Onko muita joilla isovanhemmat eivät hoida lapsenlapsiaan?
Meille tutut ehdottelevat, että lähtekää nyt joskus kahdestaan jonnekin juhliin, reissuun tai ravintolaan, eivätkä ymmärrä kun kerromme ettei meillä oikein ole lapsenvahtia kun emme halua palkata ketään vierasta. Isovanhemmat ja elossa olevat isoisovanhemmat kyllä asuvat kaikki samassa kaupungissa, mutta kukaan ei voi, halua tai ehdi hoitaa meidän jälkikasvua. Ja lapset ovat siis jo isoja, koululaisia, ettei mitään yöheräilijävauvoja.
Onko kellään muulla samaa tilannetta? Oletteko palkanneet lapsenvahdin?
Kommentit (91)
Voi kun minulla olis jo lapsenlapsi. Odotan niin sitä, että pääsen lellimään ja hoitamaan häntä.
Joo, olen hoitanut lapset kouluikään asti kotona. Tai siis eskariin asti. Olen aika tarkka omasta reviiristäni enkä tykkäisi että meille tulisi joku tuntematon esim. yöksi niin etten olisi itse paikalla. Pitäisi olla tosi luotettava ja hyvä hoitaja että palkkaisin ja vielä ei ole ollut niin suurta tarvetta että olisin jaksanut moisen etsiä. Ap
Olet siis sitä mieltä, että vanhojen ihmisten tehtävä on hoitaa nuorten aikuisten lapsia oman jaksamisensa uhalla, jotta eivät itse jäisi ilman apua sitä tarvitessaan? Sun kakarat, sun vastuu, deal with it.
Eikö ne tutut voisi ottaa lapsia joskus yökylään? Jos sukulaisapua ei ole saatavilla, vaihtoehdot on palkattu lastenvahti tai kaveriapu. Voisitte vastavuoroisesti joskus ottaa sitten kaverin lapset. Kouluikäisethän yökyläilevät usein jo muutenkin :)
Meidän lapsia ei ole ikinä hoitanut kukaan meidän lisäksemme ja hyvin olemme pärjänneet. Aikoinaan esikoisen ilmoittaessa tulostaan saimme kuulla ettei lapsemme ole tervetullut eikä häntä kannata tyrkyttää isovanhempien kiusaksi. Vedimme asiasta omat johtopäätöksemme ja hyvä niin. Eipähän tarvi pelätä lasten olevan alkoholin vaikutuksen alaisena olevien huollettavana ja isovanhemmilla säilyi se vapaus.
Miksi isovanhempien pitäisi hoitaa lapsenlapsia? Miksi pitäisi mennä jonnekin kahdestaan, kun voi mennä peperheenä.
En edes enää ihmettele, miksi vanhainkodeissa on hiljaista tiettyjen ihmisten kohdalla vierailuaikoina.
Lapset kyllä yökyläilevät, mutta yksitellen, eivät koskaan kaikki samaan aikaan. Ja tuttavat ovat tuttavia, ei mitään ystäviä. Menepä nyt sitten jollekin hyvänpäiväntutulle ehdottamaan, että ottaa meidän lauman yökylään, kun juuri ja juuri nimet ja iät tietää...
Olen ajatellut niin, että näillä mennään vielä muutama vuosi, sitten voidaan jo ajatella että jätetään lapset keskenään jos johonkin lähdetään.
Lähinnä hämmästelen sitä, miten meillä on niin huono tuuri,ettei kukaan isovanhemmista koskaan ota lapsia yökylään, kun monilla mummut tuntuvat pyytävän oikein lapsia luokseen. Ja lasten käytöksestä se ei johdu, nuo ovat ihan fiksuja ja rauhallisehkoja. Ap
Eikö teidän lapset ole koskaan kavereilla yökylässä?
Joskus olisi kiva päästä kahdestaan. Tarkoitan esim. kerran kymmenessä vuodessa. Meillä oli häämatkallakin lapset mukana. Kun lapset olivat pieniä, olin heidän kanssaan 24/7, joten kyllä me ollaan perheenäkin paljon oltu ja menty. Ap
Joo, meillä noin. Molemmat isovanhemmat työikäisiä vielä jokusen vuoden ja heillä on muutenkin oma elämänsä. Satunnaisesti saadaan lapset siskolleni hoitoon.
Ei me edes osata haluta jotain kahdenkeskistä aikaa enää :D
Meillä ei ole isovanhempiin luottamista, joten nyt kun lapset ovat kouluikäisiä niin sovitaan kavereiden vanhempien kanssa yökyläilyjä samaan aikaan.
Harvoin ollaan oltu, mutta aina on onnistunut. :) Sama meille päin, jos aikuiset kyselevät yöpaikkaa.
Minun vanhempani haluavat olla lasten elämässä mukana mutta ei hoitamassa. Kokevat sen liian rankaksi, vaikka molemmat olivat vielä työelämässä, kun lapset syntyivät. Nyt ovat jääneet eläkkeelle, kun lapset ovat lähellä kouluikää/kouluikäisiä, mutta eivät siltikään jaksa.
