Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupunkilaiset nuoret eivät enää aja ajokorttia?

Vierailija
19.07.2021 |

Onpas jotenkin kummallinen ajatus, että ei omista ajokorttia. Jos Helsinkiläisistä nuorista vain neljäsosa suorittaa ajokortin???

Onko elämänpiirinne niin pieni, että ette liiku koskaan mihinkään sieltä bussipysäkkien katveesta?
Oletteko oikeasti ajatelleet selvitä kaikki työelämästä ilman ajokorttia?
Ette käy koskaan kavereilla muualla Suomessa? Mökkeile? Vuokraa ulkomailla autoa? Harrasta kaupungin ulkopuolella mitään? Kuljeta tavaraa minnekään? Osta isoja tavaroita?

Oletteko tosiaan vapaaehtoisesti muiden avun tarpeessa kaikessa?

Kun itse olin nuori, niin kaikki kaverini ja tuttavani ajoivat ajokortin ja iso osa hommasi oman auton.

https://yle.fi/uutiset/3-12020290

Kommentit (271)

Vierailija
121/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko kapeaa elämää. Jo omassa maassamme on paikkoja, jonne nuo eivät pääse käymään elämänsä aikana saatikka jotkin extempore -reissut vaikka Kalajoen hiekoille jäävät tekemättä.

Kaikki muukin matkustelu esim. Euroopassa vaatii suunnittelua ja monet paikat sielläkin jäävät käymättä.

Trollihan sä oot mutta vastaan kuitenkin. Meillä on toisella kortti mutta ei autoa, joten kapeaa elämää tosiaan. Ollaan reilattu ympäri maailmaa junalla ja asuttu Euroopassa miljoonakaupungissa lähes 10 v. Nykyisin Helsingin kantakaupungissa, parin korttelin säteellä kulkee kolme bussilinjaa ja kolme sporalinjaa eri suuntiin. Rautatieasemalle kävelymatka, samoin Ruotsin- ja Tallinnan-laivojen terminaaleihin. Lapsia kuljetamme taakkapyörällä, rattailla tai he polkevat omaa pyöräänsä. Osaavat myös kävellä reppu selässä, Nuuksiossakin.

En tiennytkään, että Italian lomille saa ottaa oman auton mukaan lennolle. Tai että Venetsiassa löytää helposti parkkipaikan. Entäpä Pekingin liikenneruuhkat? Itse en tarvinnut autoa edes kun matkustettiin Saksaan Finnlinesilla, maksettiin bussi ja kuljettaja vastaan satamaan seurueellemme.

Laskepa paljon rahaa tässä säästää parempaan tarkoitukseen, kun ei omista autoa. Taloyhtiössä tulee lava pihalle, jonne voi kierrättää kodinkonejätteet ja uudet ostamme kuljetuksella.

Extempore onnistuu, vaikkei olisi ajokunnossa.

Sun extempore onnistuu tasan sinne minne julkinen kulkee, muualle ei saatikka mihinkään luontoon.... Nuuksio onkin viherpölypäiden suurin "luonto".

Olen asunut yli 10 vuotta ulkomailla ja aina auto on ollut ykköslaite matkustamiseen. Miten matkustat vaikka Furkapassille Sveitsiin, Kroatian Egeanmeren hienoimmille autiorannalle, USAssa UP:ssa Kuparisaaren kärkeen katselemaan vaikka Lake Superiorin majakoita pitkin rantaa?

Ajokortiton on kuin toinen jalka rampa; sitäkin moni hehkuttaa. 

Nuuksioon pääsee bussilla oikein hyvin. Solvallaan menee busseja kaksi kertaa tunnissa, Siikaniemen 1-2 kertaa tunnissa, Nuuksion eteläkärkeen pääsee näiden lisäksi vielä pari kertaa tunnissa.

Minäkin olen asunut useita vuosia ulkomailla ja piilaaksossakin pärjäsi bussilla ja kävellen hyvin. Ruokakauppaan oli meiltä noin 5 min kävelymatka omakotitaloalueen läpi ja vierestä löytyi myös muut palvelut todella runsain mitoin.

