Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä? Kauhean iso remonttilasku odottaa.

Vierailija
31.07.2021 |

Minulla on 68-neliöinen kerrostalokolmio, josta on vielä asuntolainaa muutama vuosi. Lapsen koulumatka 300 metriä ja bussi kulkee vierestä, jolla pääsen töihin vartissa. Nyt kyllä ollut enimmäkseen etätöitä, mutta sijainti joka tapauksessa meille hyvä, ja on rauhallinen taloyhtiö, johon kuuluu 2 kerrostaloa. En halua tätä myydä.

Nyt meillä on runnottu enemmistöpäätöksellä läpi kallis sauna- ja putkiremontti. Minulle tuli paperit keväällä, että taloyhtiön hallitus valinnut tarjouksen, jossa hinta asuinneliötä kohden 660 euroa. Minun asuntoni neliömäärällä se tekee 44 880€. Nyt pari viikkoa sitten sain paperit, joissa tarjotaan yhtiölainana max. 8 vuotta laina-aika niin että minun kuukausisumma olisi 520€. Ei minulla riitä mitenkään tulot, koska yhtiövastike ja asuntolainan lyhennykset juoksee normaalisti. Minulla jää palkan, lainojen ja pakollisten vesi-, sähkö-, puhelin ja vakuutuslaskujen jälkeen ruokaan ja muuhun elämiseen max. 700€ kuussa. Olen yhtiökokouksessa vastustanut, mutta mitään vaikutusta ei sillä ole. Mitä tässä voi vielä tehdä? Pystyykö sen asian viemään jotenkin uudestaan käsittelyyn? Tämä on eka omistusasuntoni kerrostalossa, enkä tunne yhtään juridiikkaa.

Kommentit (182)

Vierailija
141/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan remonttiin aietaan änkeä putkiremontto, kylpyhuoneiden uusinta, sähköjen uusinta, lämmitysmuodon vaihto maalämpöön ja mitähän vielä.

En ymmärrä miksi ihmiset suostuvat näin laajoihin saneerauksiin, koska se laskee asunnon arvoa kunnes tarkka summa on selvillä ja remppa tehty.

Toki se haittaa, jos on just silloin myymässä, mutta jos ei ole, vaan aikoo asua kodissaan vielä vaikka 10 vuotta, niin hetkellisellä arvonlaskulla ei liene väliä. 

Minä otan mieluummin 3 kk kestävän jättiurakan, jossa uusitaan putket, kylppärit ja sähköt kerralla kuin parin vuoden välein olen keskellä remonttipölyä, mutta tietysti joillekin se tapa sopii parhaiten. 

Vierailija
142/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat karannut käsistä....muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuutonta on se, että Suomessa on tapana maksattaa asunnon neliömäärän mukaan. Joku 25-neliöisessä yksiössä asuva saa samat rempat kohtuuhintaan, kun sinä maksat lainaa vuosikausia. Sama määrä putkea vedetään kumpaankin kämppään. Monessa Euroopan maassa hinta remonteista on asukkaiden vastuulla ja silloin se on sama kustannus kaikille.

Ei niitä maksuja määritellä neliöiden mukaan, vaan osakeomistuksen mukaan. Enemmän osakkeita -> suurempi maksuosuus. Tosin mitä suurempi asunto, sitä enemmän osakkeita ;)

Ja osakkeiden määrä on aivan sjoraan verrannollinen asunnon neliöihin.

Yleensä ihmiset tietää neliönsä, muttei muista onko osakkeita 10x vai 100x.

Vierailija
144/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan paremmaksi. Asunnon arvo 45 000e, tulevan putkiremontin hinta 30 000e.

Vierailija
145/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan kallista. 45 tonnia saunaremppa ja muutama metri vesijohtoputkee...Tulee varmaan kullasta hanat, putket jne?

Voi olla. Meillä uusittiin viemäriputket samalla, koska asunnossa ei kuitenkaan voinut käyttää vettä 3 kuukauteen. Oli vielä kalliimpi neliöhinta, mut viisasta tulevaisuutta ajatellen, kun talolla on jo ikää.

Kun meillä omakotitalossa uusittiin vesi- ja viemäriputket, vesi oli poikki yhden työpäivän ajan. Lasku oli parisen tuhatta, josta tulee noin 17€/neliö. Talolla on jo ikää 90 vuotta, että ihan viisasta oli välillä uusia.

Ai että vesi oli poikki päivän ja lasku oli pari tuhatta? Hehheh. Hyvä vitsi. Mä olen kahteen taloon teettänyt viemäriremontin. Toisessa maksoi 9800€ ja toisessa vähän enemmän, koska runkoputki oli painunut. Puhtaan veden putkiremontin hinta vaihtelee sen mukaan, tehdäänkö sukittamalla vai pintavetona. Meillä maksoi tähän taloon 8000€. Toki se on paljon halvempi omakotitaloon kuin kerrostaloon. Joka tapauksessa jos joku väittää teettäneensä putkirempan ja viemärirempan parilla tonnilla, harakatkin tuolle jutulle nauraa.

Minulla omakotitalossa muun remontin yhteydessä tehty käyttövesiputkien remontti jäi karvan verran alle 2000 € Uudet putket siis wc.hen, keittiöön, kodinhoitohuoneeseen ja pesuhuoneeseen. Toki tähän ei kuulunut tietenkään hanat yms. kalusteet

Väität siis, että vesiputkiremontin saa alle 2000€. Minun mieheni tekee työkseen urakkatarjouksia isossa lvis-yrityksessä. Tuohon hintaan ei saa kuulemma firmakaan ostettua tarvikkeita.

Suosittelen ammattitaitoisen ostohenkilöstön palkkaamista. Paljonko maksaa 20 metriä putkea + kiinnikkeet? 

Millaisen kämpän tuolla määrällä putkittaa? Ehkä jos talon putket on luokkaa vessa+suihku samassa ja keittiö seinän takana, muualla ei mitään voi tuolla summalla pärjätä. Esim. taloyhtiössä sitä tavaraa kun on aika paljon muualla kuin siellä omassa kämpässä mikä nostaa niitä kustannuksia ihan merkittävästi.

Vierailija
146/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavalta kuulostaa 8 vuoden laina-aika. Eihän kellään ole tuollaiseen varaa.

Isot remonttilainat ovat muutenkin erikoisia. Olen seuraillut miten lähistöllä (alueella, jossa muuten asunnot menevät kuumille kiville kunnosta riippumatta) on ollut hyväkuntoinen kasikerroksen asunto myynnissä pian vuoden. Hinta on alakanttiin ja jo alennettukin. Syynä myynnin tyssäämiseen on tuleva linjasaneeraus, jonka neliöhinnaksi välittäjä arvioi 800e. Tuossa asunnossa se tekee jotain 60 000e.

Samaan remonttiin aietaan änkeä putkiremontto, kylpyhuoneiden uusinta, sähköjen uusinta, lämmitysmuodon vaihto maalämpöön ja mitähän vielä.

En ymmärrä miksi ihmiset suostuvat näin laajoihin saneerauksiin, koska se laskee asunnon arvoa kunnes tarkka summa on selvillä ja remppa tehty. Pilkkahintaan pitää myydä, jos meinaa eroon päästä. Tuostakin myynnissä olevasta asunnosta olisi vielä pari vuotta sitten saanut kelpohinnan (ja saanut ylipäätään kaupaksi!), kun remontista ei vielä tiedetty mitään.

Samoin toisessa kaupunginosassa ihmiset myyvät paniikissa asuntojaan, kun taloyhtiö on päättänyt rakentaa joka taloon - myös kolmikerroksisiin - hissin. Tästä pamahtaa useamman kymppitonnin lasku jokaiselle. Eihän niitä asuntoja kukaan halua ostaa, vaikka alue on kiva ja suosittu ja asunnot itsessään siistejä.

Ja remonttien niputtaminen saattaa tulla loppujen lopuksi kalliimmaksi, kuin erilliset remontit. Jotain on järkevä yhdistää, mutta ei kaikkia. Niputtamisessa voi mennä turhaa aikaa odotteluun, palavereihin ja koordinointiin.

höpö höpö. mun sijoitusasunnon lvi remppa valmistui keväällä, kustannukset alittuivat 8%. asunto 41,5 neliötä, remppa 23900 €. yhtiölaina 25 vuotta. urakkaan liitettiin vielä maalämpöurakka, sen kustannukset jäivät energia-avustusten jälkeen 70 000 euroa koko yhtiölle, osuuteni 0,91%.

putkiremontin hintaa per neliö on mahdotonta haarukoida, taloissa joissa paljon pieniä asuntoja hinta kalliimpi, pienempi jos yhtiössä isoja kämppiä.

Vierailija
147/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummo 85 v vantaalla, jolla kallis remppa tulossa, tätä varten on käänteinen asuntolaina

Vierailija
148/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennustoiminnassa on pakko olla törkeä kartelli, muuten ei hintojen järjettömyyttä voi perustella.

Ap:lle, kun omistat on pakko varautua aina maksamaan. Nyt onneksi lainaraha on halpaa joten mene pankkiin neuvottelemaan sinulle sopiva maksutahti.

Vierailija
149/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
150/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan kallista. 45 tonnia saunaremppa ja muutama metri vesijohtoputkee...Tulee varmaan kullasta hanat, putket jne?

Voi olla. Meillä uusittiin viemäriputket samalla, koska asunnossa ei kuitenkaan voinut käyttää vettä 3 kuukauteen. Oli vielä kalliimpi neliöhinta, mut viisasta tulevaisuutta ajatellen, kun talolla on jo ikää.

Kun meillä omakotitalossa uusittiin vesi- ja viemäriputket, vesi oli poikki yhden työpäivän ajan. Lasku oli parisen tuhatta, josta tulee noin 17€/neliö. Talolla on jo ikää 90 vuotta, että ihan viisasta oli välillä uusia.

Ai että vesi oli poikki päivän ja lasku oli pari tuhatta? Hehheh. Hyvä vitsi. Mä olen kahteen taloon teettänyt viemäriremontin. Toisessa maksoi 9800€ ja toisessa vähän enemmän, koska runkoputki oli painunut. Puhtaan veden putkiremontin hinta vaihtelee sen mukaan, tehdäänkö sukittamalla vai pintavetona. Meillä maksoi tähän taloon 8000€. Toki se on paljon halvempi omakotitaloon kuin kerrostaloon. Joka tapauksessa jos joku väittää teettäneensä putkirempan ja viemärirempan parilla tonnilla, harakatkin tuolle jutulle nauraa.

Minulla omakotitalossa muun remontin yhteydessä tehty käyttövesiputkien remontti jäi karvan verran alle 2000 € Uudet putket siis wc.hen, keittiöön, kodinhoitohuoneeseen ja pesuhuoneeseen. Toki tähän ei kuulunut tietenkään hanat yms. kalusteet

Väität siis, että vesiputkiremontin saa alle 2000€. Minun mieheni tekee työkseen urakkatarjouksia isossa lvis-yrityksessä. Tuohon hintaan ei saa kuulemma firmakaan ostettua tarvikkeita.

Suosittelen ammattitaitoisen ostohenkilöstön palkkaamista. Paljonko maksaa 20 metriä putkea + kiinnikkeet? 

Millaisen kämpän tuolla määrällä putkittaa? Ehkä jos talon putket on luokkaa vessa+suihku samassa ja keittiö seinän takana, muualla ei mitään voi tuolla summalla pärjätä. Esim. taloyhtiössä sitä tavaraa kun on aika paljon muualla kuin siellä omassa kämpässä mikä nostaa niitä kustannuksia ihan merkittävästi.

Etkö sinä lue viestejä joihin vastaat? Puhe oli nimenomaan omakotitalon putkiremontista ja siitä kuinka se on huomattavasti halvempaa kuin jossain taloyhtiöissä. Omakotitalon putkirempan todellakin tekee tonnilla tai parilla.

Vierailija
151/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä lue viestejä joihin vastaat? Puhe oli nimenomaan omakotitalon putkiremontista ja siitä kuinka se on huomattavasti halvempaa kuin jossain taloyhtiöissä. Omakotitalon putkirempan todellakin tekee tonnilla tai parilla.

Eikä tee. Älä viitsi jankata. Omakotitalon perusputkiremontti on alkaen 5000€. Siihen ei sisälly suihkut ja hanat. Meillä oli 10 800€ halvin tarjous. Lattia avattiin eteisestä, mutta muualta ei tarvinnut. Toki me uusittiin hanat ja lämminvesivaraaja samalla. Naapuri otti pintavetona ja koteloinnit. Heilläkin tuli lähes sama hinta. Heillä on 2 vessaa, eli enemmän putkia ja mutkia.

Vierailija
152/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni kehottaa ap:ta ottamaan lainaa. Siitä voi helposti päätellä, että iso osa suomalaisista on ylivelkaantuneita mutta he eivät itse sitä tajua muuta ennen kuin on liian myöhäistä. Sitten he syyttelevät vain muita.

Vierailija
153/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No säästökuurille vaan , et osta mitään turhaa toki ruokaa mutta suosi tarjouksia tee isompia ruoka satseja

, ja vain välttämättömät vaatteet, eli

älä osta nyt heräte ostoksia esim.

Nyt kesävaatteita, ja kun on 5kuukkautta, kun on joulu.

Eli jos lapsesi haluaa jotakin lahjaksi , niin sano että jouluna mutta tietysti koulutatarvikkeita, ja välttämättömiä ostoksia mutta ei mitään ,

Älyttömän kalliita , vaatteita ei terveyden ja hoidon menoista ei voi tinkiä jos tulee nyt säästökuurin aikana tarvitsee käydä lääkäris.Niin pitää käydä ( kysyit neuvoksi? Minä neuvon, että säästökuuri).

Vierailija
154/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kysyä myös pankista, Että onko mahdollista että maksat nyt alussa kun on vielä asuntolainaa jäljellä pienempää kk erää ja se sitten korostuisi kun asuntolaina on maksettu.

Vierailija
155/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

otat yhteyttä pankkiin ja pyydät tarjouksen yhdestä isosta lainasta, mikä sisältää remppalainan ja nykyisen lainasi. Nykyinen laina maksetaan pois ja lainaerän suuruuden säädät omalle maksukyvyllesi sopivaksi

Vierailija
156/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika halpaa josselviät tuolla summalla. Yleensä neliöhinnat lähentelee 1000 euroa/neliö. Pankit kyllä joustaa venyttämällä laina-aikaa ja sinulla tällä hetkellä vain muutama vuosi jäljellä . Saat uuden saunan ja kylppärinkin.  Taloyhtiöt veloittavat yleensä seuraavan vuoden alusta korjauslainaa...Ehdit hyvin säätää pankin kanssa maksukykysi mukaan.

Vierailija
157/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidille maksaa Kela ja sossu koko remontin koska

- ei ole varaa maksaa itse

- mikään pankki ei anna lainaa 78-v dementoituvalle

- asunto ei mene kaupaksi, kaupungissa kymmeniä samanlaisia

- ei saa vuokralaista koska ei ole kelle vuokrata

- on pakko maksaa koska osakkeenomistaja ja asuntoyhtiön osakas ei voi kieltäytyä osallistumasta

Vierailija
158/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni kehottaa ap:ta ottamaan lainaa. Siitä voi helposti päätellä, että iso osa suomalaisista on ylivelkaantuneita mutta he eivät itse sitä tajua muuta ennen kuin on liian myöhäistä. Sitten he syyttelevät vain muita.

Ap joutuu joka tapauksessa maksamaan lainaa, joko taloyhtiön tai omaansa. Kannattaa ainakin kysyä pankilta, saisiko lainaa paremmilla ehdoilla kuin taloyhtiö.

Vierailija
159/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi on hirveitä summia! En käsitä miten remonttifirmat kehtaa laskuttaa niin helekkaristi. Työn osuutta suurimm.osaksi.

Tietämättömiltä on helppo laskuttaa ja kun on sopivasti uskovainen niin omatunto ei koskaan kolkuttele, etenkään laskuja kirjoittaessa vääräuskoisille.

Vierailija
160/182 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatteko taloyhtiölle lainaa? Vai jokainenko hakee erikseen pankista, jos tarvitsee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan