Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä? Kauhean iso remonttilasku odottaa.

Vierailija
31.07.2021 |

Minulla on 68-neliöinen kerrostalokolmio, josta on vielä asuntolainaa muutama vuosi. Lapsen koulumatka 300 metriä ja bussi kulkee vierestä, jolla pääsen töihin vartissa. Nyt kyllä ollut enimmäkseen etätöitä, mutta sijainti joka tapauksessa meille hyvä, ja on rauhallinen taloyhtiö, johon kuuluu 2 kerrostaloa. En halua tätä myydä.

Nyt meillä on runnottu enemmistöpäätöksellä läpi kallis sauna- ja putkiremontti. Minulle tuli paperit keväällä, että taloyhtiön hallitus valinnut tarjouksen, jossa hinta asuinneliötä kohden 660 euroa. Minun asuntoni neliömäärällä se tekee 44 880€. Nyt pari viikkoa sitten sain paperit, joissa tarjotaan yhtiölainana max. 8 vuotta laina-aika niin että minun kuukausisumma olisi 520€. Ei minulla riitä mitenkään tulot, koska yhtiövastike ja asuntolainan lyhennykset juoksee normaalisti. Minulla jää palkan, lainojen ja pakollisten vesi-, sähkö-, puhelin ja vakuutuslaskujen jälkeen ruokaan ja muuhun elämiseen max. 700€ kuussa. Olen yhtiökokouksessa vastustanut, mutta mitään vaikutusta ei sillä ole. Mitä tässä voi vielä tehdä? Pystyykö sen asian viemään jotenkin uudestaan käsittelyyn? Tämä on eka omistusasuntoni kerrostalossa, enkä tunne yhtään juridiikkaa.

Kommentit (182)

Vierailija
1/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka myisitkin, tuollaisella rasitteella siitä ei saa oikein mitään.

Vierailija
2/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa on niin helppoa asua, kun ei tarvitse itse miettiä ja kilpailuttaa eri remontteja. Joku muu huolehtii. En ikimaailmassa muuttaisi mihinkään omakotitalohelvettiin. Huh huh sitä työn määrää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi. Aina voit maksaa oman osuutesi kerralla. Tätä varten voit hankkia vaikka pidemmän oman lainan pankistasi.

Vierailija
4/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin jollekin asiasta tietävälle/päättävälle ja yrittäisin saada tuplasti maksuaikaa?

Vierailija
5/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten pankkiin yhteys ja uusi laina.

Vierailija
6/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi on hirveitä summia! En käsitä miten remonttifirmat kehtaa laskuttaa niin helekkaristi. Työn osuutta suurimm.osaksi.

Vierailija
7/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat karanneet pilviin. Ihmiset pulassa.

Vierailija
8/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkasta ensin saatko asumistukea kustannusten noustessa.

Toisena vaihtoehtona on yrittää ottaa pankista lainaa ja maksaa osuutesi yhtiölainasta pois. Siis pankista laina jossa pidempi takaisinmaksuaika ja pienemmät kuukausierät

Vierailija
9/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat 15-v lainan pankista ja maksat yhtiölainan kerralla pois.

Vierailija
10/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat ap luultavasti omasta pankistasi paremman lainatarjouksen pitemmällä maksuajalla. Suosittelen koittamaan.

Vierailija
11/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan kallista. 45 tonnia saunaremppa ja muutama metri vesijohtoputkee...Tulee varmaan kullasta hanat, putket jne?

Vierailija
12/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas varoittava esimerkki miksi asuntoa ei kannata ostaa kerrostalosta.

Vierailija
13/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkiremontti on kyllä väistämätön ihan jokaisessa kerrostalossa. Tuskin olet voinut missata ko tietoa. Olisin todella huolissani jos yhtiökokous olisi päättänyt että sitä ei tehdä. Haluaisitko jäädä odottamaan putkien hajoamista?

Vierailija
14/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan kallista. 45 tonnia saunaremppa ja muutama metri vesijohtoputkee...Tulee varmaan kullasta hanat, putket jne?

Voi olla. Meillä uusittiin viemäriputket samalla, koska asunnossa ei kuitenkaan voinut käyttää vettä 3 kuukauteen. Oli vielä kalliimpi neliöhinta, mut viisasta tulevaisuutta ajatellen, kun talolla on jo ikää.

Vierailija
15/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Meillä uusittiin viemäriputket samalla, koska asunnossa ei kuitenkaan voinut käyttää vettä 3 kuukauteen. Oli vielä kalliimpi neliöhinta, mut viisasta tulevaisuutta ajatellen, kun talolla on jo ikää.

Kun meillä omakotitalossa uusittiin vesi- ja viemäriputket, vesi oli poikki yhden työpäivän ajan. Lasku oli parisen tuhatta, josta tulee noin 17€/neliö. Talolla on jo ikää 90 vuotta, että ihan viisasta oli välillä uusia.

Vierailija
16/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko mennä pankkiin ja sopia remonttilaina sieltä nykyisen asuntolainan jatkeeksi ja maksat heti remontin. Näin asumiskulusi pysyisivät nykyisellään.

Vierailija
17/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun meillä omakotitalossa uusittiin vesi- ja viemäriputket, vesi oli poikki yhden työpäivän ajan. Lasku oli parisen tuhatta, josta tulee noin 17€/neliö. Talolla on jo ikää 90 vuotta, että ihan viisasta oli välillä uusia.

Ai että vesi oli poikki päivän ja lasku oli pari tuhatta? Hehheh. Hyvä vitsi. Mä olen kahteen taloon teettänyt viemäriremontin. Toisessa maksoi 9800€ ja toisessa vähän enemmän, koska runkoputki oli painunut. Puhtaan veden putkiremontin hinta vaihtelee sen mukaan, tehdäänkö sukittamalla vai pintavetona. Meillä maksoi tähän taloon 8000€. Toki se on paljon halvempi omakotitaloon kuin kerrostaloon. Joka tapauksessa jos joku väittää teettäneensä putkirempan ja viemärirempan parilla tonnilla, harakatkin tuolle jutulle nauraa.

Vierailija
18/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko mennä pankkiin ja sopia remonttilaina sieltä nykyisen asuntolainan jatkeeksi ja maksat heti remontin. Näin asumiskulusi pysyisivät nykyisellään.

Niin että pankki on joku hyväntekeväisyyslaitos, jolle sopii, että lainanmaksu alkaa vasta muutaman vuoden päästä? Ei varmasti myönnä noin pitkää taukoa. Meillä oli lainanlyhennys tauolla remontin jälkeen 6 kk ja se oli maksimi, mitä pankki suostui antamaan.

Vierailija
19/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että vesi oli poikki päivän ja lasku oli pari tuhatta? Hehheh. Hyvä vitsi. Mä olen kahteen taloon teettänyt viemäriremontin. Toisessa maksoi 9800€ ja toisessa vähän enemmän, koska runkoputki oli painunut. Puhtaan veden putkiremontin hinta vaihtelee sen mukaan, tehdäänkö sukittamalla vai pintavetona. Meillä maksoi tähän taloon 8000€. Toki se on paljon halvempi omakotitaloon kuin kerrostaloon. Joka tapauksessa jos joku väittää teettäneensä putkirempan ja viemärirempan parilla tonnilla, harakatkin tuolle jutulle nauraa.

Ole sitten uskomatta. Kai minä paremmin tiedän kuin sinä paljonko talomme putkiremontti maksoi ;) Vanhassa talossa putket olivat jo valmiiksi pintavetoina, talon alta sisään ja siitä pystysuoraan toiseen kerrokseen. Kaikki vesipisteet ovat suunnilleen samoilla kohdin. Viemäriremontissa kaivoimme itse auki sen muutaman metrin matkan kaupungin liittymään asti ja ammattilaiset hoitivat loput todellakin yhdessä päivässä.

Vierailija
20/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että pankki on joku hyväntekeväisyyslaitos, jolle sopii, että lainanmaksu alkaa vasta muutaman vuoden päästä? Ei varmasti myönnä noin pitkää taukoa. Meillä oli lainanlyhennys tauolla remontin jälkeen 6 kk ja se oli maksimi, mitä pankki suostui antamaan.

Jos asunto on ollut arvokas ja sitä varten otetusta lainasta suurin osa jo maksettu niin, että jäljellä on ”muutama vuosi”, pankki voi hyvinkin antaa asuntoa vastaan lisään lainaa ja sopia vanhalle ja uudelle lainalle uuden yhteisen maksuaikataulun. Mutta edellyttää toki, että asunnon arvo riittää kattamaan vakuudet sekä vanhan lainan jämille että uudelle lainalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi