periaatteistaan, eikä tanssi toisen pillin mukaan. Ja hyvä näin, koska sain itselleni todella hyvän ja uskollisen aviomiehen ja isän lapselleni.
Ihmeellistä, kun kaikki arvot näyttää heittäneen päälaelleen meidän kulttuurissa. En ole ihan ikäloppu vielä, 35 vuotta, mutta en kyllä tunnista jotenkin tätä maailmaa, se on ihan erilainen kuin mihin itse kasvoin. Mun arvoissa uskollisuus on parisuhteessa ollut aina numero 1.
Kommentit (697)
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllästynyt kumpaankin Nuorgamiin.
Emmi ei keksi mitään omaa aihetta, vaan tarttuu olemassaoleviin (=Afganistan, Valavuori jne.)
Musta tuntuu ettei hänellä olisi mitään sanottavaa ilman maailman ilmiöitä.
Eipä paljon kinostellut afgaaninaisten asema aiemmin, mutta nyt on suurin tukija.Miisa on sellanen harmiton höpsö, jos multa kysyttäisiin, että mitä hän on tehnyt (mm. jotta hänet valittiin vuoden naiseksi), en osaisi mainita mitään?
Aiheuttanut "kohuja" Twitterissä?
Joo, ei paljoa ennen näkynyt tukea afgaaninaisille ennen kuin siitä tuli muodikasta, mutta muistakaakin, se, että Aleksi Valavuori otti kantaa naisurheiluun ILMAN että olisi jo aikaisemmin tukenut naisia ja naisurheilua kaikin mahdollisin tavoin jo vuosien ajan ja ollut vain oikeaa mieltä kaikista naisurheilua koskevista asioista, noh, sehän vain todistaa Valan olevan opportunistinen transfoobi. Väärin osoitit tukesi, Aleksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat kautta maailmanhistorian eläneet yksipuolisesti avoimissa suhteissa harrastamassa mielin määrin avioliiton ulkopuolista seksiä ja nauttimassa ilmaisesta kodinhoidosta vaimon pungertaessa lapsia yksin kotona eikä kukaan näitä vaimoja lukuunottamatta nähnyt siinä mitään pahaa vaan päinvastoin miehille on perustettu kattava bordellivalikoima joka nurkalle että ei koskaan joudu minkäänlaista puutetta kärsimään.
Nyt kun naiset haluavat samalla systeemillä parisuhteen etuja ja seksitarpeiden tyydyttämistä, heidän päälleen syljetään ja yhtäkkiä maailma romahtaa moraalittomuuteen. Aikana jolloin ikivanha argumentti lasten isyyden varmistamisestakin voidaan unohtaa koska sen voi testata. Mä ymmärrän aiheen herättämät primitiivireaktiot, mutta toivottavasti on myös ymmärrettävää, miten epäreilulta tuntuu, että miehet saa vapaasti pettää, kunhan valehtelee siitä, mutta naiset eivät saa tehdä sitä avoimesti ja rehellisesti.
Se, että X on menneisyydessä käyttäytynyt sikamaisesti, ei ole oikeutus eikä syy sille, että nyt Y:kin alkaa käyttäytyä samoin. Päin vastoin, X pitäisi saada ymmärtämään oman käytöksensä aiheuttamat ikävät seuraukset, ja samoin antaa X:lle mahdollisuus korjata käytöstään. "Jos toiki, nii sit mäki" -ajattelumalli ei pitkälle kanna.
Niin ja tuostakinhan on täällä keskusteltu tuosta isyyden toteamisesta. Kuulemma ero edessä ja karmea loukkaus naista kohtaan, jos mies haluaa varmistaa oman isyytensä. Sitäpaitsi ovathan naisetkin pettäneet kautta aikojen ja valehdelleet siitä. Eikä miehet edelleenkään saa pettää "avoimesti ja rehellisesti", kuten eivät naisetkaan. Jotenkin niin järjetön tuo koko ylempi lainaus, että mitähän on kirjoittaja miettinyt, jos mitään?
Olen jo pidemmän aikaa kallistunut sille puolelle, että jokaiselle syntyvälle lapselle pitäisi tehdä isyystesti automaationa. Siinä toteutuisi samalla kertaa 1. lapsen oikeus tietää isänsä, 2. isän oikeus todentaa biologinen siteensä lapseen ja 3. äidin mahdollinen oikeus elatus- ja muihin maksuihin.
Luulenpa vain että tällaisesta voisi seurata vaivaannuttavia tilanteita synnytysosastolla. Toisaalta äidillä olisi ollut 9 kk aikaa valmistautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkän pohdinnan jälkeen erosin kun ex-vaimo alkoi vaatimaan avointa suhdetta. Pieniä lapsiakin oli kerätty tekemään jo kaksi. En sitten saanut sitä ydinperhettä mistä aina unelmoin kun hetkeksi mutta ei voi mitään
Täysin sama kokemus. Mies alkoi ehdottamaan avointa suhdetta vain vähän sen jälkeen kun oltiin saatu talo ja lapsi, että kiitti vaan kun oli vasta siinä vaiheessa miettinyt. Ajattelin että hän on ihan liian vaatimaton, joten tein päätökseni ja nyt hänelle onkin avoinna koko maailma, tervemenoa!
Olen ihan varma että eksäsi oli laskelmoinut saavansa sinut nalkkiin ja sitä myöten suostumaan vaikka mihin nöyryyttävään pitääksesi perheen koossa. Olen iloinen että osoitit hänen laskelmansa vääriksi ja vieläpä avasit suhteenne koko maailmalle (toki ilman sinua). Siinäpä ukko nyt sitten ihmetelkööt, mahtaa hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa :D
Vierailija kirjoitti:
Instan perusteella Emmi on kiinnostunut enemmän kaikesta muusta kuin perheestään ja uupumus tuntuu keskittyvän lähinnä lasten kanssa olemiseen, koska aikaa on kuitenkin tehdä töitä, tuupata insta täyteen materiaalia, pitää avointa suhdetta, remontoida sitä uutta mökkiä ja vielä oman talon pihaa, ottaa kantaa vähän kaikkeen, käydä lomilla, bileissä ja hengailla kaverien kanssa.
... Mulla hetää väkisinkin kysymys että miksi niitä muksuja piti nyt niin tehdä, vieläpä useampi kuin yksi? Kun jos ne nyt kerran niin rassaavat? Tuliko yllätyksenä se että lapset osaavat olla hyvinkin vaativia, vai missä kohtaa yhtälö kusi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miisa: "Mulla on vahvat mielipiteet, jotka uskallan myös sanoa ääneen."
Mites sitten kun muillakin on vahvoja mielipiteitä, mutta Miisan mielestä ne on vääriä? Silloin Miisa loukkaantuu, pahoittaa mielensä ja tekee asiasta somekanavissaan ison numeron. Mutta jos Miisa kertoo mielipiteensä, niin siitä ei saisi loukkaantua. Koska hänen mielestään hän on ihminen jolla on mielipiteitä ja hänellä on oikeus ne myös sanoa. Ja lisäksi ennenkaikkea hän on oikeassa, muut väärässä. Tämä todistetaan esimerkiksi Instastoryissä silmiä pyöritellen ja itsekseen naureskellen. Lähes aina tämä koskee miespuolisten henkilöiden lähettämiä kommentteja, koska Miisa on feministi, ja kaikkien naisten tulisi tukea toisiaan eikä lietsoa naisten välistä vastakkainasettelua.
Miisa kuulostaa tässä suhteessa ihan keskiverrolta persumieheltä.
Mun mielestä taas ihan vihervassarilta, ja myös tosiaan persumieheltä. Molemmat ääripäät.
Hevosenkenkäteoria, hevosenkenkäteoria, hevosenkenkäteoria.
Hirnhahhaa! 🐎👟
Vierailija kirjoitti:
Miisa: "Mulla on vahvat mielipiteet, jotka uskallan myös sanoa ääneen."
Mites sitten kun muillakin on vahvoja mielipiteitä, mutta Miisan mielestä ne on vääriä? Silloin Miisa loukkaantuu, pahoittaa mielensä ja tekee asiasta somekanavissaan ison numeron. Mutta jos Miisa kertoo mielipiteensä, niin siitä ei saisi loukkaantua. Koska hänen mielestään hän on ihminen jolla on mielipiteitä ja hänellä on oikeus ne myös sanoa. Ja lisäksi ennenkaikkea hän on oikeassa, muut väärässä. Tämä todistetaan esimerkiksi Instastoryissä silmiä pyöritellen ja itsekseen naureskellen. Lähes aina tämä koskee miespuolisten henkilöiden lähettämiä kommentteja, koska Miisa on feministi, ja kaikkien naisten tulisi tukea toisiaan eikä lietsoa naisten välistä vastakkainasettelua.
"You can dish it it out but you can't take it." Hitto kun osaisin suomentaa tuon fraasin, mutta siis, kuvailit juuri henkilöä joka osaa kyllä jaella mielipiteitään mutta ei ottaa mitään palautetta vastaan. Mahtaa olla arki ajoittain raskasta kanssaan.
Karjalainen (ei se Ahti) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lappalaisilla varmaan verissä tuo useampi kumppani. Eikös nämäkin ole pohjoisesta kotosin? On tullut vastaan ennenkin tämmöstä, tosin ei julkisuuden henkilöiltä. Sääliksi käy sellaisten kumppaneita. Ja perheitä. Ja erityisesti jos oikeasti ei edes sellaista suhdetta haluaisi mutta pakon sanelemana siihen joutuu. Osa tekee tuota salassa mutta on muka silti avoin suhde, puolisolle vain ei saa silti kertoa...
Likat on kyllä Ylöjärveltä. Keksivät ratsastaa saamelaisuudella pari vuotta sitten, kun tajusivat mahdollisuudet uhriutumiseen ja huomioon.
Tämä on tätä samaa woke-kulttuuria, mitä jotkut 1/4 ja 1/8 karjalaiset harrastavat. Ukki/mummo on yksin ollut Karjalasta, ja he ovat mielestään lapsenlapsina nyt 100% karjalaisia ja suomalaiset ovat hirveitä hirviöitä.
Olisipa nuorilla edelleen se identiteetin hakeminen sitä, että ollaan goottia, punkkaria, lolitaa, nörttiä jne. Nyt se identiteetti haetaan, myös nuorten aikuisten toimesta, seksuaalisista suuntautumisesta, sukupuolisesta suuntautumisesta, mielenterveysdiagnooseista, ja vähemmistökulttuureista. Mitä enemmän saa mahdutettua näitä identiteettinsä sen parempi. Jos kasarilla oli coolia olla punkkari, että erottuu massasta, nyt se on just tätä saamelais-karjalainen ADHD OCD autisti aromanttinen polyamoristi.
Hienoa siis, että identiteetin mahdollisuudet monipuolistuvat, mutta siitä on somen myötä tullut monille lähinnä vain kilvenkiillotusta ja tietynlaista kilpavarustelua. Se, jolla on eniten näitä titteleitä, saa esittää mielipiteitään eniten ja heitä kuunnellaan enemmän kuin muita, olipa heillä fiksua asiaa tai ei.
T: Nuorten ja nuorten aikuisten parissa paljon netissä pyörivä täti
Tämä menee kilometritolkulla ohi aiheesta, mutta menköön.
Osuit aika hyvin naulan kantaan. Näen ihan mielenkiintoisena ja jopa arvostan, että nuorempaa polvea kiinnostaa menneen polven vaiheet ja kulttuuri. Saamelaisia on oikeasti vainottu Suomessakin - kuin myös muissa pohjoismaissa - ja pidetty alikehittyneinä ali-ihmisinä. Lapset eivät saaneet puhua kouluissa saamea edes keskenään jne. Tämä toki oli ajan henki koko Euroopassa 1800-1900 lukujen taitteessa, kun eugeniikka oli kovaa tiedettä. Ja olivathan saamelaiset melkosta räsyroope puolipaimentolaiskansaa, kun jopa Suomessa jo oltiin siirry maakuopista hirsipirtteihin.
Karjalaisuus on vähän oma juttunsa. Olen itse evakkokarjalaisten jälkeläisiä ja tiedän aika hyvin suvun tarinan. Elämä oli vaurasta ja hyvää Karjalassa, mutta sodan myötä meni kaikki. Kukoistava liiketoiminta ja isot maatilat jäivät sinne. Vaihdossa esi-isät saivat sitten kitukasvuista suomaata Pohjois-Suomesta. Osaa evakoista se katkeroitti kuten myös joidenkin urpojen ryssittely. Toiset taas olivat kiitollisia kaikesta avusta ja nielivät pettymykset. Kaikki tekivät uhrauksia sodassa.
Minun karjalaissuku on suomalaisia, ortodokseja ja sodan jälkeisessä Suomessa hyvin menestyneitä. Onneksi sain tuntea läheisesti ja jutella paljon Karjalassa asuneiden isovanhempien ja heidän ystäviensä kanssa. He olivat aina positiivisia, surivat toki rajan taakse jäänyttä kotiaan, mutta eivät olleet ryssävihaisia tai eristäytyneitä uuden kotipaikkansa kanssa ihmisistä. He puhuivat karjalan murretta keskenään ja murtaen paikallista murretta paikallisten kanssa. Eikä se ollut enää ongelma kenellekään. Sota aikana he olivat kohdanneet yksittäisten henkilöiden taholta muukalaisvihaa, mutta terveen itsetunnon omaavina ohittivat sen olan kohautuksella.
Kylällämme oli evakkoja samalta suunnalta Karjalaa. Osa oli ortodokseja ja osa luterilaisia, mutta samaa heimoa he olivat ja ristiin naineita perheiden ja uskontosuuntien yli. Kotiseutu karjalassa oli luterilaisen ja ortodoksisen uskonnon rajaseutua. En siksi yhdy jonkun toisen kirjoittajan näkemykseen, että ortodoksi- ja luterilaiskarjalaiset olisivat eri väkeä. He olivat samaa kansaa, josta osa jäi jossain välissä Novgorodin vallan alle ja joutuivat omaksumaan venäläiset nimet ja ortodoksiuskonnon ja toiset jäivät taas Ruotsin vallan alle ja omaksuivat uskonpuhdistuksen myötä luterilaisuuden.
WOKE -kulttuuri on seurausta nuorten näköalattomuudesta ja henkisestä pahoinvoinnista. Jotenkin on saatava ääni kuuluville, kerrottua että musta tuntuu pahalta. Todelliset syyt ovat varmaan korvien välissä ja kotikasvatuksessa, mutta syyksi voi ottaa sitten vaikka esivanhempien kaltoinkohtelun.
Henkilökohtaisesti en tunnista tulleeni kaltoinkohdelluksi taustani takia. Eikä niin kokenut ensimmäinen Suomessa syntynytkään sukupolvi. Karjalasta tulleilla olisi ollut syytä, mutta en koskaan havainnut mitään sellaista. Vanhoja isovanhempien vieraskirjoja lukiessa on ollut hellyttävää lukea kuinka pohjalaiset kokivat karjalaisen vieraanvaraisuuden ja lämminhenkisyyden ilahduttavana ja kuten eräs vieras, talonrouva kirjoitti. "Tässä olisi oppimista meille jäyhille pohjalaisille".
Minussa on ripaus karjaista verta, mutta sitäkin enemmän sitä luonnetta. Vieläkin perheenjäseneni ja minut kyläläiset tunnistavat iloisiksi ja puheliaiksi karjalaisiksi. Erilaisuus on rikkautta :)
Tämä oli hauska ja hyvin tietopitoinen kommentti, kiitos siitä! Opin paljon uutta 🌺
Vierailija kirjoitti:
Eetu vaikuttaa kunnolliselta mieheltä ja on komeakin. Toivottavasti hän on onnellinen Miisan kanssa tai löytää jatkossa itseään tyydyttävän parisuhteen, jos kokee olonsa onnettomaksi nykyisessä kuviossa.
Mies on tyypillinen marimekkopaitainen nöösi nynny. Veikkaan että puhuu vähän vänisevällä äänellä, puheen nuotti nousee lauseiden lopussa. Eikä siinä ole edes miestä jättämään tuota hörhöä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko uteliaisuudesta kattoo Areenasta tuo Katkeamaton.
Ihmettelen Miisan jatkuvaa hinkua olla esillä asiassa kun asiassa. Ehkä tämä selventää hänen sielunmaisemaansa.
Kenties uteliaisuudesta vois vilkaista pari minuuttia ohjelmaa, mutta kun jo ohjelman puffissa sen läski systeri tunkee turpaansa ruutuun niin ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Instan perusteella Emmi on kiinnostunut enemmän kaikesta muusta kuin perheestään ja uupumus tuntuu keskittyvän lähinnä lasten kanssa olemiseen, koska aikaa on kuitenkin tehdä töitä, tuupata insta täyteen materiaalia, pitää avointa suhdetta, remontoida sitä uutta mökkiä ja vielä oman talon pihaa, ottaa kantaa vähän kaikkeen, käydä lomilla, bileissä ja hengailla kaverien kanssa.
... Mulla hetää väkisinkin kysymys että miksi niitä muksuja piti nyt niin tehdä, vieläpä useampi kuin yksi? Kun jos ne nyt kerran niin rassaavat? Tuliko yllätyksenä se että lapset osaavat olla hyvinkin vaativia, vai missä kohtaa yhtälö kusi?
Hän piti silloin pikkulapsiaikaan blogia "mun elämä milloin siitä tuli näin ihana". Olin samassa elämänvaiheessa eli pienten lasten äiti, mutta en oikein jaksanut lukea sitä. Mun mielikuvaksi siitä jäi sellainen kovuus, hän tiesi kaiken ja heillä tehtiin lasten kanssa oikeita valintoja. Emmi on kai jossain lehdissä kertonut sittemmin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja sen aikaisista rahavaikeuksista. En mä tiedä, onhan se vanhemmaksi tulo kaikille iso muutos ja monet suree entistä elämää tai kokee vaikeuksia sopeutua uuteen rooliin. Suurin osa ei valita julkisesti, vaan päättää kasvaa ihmisenä ja sopeutua.
Itsekkästä toimintaa tuossa tulee ero suht pian. Kaikkea ei voi saada, vaikka sitä vastaan pyristeleekin.
Olen myös avoimessa suhteessa, mutta tuo yksipuolinen avoin suhde on minulle kyllä erikoinen. En paria ole seurannut tai tunne, mutta jutun perusteella miehestä tuli vähän kuva, että olisi kuitenkin mieluummin yksiavioisessa suhteessa, jos se olisi mahdollisuus. Muutoin olen ehdottomasti sitä mieltä, että avoin suhde voi toimia eikä monogamia ole mikään elinehto varsinkaan tässä ylikansoitetussa maailmassa, jossa perheiden riittävyydestä ei tarvitse huolehtia.
Olimme olleet mieheni kanssa pitkään yksiavioisessa suhteessa onnellisesti, kun idea toisten tapailusta nousi esiin ihan ajatusleikkinä. Kumpaakaan meistä ei kiinnosta kolmen kimppa tai toisen kumppanien jakaminen, mutta itse olen bi ja minua kiinnostaa tapailla myös naisia. Miehetkin toki kiinnostavat, mutta mieluummin naiset. Miestä taas kiinnostavat muut naiset. Ajatus siitä, että meidän suhteemme on se ydinsuhde, joka ajaa kaikkien muiden yli, on kestänyt, ja kaikki draamahakuiset ongelmapersoonat jätetään nopeasti taakse.
Molemmilla meillä on välillä pitkiäkin kuivia kausia muiden tapailussa, kun aika/mielenkiinto ei riitä. Siinä kohtaa menee pieleen, jos sivusuhteista tulee pakokeino omasta pääsuhteesta ja pääsuhdetta aletaan laiminlyödä. Mielestäni meillä suhteen toimivuuteen auttaa, että kummallakaan meistä ei ole taipumusta mustasukkaisuuteen ja että miellä on hyvä luotto ja yhteys toisiimme. On sovittu säännöt esimerkiksi ehkäisyn käytöstä, ja tapoihin kuuluu myös ilmoittaa toiselle aina, jos harrastaa seksiä jonkun muun kanssa. Jotkin tapaamistamme ihmisistä ovat olleet pelkkiä seksisuhteita, toisista on tullut ystäviäkin siinä ohella, ja myös juttukavereita ilman seksiä on löytynyt.
Pettämistä en itsekään sietäisi, eli minulle on ero sovitulla vieraissa käymisellä yhteisiä sääntöjä noudattaen ja pettämisellä, jota pyritään salaamaan kumppanilta.
Vierailija kirjoitti:
Emmillä ja Miisalla on molemmilla avoimet suhteet. Emmin instasta ja kolumneista on tullut vaikutelma, ettei niitä primääriliiton ulkopuolisia miehiä olekaan kauheasti löytynyt.
Etsii varmaan 190cm pankkiirilääkäriä.
Mikä sinänsä kertoo paljon tästä nykykulttuurista missä me eletään.
Emmille kuuluisi varastokirjanpitäjänä työskentelevä, 173cm kaljuuntuva laihaläski mies, joka harrastaa kävelylenkkejä ja tsemppaa Emminkin kävelylenkille.
"Miisa puhuu lapselleen yksinomaan saamea. Sen hän on pääosin oppinut vasta kuluneen vuoden aikana, mutta jo nyt tuntuisi oudolta puhua lapselle suomea."
Juupa-Juu. Onnea nyt sitten kovasti.
Olen tavannut Miisan siskon Emmin pari vuotta sitten järjestöhommissa kun hän oli puhumassa someasioista. Emmi käyttäytyi todella koppavasti ja oli ylimielinen. Hän selitti, että KAIKILLA asiantuntijatyössä pitää olla somestrategia ja julkaistava työasioista esim. LinkedInissä. Kun kysyin mitä hyötyä siitä esimerkiksi on tällaiselle valtion rivivirkamiehelle, jonka työasiat on tavallaan salassapidettäviä, niin sain aikamoista pottuilua osakseni. Tehtiin selväksi, että olen ihan hölmö, kun en ymmärrä julkaista ammattisisältöä netissä ja pisto muutkin osallistujat pohtimaan tätä tyhmää kysymystäni jne. Että jos siskot on samanlaisia ihmisiä, niin todella raskaita tyyppejä. En ainakaan itse halua mennä yhteenkään tapahtumaan, missä Emmi Nuorgam on puhumassa. En halua joutua uudestaan maalitetuksi. Eli lyhyt kohtaaminen, mutta jätän ko. ihmisen jutut ihan välistä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
"Miisa puhuu lapselleen yksinomaan saamea. Sen hän on pääosin oppinut vasta kuluneen vuoden aikana, mutta jo nyt tuntuisi oudolta puhua lapselle suomea."
Tää on todella häiritsevää. Olen ajatellut että esimerkiksi neuvolassa jo puututtaisiin tähän, koska tämä on kaikkien suositusten ja ihan vaan järjen vastaista. Puhun sujuvaa englantia mutta se ei ole minulle ajatusten ja tunteiden kieli, eikä tulisi mieleenkään puhua sitä vauvalle ylipäätään, omalle lapselle puhutaan aina omaa äidinkieltä jotta lapsi oppii sen. Eikö hän ole ottanut selvää tästä asiasta ja siitä mitä se tekee lapsen kielelliselle kehitykselle? Äidinkieltään ei voi vapaasti valita. 🤦🏻♀️
Olen ihmetellyt miksi Miisan kaltaiset ihmiset saavat YLEssä todella paljon ääntänsä kuuluviin.
Artikkeli on ilta-sanomissa, mutta tänään taisi tulla julkiseksi ensimmäinen jakso Miisan dokumenttisarjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lappalaisilla varmaan verissä tuo useampi kumppani. Eikös nämäkin ole pohjoisesta kotosin? On tullut vastaan ennenkin tämmöstä, tosin ei julkisuuden henkilöiltä. Sääliksi käy sellaisten kumppaneita. Ja perheitä. Ja erityisesti jos oikeasti ei edes sellaista suhdetta haluaisi mutta pakon sanelemana siihen joutuu. Osa tekee tuota salassa mutta on muka silti avoin suhde, puolisolle vain ei saa silti kertoa...
Likat on kyllä Ylöjärveltä. Keksivät ratsastaa saamelaisuudella pari vuotta sitten, kun tajusivat mahdollisuudet uhriutumiseen ja huomioon.
Tämä on tätä samaa woke-kulttuuria, mitä jotkut 1/4 ja 1/8 karjalaiset harrastavat. Ukki/mummo on yksin ollut Karjalasta, ja he ovat mielestään lapsenlapsina nyt 100% karjalaisia ja suomalaiset ovat hirveitä hirviöitä.
Olisipa nuorilla edelleen se identiteetin hakeminen sitä, että ollaan goottia, punkkaria, lolitaa, nörttiä jne. Nyt se identiteetti haetaan, myös nuorten aikuisten toimesta, seksuaalisista suuntautumisesta, sukupuolisesta suuntautumisesta, mielenterveysdiagnooseista, ja vähemmistökulttuureista. Mitä enemmän saa mahdutettua näitä identiteettinsä sen parempi. Jos kasarilla oli coolia olla punkkari, että erottuu massasta, nyt se on just tätä saamelais-karjalainen ADHD OCD autisti aromanttinen polyamoristi.
Hienoa siis, että identiteetin mahdollisuudet monipuolistuvat, mutta siitä on somen myötä tullut monille lähinnä vain kilvenkiillotusta ja tietynlaista kilpavarustelua. Se, jolla on eniten näitä titteleitä, saa esittää mielipiteitään eniten ja heitä kuunnellaan enemmän kuin muita, olipa heillä fiksua asiaa tai ei.
T: Nuorten ja nuorten aikuisten parissa paljon netissä pyörivä täti
Pitäisikö sun käydä peruskoulu? Karjalaiset (evakot) on suomalaisia ihan kuten hämäläiset, savolaiset ja pohjalaiset. Karjalaiset on siis yksi Suomen heimoista.
Luterilaiset karjalaiset ja ortodoksiset karjalaiset ovat olleet historiallisesti aika erilaista väkeä tavoiltaan.
Nyt ei puhuta ortodoksien ja luterilaisten eroista
vaan suomalaisista. Karjalaiset ovat suomalaisia, olivat he ortodokseja tai luterilaisia. Karjalaiset ei sano, etteivät olisi suomalaisia.Karjalankieliset ortodoksit ovat etnisesti eri ryhmää. Luonnollisesti näiden osuus on sotien jälkeen vähentynyt Karjalan jäätyä Venäjälle ja Suomessa valtaväestön paineessa. Näiden joukosta ne karjalaisaktivistitkin tulevat.
Esim. tää henkilö on luonut aika vahvaa vastakkainasettelua suomalaisten ja karjalaisten välille tiktokissa. Hän on itse 1/4 "karjalainen" eli toinen isovanhempansa on Karjalasta.
Yllätyin kun ei tällä kertaa ollutkaan Tuomo Kondie (Kondien Fed'a) uhriutumassa ja syyttelemässä.
Ja kyllä kai se vähemmistöstatus pitää saada kaivettua sitten vaikka väkisin. Mä olen 1/16 baltiansaksalainen - mitä sillä saa?
Minä olen noin 1/32 hugenotti, joka pakeni Ranskasta jotain vainoja. Näin sukukirjassa väitetään, itse luulen kyllä sen olleen hevosvaras. Kun hugenotteja kai vainottiin joskus muskettisoturien aikaan.
Tietysti hugenotit on kristittyjä, ja kristittyjen vainoilla ei taida saada mitään uhripisteitä? Kristinusko, kuten VHM, on aina väärässä, vaikka olisi miten sorrettu lahkolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on todella häiritsevää. Olen ajatellut että esimerkiksi neuvolassa jo puututtaisiin tähän, koska tämä on kaikkien suositusten ja ihan vaan järjen vastaista. Puhun sujuvaa englantia mutta se ei ole minulle ajatusten ja tunteiden kieli, eikä tulisi mieleenkään puhua sitä vauvalle ylipäätään, omalle lapselle puhutaan aina omaa äidinkieltä jotta lapsi oppii sen. Eikö hän ole ottanut selvää tästä asiasta ja siitä mitä se tekee lapsen kielelliselle kehitykselle? Äidinkieltään ei voi vapaasti valita. 🤦🏻♀️
Joo.
"Hyvän pohjan kaksi- ja monikielisyydelle saa vahvasta äidinkielen osaamisesta. Äidinkieli opitaan kotona, joten vanhempien merkitys äidinkielen oppimisessa ja ylläpitämisessä on suuri. Äidinkielen tukeminen vaatii vanhemmilta määrätietoisuutta ja aikaa. Jos vanhemmilla on eri äidinkielet, kummankin tulisi käyttää omaa äidinkieltään puhuessaan lapselleen. Äidinkieli on myös tunteiden ja ajattelun kieli.
Hyvä äidinkielen taito helpottaa aina uuden kielen oppimista. Kun äidinkielen rakenteet, sana- ja käsitevarastot ovat hallussa, on helppoa oppia toisen kielen rakenteita (kielioppia), sanoja ja käsitteitä. Kun osaa käyttää omaa äidinkieltään kertomiseen, kuvailuun ja keskusteluun, on helpompaa oppia samoja asioita toisella kielellä."
Lisäksi ohjataan että vanhemman tulee aina puhua lapselle omaa äidinkieltään vaikka lapsi vastaisi toisella kielellä. Kaksi kotikieltä eivät eriydy lapsen mielessä eheästi jos toinen vanhempi puhuu hänelle jotain tankerosaamea.
Joku bugi palstalla niin pitää koittaa lähettää viesti useammin josko ei nyt katoaisi tämä kommenttini.
Onhan se ollut tärkeä arvo. Eihän nuo kirjoittamasi jutut edes kumoa sitä. Tässä puhuttiin parisuhteesta ja ydinperheestä. Kyllä se mies voi uittaa mullkkuaan jossain, ei siihen parisuhdetta tai ydinperhettä tarvita, tai ei se parishde tai ydinperhe siitä mihinkään katoa. Sukupuolet ovat erilaisia. Miksi kukaan nainen edes haluaisi jakaa itseään? Se on haitallista ihan naiselle itselleenkin. Voi tulla raskaaksi joka on vaarallista. Vie aikaa pois lapsista jos niitä on. Itseään jakeleva nainen on epäluotettava miehelle. Pienempi todennäköisyys sille, että mies on lapsen isä.
Naiset taas sitten itsekin usein arvostavat enemmän miestä joka jakelee itseään, tai ainakin sellaista joka voisi jaella itseään. Tämä viittaa siihen, että miehellä on todennäköisemmin hyvät geenit. Siksi Toni Niemisen kaltaiset miehet ovat suosittuja naisten keskuudessa. Jos Toni Nieminen olisi nainen, hän ei todellakaan olisi suosittu miesten keskuudessa.
Nämä asiat ovat meillä umpiluussa ja aivoissa. Ei näistä mihinkään pääse.
-eri