Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!

Vierailija
26.03.2025 |

Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä. 

Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa. 

Seuraavaksi järjestän nyyttärit...

Kommentit (611)

Vierailija
1/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteet nyyttäreille.

Vierailija
2/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten harvennat tiettyjen vieraiden kyläkutsuja. Tai kutsut välillä itsesi heille kylään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla noin avuton, sanot että meillä on tätä ja tuota ruokaa tarjolla, jos ei sovi niin tuokaa omat eväät.

Vierailija
4/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mennyt sillä ajatuksella, että kaiken ei tarvitse sopia kaikille. Jos on kasvissyöjiä, löytyy kasvisvaihtoehto, mutta kaikki ei ole lihatonta. Jos on keliaakikko tai glueeniyliherkkä, löytyy gluteeniton vaihtoehto, mutta kaikki ei ole gluteenitonta. Jos jollakulla ei maha kestä paprikaa, löytyy vaihtoehto ilman paprikaa, mutta jossain toisessa tarjottaavassa sitä saattaa olla. Laktoosittomana mä teen kaiken kyllä muutenkin, mutta jos joku on maidoton, niin tähänkin sitten järjestän vaihtoehdon.

Ja sitten merkinnät kuntoon (jos isommat juhlat) tai kerrotaan, mitä on missäkin.

Vierailija
5/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja milloin mitäkin dieettejä ja päätöksiä jättää sokeri, päätöksiä jättää viljatuotteet, päätöksiä jättää peruna, päätöksiä jättää kahvi, eivätkä nämä päätökset sitten kuitenkaan pidä kovin pitkään.

Vierailija
6/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjolle ainakin vettä, kahvia, teetä,marjoja, hedelmiä, marmeladia, vihanneksia ja kasviksia eri muodoissaan esim. uunikasvikset, pilkottuja kasviksia esim. porkkanaa, vegaaninen dippi ja toinen vaan laktoositon, jokin kasvispiiras tai kiusaus, jossa on käytetty kaurakermaa ja gluteenitonta piiraspohjaa, riisinuudeleista tehtyä kasviswokkia.

Vierailija
7/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla noin avuton, sanot että meillä on tätä ja tuota ruokaa tarjolla, jos ei sovi niin tuokaa omat eväät.

Juuri näin!

Vierailija
8/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein eniten vituttaa siinä vaiheessa, kun se gluteeniton ja maidoton muusinuija nappaa tarjoilupöydästä sen tavallisen maidolla leivotun vehnäpullan, kun "ei pieni määrä haittaa ja kai nyt juhlissa voi kerrankin syödä mitä huvittaa".

Ai ettien että, tekisi mieli tirpoa turpaan.

Vierailija
9/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan mitä tarjoan ja saavat sitten itse valita mitä syövät. Ei voisi vähempää kiinnostaa toisten todelliset ja kuvitteelliset ongelmat. Minulla on myös ruoka-allergioita, ja niistä kysyttäessä en koskaan mainitse ensimmäistäkään. Toki en näihin kuole. 

Vierailija
10/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vimma järkätä jatkuvasti juhlia. Tehkää pikaruoka tilaus saaden kaikki mieleistään purtavaa,

Vierailija
11/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kanata suotua kaikkien pimputettavaksi.

Gluteeniton ja laktoositon vaihtoehto riittää. Muut tuokoon itse.

Ovat niitä huomionhakuisia usein 

Vierailija
12/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vimma järkätä jatkuvasti juhlia. Tehkää pikaruoka tilaus saaden kaikki mieleistään purtavaa,

Sitä tilautsa funtsiessa menee sitten koko ilta. Risto ei halua tilata tuosta ravintolasta kun sieltä sai viimeksi kuivan munattoman pitsapohjan, Marjaana ei voi tilata tuolta kun ne eivät takaa gluteenittomuutta ja Veera ei tykkää pikaruoasta.

Vierailija
13/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on ruokarajoitteita, mutta en käy koskaan missään tilaisuuksissa niin ei kenenkään ruokarajoitteistani kannata raivostua. Ostin itse ruokani ja syön mitä syön. Mielelläni söisin paljon sellaista, jota en voi syödä, mutta jos syön jotain sopimatonta on seurauksena sitten hirvittävät suolistovaivat.

Vierailija
14/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole vähään aikaan ollutkaan erikoisruokavalioisten haukkumisketjua. Tosi virkistävää... 

Vierailija
15/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjolle ainakin vettä, kahvia, teetä,marjoja, hedelmiä, marmeladia, vihanneksia ja kasviksia eri muodoissaan esim. uunikasvikset, pilkottuja kasviksia esim. porkkanaa, vegaaninen dippi ja toinen vaan laktoositon, jokin kasvispiiras tai kiusaus, jossa on käytetty kaurakermaa ja gluteenitonta piiraspohjaa, riisinuudeleista tehtyä kasviswokkia.

Marmeladi? MV. Ihanko lusikalla suoraan purkista?

Vierailija
16/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vieraitten ole pakko syödä kaikkea, mitä on tarjolla! Perusperiaate on se, että mahdollisimman monet tarjottavat erillään niin, että banaanista migreeniä saava voi jättää banaanit pois jälkiruokana olevasta hedelmäsalaatista. Tee joku maidoton ja glueteeniton leivonnainen ja varaa riisikakkuja niille, joille pitää olla sen lisäksi vielä munaton. Täytettävä taco, pitaleipä tai muu mahdollisimman monelle sopiva olisi yksi vaihtoehto niin, että kaikki mahdolliset täytteet eri kipoissa.

Vierailija
17/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin kutsun yhteydessä, että erityisruokavalioita syövät voivat tuoda omia ruokia. Samalla voin kertoa mitä itse tarjoan. Sairastan suolistosyöpää ja kun minulta tiedustellaan ruokavaliotani niin sanon aina, että tarjoatte mitä tarjoatte ja kyllä minä sieltä aina jotain sopivaa löydän. Joudun muutenkin pitämään jotain pientä syötävää mukanani laukussa ja tarvittaessa syön sitten sitä. Huolehdin tietysti siitä, että emäntä tietää syyn tähän.

Vierailija
18/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan huomioon henkeä uhkaavat allergiat. Ja sit tietty sama se mulle on, onko se maitotuote laktooriton vai ei. Mutta nämä "mulla on todella paha keliakia, mutta syön paketillisen Annas joulupipareita yhdellä istumalla" -allergikot voi jättää mun juhlapöydän väliin jos ei kelpaa.

Vierailija
19/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ylipäänsä, miksi ruokatarjoilua ollenkaan jos on noin vaikeaa? Pelkkää kahvia ja mehua vaan. Vaikka mahdotonta kai sopivaa mehuakaan on löytää, ja makeuttajaa, ja kahviin sopivaa maidonkaltaista... 

Eli vesilinja. 

Vierailija
20/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään muuta safkaa et keksi kuin sellaista, jossa ei ole banaania? Mikähän sinun päässäsi oikein on vikana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme