Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi opiskelit huonosti palkatulle alalle?

Vierailija
24.08.2014 |

Ja lisäksi valitat palkasta?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen hortonomi. Ihan vaan siksi opiskelin, että pidän tästä työstä. Ilo lähteä töihin joka aamu.

Vierailija
42/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy aina ottaa huomioon se että mitkä on realistiset mahdollisuudet. Mikäli et oo hyvä oppija niin ethän pääse edes havitteleen nk hyviä palkkoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 12:47"]

Synnyin köyhään duunarisukuun enkä koskaan osannut kyseenalaistaa omaa duunariuttani. Nyt osaan, mutta on jo liian myöhäistä!

[/quote]

Onko sinulla OMAT aivot? Opiskella voi aikuisenakin. Mua ärsyttää nämä vanhempiensa syyttelijät, kyllä se on ihan itsestä kiinni. Olen duunariperheen kakara, isä alkoholisti. Silti opiskelin kaksi tutkintoa. Kiitos Suomi! Olen hyvässä ammatissa ja tyytyväinen elämääni.   Terkuin, VT, M.Sc.

[/quote]

Mihinkään kouluun ei pääse enää sisään!! Olen hakenut kohta 4 vuotta joka perhanan haussa ja eri aloille, mutta kun ei niin ei. Ei se enää ole niin helppoa kun on yli 30 ja koko ajan porukkaa potkitaan pihalle työpaikoilta ja koulutuspaikat vähenee ja ehdot kiristyy.

[/quote]

No, mistähän johtuu? Ehkäpä oma alasi on sinulle paras. Älä syytä vanhempia tai systeemiä, katso peiliin!

Vierailija
44/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut miten kallista perheen perustaminen ja pitäminen on. Jos olisimme lapsettomia palkkamme arvelisin riittävän oikein hyvin. Nyt kun molemmilla palkka jää alle 3t ja lapsia on 3 niin kusessahan tässä ollaan :/

Toisaalta jos tienattais paremmin niin oltais varmaan erottu jo, nyt ei ole varaa.

Vierailija
45/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:00"]

Oli pakko saada nopeaa ammatti, koska kotiolot olivat mitä olivat ja piti päästä leivänsyrjään kiinni. Joten lukion jälkeen lähdin sairaanhoito-oppilaitokseen (oli 80-luvulla siis tällä nimikkeellä). En kyllä palkkaani ole valittanut, koska elämä on valintoja. Mutta joskus turhaannun tässä perustason työssä ja siinä, että työkavereille ihan simppelit asiat ovat ylitsepääsemättömän vaikeita esim. lääkelaskut tai muistaa eri diagnoosit ja niihin kuuluvat oireet yms.

Mutta koska elämä on mennyt näin, niin siihen on tyydyttävä. Omia lapsia olen kannustanut enemmän ja sanonut, että yritän aina jollakin tavalla auttaa ja tukea, että on mahdollisuus opiskella enemmän.

[/quote]  Ihan vapaasti saat alapeukuttaa, mutta turhauttaa se, kun yrität selittää työkaverille, että burana 800mg on sama kuin kaksi 400mg buranaa ja jos päiväannos on 2400mg, mitä se on jaettuna kolmeen annokseen. Meillä on paljon sellaisia, jotka eivät tämän tason laskuilla päässeet lääkelaskutentistä lävitse, kun työpaikka näitä tekee viiden vuoden välein.

Tai että jaetaan 20mg tenoxin tilalle 10mg, kun ei millään voi ymmärtää, että samaa lääkettä on eri vahvuisena.

Turhauttaa ja hirvittääkin, että kun itse joutuu joskus hoidettavaksi, että tietotaso on tätä. Lisäksi tähän päälle vielä sosionomit tekemään keikkaa, vaikka ei ole lääkekoulutusta tippaakaan, mutta niin vain ovat huseeraamassa lääkkeiden kimpussa.

[/quote]

OT. Kuulostaapa järkyttävältä. Siis sairaanhoitajissa on sellaisia, jotka eivät ymmärrä lääkelaskuista alkeellisimpiakaan! Luulisi sellaisten yrittävän kieltäytyä lääkkeiden jakelusta! Eli jos joutuu sairaalaan, pitäisi itse kyetä tarkistamaan, onko lääkitys oikea? Näinkö on? 

[/quote] Kyse on perustason hoitajista eli nykyäänhän nämä ovat lähihoitajia. Itse olen entinen apuhoitaja. Mutta ihan samalla tavalla perustason hoitajille kuuluu lääkkeet. Ja itse toisinaan turhaudun juuri siihen, että tietotaito on joskus todella vähäinen. Ihan siis perusasioissa, joiden luulisi olevan ihan simppeleitä.

Mutta tämä ketjuhan siis käsitteli sitä, että miksi lähti huonopalkkaiselle alalle. Tiivistettynähän se on oma moka ja sen valinnan kanssa on elettävä

Vierailija
46/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikö? Siksi, että muut saisivat valittaa ja huokailla tilannettani. Tee kaiken vain ärsttääkseni muita.

Vierailija
47/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska luulin pärjääväni vähäisellä toimeentulolla. Tai siis toki pärjään, mutta 1000€ enemmän kuussa nostaisi elintasoa parempaan suuntaan ja siinä samassa onnellisuuttani

Vierailija
48/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olin niin helvetin typerä. Asian korjaaminen eli oikeanlaisen ammatin hankkiminen olikin sitten kiven alla. Onnistui kuitenkin. Nyt ei ole tarvinnut enää taskunpohjia kaapia.

Vierailija
49/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että en ymmärtänyt kuinka paljon eläminen maksaa. Varsinkin nyt kun lapset ovat jo ylittäneet vauva-ajan niin olemme ihan pulassa

Vierailija
50/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan koulun jätin kesken ja sitten opiskelin aikuispuolella. Palkka 40€/tunti. En valita.

Vierailija
51/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori ja tyhmä. Nyt asia jo korjattu paremmalla tutkinnolla, työpaikalla ja palkalla. Elämä nyt kunnossa. Jos olisin tehnyt kerralla oikeat valinnat olisin ollut tässä tilanteessa jo paljon aikaisemmin

Vierailija
52/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ajattelin että voisi olla fiksua jos yläkoulun ammatinvalintaoppaissa olisi kerrottu palkkataso.

Mutta nyt kun paremmin mietin niin se voisi karkottaa liikaa hakijoita.

"Työ on yleensä raskasta vuorotyötä ja palkkataso on kehno. Alalla on myös korkeahko työttömyys." Houkuttaisiko hakemaan? Sen sijaan opas puhuu osaajista ja korkeasta ammattitaidosta.

Vierailija
53/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärien elämänvalintojen takia, niin yksinkertaista!

Vierailija
54/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:18"]

Synnyin köyhään duunarisukuun enkä koskaan osannut kyseenalaistaa omaa duunariuttani. Nyt osaan, mutta on jo liian myöhäistä!

[/quote]

Onko sinulla OMAT aivot? Opiskella voi aikuisenakin. Mua ärsyttää nämä vanhempiensa syyttelijät, kyllä se on ihan itsestä kiinni. Olen duunariperheen kakara, isä alkoholisti. Silti opiskelin kaksi tutkintoa. Kiitos Suomi! Olen hyvässä ammatissa ja tyytyväinen elämääni.   Terkuin, VT, M.Sc.

[/quote]

Mihinkään kouluun ei pääse enää sisään!! Olen hakenut kohta 4 vuotta joka perhanan haussa ja eri aloille, mutta kun ei niin ei. Ei se enää ole niin helppoa kun on yli 30 ja koko ajan porukkaa potkitaan pihalle työpaikoilta ja koulutuspaikat vähenee ja ehdot kiristyy.

[/quote]

No, mistähän johtuu? Ehkäpä oma alasi on sinulle paras. Älä syytä vanhempia tai systeemiä, katso peiliin!

[/quote]

Ei ainakaan omasta yrittämisen puuttesta, niinkuin sinä yrität väittää. Ja todellakin syytän vanhempia sekä systeemiä, kummatkin ovat täysin perseestä. Eikä kyse ollut siitä onko se oma ala paras, vaan palkkauksesta ja koulutuksesta.

Vierailija
55/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äly ei riittänyt koulun penkille. Muuten olen kyllä kaikessa tosi hyvä.

Vierailija
56/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:30"]

Miksikö? Siksi, että muut saisivat valittaa ja huokailla tilannettani. Tee kaiken vain ärsttääkseni muita.

[/quote]

Kiva sulle!

Vierailija
57/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ravintola-alalle ihan vain siksi että pääsisin ravintolaan -edes töihin. Eli se oli uhmaa vanhempia kohtaan, jotka eivät päästäneet mihinkään.

Olin kyllä menossa yliopiston pääsykokeeseenkin (suomen kieli) mutta vanhemmat onnistuivat torpedoimaan senkin.

Ukkini mielestä minun ei olisi pitänyt opiskella mitään vaan jäädä äidin avuksi hoitamaan lehmiä.

Ravintolakouluun menokin meinattiin estää: olin saanut opiskelupaikan sekä 300km päästä ravintolakoulusta että 40km päästä ammattikoulusta keittiölinjalta. Minun olisi vanhempien mielestä pitänyt mennä sinne 40km päähän, niin olisin saanut asua kotona. Sitä en halunnut.

Tällaista oli ammatin valinta 80-luvun alun Kainuussa.

Sittemmin olen opiskellut työn ohessa merkonomiksi. Sen enempään en pystynyt kun en voinut enää jäädä kokopäiväiseksi opiskelijaksi.

Vierailija
58/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun ensimmäiseksi valitsemani hyvinpalkattu ala työllistää entistä vähemmän. Toinen ala valitsi minut, eli edellisen jälkeen oli tarjolla työtä. Ei enää hyvin paljon silläkään ole työtä, mutta kai tässä jo odotella eläkettä.

Vierailija
59/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En opiskellut. Koulu jäi kesken koska sain töitä. Mutta hyvin olen päässyt etenemään enkä valita ollenkaan!

Vierailija
60/91 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ainakaan omasta yrittämisen puuttesta, niinkuin sinä yrität väittää. Ja todellakin syytän vanhempia sekä systeemiä, kummatkin ovat täysin perseestä. Eikä kyse ollut siitä onko se oma ala paras, vaan palkkauksesta ja koulutuksesta.

[/quote]

Seliseliseliseli, katso vaan taas peiliin! Jokainen ihminen on OMA yksilö ja tekee elämästänsä näköisensä, sinä olet tiesi valinnut vissiin? Olet siis koulutuksesi ja työpaikkasi valinnut? Vai onko pakotettu? Äänestä vaaleissa, jotta alasi palkkataso korjaantuisi? Asetu ehdokkaaksi?