Mitä voi tehdä? Kauhean iso remonttilasku odottaa.
Minulla on 68-neliöinen kerrostalokolmio, josta on vielä asuntolainaa muutama vuosi. Lapsen koulumatka 300 metriä ja bussi kulkee vierestä, jolla pääsen töihin vartissa. Nyt kyllä ollut enimmäkseen etätöitä, mutta sijainti joka tapauksessa meille hyvä, ja on rauhallinen taloyhtiö, johon kuuluu 2 kerrostaloa. En halua tätä myydä.
Nyt meillä on runnottu enemmistöpäätöksellä läpi kallis sauna- ja putkiremontti. Minulle tuli paperit keväällä, että taloyhtiön hallitus valinnut tarjouksen, jossa hinta asuinneliötä kohden 660 euroa. Minun asuntoni neliömäärällä se tekee 44 880€. Nyt pari viikkoa sitten sain paperit, joissa tarjotaan yhtiölainana max. 8 vuotta laina-aika niin että minun kuukausisumma olisi 520€. Ei minulla riitä mitenkään tulot, koska yhtiövastike ja asuntolainan lyhennykset juoksee normaalisti. Minulla jää palkan, lainojen ja pakollisten vesi-, sähkö-, puhelin ja vakuutuslaskujen jälkeen ruokaan ja muuhun elämiseen max. 700€ kuussa. Olen yhtiökokouksessa vastustanut, mutta mitään vaikutusta ei sillä ole. Mitä tässä voi vielä tehdä? Pystyykö sen asian viemään jotenkin uudestaan käsittelyyn? Tämä on eka omistusasuntoni kerrostalossa, enkä tunne yhtään juridiikkaa.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan kallista. 45 tonnia saunaremppa ja muutama metri vesijohtoputkee...Tulee varmaan kullasta hanat, putket jne?
Voi olla. Meillä uusittiin viemäriputket samalla, koska asunnossa ei kuitenkaan voinut käyttää vettä 3 kuukauteen. Oli vielä kalliimpi neliöhinta, mut viisasta tulevaisuutta ajatellen, kun talolla on jo ikää.
Kun meillä omakotitalossa uusittiin vesi- ja viemäriputket, vesi oli poikki yhden työpäivän ajan. Lasku oli parisen tuhatta, josta tulee noin 17€/neliö. Talolla on jo ikää 90 vuotta, että ihan viisasta oli välillä uusia.
Ai että vesi oli poikki päivän ja lasku oli pari tuhatta? Hehheh. Hyvä vitsi. Mä olen kahteen taloon teettänyt viemäriremontin. Toisessa maksoi 9800€ ja toisessa vähän enemmän, koska runkoputki oli painunut. Puhtaan veden putkiremontin hinta vaihtelee sen mukaan, tehdäänkö sukittamalla vai pintavetona. Meillä maksoi tähän taloon 8000€. Toki se on paljon halvempi omakotitaloon kuin kerrostaloon. Joka tapauksessa jos joku väittää teettäneensä putkirempan ja viemärirempan parilla tonnilla, harakatkin tuolle jutulle nauraa.
Minulla omakotitalossa muun remontin yhteydessä tehty käyttövesiputkien remontti jäi karvan verran alle 2000 € Uudet putket siis wc.hen, keittiöön, kodinhoitohuoneeseen ja pesuhuoneeseen. Toki tähän ei kuulunut tietenkään hanat yms. kalusteet
Väität siis, että vesiputkiremontin saa alle 2000€. Minun mieheni tekee työkseen urakkatarjouksia isossa lvis-yrityksessä. Tuohon hintaan ei saa kuulemma firmakaan ostettua tarvikkeita.
Suosittelen ammattitaitoisen ostohenkilöstön palkkaamista. Paljonko maksaa 20 metriä putkea + kiinnikkeet?
Millaisen kämpän tuolla määrällä putkittaa? Ehkä jos talon putket on luokkaa vessa+suihku samassa ja keittiö seinän takana, muualla ei mitään voi tuolla summalla pärjätä. Esim. taloyhtiössä sitä tavaraa kun on aika paljon muualla kuin siellä omassa kämpässä mikä nostaa niitä kustannuksia ihan merkittävästi.