Keski-Euroopassa meillä meni raitiovaunu talon takaa, edessä meni busseja, puolen kilometrin päässä kulki juna. Vaikka meillä oli käytössä auto, niin kuljimme mieheni kanssa esimerkiksi junilla usein ja aika kaukanakin. Oli oikeasti rentoa, kun molemmat saivat vain istua, katsella maisemia ja kummankaan ei tarvinnut keskittyä liikenteeseen, risteyksiin ja oikeaan suuntaan menemisestä.

Vierailija
122/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun extempore onnistuu tasan sinne minne julkinen kulkee, muualle ei saatikka mihinkään luontoon.... Nuuksio onkin viherpölypäiden suurin "luonto".

Olen asunut yli 10 vuotta ulkomailla ja aina auto on ollut ykköslaite matkustamiseen. Miten matkustat vaikka Furkapassille Sveitsiin, Kroatian Egeanmeren hienoimmille autiorannalle, USAssa UP:ssa Kuparisaaren kärkeen katselemaan vaikka Lake Superiorin majakoita pitkin rantaa?

Ainakin tuohon Sveitsin kohteeseen pääsee junalla ja köysiradalla. 

Tiedän juu, sinne ja takaisin, mutta ei matkan varren muihin kohteisiin.

Juna- ja köysiratamatka Sveitsissä on itsekin elämys. Maisemia voi ihailla ikkunasta ja ottaa kuvia kanssa. 

Minäkin olen mennyt Alpeilla junalla. Se on upea elämys. Köysirata vielä päälle, niin kuullostaa aivan huikealta. Ankeaa porottaa tunneleissa jollain autolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ajokortin voisi hyvin ajaa koulussa. Esim. USA:ssa ajokortti tulee halvaksi, kun opetuksen saa ilmaiseksi koulusta. Suomessa tunnit maksavat tuhansia ja sitten vielä ajokokeet päälle. Ei ihme, ettei monilla nuorilla ole varaa. Pitää olla varakkaat vanhemmat, että tuosta vaan rykäisevät ajokortin lapselle, varsinkin jos lapsia on useampi.

Tuhansia? Eikä maksa. Tonnilla saa ha-kortin.

Eikä siinä mitään varakkaita vanhempia tarvita. Jos minunkin köyhät duunarivanhemmat aikanaan pystyivät maksamaan kortin, niin kyllä nykyisillä halvoilla hinnoilla pystyy.

Kannattaa ajoissa varautua, kuten lapsen opiskeluunkin. Niitä lapsia kannattaa tehdä vain sen verran, että pystyy kunnolla elättämään ja antamaan kunnon eväät elämää varten. Ajokortti on yksi niistä, jolla ihminen saa vapauden bussipysäkeistä ja aikatauluista.

Minä sain aikanaan, tietysti, ajokortin ja tuhannen markan vanhan auton. Siitä se lähti, seuraavan ostin itse.

Vierailija
124/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tuohon Sveitsin kohteeseen pääsee junalla ja köysiradalla. 

Tiedän juu, sinne ja takaisin, mutta ei matkan varren muihin kohteisiin.

Juna- ja köysiratamatka Sveitsissä on itsekin elämys. Maisemia voi ihailla ikkunasta ja ottaa kuvia kanssa. 

Minäkin olen mennyt Alpeilla junalla. Se on upea elämys. Köysirata vielä päälle, niin kuullostaa aivan huikealta. Ankeaa porottaa tunneleissa jollain autolla. 

Alpeilla ainoa oikea kulkuneuvo on moottoripyörä. Serpentiiniteitä ja komeita maisemia vaikka kuinka paljon. Tunnen ilman ja haistat tuoksut.

Juna on köyhälistölle

Vierailija
125/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se noin vain "ajetaan?" Autokoulusta tuli reilun parin tuhannen euron lasku, ei riitä pelkkä "ajaminen". Ei mulla ollut varaa kuin vasta lähempänä 30 v. kun sain säästettyä noin paljon ylimääräistä. Enemmän ihmetyttää, miten jollain 17-18 v. on siihen varaa, ei ainakaan omista rahoistaan. Itse asuin tuolloin jo omillani.

Vierailija
126/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suostu lapset korttia ajamaan yksikään. Ei kiinnosta.

Vierailija
127/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti nämä "me ei tarvita ajokorttia tai autoa" - nuoret saapuu maalle rellestämään vuokramökille. Kun jotain sattuu, ei olekaan ajokortillista viemässä ensiapuun, ambulanssi ei tule paikalle eikä taksia ole. Mökkinaapurit taas ei ole mitenkään pakotettuja kuskeiksi, joten ihan huoleti voi odotella seuraavaan päivään murtuneen jalkasi kanssa, joskos jostain löytyisi joku, jolla on auto ja kortti.

Miten he ovat sine mökilel sitten päässseet jos jollakin ei ole autoa ja korttia?

Vai tarkoitatko tilannetta että ainoa jolla on kortti on aina humalassa ettei voi ajaa? Voi muuten olla nin että kaikilla on ajokortti ja kaikki ovat humalassa, miten sitten toimitaan?

Tilataksilla tulevat ja paluukyyti on tilattu sekin, mutta vasta sunnuntaille.

Vierailija
128/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolla ei ole yhtään kovin läheistä sukulaista joka olisi koskaan omistanut autoa, eikä omilla vanhemmillani tai isovanhemmillakaan ole koskaan ollut. Helsingissä ei kauheasti ole tarvinnut. Nyt kun sähköautoja alkoi saada, ostimme lopulta sellaisen. Kyllähän se helpottaa liikkumista mutta yksin menen silti julkisilla. Jos on enemmän perheenjäseniä mukana niin sitten autolla, etenkin koronan takia.

Vierailija
129/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo että poikani ei ole 20 autokoulu-ajotunnin jälkeen saanut inssiajoa suoritettua jokin pilkan aihe kun on jopa 8 alapeukkua tullut eikä yhtään yläpeukkua?  Mitä te oikein ajattelette, tämä masentaa häntä, ja olemem tosissaan huolissamme. 

Omakin esikoiseni sai kortin vasta kolmannella yrittämällä. Oli huonoa tuuriakin matkassa ja ihan ihmeelliset hylkäyksen syyt. Kolmannella kerralla taas oli sattunut hyväntuulinen ajattaja, joka suhtautui nuoreen kuskiin kuin nuoreen kuskiin, ja hyväksyi suorituksen, vaikkei se itse kuljettajan mielestä sen paremmin mennyt kuin aiemminkaan. Parkkeeraus oli mennyt vinoon ja oli joutunut osittain risteysalueelle jumiin punaisilla kun edellä ajavat olivat jättäneet 5 metrin turvavälit (samasta oli aiemmin hylätty, vaikka liikenne kyllä kulki tyylivirheestä huolimatta). Eli kyllä se kokeen läpäiseminen paljon riippuu tuuristakin. Ja aina voi ajaa kokeen jossain perähikiällä, jos tuntuu että isossa kaupungissa ruuhka-aikaan on liian paljon huomioitavaa.

Inssiajo on monelle nuorelle jännittävä tilanne, kun ajetaan suurennuslasin alla ja suorituspaine on kova. Kädet hikoilee, keskittyminen on koetuksella ja tekee hölmöjä mokia joita ei normaalisti tekisi. Esimerkiksi minä ajoin inssissä päin punaisia, vaikka en ollut koskaan ennen enkä koskaan sen jälkeen niin tehnyt. Olin aika paniikissa.

Hyvä vinkki tuo, että suorittaa inssiajon perähikiällä rauhallisemmassa ympäristössä.

Vierailija
130/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava suuntaus. Nykynuoret ovat paljon fiksumpia mitä me aikanaan, nimittäin sen sähköauton tuotantokaan ei ole mitenkään ekologista. Kaikesta turhasta kuluttamisesta ja ajelusta pitääkin tehdä kallista ja vaikeaa. Ja sanon tämän ihmisenä, joka söi lihaa, joi maitoa, ajoi kortin 18-v ja ajeli bensa-autolla satoja tuhansia, ehkä miljoonakin kilometriä. Itse en suostu sitten aikanaan kustantamaan lapselleni korttia ja autoa nimenomaan ilmaston takia.

Nykyajan teinien ja parikymppisten vanhemmat ovat n. 40-50 vuotiaita, jotka ovat opiskelleet pidemmälle, nähneet enemmän maailmaa ja ovat esim. itsekin somessa. Kyllä some avartaa maailmankatsomusta, sanokaa mitä hyvänsä. Omat ja monien ystävieni yli kuusikymppiset vanhemmat eivät sillä tavalla ymmärrä ilmastonmuutoksen todellista laitaa, kun katsovat vain tv-uutisia ja lukevat paperilehteä. Tietokoneet heilläkin on, mutta niillä tehdään työt ja maksetaan laskut. Ajavat autolla vaikka bussilla pääsisi, syövät lihaa ja käyttävät maitotuotteita.

En voi olla hämmästelemättä, kuinka valtava näkemysero jo 10 vuotta nuoremmilla ihmisillä on. Se herättää toivoa paremmasta tulevaisuudesta. 

Tämä näkemysero on asia, jota päättäjät ja erityisesti vihreä porukka ei oikeasti ymmärrä, eikä tiedosta.

Viidestä kympistä ylöspäin olevat ihmiset, varsinkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella elävät ihan erilaista elämää. Kuin yö ja päivä. Sehän selviää hyvin jo tästä ketjusta.

Ihmiset varsinkin maaseudulla haluavat ja arvostavat elämässään täysin erilaisia asioita kuin kehä kolmosen sisällä elävät ja asuvat kaupunkilaiset.

Me emme kaipaa kahviloita, joukkoliikennettä eikä kulttuuria. Ne ovat meidän elämäntavoillemme ja arvoillemme ihan yhdentekeviä. Kuten teille kaupunkilaisille on meidän elämämme ja arvomme.

Siksi onkin väärin, että maata kehitetään ja viedään eteenpäin pelkästään tästä cityvihreästä suunnasta ja arvoista. 2/3 ihmisistä asuu kuitenkin muualla.

Se johtaa vielä oikeisiin ongelmiin ja vastakkaisasetteluihin.

Vierailija
131/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ole ajokorttia, vaikka vanhempani olisivat sen minulle maksaneet. Tunnen myös monia muita ikäisiä, nuorempia ja myös vanhempia keillä ei ole. :) N27

Vierailija
132/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei aja ajokorttia 18-vuotiaana, ei tarkoita ettei aja sitä missään nimessä koskaan. Miksi siitä nyt ollaan niin järkyttyneitä että nykynuoret ajavat kortin vasta jos sitä tarvitsevat?

Vierailija
133/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajat muuttuvat. Kenellä nuorella sitä paitsi on varaa ostaa järjettömän kallis sähköauto..?

Ei sähköautoa ole kenenkään pakko ostaa. Muitakin vaihtoehtoja on esim. nettiauto.com täynnä.

Vierailija
134/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viiden lapsen äiti, yksi lapsista muuttanut jo kotoa. Miehellä on ajokortti mutta minulla ei. En ole kaivannut. Ajokortittomuus ei estä kohdallani mitään.

Vierailija
135/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei aja ajokorttia 18-vuotiaana, ei tarkoita ettei aja sitä missään nimessä koskaan. Miksi siitä nyt ollaan niin järkyttyneitä että nykynuoret ajavat kortin vasta jos sitä tarvitsevat?

Koska 80-90 luvuillamse oli kuin kirjastokortti. Kaikilla oli. Paitsi jollain hörhöillä tai hörhöjen lapsilla

Vierailija
136/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen nainen, syntyjäni maalta mutta ensi tilassa kaupunkiin muuttanut. En ole koskaan elämässäni tarvinnut ajokorttia mihinkään, pääsen kulkemaan kaikkialle julkisilla kulkuvälineillä (esim. työpaikalle on noin vartin sporamatka ovelta ovelle) ja huonekalut tms tilaan suoraan kotiin.

Miksi ihmeessä olisin ajanut ajokortin? Aivan täysin turha ja niin kalliskin.

Vierailija
137/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajoin ajokortin heti 18-vuotiaana, koska maalla se oli tapana. Isäni maksoi, joten olin onnekas. Muutin sitten lukion jälkeen opiskelemaan Tampereelle jossa pienituloisena opiskelijana ei ollut mitään järkeä pitää autoa. Julkinen liikenne toimi oikein hyvin. Asuin Tampereella vuosia ja en koskenut tuona aikana auton rattiin juuri ollenkaan, koska harvalla kaverillakaan oli autoa. Joskus kun olin käymässä vanhemmilla, ajoin hieman isän automaattivaihteista autoa. No vuodet kului ja päätettiin muuttaa miehen kanssa pienemmälle paikkakunnalle. Yhtäkkiä tarvitsinkin ajotaitoa, mutta enhän minä enää osannut ajaa manuaalivaihteista autoa, koska en ollut siihen koskenut kymmeneen vuoteen. Mies onneksi sitten opetti ja kyllä se taito jossain takaraivossa oli. Meni kuitenkin pitkään, että uskalsin rennosti ajaa esimerkiksi Tampereella kun siellä piti aina välillä käydä. Ihan sama olisi ollut ajaa kortti tässä vaiheessa. 

Maksaisko isi nytkin?

:D Tietenkin! Isä halusi kustantaa "ennakkoperintönä" minulle ja veljelle kortit. Kyllähän se joitakin ihmisiä varmasti harmittaa. 

Ei harmita. Jokaisen elämä on erilaista ja ajokortin tarve vaihtelee.

Pelkällä ajokortilla ei tee myöskään mitään, jos ei ole hyvää luotettavaa autoa tai jos autopaikat ovat kiven alla, parkkipaikka maksaa ja se on kaukana. Jos autoa käyttää ehkä kerran pari viikossa ja silloinkin tekee vain kauppareissuja, niin eipä se silloinkaan ole kovin fiksu juttu. Kauppaostokset saa kotiovelle ja satunnainen taksin käyttäminen tulee halvemmaksi.

Kyllä, kyllä sillä tekee, sillä se ei vanhene sen nopeammin vaikka sen on jo valmiiksi suorittanut. Joskus voi työpaikan saanti olla siitä kiinni, vaikka sitä omaa autoa ei olisikaan.

Minä ajoin kortin 20-vuotiaana ja meni vuosia, ennen kuin meillä oli varaa edes pieneen kotteroon. Ei haitannut tauko, äkkiä ne asiat muistui mieleen.

Suvussa on näitä iäkkäitä tätejä, jotka eivät aikoinaan ajaneet korttia. Aina ovat olleet riippuvaisia miehestään liikkumisen suhteen. Toisella on jo vuosia mies ollut kyvytön ajamaan, joten eipä sitten tätikään liiku muuta kuin kerran viikossa kun työssäkäyvä tytär sitten ajelee hakemaan kauppareissulle.

Oma äitini on aina painottanut sitä, että ajokortti on itsenäisyyttä. Myös ja etenkin naiselle.

Taidat itse olla sellainen autosetä. Hauska ajatus, että omassa asiantuntijatyössäni kysyttäisiin ajokorttia tai olenko käynyt armeijan. Ja eiköhän tämän tädin vanhettua autotkin ajele jo ilman kuskeja. Ja tietenkin hankin nuoremman miehen jos ukosta aika jättää.

Helppo homma valkoiselle naiselle. Miehet etsivät kokoajan vanhempia naisia 😁

Vierailija
138/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortit ovat mielestäni osa yleissivistystä. Ja se voisi olla osa perusopetusta perheiden taloudelliselta kannalta.

Nyt jollain meni pulla väärään kurkkuun - yleissivistystä tuo parjattu ajoneuvoliikenne. Kyllä. Ehkä suurin organisoitu ja säädelty ihmisten keskinäinen sopimusjärjestelmä joka realisoituu huikein tavoin liikenteenä. Ilman ohjailevaa diktaattoria tai tässä mielessä pakottavaa auktoriteettia.

Esimerkiksi verkkokeskusteluilla olisi paljon opittavaa liikennekäyttäytymisestä. Ja ei yksittäiset liikennetapaukset eivät muuta kokonaiskuvaa.

Vierailija
139/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökille menen julkisilla, loppumatkan taksilla. Toki sinne olisi kätevä viedä tavaraa omalla autolla, muttei kannata hankkia autoa yhdeksi kerraksi vuodessa.

Kotipaikkakunnalla kävelen.

T. Ei-helsinkiläinen

Vierailija
140/271 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava suuntaus. Nykynuoret ovat paljon fiksumpia mitä me aikanaan, nimittäin sen sähköauton tuotantokaan ei ole mitenkään ekologista. Kaikesta turhasta kuluttamisesta ja ajelusta pitääkin tehdä kallista ja vaikeaa. Ja sanon tämän ihmisenä, joka söi lihaa, joi maitoa, ajoi kortin 18-v ja ajeli bensa-autolla satoja tuhansia, ehkä miljoonakin kilometriä. Itse en suostu sitten aikanaan kustantamaan lapselleni korttia ja autoa nimenomaan ilmaston takia.

Nykyajan teinien ja parikymppisten vanhemmat ovat n. 40-50 vuotiaita, jotka ovat opiskelleet pidemmälle, nähneet enemmän maailmaa ja ovat esim. itsekin somessa. Kyllä some avartaa maailmankatsomusta, sanokaa mitä hyvänsä. Omat ja monien ystävieni yli kuusikymppiset vanhemmat eivät sillä tavalla ymmärrä ilmastonmuutoksen todellista laitaa, kun katsovat vain tv-uutisia ja lukevat paperilehteä. Tietokoneet heilläkin on, mutta niillä tehdään työt ja maksetaan laskut. Ajavat autolla vaikka bussilla pääsisi, syövät lihaa ja käyttävät maitotuotteita.

En voi olla hämmästelemättä, kuinka valtava näkemysero jo 10 vuotta nuoremmilla ihmisillä on. Se herättää toivoa paremmasta tulevaisuudesta. 

Tämä näkemysero on asia, jota päättäjät ja erityisesti vihreä porukka ei oikeasti ymmärrä, eikä tiedosta.

Viidestä kympistä ylöspäin olevat ihmiset, varsinkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella elävät ihan erilaista elämää. Kuin yö ja päivä. Sehän selviää hyvin jo tästä ketjusta.

Ihmiset varsinkin maaseudulla haluavat ja arvostavat elämässään täysin erilaisia asioita kuin kehä kolmosen sisällä elävät ja asuvat kaupunkilaiset.

Me emme kaipaa kahviloita, joukkoliikennettä eikä kulttuuria. Ne ovat meidän elämäntavoillemme ja arvoillemme ihan yhdentekeviä. Kuten teille kaupunkilaisille on meidän elämämme ja arvomme.

Siksi onkin väärin, että maata kehitetään ja viedään eteenpäin pelkästään tästä cityvihreästä suunnasta ja arvoista. 2/3 ihmisistä asuu kuitenkin muualla.

Se johtaa vielä oikeisiin ongelmiin ja vastakkaisasetteluihin.

Mä tiedän. Mun appivanhemmat ovat juuri tuollaisia jotka ovat koko ikänsä asuneet maalla eivätkä ymmärrä kulttuurin päälle yhtään. Lisäksi he ovat raivoraittiita ettei heitä edes pakottamalla saisi ravintolaan.

Mutta kaupungeissa auu kyllä enemmän kuin 1/3 suomalaisista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi