Mitä voi tehdä? Kauhean iso remonttilasku odottaa.
Minulla on 68-neliöinen kerrostalokolmio, josta on vielä asuntolainaa muutama vuosi. Lapsen koulumatka 300 metriä ja bussi kulkee vierestä, jolla pääsen töihin vartissa. Nyt kyllä ollut enimmäkseen etätöitä, mutta sijainti joka tapauksessa meille hyvä, ja on rauhallinen taloyhtiö, johon kuuluu 2 kerrostaloa. En halua tätä myydä.
Nyt meillä on runnottu enemmistöpäätöksellä läpi kallis sauna- ja putkiremontti. Minulle tuli paperit keväällä, että taloyhtiön hallitus valinnut tarjouksen, jossa hinta asuinneliötä kohden 660 euroa. Minun asuntoni neliömäärällä se tekee 44 880€. Nyt pari viikkoa sitten sain paperit, joissa tarjotaan yhtiölainana max. 8 vuotta laina-aika niin että minun kuukausisumma olisi 520€. Ei minulla riitä mitenkään tulot, koska yhtiövastike ja asuntolainan lyhennykset juoksee normaalisti. Minulla jää palkan, lainojen ja pakollisten vesi-, sähkö-, puhelin ja vakuutuslaskujen jälkeen ruokaan ja muuhun elämiseen max. 700€ kuussa. Olen yhtiökokouksessa vastustanut, mutta mitään vaikutusta ei sillä ole. Mitä tässä voi vielä tehdä? Pystyykö sen asian viemään jotenkin uudestaan käsittelyyn? Tämä on eka omistusasuntoni kerrostalossa, enkä tunne yhtään juridiikkaa.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap talous on kyllä viritetty äärimmilleen, kyllä lapsiperheessä pitäisi jäädä rahaa enemmän käyttöön kuin 700€/kk.
Toiseksi taas muistutus itselleni miksen osta (enää) ikinä omistusasuntoa.
Sain myytyä muuttotappio paikkakunnalta noin reilu 10v sitten asunnon alle ostohinnan ja päätin tuolloin, ettei enää asuntoa osta.Näinhän se on, että talous on tiukilla. Tämän kokoisessa asunnossa myös yhtiövastike tekee kuluja. Suomessa on sellainen vika, että bruttopalkasta lähtee veroja järkyttävä summa. Tuossa käyttörahassa ei ole lapsilisää eikä lapseni isän maksamia elatusmaksuja, yht. 400€. Ne menee suoraan lapsen menoihin, eikä ole käytettävissä mihinkään minun lainoihini.
Vuokralla asuminen on oikein hyvä vaihtoehto, mutta tarjonta on suppea. Mistä paikasta sattuu löytymään ja missä kunnossa oleva asunto. Muuttotappiokunnissa ehkä tarjontaakin on vuokrakolmioista enemmän.
-ap
Yksi aikuinen ja lapsi ei tarvitse kolmiota, kyllä kaksioonkin mahtuu.
Kaksioon? Siis nukkuuko ne samassa huoneessa? Vai nukkuuko vanhempi sohvalla olohuoneessa? Meillä on 2 lasta ja minä ja mieheni. Ei mahduttu kaksioon edes siinä vaiheessa, kun oli yksi lapsi.
Naurettavalta kuulostaa 8 vuoden laina-aika. Eihän kellään ole tuollaiseen varaa.
Isot remonttilainat ovat muutenkin erikoisia. Olen seuraillut miten lähistöllä (alueella, jossa muuten asunnot menevät kuumille kiville kunnosta riippumatta) on ollut hyväkuntoinen kasikerroksen asunto myynnissä pian vuoden. Hinta on alakanttiin ja jo alennettukin. Syynä myynnin tyssäämiseen on tuleva linjasaneeraus, jonka neliöhinnaksi välittäjä arvioi 800e. Tuossa asunnossa se tekee jotain 60 000e.
Samaan remonttiin aietaan änkeä putkiremontto, kylpyhuoneiden uusinta, sähköjen uusinta, lämmitysmuodon vaihto maalämpöön ja mitähän vielä.
En ymmärrä miksi ihmiset suostuvat näin laajoihin saneerauksiin, koska se laskee asunnon arvoa kunnes tarkka summa on selvillä ja remppa tehty. Pilkkahintaan pitää myydä, jos meinaa eroon päästä. Tuostakin myynnissä olevasta asunnosta olisi vielä pari vuotta sitten saanut kelpohinnan (ja saanut ylipäätään kaupaksi!), kun remontista ei vielä tiedetty mitään.
Samoin toisessa kaupunginosassa ihmiset myyvät paniikissa asuntojaan, kun taloyhtiö on päättänyt rakentaa joka taloon - myös kolmikerroksisiin - hissin. Tästä pamahtaa useamman kymppitonnin lasku jokaiselle. Eihän niitä asuntoja kukaan halua ostaa, vaikka alue on kiva ja suosittu ja asunnot itsessään siistejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani osti kerrostalokolmion joku vuosi sitten. Siinä yhtiössä hpj oli vastustanut kaikkia remontteja.
Kun valta vaihtui, kaikki ne eteen 5v sisään. Jokainen maksoi yli kymppitonnin. On muuten kallis vastike tällä hetkellä. Vaikeuttaa myyntiä.
Tästä syystä kannattaa aina tarkistaa talon kunnossapito ja remppahistoria. Mikäli ei edes ole tehty kuntoarviota ja suunniteltu tulevia remontteja , ei kannata miinaan astua. Monet heräävät myymään kämppää siinä vaiheessa kun alkaa remontit olla ajankohtaisia, mutta ne ei vielä papereissa näy.
Ei näy kuule moneen vuoteen. Välittäjä esittelee tulevat remonttisuunnitelmat, jotka ulottuu yleensä n. 2 vuoden päähän. Mitään tietoa ei saa, mitä taloyhtiössä tulossa 10 vuoden päästä ja paljonko maksaa.
PTS eli pitkän tähtäimen kunnossapitosuunnitelma on nykyään pakollinen eli pitää ulottua pidemmälle kuin kahden vuoden päähän. 5 vuotta on varmaan yleisin eli jos tänä vuonna on ostamassa asuntoa, pitäisi saada ennen ostopäätöstä tutkittavaksi suunnitelma vuosille 2020-2025. Kaikkihan ei tuota sitten älyä tai viitsi pyytää tai vaatia ja se menee sitten ihan omaan piikkiin.
Ei niissä lue mitään hintoja. En ole tuo ed. kirjoittaja, mutta mekin etsittiin vähän aikaa sitten kerrostalo-osaketta. Siellä voi lukea esim. että b-talon porraskäytävän maalaus ja katon korjaus v. 2023, parvekkeiden uusiminen v. 2024-2025, autotallin huoltotyöt v. 2025. Mitään hintoja siellä ei näy, koska niitä urakoita ei ole kilpailutettu kuin lyhyellä tähtäimellä. Vähän vaikea maallikon on arvioida, tuleeko tässä nyt isompi kustannus 5 vuoden sisällä vai onko katettu kulut esim. yhdellä ylim. vastikkeella vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavalta kuulostaa 8 vuoden laina-aika. Eihän kellään ole tuollaiseen varaa.
Isot remonttilainat ovat muutenkin erikoisia. Olen seuraillut miten lähistöllä (alueella, jossa muuten asunnot menevät kuumille kiville kunnosta riippumatta) on ollut hyväkuntoinen kasikerroksen asunto myynnissä pian vuoden. Hinta on alakanttiin ja jo alennettukin. Syynä myynnin tyssäämiseen on tuleva linjasaneeraus, jonka neliöhinnaksi välittäjä arvioi 800e. Tuossa asunnossa se tekee jotain 60 000e.
Samaan remonttiin aietaan änkeä putkiremontto, kylpyhuoneiden uusinta, sähköjen uusinta, lämmitysmuodon vaihto maalämpöön ja mitähän vielä.
En ymmärrä miksi ihmiset suostuvat näin laajoihin saneerauksiin, koska se laskee asunnon arvoa kunnes tarkka summa on selvillä ja remppa tehty. Pilkkahintaan pitää myydä, jos meinaa eroon päästä. Tuostakin myynnissä olevasta asunnosta olisi vielä pari vuotta sitten saanut kelpohinnan (ja saanut ylipäätään kaupaksi!), kun remontista ei vielä tiedetty mitään.
Samoin toisessa kaupunginosassa ihmiset myyvät paniikissa asuntojaan, kun taloyhtiö on päättänyt rakentaa joka taloon - myös kolmikerroksisiin - hissin. Tästä pamahtaa useamman kymppitonnin lasku jokaiselle. Eihän niitä asuntoja kukaan halua ostaa, vaikka alue on kiva ja suosittu ja asunnot itsessään siistejä.
Ja remonttien niputtaminen saattaa tulla loppujen lopuksi kalliimmaksi, kuin erilliset remontit. Jotain on järkevä yhdistää, mutta ei kaikkia. Niputtamisessa voi mennä turhaa aikaa odotteluun, palavereihin ja koordinointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan kallista. 45 tonnia saunaremppa ja muutama metri vesijohtoputkee...Tulee varmaan kullasta hanat, putket jne?
Voi olla. Meillä uusittiin viemäriputket samalla, koska asunnossa ei kuitenkaan voinut käyttää vettä 3 kuukauteen. Oli vielä kalliimpi neliöhinta, mut viisasta tulevaisuutta ajatellen, kun talolla on jo ikää.
Kun meillä omakotitalossa uusittiin vesi- ja viemäriputket, vesi oli poikki yhden työpäivän ajan. Lasku oli parisen tuhatta, josta tulee noin 17€/neliö. Talolla on jo ikää 90 vuotta, että ihan viisasta oli välillä uusia.
Ai että vesi oli poikki päivän ja lasku oli pari tuhatta? Hehheh. Hyvä vitsi. Mä olen kahteen taloon teettänyt viemäriremontin. Toisessa maksoi 9800€ ja toisessa vähän enemmän, koska runkoputki oli painunut. Puhtaan veden putkiremontin hinta vaihtelee sen mukaan, tehdäänkö sukittamalla vai pintavetona. Meillä maksoi tähän taloon 8000€. Toki se on paljon halvempi omakotitaloon kuin kerrostaloon. Joka tapauksessa jos joku väittää teettäneensä putkirempan ja viemärirempan parilla tonnilla, harakatkin tuolle jutulle nauraa.
Minulla omakotitalossa muun remontin yhteydessä tehty käyttövesiputkien remontti jäi karvan verran alle 2000 € Uudet putket siis wc.hen, keittiöön, kodinhoitohuoneeseen ja pesuhuoneeseen. Toki tähän ei kuulunut tietenkään hanat yms. kalusteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap talous on kyllä viritetty äärimmilleen, kyllä lapsiperheessä pitäisi jäädä rahaa enemmän käyttöön kuin 700€/kk.
Toiseksi taas muistutus itselleni miksen osta (enää) ikinä omistusasuntoa.
Sain myytyä muuttotappio paikkakunnalta noin reilu 10v sitten asunnon alle ostohinnan ja päätin tuolloin, ettei enää asuntoa osta.Näinhän se on, että talous on tiukilla. Tämän kokoisessa asunnossa myös yhtiövastike tekee kuluja. Suomessa on sellainen vika, että bruttopalkasta lähtee veroja järkyttävä summa. Tuossa käyttörahassa ei ole lapsilisää eikä lapseni isän maksamia elatusmaksuja, yht. 400€. Ne menee suoraan lapsen menoihin, eikä ole käytettävissä mihinkään minun lainoihini.
Vuokralla asuminen on oikein hyvä vaihtoehto, mutta tarjonta on suppea. Mistä paikasta sattuu löytymään ja missä kunnossa oleva asunto. Muuttotappiokunnissa ehkä tarjontaakin on vuokrakolmioista enemmän.
-ap
Yksi aikuinen ja lapsi ei tarvitse kolmiota, kyllä kaksioonkin mahtuu.
Kaksioon? Siis nukkuuko ne samassa huoneessa? Vai nukkuuko vanhempi sohvalla olohuoneessa? Meillä on 2 lasta ja minä ja mieheni. Ei mahduttu kaksioon edes siinä vaiheessa, kun oli yksi lapsi.
No teitä olikin kaksi aikuista ja yksi lapsi eli kolme henkeä. Tässä tilanteessa on nyt äiti ja yksi lapsi. Kouluikäiselle lapselle oma huone ja äidin sänky olohuoneeseen. Mikäli huoneen koko ja pohja sallii niin yksityisyyttä voi saada erottamalla sängyn esim hyllyllä tai sermillä muusta tilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani osti kerrostalokolmion joku vuosi sitten. Siinä yhtiössä hpj oli vastustanut kaikkia remontteja.
Kun valta vaihtui, kaikki ne eteen 5v sisään. Jokainen maksoi yli kymppitonnin. On muuten kallis vastike tällä hetkellä. Vaikeuttaa myyntiä.
Tästä syystä kannattaa aina tarkistaa talon kunnossapito ja remppahistoria. Mikäli ei edes ole tehty kuntoarviota ja suunniteltu tulevia remontteja , ei kannata miinaan astua. Monet heräävät myymään kämppää siinä vaiheessa kun alkaa remontit olla ajankohtaisia, mutta ne ei vielä papereissa näy.
Ei näy kuule moneen vuoteen. Välittäjä esittelee tulevat remonttisuunnitelmat, jotka ulottuu yleensä n. 2 vuoden päähän. Mitään tietoa ei saa, mitä taloyhtiössä tulossa 10 vuoden päästä ja paljonko maksaa.
PTS eli pitkän tähtäimen kunnossapitosuunnitelma on nykyään pakollinen eli pitää ulottua pidemmälle kuin kahden vuoden päähän. 5 vuotta on varmaan yleisin eli jos tänä vuonna on ostamassa asuntoa, pitäisi saada ennen ostopäätöstä tutkittavaksi suunnitelma vuosille 2020-2025. Kaikkihan ei tuota sitten älyä tai viitsi pyytää tai vaatia ja se menee sitten ihan omaan piikkiin.
Ei niissä lue mitään hintoja. En ole tuo ed. kirjoittaja, mutta mekin etsittiin vähän aikaa sitten kerrostalo-osaketta. Siellä voi lukea esim. että b-talon porraskäytävän maalaus ja katon korjaus v. 2023, parvekkeiden uusiminen v. 2024-2025, autotallin huoltotyöt v. 2025. Mitään hintoja siellä ei näy, koska niitä urakoita ei ole kilpailutettu kuin lyhyellä tähtäimellä. Vähän vaikea maallikon on arvioida, tuleeko tässä nyt isompi kustannus 5 vuoden sisällä vai onko katettu kulut esim. yhdellä ylim. vastikkeella vuodessa.
No asiaa voi kysyä asiantuntijalta tai itse haarukoida sen perusteella mitä muissa myynti-ilmoituksissa kerrotaan. Esim. Linjjasaneerauksen maksuosuus n.45-55 neliön kaksioon vaikuttaa olevan se 45-55 k. Jos ei yhtään itse ymmärrä, kannattaa ostaa yhtiöstä, jossa rempat on tehty tai on niin uusi ettei ole tarvetta peruskorjauksia tehdä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan kallista. 45 tonnia saunaremppa ja muutama metri vesijohtoputkee...Tulee varmaan kullasta hanat, putket jne?
Voi olla. Meillä uusittiin viemäriputket samalla, koska asunnossa ei kuitenkaan voinut käyttää vettä 3 kuukauteen. Oli vielä kalliimpi neliöhinta, mut viisasta tulevaisuutta ajatellen, kun talolla on jo ikää.
Kun meillä omakotitalossa uusittiin vesi- ja viemäriputket, vesi oli poikki yhden työpäivän ajan. Lasku oli parisen tuhatta, josta tulee noin 17€/neliö. Talolla on jo ikää 90 vuotta, että ihan viisasta oli välillä uusia.
Ai että vesi oli poikki päivän ja lasku oli pari tuhatta? Hehheh. Hyvä vitsi. Mä olen kahteen taloon teettänyt viemäriremontin. Toisessa maksoi 9800€ ja toisessa vähän enemmän, koska runkoputki oli painunut. Puhtaan veden putkiremontin hinta vaihtelee sen mukaan, tehdäänkö sukittamalla vai pintavetona. Meillä maksoi tähän taloon 8000€. Toki se on paljon halvempi omakotitaloon kuin kerrostaloon. Joka tapauksessa jos joku väittää teettäneensä putkirempan ja viemärirempan parilla tonnilla, harakatkin tuolle jutulle nauraa.
Minulla omakotitalossa muun remontin yhteydessä tehty käyttövesiputkien remontti jäi karvan verran alle 2000 € Uudet putket siis wc.hen, keittiöön, kodinhoitohuoneeseen ja pesuhuoneeseen. Toki tähän ei kuulunut tietenkään hanat yms. kalusteet
Väität siis, että vesiputkiremontin saa alle 2000€. Minun mieheni tekee työkseen urakkatarjouksia isossa lvis-yrityksessä. Tuohon hintaan ei saa kuulemma firmakaan ostettua tarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia kerrostalo ostetaan sellaisesta talosta, jossa putkiremontti ja muut isot remontit on jo vastikään tehty tai aika uus talo, johon ne ei ole vuosikymmeniin tulossa. Kai omistusasujana olet tietoinen kaikista remonteista, joita taloyhtiöön voi vuosien varrella tulla? Muutenkin hyvä, että remontti tehdään. Kustannukset tulisi korkeammaksi, jos putket hajoaa.
voihan sen ostaa myös talosta, johon on tulossa suuria remontteja. silloin joutuu ottamaan ostohetkellä vähemmän lainaa, kun asunnon saa halvemmalla ja lisälainaa tarvitsee nostaa vasta myöhemmin remonttien tullessa
Jollain 10 vuoden tähtäimellä tulevien remonttien tarve ei kauheasti näy halvempana hintana
ei ehkä helsingin keskustassa, jossa maksaa vain sijainti, mutta muualla suomessa paska asunto maksaa vähemmän kuin hyväkuntoinen asunto
Välttämättä remontin tarve ei näy päälle esim. Lämmitysjärjestelmä tai putki ja sähkörempat. Toki iästä ja pinnoista voi esim julkisivu tai parvekeremppaa ounastella.
Saat jätettyä remontin hinnan yhtiövastikkeensen pyörimään,n 100e/kk nousee siten kulusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä missä päin Suomea noin edullisesti remontoidaan? Itsellä vanha omakotitalo muuttotappio paikkakunnalla ja putkiremonttia pitäisi kohta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuutonta on se, että Suomessa on tapana maksattaa asunnon neliömäärän mukaan. Joku 25-neliöisessä yksiössä asuva saa samat rempat kohtuuhintaan, kun sinä maksat lainaa vuosikausia. Sama määrä putkea vedetään kumpaankin kämppään. Monessa Euroopan maassa hinta remonteista on asukkaiden vastuulla ja silloin se on sama kustannus kaikille.
Ei niitä maksuja määritellä neliöiden mukaan, vaan osakeomistuksen mukaan. Enemmän osakkeita -> suurempi maksuosuus. Tosin mitä suurempi asunto, sitä enemmän osakkeita ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä missä päin Suomea noin edullisesti remontoidaan? Itsellä vanha omakotitalo muuttotappio paikkakunnalla ja putkiremonttia pitäisi kohta tehdä.
Ei pitäisi maksaa missään omakoti- tai rivitalossa tuon enempää jos putket vedetään pintavetoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väität siis, että vesiputkiremontin saa alle 2000€. Minun mieheni tekee työkseen urakkatarjouksia isossa lvis-yrityksessä. Tuohon hintaan ei saa kuulemma firmakaan ostettua tarvikkeita.
Suosittelen ammattitaitoisen ostohenkilöstön palkkaamista. Paljonko maksaa 20 metriä putkea + kiinnikkeet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, meilläkin vähän alle 200 euroa viisikerroksisessa omakotitalossa töineen päivineen.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko mennä pankkiin ja sopia remonttilaina sieltä nykyisen asuntolainan jatkeeksi ja maksat heti remontin. Näin asumiskulusi pysyisivät nykyisellään.
Tähän saa kyllä ihan asuntolainan, jota moni on jo ehdottanut.
Ei nämä jutut ihan yllätyksenä osakkaille tule kun jokaisella taloyhtiöllä pitää lain mukaan olla remonttisuunnitelma tulevaksi 5 vuodeksi eli jos nyt on remppa ajankohtainen, sen on pitänyt näkyä jo suunnitelmassa ainakin vuodesta 2017. Jokainen osakas saa kerran vuodessa paperit vaikka ei yhtiökokouksessa kävisikään (käynti tietysti on suotavaa, jos on yhtään omaisuudestaan kiinnostunut).
On mullekin tulossa putkiremppa n. 10 vuoden päästä mutta ei se haittaa kun asunto on sellainen missä haluan asua. Ilman muuta haen pankista lainan siihen.
Minulla on myös sijoitusasuntona rivarikaksio, jonne tehtiin juuri kattoremontti. Se maksettiin kerralla pois, oli 3000 €/asunto. Tasasumma kaikille. Nämä on ihan sovittavia asioita; maksetaanko neliöiden mukaan rempat vai tasasummina kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksan (8) vuoden laina-aika putkiremonttilainalle on joko taloyhtiön hallituksen osaamattomuutta tai sitten taloyhtiön taloudessa on jotakin perusteellisesti vialla. Normaalisti putkiremontteihin ja vastaaviin saadaan laina-aikaa 20 vuotta, joskus enemmänkin, ainakin suurissa kaupungeissa.
660 euroa/m2 on kyllä varsin kohtuullinen hinta tuolle remontille.
Jos niillä on tiedossa isompia remontteja 8 vuoden päästä! Meillä ainakin rivarissa on osakkaiden kesken sovittu, että yhtiölainaa ei sitten oteta toisen yhtiölainan päälle. Se on kerrallaan yksi yhtiölaina, johon on useampi remontti niputettu ja kun ne on maksettu pois, otetaan uusi yhtiölaina, jos tarve vaatii.
Joku laittoi viestin remonttien niputtamisesta. Kyllä, se tosiaan voi tulla kalliimmaksi kuin tehdä yksi remontti kerrallaan, mutta ei tavallisilla duunareilla ja pienituloisilla eläkeläisillä ole välttämättä varaa maksella säästöillään kalliita remontteja, joten niputtamalla saadaan neuvoteltua järkevä yhtiölaina.
Vierailija kirjoitti:
Remontin hinta pitää olla kohtuullinen asunnon arvoon nähden.
Saman verran putkirempassa tehdään töitä, oli asunto kallis tai halpa. En oikein usko, että jos sinä olisit esim. putkimies, niin hinnoittelisit oman työsi halvemmaksi asukkaan maksukyvyn tai hänen omistamansa asunnon mukaan. Ehei, kyllä sinä pyytäisit omasta työpanoksestasi ihan saman summan joka kerta.
Niin tai sitten teillä on tiedossa olevia muita remontteja, joita aiotaan rahoittaa yhtiölainana myös. Siellä on saatettu laskelmoida, että noin 8 vuoden päästä tarvitaan julkisivuremontti, johon mennessä putkiremonttilaina olisi hyvä olla pois jaloista.