Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä? Kauhean iso remonttilasku odottaa.

Vierailija
31.07.2021 |

Minulla on 68-neliöinen kerrostalokolmio, josta on vielä asuntolainaa muutama vuosi. Lapsen koulumatka 300 metriä ja bussi kulkee vierestä, jolla pääsen töihin vartissa. Nyt kyllä ollut enimmäkseen etätöitä, mutta sijainti joka tapauksessa meille hyvä, ja on rauhallinen taloyhtiö, johon kuuluu 2 kerrostaloa. En halua tätä myydä.

Nyt meillä on runnottu enemmistöpäätöksellä läpi kallis sauna- ja putkiremontti. Minulle tuli paperit keväällä, että taloyhtiön hallitus valinnut tarjouksen, jossa hinta asuinneliötä kohden 660 euroa. Minun asuntoni neliömäärällä se tekee 44 880€. Nyt pari viikkoa sitten sain paperit, joissa tarjotaan yhtiölainana max. 8 vuotta laina-aika niin että minun kuukausisumma olisi 520€. Ei minulla riitä mitenkään tulot, koska yhtiövastike ja asuntolainan lyhennykset juoksee normaalisti. Minulla jää palkan, lainojen ja pakollisten vesi-, sähkö-, puhelin ja vakuutuslaskujen jälkeen ruokaan ja muuhun elämiseen max. 700€ kuussa. Olen yhtiökokouksessa vastustanut, mutta mitään vaikutusta ei sillä ole. Mitä tässä voi vielä tehdä? Pystyykö sen asian viemään jotenkin uudestaan käsittelyyn? Tämä on eka omistusasuntoni kerrostalossa, enkä tunne yhtään juridiikkaa.

Kommentit (182)

Vierailija
181/182 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan kallista. 45 tonnia saunaremppa ja muutama metri vesijohtoputkee...Tulee varmaan kullasta hanat, putket jne?

Voi olla. Meillä uusittiin viemäriputket samalla, koska asunnossa ei kuitenkaan voinut käyttää vettä 3 kuukauteen. Oli vielä kalliimpi neliöhinta, mut viisasta tulevaisuutta ajatellen, kun talolla on jo ikää.

Kun meillä omakotitalossa uusittiin vesi- ja viemäriputket, vesi oli poikki yhden työpäivän ajan. Lasku oli parisen tuhatta, josta tulee noin 17€/neliö. Talolla on jo ikää 90 vuotta, että ihan viisasta oli välillä uusia.

Ai että vesi oli poikki päivän ja lasku oli pari tuhatta? Hehheh. Hyvä vitsi. Mä olen kahteen taloon teettänyt viemäriremontin. Toisessa maksoi 9800€ ja toisessa vähän enemmän, koska runkoputki oli painunut. Puhtaan veden putkiremontin hinta vaihtelee sen mukaan, tehdäänkö sukittamalla vai pintavetona. Meillä maksoi tähän taloon 8000€. Toki se on paljon halvempi omakotitaloon kuin kerrostaloon. Joka tapauksessa jos joku väittää teettäneensä putkirempan ja viemärirempan parilla tonnilla, harakatkin tuolle jutulle nauraa.

Minulla omakotitalossa muun remontin yhteydessä tehty käyttövesiputkien remontti jäi karvan verran alle 2000 € Uudet putket siis wc.hen, keittiöön, kodinhoitohuoneeseen ja pesuhuoneeseen. Toki tähän ei kuulunut tietenkään hanat yms. kalusteet

Väität siis, että vesiputkiremontin saa alle 2000€. Minun mieheni tekee työkseen urakkatarjouksia isossa lvis-yrityksessä. Tuohon hintaan ei saa kuulemma firmakaan ostettua tarvikkeita.

Suosittelen ammattitaitoisen ostohenkilöstön palkkaamista. Paljonko maksaa 20 metriä putkea + kiinnikkeet? 

Millaisen kämpän tuolla määrällä putkittaa? Ehkä jos talon putket on luokkaa vessa+suihku samassa ja keittiö seinän takana, muualla ei mitään voi tuolla summalla pärjätä. Esim. taloyhtiössä sitä tavaraa kun on aika paljon muualla kuin siellä omassa kämpässä mikä nostaa niitä kustannuksia ihan merkittävästi.

Etkö sinä lue viestejä joihin vastaat? Puhe oli nimenomaan omakotitalon putkiremontista ja siitä kuinka se on huomattavasti halvempaa kuin jossain taloyhtiöissä. Omakotitalon putkirempan todellakin tekee tonnilla tai parilla.

Eikä tee. Älä viitsi jankata. Omakotitalon perusputkiremontti on alkaen 5000€. Siihen ei sisälly suihkut ja hanat. Meillä oli 10 800€ halvin tarjous. Lattia avattiin eteisestä, mutta muualta ei tarvinnut. Toki me uusittiin hanat ja lämminvesivaraaja samalla. Naapuri otti pintavetona ja koteloinnit. Heilläkin tuli lähes sama hinta. Heillä on 2 vessaa, eli enemmän putkia ja mutkia.

En jankuta, vaan kerron mitä meillä maksoi. Meillä tehtiin perusputkiremontti, joka maksoi sen 2000€.  Ei uusittu lämminvesivaraajaa, mutta se ei montaa satasta maksaisi. Pintavetona ilman kotelointia vedet kahteen vessaan, keittiöön ja pesuhuoneeseen, kaikki suurinpiirtein päällekkäin eli ei montaa mutkaa tullut. Typerää käytöstä sinulta haukkua minua valehtelijaksi, jos teillä on remontti maksanut noin paljon enemmän :)

Vierailija
182/182 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli muutama vuosi sitten iso linjaremontti, jossa laitettiin kylpyhuoneetkin uusiksi. Jouduttiin asumaan 3 kk motellissa. Hintavaksi tuli. Meillä todettiin kosteutta kylppärissä, kun sitä alettiin purkaa, eikä mennyt kosteusvaurio vakuutukseen, vaan taloyhtiön laskuun. Ei ollut mikään äkillinen vahinko vaan vuosien mittaan ilmeisesti saumat pettäneet ja alla ei vesieristeitä. Kuivatus kesti viikkoja, minkä takia sen koko rapun työt venyi. Kun vain kuulenkin sanan putkiremontti, nousee karvat pystyyn. Meillä oli myös makuuhuoneen välikattoon valunut yläkerran naapurin viemäriputkesta sitä itseään. Siellä oli toisen kuivattimet hurisemassa. Oudointa oli se, että vuotoa ei nähty kuvauksissa. Ne viemärikuvaukset taitaa olla aika suurpiirteisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme