Mitä voi tehdä? Kauhean iso remonttilasku odottaa.
Minulla on 68-neliöinen kerrostalokolmio, josta on vielä asuntolainaa muutama vuosi. Lapsen koulumatka 300 metriä ja bussi kulkee vierestä, jolla pääsen töihin vartissa. Nyt kyllä ollut enimmäkseen etätöitä, mutta sijainti joka tapauksessa meille hyvä, ja on rauhallinen taloyhtiö, johon kuuluu 2 kerrostaloa. En halua tätä myydä.
Nyt meillä on runnottu enemmistöpäätöksellä läpi kallis sauna- ja putkiremontti. Minulle tuli paperit keväällä, että taloyhtiön hallitus valinnut tarjouksen, jossa hinta asuinneliötä kohden 660 euroa. Minun asuntoni neliömäärällä se tekee 44 880€. Nyt pari viikkoa sitten sain paperit, joissa tarjotaan yhtiölainana max. 8 vuotta laina-aika niin että minun kuukausisumma olisi 520€. Ei minulla riitä mitenkään tulot, koska yhtiövastike ja asuntolainan lyhennykset juoksee normaalisti. Minulla jää palkan, lainojen ja pakollisten vesi-, sähkö-, puhelin ja vakuutuslaskujen jälkeen ruokaan ja muuhun elämiseen max. 700€ kuussa. Olen yhtiökokouksessa vastustanut, mutta mitään vaikutusta ei sillä ole. Mitä tässä voi vielä tehdä? Pystyykö sen asian viemään jotenkin uudestaan käsittelyyn? Tämä on eka omistusasuntoni kerrostalossa, enkä tunne yhtään juridiikkaa.
Kommentit (182)
Meillä oli muutama vuosi sitten iso linjaremontti, jossa laitettiin kylpyhuoneetkin uusiksi. Jouduttiin asumaan 3 kk motellissa. Hintavaksi tuli. Meillä todettiin kosteutta kylppärissä, kun sitä alettiin purkaa, eikä mennyt kosteusvaurio vakuutukseen, vaan taloyhtiön laskuun. Ei ollut mikään äkillinen vahinko vaan vuosien mittaan ilmeisesti saumat pettäneet ja alla ei vesieristeitä. Kuivatus kesti viikkoja, minkä takia sen koko rapun työt venyi. Kun vain kuulenkin sanan putkiremontti, nousee karvat pystyyn. Meillä oli myös makuuhuoneen välikattoon valunut yläkerran naapurin viemäriputkesta sitä itseään. Siellä oli toisen kuivattimet hurisemassa. Oudointa oli se, että vuotoa ei nähty kuvauksissa. Ne viemärikuvaukset taitaa olla aika suurpiirteisiä.
En jankuta, vaan kerron mitä meillä maksoi. Meillä tehtiin perusputkiremontti, joka maksoi sen 2000€. Ei uusittu lämminvesivaraajaa, mutta se ei montaa satasta maksaisi. Pintavetona ilman kotelointia vedet kahteen vessaan, keittiöön ja pesuhuoneeseen, kaikki suurinpiirtein päällekkäin eli ei montaa mutkaa tullut. Typerää käytöstä sinulta haukkua minua valehtelijaksi, jos teillä on remontti maksanut noin paljon enemmän :)