Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi opiskelit huonosti palkatulle alalle?

Vierailija
24.08.2014 |

Ja lisäksi valitat palkasta?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteishaku oppaassa ei mainita palkkoja. Enkä mä nuoren edes osannu kuvitella kuinka isot erot palkoissa on. Luulin, että teet työtä mitä tahansa sillä elää, mutta väärin luulin.

Teininä tuollainen 2000€/kk tuntui käsittämättömän isolle summalla, mutta silloin ei tarvinut maksaa, autoja, taloja, eikä lasten menoja.

Silloin aikaan pidettiin tärkeänä, vaan, että pääsi kouluun. Eipä noita erikoisempia aloja osannut edes hakea.

Vierailija
22/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä valita. Olen ollut siivooja koko ikäni. Omakotitalo pankin lainalla,2 lasta,30 000e autolaina saatiin maksettua,,vuosi sitten remontoitu talo ym. Ja ikää on alle 35.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, kaikki ei voi olla lääkäreitä ja juristeja ja isojen firmojen toimitusjohtajia. Valittaminen tietysti on typerää.

Vierailija
24/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kouluaikanani ei ollut minkäänlaista oppilaanohjausta/ammatinvalinnanohjausta. Vanhempani olivat kyllä hyvin koulutusmyönteisiä. Niinpä menin yliopistoon miettimättä työllistynkö. Ja vieressä olisi ollut esim. kauppatieteellinen opinahjo, mutta jotenkin en edes noteerannut sitä. Kun olin saanut opinnot päätökseen, uudet opiskelut tuntuivat hankalilta, koska huonoa valintaa pidettiin epäonnistumisena tai niin ainakin oletin. 

Vierailija
25/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin aikuisiällä insinööriksi, mutta en kummoisille palkoille ole päässyt - vielä. Saa kuitenkin olla tyytyväinen, että on edes töitä. 

Vierailija
26/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelin ensin duunariammatin, jossa palkka olisi muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen ollut ihan hyvä. en kuitenkaan kokenut alaa omakseni tai pitänyt työstä. nyt opiskelen korkeakoulututkintoa paljon parjatulle sotealalle.

palkat on huonot, mutta työ mieluisaa. olen tottunut elämään nuukasti ja lapsia en aio hankkia, joten 2000 euroa tai muutama satanen päälle on ihan riittävä summa pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

tokikaan työn vastuuseen nähden palkka ei ole lähelläkään hyvää. ymmärrän toisaalta sen että soteala ei tuota rahaa, joten siksi palkkauskin on huono.

Vierailija
27/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en päässyt sinne minne halusin. Ala, jota nyt opiskelen on ainoa reitti päästä haluamaani ammattiin. Opiskelen siis tällä hetkellä lastentarhanopeksi, tarkoitus on jatkaa tästä vielä ja valmistua luokanopettajaksi. Toivon etten joudu ikinä tekemään lto:n töitä.

Vierailija
28/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vit.u näitä valittajia. Hankikaa koulutus ja ammatti, johon haluatte ja elämä! Suomessa on niin hemmetin hyvät mahdollisuudet tehdä se. Ihan säälittäviä selittelijöitä täällä. Ja MINUN lapset... Kääk, niillä mukuloillakin on oma elämä, jota teidän elämäänsä pettyneiden ei kannata liikaa suunnitella.

Vierailija
29/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska rakastan työtäni. Mielummin huonompi palkka ja mukava työ kuin hyvä palkka ja joka aamu harmittaisi mennä töihin.

Vierailija
30/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:00"]

Oli pakko saada nopeaa ammatti, koska kotiolot olivat mitä olivat ja piti päästä leivänsyrjään kiinni. Joten lukion jälkeen lähdin sairaanhoito-oppilaitokseen (oli 80-luvulla siis tällä nimikkeellä). En kyllä palkkaani ole valittanut, koska elämä on valintoja. Mutta joskus turhaannun tässä perustason työssä ja siinä, että työkavereille ihan simppelit asiat ovat ylitsepääsemättömän vaikeita esim. lääkelaskut tai muistaa eri diagnoosit ja niihin kuuluvat oireet yms.

Mutta koska elämä on mennyt näin, niin siihen on tyydyttävä. Omia lapsia olen kannustanut enemmän ja sanonut, että yritän aina jollakin tavalla auttaa ja tukea, että on mahdollisuus opiskella enemmän.

[/quote]  Ihan vapaasti saat alapeukuttaa, mutta turhauttaa se, kun yrität selittää työkaverille, että burana 800mg on sama kuin kaksi 400mg buranaa ja jos päiväannos on 2400mg, mitä se on jaettuna kolmeen annokseen. Meillä on paljon sellaisia, jotka eivät tämän tason laskuilla päässeet lääkelaskutentistä lävitse, kun työpaikka näitä tekee viiden vuoden välein.

Tai että jaetaan 20mg tenoxin tilalle 10mg, kun ei millään voi ymmärtää, että samaa lääkettä on eri vahvuisena.

Turhauttaa ja hirvittääkin, että kun itse joutuu joskus hoidettavaksi, että tietotaso on tätä. Lisäksi tähän päälle vielä sosionomit tekemään keikkaa, vaikka ei ole lääkekoulutusta tippaakaan, mutta niin vain ovat huseeraamassa lääkkeiden kimpussa.

Vierailija
31/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin sanoa sen ääneen. Olen vaan luuseri ja lähihoitaja. Ei vaan kiinnostanut opiskella, nyt todella työhönsä kyllästynyt paskakasa. 

Vierailija
32/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin idealisti ja halusin parantaa maailmaa! Lisäksi en ymmärtänyt, että tällä alalla on ihan näin huonot palkat. Opiskelen siis valtiotiedettä, ja voihan tästä työllistyä hyvin palkattuihinkin pesteihin, mutta useimmille taitaa käydä toisin.

Vierailija
33/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:47"]

Synnyin köyhään duunarisukuun enkä koskaan osannut kyseenalaistaa omaa duunariuttani. Nyt osaan, mutta on jo liian myöhäistä!

[/quote]

Onko sinulla OMAT aivot? Opiskella voi aikuisenakin. Mua ärsyttää nämä vanhempiensa syyttelijät, kyllä se on ihan itsestä kiinni. Olen duunariperheen kakara, isä alkoholisti. Silti opiskelin kaksi tutkintoa. Kiitos Suomi! Olen hyvässä ammatissa ja tyytyväinen elämääni.   Terkuin, VT, M.Sc.

[/quote]

Mihinkään kouluun ei pääse enää sisään!! Olen hakenut kohta 4 vuotta joka perhanan haussa ja eri aloille, mutta kun ei niin ei. Ei se enää ole niin helppoa kun on yli 30 ja koko ajan porukkaa potkitaan pihalle työpaikoilta ja koulutuspaikat vähenee ja ehdot kiristyy.

Vierailija
34/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:02"]Minä opiskelin aikuisiällä insinööriksi, mutta en kummoisille palkoille ole päässyt - vielä. Saa kuitenkin olla tyytyväinen, että on edes töitä. 

[/quote]

Tästä tuli mieleen, ettei pelkkä koulutus tarkoita rahoiksi lyömistä. Pitäisi edetä valitsemallaan uralla.

Vierailija
35/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:54"]

Valitsisin opiskelupaikan sen mukaan, että valmistuminen tapahtuisi nopeasti ja opiskelu oli pelkästään mukavaa ja helppoa. Olisi kannattanut valita toisin.... Hiukan katkera olen siitä, että yläasteella ei kukaan ollut kertomassa faktoja mitä kannattaisi tehdä jne.. Opokin lähinnä vain teetätteli jotain netin testejä unelma-ammateista

[/quote]

Niin minäkin valitsin aikoinani yo-amiksen. 2,5 vuoden opiskelua, jossa puolen vuoden palkallinen harjoittelu. Yliopistossa samaan olisi saanut menemään vuosia. Tosin ala on IT, jolla on ollut hyvät palkat tähän päivään asti. Olin nuorena jo palkkatietoinen. 

Vierailija
36/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska halian tehdä sitä mistö tykkään, en vain sitä josts maksetaan paljon. Mulla on elämässä tärkeämpiäkin asioita kuin raha.

Vierailija
37/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:08"]

Oli pakko saada nopeaa ammatti, koska kotiolot olivat mitä olivat ja piti päästä leivänsyrjään kiinni. Joten lukion jälkeen lähdin sairaanhoito-oppilaitokseen (oli 80-luvulla siis tällä nimikkeellä). En kyllä palkkaani ole valittanut, koska elämä on valintoja. Mutta joskus turhaannun tässä perustason työssä ja siinä, että työkavereille ihan simppelit asiat ovat ylitsepääsemättömän vaikeita esim. lääkelaskut tai muistaa eri diagnoosit ja niihin kuuluvat oireet yms.

Mutta koska elämä on mennyt näin, niin siihen on tyydyttävä. Omia lapsia olen kannustanut enemmän ja sanonut, että yritän aina jollakin tavalla auttaa ja tukea, että on mahdollisuus opiskella enemmän.

[/quote]  Ihan vapaasti saat alapeukuttaa, mutta turhauttaa se, kun yrität selittää työkaverille, että burana 800mg on sama kuin kaksi 400mg buranaa ja jos päiväannos on 2400mg, mitä se on jaettuna kolmeen annokseen. Meillä on paljon sellaisia, jotka eivät tämän tason laskuilla päässeet lääkelaskutentistä lävitse, kun työpaikka näitä tekee viiden vuoden välein.

Tai että jaetaan 20mg tenoxin tilalle 10mg, kun ei millään voi ymmärtää, että samaa lääkettä on eri vahvuisena.

Turhauttaa ja hirvittääkin, että kun itse joutuu joskus hoidettavaksi, että tietotaso on tätä. Lisäksi tähän päälle vielä sosionomit tekemään keikkaa, vaikka ei ole lääkekoulutusta tippaakaan, mutta niin vain ovat huseeraamassa lääkkeiden kimpussa.

[/quote]

OT. Kuulostaapa järkyttävältä. Siis sairaanhoitajissa on sellaisia, jotka eivät ymmärrä lääkelaskuista alkeellisimpiakaan! Luulisi sellaisten yrittävän kieltäytyä lääkkeiden jakelusta! Eli jos joutuu sairaalaan, pitäisi itse kyetä tarkistamaan, onko lääkitys oikea? Näinkö on? 

Vierailija
38/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valita.Minulle raha ei ole tärkein asia maailmassa.Satuin nyt vaan pitämään tästä alasta millä nyt olen.

Vierailija
39/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:08"]

[/quote]

OT. Kuulostaapa järkyttävältä. Siis sairaanhoitajissa on sellaisia, jotka eivät ymmärrä lääkelaskuista alkeellisimpiakaan! Luulisi sellaisten yrittävän kieltäytyä lääkkeiden jakelusta! Eli jos joutuu sairaalaan, pitäisi itse kyetä tarkistamaan, onko lääkitys oikea? Näinkö on? 

[/quote]  Sairaanhoitajaksi ei pääse jos ei osaa lääkelaskuja. 

Vierailija
40/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:10"]

Olin idealisti ja halusin parantaa maailmaa! Lisäksi en ymmärtänyt, että tällä alalla on ihan näin huonot palkat. Opiskelen siis valtiotiedettä, ja voihan tästä työllistyä hyvin palkattuihinkin pesteihin, mutta useimmille taitaa käydä toisin.

[/quote]

Minkä tyyppistä työtä nyt sitten teet?