20 metriä putkea??? Siellä ei taida olla kuumaa ja kylmää vettä erikseen? Vessassa tuskin tulee muuta kuin kylmä vesi pönttöön. Käsienpesuallas varmaan puuttuu kokonaan. Suihkuun tulee pelkkä kylmä vesi ja suihku sijaitsee keittiössä? Putketkin on vedetty linnun tietä, ei mutkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan paremmaksi. Asunnon arvo 45 000e, tulevan putkiremontin hinta 30 000e.
Saatteko taloyhtiölle lainaa? Vai jokainenko hakee erikseen pankista, jos tarvitsee?
Tämä kiinnostaa. On valtavasti ihmisiä jotka eivät saa lainaa ja joilla ei makaa tilillä 40 000 euroa remonttirahaa eikä asuntoa saa myytyäkään siihen hätään. Mitäs sitten tehdään? Silloin ei auta jos taloyhtiö vaatii ja pakottaa ottamaan lainan. Lain mukaan se ei taida olla edes mahdollista. Mut toisaalta osakkaan on maksettava osuutensa. Lunastaako sitten yhtiö ne asunnot joiden remppaa ei pystytä maksamaan?
Mummillani oli 4h + keittiö, putkirempan hinnaksi arvioitiin 100 000e. Tämä hinta on toki voinut nousta, jos on tullut yllättäviä ongelmia tai muita vahinkoja remontin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Todella moni kehottaa ap:ta ottamaan lainaa. Siitä voi helposti päätellä, että iso osa suomalaisista on ylivelkaantuneita mutta he eivät itse sitä tajua muuta ennen kuin on liian myöhäistä. Sitten he syyttelevät vain muita.
Iän kaiken lainarahalla on ostettu. Minä en tunne ketään, joka ei olisi asunnon hankintaan lainaa tarvinnut. Isoissa remonteissa sama juttu. Entisaikaan taloja rakennettiin myös talkootyönä, esim. minun mummola, mutta silloinkin lainaa piti ottaa tarvikkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Todella moni kehottaa ap:ta ottamaan lainaa. Siitä voi helposti päätellä, että iso osa suomalaisista on ylivelkaantuneita mutta he eivät itse sitä tajua muuta ennen kuin on liian myöhäistä. Sitten he syyttelevät vain muita.
Eihän aplä ole muuta mahdollisuutta kuin joko myydä melkein maksettu asunto alihintaan tai sitten järjestää jotenkin rahoitus siihen päätettyyn remppaan. Lainaa se yhtiölaina ja siutä johtuva rahoitusvastikekin on.Toki sitten rempan valmistuttua on taas helpompi myydä se kämppä jos ei pärjää.Pitää olla kovatuloinen yh ja myös varakas isä lapsella, mikäli tuossa tilanteessa saisi sekä maksettua asuntoa että säästettyä huomattavia summia asuen vielä ylellisesti kolmiossa.
Hurjaa touhuja ja näitä remontoitavia kerrostaloja on Suomi pullollaan. En kyllä koskaan muuta kerrostaloon tai siis en osta sieltä asuntoa. Vuokralle jos on pakko. Kusessa ollaan. Varsinkin jos on totta että Kela ja sossu eli veronmaksajat joutuu köyhimpien puolesta nämäkin maksamaan 😑
Vierailija kirjoitti:
Rakennustoiminnassa on pakko olla törkeä kartelli, muuten ei hintojen järjettömyyttä voi perustella.
Ap:lle, kun omistat on pakko varautua aina maksamaan. Nyt onneksi lainaraha on halpaa joten mene pankkiin neuvottelemaan sinulle sopiva maksutahti.
Rakennusliikkeet vie isännöitsijöitä Tallinnaan "saunomaan" väittää huhu. Sitten isännöitsijä suorittaa ottamaan tiettyä rakennusliikettä urakoitsijaksi, hyvällä työn jäljellä ja tunnettuudella perustellen. Vaikka olisi halvempia tarjouksia. Ja taas saunotaan.
En väitä että noin tapahtuisi oikeassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennustoiminnassa on pakko olla törkeä kartelli, muuten ei hintojen järjettömyyttä voi perustella.
Ap:lle, kun omistat on pakko varautua aina maksamaan. Nyt onneksi lainaraha on halpaa joten mene pankkiin neuvottelemaan sinulle sopiva maksutahti.
Rakennusliikkeet vie isännöitsijöitä Tallinnaan "saunomaan" väittää huhu. Sitten isännöitsijä suorittaa ottamaan tiettyä rakennusliikettä urakoitsijaksi, hyvällä työn jäljellä ja tunnettuudella perustellen. Vaikka olisi halvempia tarjouksia. Ja taas saunotaan.
En väitä että noin tapahtuisi oikeassa elämässä.
Ei kai mitään kartelleja Suomessa ole?
https://www.hameensanomat.fi/paakirjoitukset/kartelli-kavi-harskisti-as…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuutonta on se, että Suomessa on tapana maksattaa asunnon neliömäärän mukaan. Joku 25-neliöisessä yksiössä asuva saa samat rempat kohtuuhintaan, kun sinä maksat lainaa vuosikausia. Sama määrä putkea vedetään kumpaankin kämppään. Monessa Euroopan maassa hinta remonteista on asukkaiden vastuulla ja silloin se on sama kustannus kaikille.
Ei niitä maksuja määritellä neliöiden mukaan, vaan osakeomistuksen mukaan. Enemmän osakkeita -> suurempi maksuosuus. Tosin mitä suurempi asunto, sitä enemmän osakkeita ;)
Yhtiöjärjestys määrää onko maksujen perusteena neliöt vai osakkeet. Molempia tapoja on ihan yleisesti käytössä.
Tulipahan vaan mieleeni että jos taloyhtiölainan maksaa pois omalla pankkilainalla niin eikös siinä käy niin että laina jää itselle maksettavaksi vaikka myisi kämpän? Taloyhtiölainahan siirtyy seuraavalle, mutta tuskin tuollainen hlökohtainen laina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan remonttiin aietaan änkeä putkiremontto, kylpyhuoneiden uusinta, sähköjen uusinta, lämmitysmuodon vaihto maalämpöön ja mitähän vielä.
En ymmärrä miksi ihmiset suostuvat näin laajoihin saneerauksiin, koska se laskee asunnon arvoa kunnes tarkka summa on selvillä ja remppa tehty.
Toki se haittaa, jos on just silloin myymässä, mutta jos ei ole, vaan aikoo asua kodissaan vielä vaikka 10 vuotta, niin hetkellisellä arvonlaskulla ei liene väliä.
Minä otan mieluummin 3 kk kestävän jättiurakan, jossa uusitaan putket, kylppärit ja sähköt kerralla kuin parin vuoden välein olen keskellä remonttipölyä, mutta tietysti joillekin se tapa sopii parhaiten.
Taloyhtiössä saattaa olla useampia eläkeläisiä tai eläkeikää lähestyviä, jotka haluavat kerralla ison remontin, niin että sitten voi rauhassa asustella, kun ikää tulee lisää. Niin kauan, kun on vielä terve, jaksaa remontin rasitukset ja mahdollisen muualla asumisen.
Asuimme aiemmin sellaisessa yhtiössä, jossa sitten tehtiin putkiremontti pikkuisen "etuajassa". Onneksi, hinnat ovat nousseet ihan älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Tulipahan vaan mieleeni että jos taloyhtiölainan maksaa pois omalla pankkilainalla niin eikös siinä käy niin että laina jää itselle maksettavaksi vaikka myisi kämpän? Taloyhtiölainahan siirtyy seuraavalle, mutta tuskin tuollainen hlökohtainen laina.
Jos asunnon arvo taloyhtiölainan kanssa on 120 000 € ja laina on 30 000 €, niin ilman yhtiölainaa asunnosta voi tod.näk. pyytää 150 000 €.
Sijoittajaostaja saattaa suosia yhtiölainaa. Omaan käyttöön ostavalle sillä ei pitäisi olla isoa merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asunnon arvo taloyhtiölainan kanssa on 120 000 € ja laina on 30 000 €, niin ilman yhtiölainaa asunnosta voi tod.näk. pyytää 150 000 €.
Sijoittajaostaja saattaa suosia yhtiölainaa. Omaan käyttöön ostavalle sillä ei pitäisi olla isoa merkitystä.
Olen aika skeptinen siitä että remontin hinta siirtyisi suoraan asunnon arvoon.
Nämähän on ihan valintakysymyksiä, nyt puhuttiin asumisen kustannuksista. Sinä olet valinnut kalleimman mahdollisen asumismuodon, vuokralla asumisen, sen lisäksi tykkäät muuttaa 2-5 vuoden välein, mikä taas on minun mielestä erittäin stressaavaa. Onneksi kaikki saa valita, miten ja missä asuu:)
Ainoa ihmeellinen asia tilanteessa on se, että putkiremontin tarve tuli ap:lle jollakin tavalla yllätyksenä. Kyseessä on kuitenkin suurin piirtein tärkein kerrostaloasunnon hintaan vaikuttava asia joka selvitetään ensimmäisenä kun ostoa harkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole vaan, Helsingin kantakaupungissa asunnon arvo nousee enemmän kuin putkiremontin hinta. Muualla toki voi olla toinen tilanne.
Putkiremontti on sellainen mitä moni (syystä) pelkää. Vaikeinta on myydä asuntoa, joka on huonokuntoinen, mutta putkiremontti on vasta suunnitteilla eli toteutus voi olla vasta parin vuoden päästä.
Apnkin kannattaa ehdottomasti sinnitellä putkiremontin läpi ja miettiä vasta sitten selviääkö kuluista. Juuri putkiremontoitu tehokas kolmio on yleensä helppo myydä. Pientä pintaremppaa lisäksi, niin ostaja pääsee muuttamaan suoraan sisään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vielä aika halpa. Putkiremontti voi maksaa jopa 1500€/m2. Suurin lasku, jonka olen asiakkaalle lähettänyt, on ollut lähes 200000€.
Minäkin ihmettelen laina-aikaa. Yleensä putkilainat ovat 20-25v.
t. kiinteistöassistentti isännöitsijätoimistosta
Tätä samaa mietin! Onko taloyhtiössä varoja jo olemassa jemmassa? Ihmetyttää, että oikeastiko osakkaat suostuivat moiseen/vastaavaan kuukausi si summaan osaltaan!
Jos kerta paikka on noin hyvä niin en yhtään ihmettele että enemmistö päätöksellä on päätetty nostaa talon arvoa. Olisiko pitänyt jättää remontit sopimatta kun sinulla ei ole rahaa. Paraatipaikalla asuminen vaatii varallisuutta siihen ei haluaminen auta
Ihmisten pitäisi asua siellä missä varat riittää eikä siellä missä haluaisi asua. Haluaisin minäkin asua omakotitalossa mutta varallisuus riittää ainoastaan vuokra yksiöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole vaan, Helsingin kantakaupungissa asunnon arvo nousee enemmän kuin putkiremontin hinta. Muualla toki voi olla toinen tilanne.
Putkiremontti on sellainen mitä moni (syystä) pelkää. Vaikeinta on myydä asuntoa, joka on huonokuntoinen, mutta putkiremontti on vasta suunnitteilla eli toteutus voi olla vasta parin vuoden päästä.
Apnkin kannattaa ehdottomasti sinnitellä putkiremontin läpi ja miettiä vasta sitten selviääkö kuluista. Juuri putkiremontoitu tehokas kolmio on yleensä helppo myydä. Pientä pintaremppaa lisäksi, niin ostaja pääsee muuttamaan suoraan sisään.
Ok, meillä tehtiin juuri mittava kattoremontti jugend-taloomme kantakaupungissa, eikä tuo kyllä näkynyt mitenkään tämän jälkeen myytyjen asuntojen hinnassa. Sinä mainitsit nyt vain putkiremontin mutta itse en spesifioinut. Ihmettelen kyllä jos maksaisit 300 000 euron asunnosta 350 000 euroa siksi, että siihen on tehty putkiremontti. Mutta meitä onkin moneen junaan.
On tuo niin arpapeliä, milloin se putkiremppa putkahtaa ja paljonko maksaa. Me ollaan asuttu kohta 5 vuotta v. -78 rakennetussa talossa. Viemäriverkoston kuvaus oli taas muutama kuukausi sitten ja seuraavan kerran 2 vuoden päästä. Ei vielä tarvinnut uusia. Vesiputkiremppaa on odoteltu, mutta ei näy 5-vuotissuunnitelmassa. Tietysti jos tulee vuotoja, sittenhän se tulee jo 5 vuoden sisällä. Meillä menee joka kk säästötilille 300€. Yritetään kerätä pientä puskuria remontteja ajatellen, mutta kun lukee noista järkyttävistä remppahinnoista, niin ei tuo meidän säästötili riitä yhtään mihinkään.