Miten vanhuksen hoito järjestetään, jos yhteiskunta ei auta?
Eli jos vanhukselle ei hakemisesta huolimatta myönnetä tarvittavia palveluita, miten hänen asiansa hoidetaan? Pitääkö omaisten käydä antamassa lääkkeet, lämmittämässä ruoat, hoitamassa pesut yms.?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei myönnetä palvelua kotiin?
Kotihoidon jonoon ei oteta uusia, koska arvioitu odotusaika ylittää 3kk rajan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ok. Hurjalta kuulostaa tällaiset jonot. Itse olen kotihoidossa sairaanhoitajana. Meille pääsee arviointijaksolle alle viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Missä päin Suomea?
Omaisten hoidettavaksi jää, omaishoidon tuenkin saaminen voi olla vaikeaa kun hyvinvointialueitten johto peruu jo voimassakin olevia sopimuksia, tai pienentävät tukea.
Vanhukset ja omaishoitajat sekä omaiset tässä järjettömyydessä kärsivät eniten.
Vierailija kirjoitti:
Silloin viedään saattohoitokotiin
Ai minne? Niitä ei ole Suomessa kun muutama. Ja luuletko että mennään noin vain? Kuka maksaa, sinäkö?
Omaiset ovat satojen km päässä ja ainut lähellä oleva on itse niin sairas ,ettei voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiset palveluntarjoajat.
Näitä ei ole kaikilla paikkakunnilla. Osalla toimijoista minimiveloitus on 30min. Kalliiksi tulee päivittäinen lounaan lämmitys. Palvelusetelin vaatisi.
Hyvinvointialue on velvollinen järjestämään tarpeelliset palvelut. Eri asia on, että onko vielä tarpeellinen. Se selviää palvelutarpeen arviolla. Joskus omaisten mielestä joku asia on tarpeellinen vaikka se ei lääketieteellisistä syistä edes ole. Ihminen pärjää hyvin pitkälle omillaan jopa muistisairaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ei ole kaikilla paikkakunnilla. Osalla toimijoista minimiveloitus on 30min. Kalliiksi tulee päivittäinen lounaan lämmitys. Palvelusetelin vaatisi.
Sitten hoidat itse. Tai siirrät vanhuksesi sellaiselle paikkakunnalle jolla on palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Omaiset ovat satojen km päässä ja ainut lähellä oleva on itse niin sairas ,ettei voi auttaa.
Kaikilla ei ole omaisia , ja jos sattuu olemaan niin eivät jostain syystä kykene tai halua .
Niin no tätähän te halusitte kun äänestitte. Hoitakaa itse tai jättäkää hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Sijaintia pitäisi miettiä ennen kuin vanhuus iskee.
Meillä saatiin vanha äiti muuttamaan senioritaloon lähemmäs jälkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Niissä on usein huono hoito kun Purra ja Orpo pienensi hoitajamitoiksen että yksityiset rikastuisi ..Yksityiselle pakottaminen tarkoittaa että Rikkaat saa ryöstää vanhusten pakkomyyntiin menevät asunnot joita itse ostavat sijoitus asunnokseen ..AAMEN.👍👍👍👍👍
Yhteiskunnan pitää auttaa. Sen takiahan me maksamme veroja!
Äitini on ostanut palvelut itse, siivoojan ja kotisairaanhoidon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten hoidat itse. Tai siirrät vanhuksesi sellaiselle paikkakunnalle jolla on palveluja.
Ai että vanhuksia siirrellään kun elukoita pois tutusta ympäristöstä ...
Meillä on tämä tilanne. Me omaiset, jotka asumme 300 kja 400 km päässä, käymme ja lisäksi hänen vähän parempikuntoiset ystävät auttavat. Kyseessä ei ole varsinaisesti vanhus, vaan meidän vanhin sisarus, jonkin verran vanhempi meitä muita, monisairas. Koska hän osaa itse lämmittää ruokaa mikrossa ja pestä pyykit ja tiskata (=taso on sellaista että ei niitä astioita voi käyttää jos ei pese uudelleen) niin apua ei saa. Ei saa hoitotukeakaan. Me koetetaan käydä vuorotellen. Mulla vielä hankala kun julkisilla ei viikonloppuisin pääse. Hän ei halua muuttaa lähemmäksi kumpaakaan sisarusta, koska sisaruksen asuvat kaupungissa ja hän tykkää asua maalla ja siellä on kaverit. Hän kykenee ajamaan autolla mutta tarvitsee liikkumiseen apuvälineitä. Mä käyn keskimäärin kerran kuukaudessa ja toinen sisarus silloin kun vaativalta työltään ehtii. Sänky on virtsassa ja lattia haisee virtsalle. Lääkkeitä on pitkin lattiaa. Kukaan ei siivoa. Maksaisin siivousavun, mutta sitäkään ei oikein ole tarjolla (luulen, että paikalliset siivoojat eivät sinne halua). Mulla on vielä lapsi, aikuinen, joka on lievästi autistinen ja tarvitsee apua. Jotta on varaa auttaa vanhinta sisarusta, teen kahta työtä. Maksan hänen laskujaan, teen ruokaa ja ostan lakanoita inkotenssisuojia sänkyyn ja matkaankin menee rahaa. Pari kertaa vuodessa vaihdetaan patljakin.
Mutta hän on liian hyväkuntoinen saadakseen mitään apua.