On ihan hyvä, että asia tuli parin ekan vuoden aikana hyvin selväksi. Tiedän, että saan hoitoapua todella tarpeeseen sen pari tuntia eikä siitä valiteta mutta sen pidempiä aikoja ei haluta. Silti haluavat tavata lapsiani, ja kyläilemmekin monta kertaa kuukaudessa. Kumpikaan ei odota, että ryntäisin heille avuksi, jos jotain menee rikki. Soittavat korjaajan tai hankkivat työmiehen eivätkä yritä syyllistää minua. Kun isäni joutui sairaalaan, totesi ensimmäisenä vierailuaikana, ettei täällä tarvitse joka päiviä ravata, on teillä omakin elämä ja niin on hänelläkin. Joskus harvoin ovat apua pyytäneet (muuttoapua) enkä tietenkään siitä kieltäydy. Tällaiset vähän etäisemmät välit toimivat, eikä kukaan oleta minun juoksevan hoitokodissa monta kertaa päivässä, jos joskus sinne joutuvat. Kunhan nyt useamman kerran kuussa siellä käyn.
Välillä kuitenkin on haikeaa katsella anoppiani tyttärenlastensa kanssa. Hoitaa heitä jokaikinen viikko, yökyläilyjä vähintään kerran kuussa. Tytär ja miehensä tekevät paljon hommia anopille ja osaa se anoppi meitäkin työllistää tarpeen vaatiessa. Meille tarjoaa hoitoapua silloin tällöin, ehkä kaksi kertaa vuodessa. Tajuan, mitä läheinen isovanhemmuus voi parhaimmillaan olla. Itselläni oli läheiset välit isovanhempieni kanssa yläasteikään asti (sitten muutimme satojen kilometrien päähän). Lapsillani tulee olemaan ihan ok välit isovanhempiin mutta kovin läheiset ne eivät kyllä ole.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 00:23"]
Joo, olen hoitanut lapset kouluikään asti kotona. Tai siis eskariin asti. Olen aika tarkka omasta reviiristäni enkä tykkäisi että meille tulisi joku tuntematon esim. yöksi niin etten olisi itse paikalla. Pitäisi olla tosi luotettava ja hyvä hoitaja että palkkaisin ja vielä ei ole ollut niin suurta tarvetta että olisin jaksanut moisen etsiä. Ap
[/quote]
Eli ap ei vainoharhaisuutensa vuoksi voi palkata ulkopuolista ja sitten ruikuttaa, ettei isovanhemmat hoida.
Eikö teillä ole sisaruksia, ap? Meillä hoitoapuna ovat myös siskoni ja miehen veli, toki hoidamme vastavuoroisesti heidän lapsiaan.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:17"]
Isovanhempanne ovat kasvattaneet omat lapsensa. Miksi heidän pitäisi hoitaa lapsenlapsiaan? Voitko selittää, kiitos. Minä en ymmärrä ajattelutapaasi.
[/quote]
Ei pidäkään hoitaa, mutta on turha odottaa apua jos sitä ei ole itsekään halunnut antaa.
[/quote] Eivät varmaan hoida siksi, kun sattuvat olemaan miehen vanhempia ja heitä ei ole päästetty katsomaan vauvaa, kun heillä on väärä pöpökanta ja he ovat B-luokan isovanhempia, samaan aikaan kuin naisen äiti ja isä melkein asuu uuden perheen luona
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:52"]
En edes enää ihmettele, miksi vanhainkodeissa on hiljaista tiettyjen ihmisten kohdalla vierailuaikoina.
[/quote] Juuri näin, Niiden ihmisten luona on hiljaista, jotka ovat uhranneet elämänsä lastenlasten hoitoon ja jättäneet muun elämän. Tosiasia ihan reaalielämässä on, että ne lapsenlapset paskaakaan välittää mummosta, kun se on vanhainkodissa. Niiden luona käy vierailijoita, jotka pitivät sosiaalista elämää yllä.
vanhankodin lähäri
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:25"]
Isovanhempanne ovat kasvattaneet omat lapsensa. Miksi heidän pitäisi hoitaa lapsenlapsiaan? Voitko selittää, kiitos. Minä en ymmärrä ajattelutapaasi.
[/quote]
Ei pidäkään hoitaa, mutta on turha odottaa apua jos sitä ei ole itsekään halunnut antaa.
[/quote] Eivät varmaan hoida siksi, kun sattuvat olemaan miehen vanhempia ja heitä ei ole päästetty katsomaan vauvaa, kun heillä on väärä pöpökanta ja he ovat B-luokan isovanhempia, samaan aikaan kuin naisen äiti ja isä melkein asuu uuden perheen luona
[/quote]
No se on kyllä harmi. Meille olisi pienikin apu kelvannut kumman tahansa puolelta. Ei ole A- ja B-luokan isovanhempia (tai ainakaan pitäisi olla).
[/quote] Jos lapseni alkavat kiristää minua, että jos en pidä xxxx määrää lapsenlapsia yökylässä, niin eivät käy minua ikinä vanhainkodissa katsomassa, katson epäonnistuneeni kasvatuksessa ja en varmaan kovin surekaan sitä, että lapset minut hylkäävät.
[/quote]