Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä? Kauhean iso remonttilasku odottaa.

Vierailija
31.07.2021 |

Minulla on 68-neliöinen kerrostalokolmio, josta on vielä asuntolainaa muutama vuosi. Lapsen koulumatka 300 metriä ja bussi kulkee vierestä, jolla pääsen töihin vartissa. Nyt kyllä ollut enimmäkseen etätöitä, mutta sijainti joka tapauksessa meille hyvä, ja on rauhallinen taloyhtiö, johon kuuluu 2 kerrostaloa. En halua tätä myydä.

Nyt meillä on runnottu enemmistöpäätöksellä läpi kallis sauna- ja putkiremontti. Minulle tuli paperit keväällä, että taloyhtiön hallitus valinnut tarjouksen, jossa hinta asuinneliötä kohden 660 euroa. Minun asuntoni neliömäärällä se tekee 44 880€. Nyt pari viikkoa sitten sain paperit, joissa tarjotaan yhtiölainana max. 8 vuotta laina-aika niin että minun kuukausisumma olisi 520€. Ei minulla riitä mitenkään tulot, koska yhtiövastike ja asuntolainan lyhennykset juoksee normaalisti. Minulla jää palkan, lainojen ja pakollisten vesi-, sähkö-, puhelin ja vakuutuslaskujen jälkeen ruokaan ja muuhun elämiseen max. 700€ kuussa. Olen yhtiökokouksessa vastustanut, mutta mitään vaikutusta ei sillä ole. Mitä tässä voi vielä tehdä? Pystyykö sen asian viemään jotenkin uudestaan käsittelyyn? Tämä on eka omistusasuntoni kerrostalossa, enkä tunne yhtään juridiikkaa.

Kommentit (182)

Vierailija
21/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuutonta on se, että Suomessa on tapana maksattaa asunnon neliömäärän mukaan. Joku 25-neliöisessä yksiössä asuva saa samat rempat kohtuuhintaan, kun sinä maksat lainaa vuosikausia. Sama määrä putkea vedetään kumpaankin kämppään. Monessa Euroopan maassa hinta remonteista on asukkaiden vastuulla ja silloin se on sama kustannus kaikille.

Vierailija
22/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtuutonta on se, että Suomessa on tapana maksattaa asunnon neliömäärän mukaan. Joku 25-neliöisessä yksiössä asuva saa samat rempat kohtuuhintaan, kun sinä maksat lainaa vuosikausia. Sama määrä putkea vedetään kumpaankin kämppään. Monessa Euroopan maassa hinta remonteista on asukkaiden vastuulla ja silloin se on sama kustannus kaikille.

Jos on varaa ostaa isompi asunto, silloin on varaa myös maksaa enemmän remonteista.

T:Vasemmisto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole kuitenkin aika edullinen putkiremontti. Muistaakseni kaveri maksoi yksiöstä jotain 60 000 euroa 

Vierailija
24/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi on hirveitä summia! En käsitä miten remonttifirmat kehtaa laskuttaa niin helekkaristi. Työn osuutta suurimm.osaksi.

Aivan. Täsmälleen samaa mieltä. Mutsille tulossa Vantaalla myös lähes 50 000€ lasku ja hän itkee minulle, mistä rahat, kun ei ole säästöjä. Tuskin mikään pankki antaa lainaksi rahaa 50 000€ ensi vuonna 85 vuotta täyttävälle mummelille. Yhtiölaina kattaa niiden talossa vain osan, eli ei oo edes saatavilla koko summaa yhtiölainana. Se on 60-luvulla rakennettu talo, jossa asuntojen hinnat on olleet yksiöistä noin 70-80 000€ ja kaksioista 120-140 000€. Eihän siitä talosta kukaan tällä hetkellä myy, kun pilkkahintaan joutuisi antamaan noin isojen remonttien edellä.

Vierailija
25/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadissa toi neliöhinta on 2000 euroa, joten halvalla pääset.

Vierailija
26/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika halpahan tuo on.  Kummastuttaa kyllä noin nopea lyhennysaika.  Yleensä ne ovat parikymmentä vuotta.  70 -luvun kerrostalo-osake kannatta ostaa vain paikoista, joissa on toiveita asunnon arvon säilymisestä.  Esimerkkinä vaikka pääkaupunkiseudulta radanvarsilähiöt, joissa ei yli 1000 euron/m2 remonttihinta on kannattava.  Tai Kallion yksiöt, joissa remonttihinta on asunnon pienen koon takia vaikka 1500 euroa/m2.  Näissä arvo säilyy.

Vierailija
27/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika halpahan tuo on.  Kummastuttaa kyllä noin nopea lyhennysaika.  Yleensä ne ovat parikymmentä vuotta.  70 -luvun kerrostalo-osake kannatta ostaa vain paikoista, joissa on toiveita asunnon arvon säilymisestä.  Esimerkkinä vaikka pääkaupunkiseudulta radanvarsilähiöt, joissa ei yli 1000 euron/m2 remonttihinta on kannattava.  Tai Kallion yksiöt, joissa remonttihinta on asunnon pienen koon takia vaikka 1500 euroa/m2.  Näissä arvo säilyy.

Ihan sama, mitå sä ajattelet arvosta. Mulle on aina ollut ykkösprioriteetit, että 1. pääsee koirien kanssa helposti luonnon helmaan lenkille ja 2. töihin on lyhyt matka. Ihan samantekevää, saisinko mä radan varrelta hyvän kämpän, jossa varmasti säilyy arvo, jos mun työpaikka sattuu olemaan Myyrmäessä tai vaikka Sipoossa. Remontin hinta pitää olla kohtuullinen asunnon arvoon nähden.

Vierailija
28/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi on hirveitä summia! En käsitä miten remonttifirmat kehtaa laskuttaa niin helekkaristi. Työn osuutta suurimm.osaksi.

Aivan. Täsmälleen samaa mieltä. Mutsille tulossa Vantaalla myös lähes 50 000€ lasku ja hän itkee minulle, mistä rahat, kun ei ole säästöjä. Tuskin mikään pankki antaa lainaksi rahaa 50 000€ ensi vuonna 85 vuotta täyttävälle mummelille. Yhtiölaina kattaa niiden talossa vain osan, eli ei oo edes saatavilla koko summaa yhtiölainana. Se on 60-luvulla rakennettu talo, jossa asuntojen hinnat on olleet yksiöistä noin 70-80 000€ ja kaksioista 120-140 000€. Eihän siitä talosta kukaan tällä hetkellä myy, kun pilkkahintaan joutuisi antamaan noin isojen remonttien edellä.

EI Vantaalla noin halpoja yksilöitä ole.  Sellaisia kaksioita, jossa putkiremontti on tulossa ensi kuussa, saa kyllä noin hintaan 100-115000 euroa.  Kummallisen logiikan takia yksiöt ovat lähes samanhintaisia (kummallinen logiikka=halvempi remonttihinta, kun neliöitä on vähemmän.)

Olisi reilua, jos putkiremontit hinnoitellaisiin vesipisteiden määrän mukaan.  Näin kaikissa 50 vuotta sitten rakennetuissa kerrostaloissa olisi sama putkiremonttihinta, koska kaikissa on yksi keittiö, yksi vessa ja yksi suihku.  Yksiön omistajatä tässä kyllä kärsisivät rajusti.

Vierailija
29/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin kallis. Joku mättää.

Vierailija
30/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta Vantaalla kuitenkin hinnat pysyy tasaisesti korkealla, ja joku sitten ihan mielellään ostaa hyvän rempatun kämpän myyntihinnalla ja makselee sitä remppaa kuukausittain hitaasti, jos ei heti pysty. Muualla Suomessa onkin jo eri juttu, pitää olla tosi tarkkana ostaessa. Mutta hyvinhoidettuja taloja rempataan usein, on vaan pakko.

Vierailija
31/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noin kallis. Joku mättää.

Kyllä ne vaan maksaa. Ei ole vielä pahimmasta päästä tämä edes.

32/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina aika on ehdottomasti liian lyhyt! 20-25 vuotta olisi kohtuullinen. Varsinkin nyt kun korot on olemattomat. Kyllä siinä pitää ottaa huomioon kaikkien osakkaiden maksukyky.

Vierailija
33/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet nyt vaan ap pankista "oman" lainan kuten jo neuvottiin, ei hätää.

Vierailija
34/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä28175 kirjoitti:

Laina aika on ehdottomasti liian lyhyt! 20-25 vuotta olisi kohtuullinen. Varsinkin nyt kun korot on olemattomat. Kyllä siinä pitää ottaa huomioon kaikkien osakkaiden maksukyky.

Niin on, ihan kohtuuttoman lyhyt.

Vierailija
35/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
36/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tulee mieleen vaan, että aika halvalla pääset kuitenkin verrattuna joihin hintoihin. Tajusit varmaan asuntoa ostaessa, että siihen tulee putkiremontti, joten ei pitänyt yllätyksenä tulla? 

Vierailija
37/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä remonttien jyvityksen epätasa-arvosta. Ainoat asiat mihin vois vaikuttaa niin ikkunaremontti ja julkisivuremontit. Isoissa pinta-alaa korjattavana enemmän. Kaikki muut vois mennä tasan huoneistojen kesken.

Vierailija
38/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hallitus esitti LVIS-remppaa, johon oli kehitelty kaikenlaisia pakollisia ”optioita”: saunaremontti ja spa-sauna, etätyötilat, älylukot, venyttelyhuone… Hinta-arvio oli sellaiset 980 euroa neliö. Ylimääräisessä yhtiökokouksessa äänestettiin hyväksytäänkö hallituksen esitys ja valtuutetaanko tilaamaan toimeenpanosuunnitelma.

Täpärässä äänestyksessä ylimääräinen yhtiökokous palautti esityksen hallituksen valmisteltavaksi, eli se tyrmättiin. Syksyllä on varsinainen yhtiökokous ja uuden hallituksen valinta, joka laatii uuden suunnitelman, jossa osakkaille pitää tarjota oikeita vaihtoehtoja.ä,

eikä runnoa pakettiin kaikenlaista putkiremppaan kuulumatonta härpäkettä.

Vierailija
39/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
40/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sit tuo sun arvio lyhennysajasta, niin taloyhtiön lainat ei oo ihan samoilla lyhennysajoilla yleensä kuin pankin remonttilainat. Ymmärrät varmaan sen verran asuntojen päälle, että mistä se johtuu. Jos joku 60-luvun talo rempataan, siihen saa lainaa tietyn määrän suhteessa tulevaan arvoon. Ne on yleensä jestas sentään betoniharkkotaloja, jotka tulee tiensä päähän jossain vaiheessa. Ja ennen sitä niihin tulee uutta ja taas uutta remonttia, johon tarvitaan taas lainaa. Ei pankit oo niin tyhmiä, että alkaa jaella rahaa tyhjätaskuisille taloyhtiöille, joiden asuntojen arvo on määrä X euroa 25 vuoden päästä, jos niitä ei remontoida lisää. Maaseudulla ei pankit edes myönnä taloyhtiöille lainoja, koska ei oo varmuutta, mikä jonkun vanhan talon tulevaisuus on muuttotappiokunnissa. Luin jostain Lieksasta tai Nurmeksesta, että tuun ikäisiä kerrostaloja pannaan nyt mäsäksi ihan urakalla. Alkuperäiset asukkaat kuolleet ja uudet/ perilliset ei pysty maksamaan kalliita remonttilainoja, joten talot maan tasalle, kun ei oo kellään rahaa kunnostaa. Mä kyllä asun itse rivarissa kehä3 sisäpuolella, mut ei meilläkään oo yhtiölaina kuin 5 vuotta. Sit tulee uudet remontit ja otetaan uutta lainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme