Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä? Kauhean iso remonttilasku odottaa.

Vierailija
31.07.2021 |

Minulla on 68-neliöinen kerrostalokolmio, josta on vielä asuntolainaa muutama vuosi. Lapsen koulumatka 300 metriä ja bussi kulkee vierestä, jolla pääsen töihin vartissa. Nyt kyllä ollut enimmäkseen etätöitä, mutta sijainti joka tapauksessa meille hyvä, ja on rauhallinen taloyhtiö, johon kuuluu 2 kerrostaloa. En halua tätä myydä.

Nyt meillä on runnottu enemmistöpäätöksellä läpi kallis sauna- ja putkiremontti. Minulle tuli paperit keväällä, että taloyhtiön hallitus valinnut tarjouksen, jossa hinta asuinneliötä kohden 660 euroa. Minun asuntoni neliömäärällä se tekee 44 880€. Nyt pari viikkoa sitten sain paperit, joissa tarjotaan yhtiölainana max. 8 vuotta laina-aika niin että minun kuukausisumma olisi 520€. Ei minulla riitä mitenkään tulot, koska yhtiövastike ja asuntolainan lyhennykset juoksee normaalisti. Minulla jää palkan, lainojen ja pakollisten vesi-, sähkö-, puhelin ja vakuutuslaskujen jälkeen ruokaan ja muuhun elämiseen max. 700€ kuussa. Olen yhtiökokouksessa vastustanut, mutta mitään vaikutusta ei sillä ole. Mitä tässä voi vielä tehdä? Pystyykö sen asian viemään jotenkin uudestaan käsittelyyn? Tämä on eka omistusasuntoni kerrostalossa, enkä tunne yhtään juridiikkaa.

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadissa toi neliöhinta on 2000 euroa, joten halvalla pääset.

Ei ole.

Vierailija
42/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin tulee mieleen vaan, että aika halvalla pääset kuitenkin verrattuna joihin hintoihin. Tajusit varmaan asuntoa ostaessa, että siihen tulee putkiremontti, joten ei pitänyt yllätyksenä tulla? 

Mistä teitä ”tajusit varmaan” paskapää veitsenkääntäjiä aina riittää ketjuun kuin ketjuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta kehveli kestää!

Vierailija
44/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi on hirveitä summia! En käsitä miten remonttifirmat kehtaa laskuttaa niin helekkaristi. Työn osuutta suurimm.osaksi.

Aivan. Täsmälleen samaa mieltä. Mutsille tulossa Vantaalla myös lähes 50 000€ lasku ja hän itkee minulle, mistä rahat, kun ei ole säästöjä. Tuskin mikään pankki antaa lainaksi rahaa 50 000€ ensi vuonna 85 vuotta täyttävälle mummelille. Yhtiölaina kattaa niiden talossa vain osan, eli ei oo edes saatavilla koko summaa yhtiölainana. Se on 60-luvulla rakennettu talo, jossa asuntojen hinnat on olleet yksiöistä noin 70-80 000€ ja kaksioista 120-140 000€. Eihän siitä talosta kukaan tällä hetkellä myy, kun pilkkahintaan joutuisi antamaan noin isojen remonttien edellä.

EI Vantaalla noin halpoja yksilöitä ole.  Sellaisia kaksioita, jossa putkiremontti on tulossa ensi kuussa, saa kyllä noin hintaan 100-115000 euroa.  Kummallisen logiikan takia yksiöt ovat lähes samanhintaisia (kummallinen logiikka=halvempi remonttihinta, kun neliöitä on vähemmän.)

Olisi reilua, jos putkiremontit hinnoitellaisiin vesipisteiden määrän mukaan.  Näin kaikissa 50 vuotta sitten rakennetuissa kerrostaloissa olisi sama putkiremonttihinta, koska kaikissa on yksi keittiö, yksi vessa ja yksi suihku.  Yksiön omistajatä tässä kyllä kärsisivät rajusti.

On meidän mutsin talossa. Yksiöt ei maksa juuri mitään, mutta ei ne kyllä ole isojakaan. Oon joskus käynyt mutsin naapurilla ja aika perus: keittokomero, olohuone, alkovi ja vessa/kylppäri. Suurin osa on alkuperäiskunnossa, koska asukkaatkin on olleet pitkään. Mitään kaakeleita ei oo kylppärissä, ei mutsilla eikä sen naapureilla. Osalla on vielä ammeet, mutta me poistettiin mutsilta, koska ikää alkaa olla, eikä jalka nouse.

Vierailija
45/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia, onko asunto Kalliossa vai pikkukaupungissa sadan kilomertin päässä Helsingistä.  Juuri tällä viikolla huutokaupattiin kaksio sadan kilometrin päästä. 55 neliötä ja putkiremontti kesken.  Myyntihinta oli 6000 euroa koko kaksiosta.  

Pääkaupunkiseutua ja muuta Suomea ei voi vertailla samoina paikkoina.  Suomessa on oikeasti ihan ilmaisia omakotitaloja ja kerrostalo-osakkeita.  Niitä on paljon ja ne ei ole pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
46/182 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullekin tulee mieleen vaan, että aika halvalla pääset kuitenkin verrattuna joihin hintoihin. Tajusit varmaan asuntoa ostaessa, että siihen tulee putkiremontti, joten ei pitänyt yllätyksenä tulla? 

Mistä teitä ”tajusit varmaan” paskapää veitsenkääntäjiä aina riittää ketjuun kuin ketjuun?

Heh. Oot niin oikeassa. Aina joku vinkumassa, että miksi olit niin tyhmä, ettet tajunnut 10 vuotta sitten, että isot remontit vielä tulee.

Vierailija
47/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvioi remontin hintaa, vaan yritän keksiä ratkaisumallia, joka auttaa. Ensin pitäisi mennä pankkiin. Voisit neuvotella yhden uuden lainan, jolla maksetaan remontti ja jäljellä oleva asuntolaina pois. Silloin jatkossa voisit lyhentää vain yhtä lainaa ja kulusi pysyisivät kohtuullisina.

Vierailija
48/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En arvioi remontin hintaa, vaan yritän keksiä ratkaisumallia, joka auttaa. Ensin pitäisi mennä pankkiin. Voisit neuvotella yhden uuden lainan, jolla maksetaan remontti ja jäljellä oleva asuntolaina pois. Silloin jatkossa voisit lyhentää vain yhtä lainaa ja kulusi pysyisivät kohtuullisina.

Pankkiin ei voi vielä mennä kun ei mitään remonttilainaa edes ole vielä on vain tarjous ja arviolaskelma.

Ja AP:lle tiedoksi summa voi vielä nousta kun remontti sitten aikanaan toteutetaan ja tulee niitä yllätyksiä.

Vierailija
49/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan kallista. 45 tonnia saunaremppa ja muutama metri vesijohtoputkee...Tulee varmaan kullasta hanat, putket jne?

Voi olla. Meillä uusittiin viemäriputket samalla, koska asunnossa ei kuitenkaan voinut käyttää vettä 3 kuukauteen. Oli vielä kalliimpi neliöhinta, mut viisasta tulevaisuutta ajatellen, kun talolla on jo ikää.

Kun meillä omakotitalossa uusittiin vesi- ja viemäriputket, vesi oli poikki yhden työpäivän ajan. Lasku oli parisen tuhatta, josta tulee noin 17€/neliö. Talolla on jo ikää 90 vuotta, että ihan viisasta oli välillä uusia.

Ai että vesi oli poikki päivän ja lasku oli pari tuhatta? Hehheh. Hyvä vitsi. Mä olen kahteen taloon teettänyt viemäriremontin. Toisessa maksoi 9800€ ja toisessa vähän enemmän, koska runkoputki oli painunut. Puhtaan veden putkiremontin hinta vaihtelee sen mukaan, tehdäänkö sukittamalla vai pintavetona. Meillä maksoi tähän taloon 8000€. Toki se on paljon halvempi omakotitaloon kuin kerrostaloon. Joka tapauksessa jos joku väittää teettäneensä putkirempan ja viemärirempan parilla tonnilla, harakatkin tuolle jutulle nauraa.

Kaikki työt voi tehdä itse, eikä nuo putket ja muut tarvikkeet mahdottomia maksa.

Vierailija
50/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vielä aika halpa. Putkiremontti voi maksaa jopa 1500€/m2. Suurin lasku, jonka olen asiakkaalle lähettänyt, on ollut lähes 200000€.

Minäkin ihmettelen laina-aikaa. Yleensä putkilainat ovat 20-25v.

t. kiinteistöassistentti isännöitsijätoimistosta

Vierailija
51/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkiin ei voi vielä mennä kun ei mitään remonttilainaa edes ole vielä on vain tarjous ja arviolaskelma.

Ja AP:lle tiedoksi summa voi vielä nousta kun remontti sitten aikanaan toteutetaan ja tulee niitä yllätyksiä.

Suunnitelma asian hoitamiseksi on hyvä olla, että voi rauhallisin mielin elää tätä päivää.

Vierailija
52/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan kiva kuulla perusteluja lyhyelle laina-ajalle. Anoppilan kerrostalon lvis-saneerauksen laina-aika on 20 v. Meillä rivarin kattoremontin laina-aika 20 v. 

Vierailija
53/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmistöpäätöksellä yritetään potkia vähemän "rikkaat" pois, onko kenties ykätty ja lykätty erinäisiä väistämättä eteentulevia aiemmissa yhtiökokouksissa?

Vierailija
54/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihit yhtiössä lykkää kustannuksia eteenpäin..

tai siten yrittävät esitelä itseään..

Vierailija
55/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan kallista. 45 tonnia saunaremppa ja muutama metri vesijohtoputkee...Tulee varmaan kullasta hanat, putket jne?

Voi olla. Meillä uusittiin viemäriputket samalla, koska asunnossa ei kuitenkaan voinut käyttää vettä 3 kuukauteen. Oli vielä kalliimpi neliöhinta, mut viisasta tulevaisuutta ajatellen, kun talolla on jo ikää.

Kun meillä omakotitalossa uusittiin vesi- ja viemäriputket, vesi oli poikki yhden työpäivän ajan. Lasku oli parisen tuhatta, josta tulee noin 17€/neliö. Talolla on jo ikää 90 vuotta, että ihan viisasta oli välillä uusia.

Ai että vesi oli poikki päivän ja lasku oli pari tuhatta? Hehheh. Hyvä vitsi. Mä olen kahteen taloon teettänyt viemäriremontin. Toisessa maksoi 9800€ ja toisessa vähän enemmän, koska runkoputki oli painunut. Puhtaan veden putkiremontin hinta vaihtelee sen mukaan, tehdäänkö sukittamalla vai pintavetona. Meillä maksoi tähän taloon 8000€. Toki se on paljon halvempi omakotitaloon kuin kerrostaloon. Joka tapauksessa jos joku väittää teettäneensä putkirempan ja viemärirempan parilla tonnilla, harakatkin tuolle jutulle nauraa.

Mun isä asuu kerrostalossa. Siellä tehtiin putkiremontti niin, ettei rikottu mitään vaan vedettiin uudet putket. Ei hajotettu vanhoja eikä dukitettu. Ei uusittu kylppäreitä. Tehtiin vain uudet putket.

Ne on koteloituna. Vie tilaa se lattiasta kattoon vievä kotelo noin 6cmx30cm. Samanlainen on rapussa.

Kustannus oli 56neliön asunnossa kokonaisuudessaan 8000e.

Tämä oli vuonna 2017.

Että niitä ylikalliita ja turhia tehdään tässä maassa ihan hirveiltä hinnoilla ja niitä tehdään vieläpä tosi huonosti.

Vierailija
56/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi. Aina voit maksaa oman osuutesi kerralla. Tätä varten voit hankkia vaikka pidemmän oman lainan pankistasi.

JJoo mun nuoreni otti ostaessaan rempan verran enemmän lainaa,järjestyi vallan mainiosti.

Käy pankissa sopimassa,ja neuvottelemassa uudet ehdot. EIhän remppa ole sun "oma".

Kannattaa mennä.

Täältä et saa oikeaa vastausta.

Samalla kilpailutat vakuutukset ja teet taloudellesi uuden budjetin. Netissä on neuvoja siihenkin.

https://www.martat.fi/marttakoulu/omat-rahat/talouden-suunnittelu/

https://financer.com/fi/opas/budjetti/

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

Vierailija
57/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä asuu kerrostalossa. Siellä tehtiin putkiremontti niin, ettei rikottu mitään vaan vedettiin uudet putket. Ei hajotettu vanhoja eikä dukitettu. Ei uusittu kylppäreitä. Tehtiin vain uudet putket.

Ne on koteloituna. Vie tilaa se lattiasta kattoon vievä kotelo noin 6cmx30cm. Samanlainen on rapussa.

Kustannus oli 56neliön asunnossa kokonaisuudessaan 8000e.

Tämä oli vuonna 2017.

Että niitä ylikalliita ja turhia tehdään tässä maassa ihan hirveiltä hinnoilla ja niitä tehdään vieläpä tosi huonosti.

Tässä taitaa olla kyse nyt kuitenkin käyttövesiputkiremontista eikä viemäreistä.

Vierailija
58/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkiin ei tänä päivänä tarvitse MENNÄ, riittää että laitat omalle pankille viestiä että haluat pidentää asuntolainan ajan xx -> xx (lasket millä pidennyksellä jää rahaa putkirempan maksamiseen). Sen jälkeen voit vielä halutessasi kilpailuttaa lainan muista pankeista, käy ihan netissä täyttämällä kaavakkeet. 

Sille 85 vuotiaalle äidille suosittelisin että eroon asunnosta hinnalla millä hyvänsä , rahoja ei tuossa iässä enään kovasti tarvitse. Sen verran siitä irtoaa että pystyy hankkimaan velattoman ASO asunnon , johon saa sitten vastikkeeseen asumistukea jos pieni eläke. Näin pääsee viimeiset vuodet stressittömästi nauttimaan asumisesta. 

Vierailija
59/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap talous on kyllä viritetty äärimmilleen, kyllä lapsiperheessä pitäisi jäädä rahaa enemmän käyttöön kuin 700€/kk.

Toiseksi taas muistutus itselleni miksen osta (enää) ikinä omistusasuntoa.

Sain myytyä muuttotappio paikkakunnalta noin reilu 10v sitten asunnon alle ostohinnan ja päätin tuolloin, ettei enää asuntoa osta.

Vierailija
60/182 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita voi jättää tekemättäkään, maksaa vielä enemmän jos siellä tulee vesivahinko ennen putkiremonttia. Kannattaa oikeasti ennen asunnon ostoa miettiä tämä putkiremonttiasia omalta kohdalta.

Älä osta asuntoa, joka on pian putkiremontin tarpeessa, jos sinulla ei ole siihen varaa, koska kaikista säälittävintä on vastustaa sitä yhtiökokouksessa.

Pk-seudulla putkiremontin kustannukset voi olla ihan hyvin 1000 eur/m2. Siitä arviosta kannattaa lähteä liikkeelle ja jos pääsee halvemmalla, niin hyvä juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän