Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joilla isovanhemmat eivät hoida lapsenlapsiaan?

Vierailija
23.07.2014 |

Meille tutut ehdottelevat, että lähtekää nyt joskus kahdestaan jonnekin juhliin, reissuun tai ravintolaan, eivätkä ymmärrä kun kerromme ettei meillä oikein ole lapsenvahtia kun emme halua palkata ketään vierasta. Isovanhemmat ja elossa olevat isoisovanhemmat kyllä asuvat kaikki samassa kaupungissa, mutta kukaan ei voi, halua tai ehdi hoitaa meidän jälkikasvua. Ja lapset ovat siis jo isoja, koululaisia, ettei mitään yöheräilijävauvoja.

Onko kellään muulla samaa tilannetta? Oletteko palkanneet lapsenvahdin?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:38"]

Onko muita jotka eivät hoida vanhoja vanhempiaan, jotka todella sairaita?

[/quote]

Näin tulee tapahtumaan. Rahalla saa myös vanhustenhoitoapua.

[/quote]

Ja perunkirjoituksessa itketään, kun vanhus laittoi vimeisinä vuosinaan omakotitalon ja kesämökin hoitoapuun eikä lapsille jäänyt mitään perittävää.

Vierailija
82/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 08:04"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:38"]

Onko muita jotka eivät hoida vanhoja vanhempiaan, jotka todella sairaita?

[/quote]

Näin tulee tapahtumaan. Rahalla saa myös vanhustenhoitoapua.

[/quote]

Ja perunkirjoituksessa itketään, kun vanhus laittoi vimeisinä vuosinaan omakotitalon ja kesämökin hoitoapuun eikä lapsille jäänyt mitään perittävää.

[/quote]

Ei haittaa. On ihan omatkin tulot ja mammonat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken kaikkiaan olemme tarvinneet varsin vähän hoitoapua, sillä lapset ovat olleet terveitä ja olemme pystyneet pääsääntöisesti järjestelemään työmme siten, että jompikumpi vanhemmista on voinut olla lasten kanssa toisen työmatkojen tai lasten sairastamisten aikana.

Minun vanhempani eivät ole koskaan olleet hoitoapuna niin, että lapset olisivat olleet pelkästään heidän hoivissaan, vaan esimerkiksi siskoni on ollut mukana myös. Äiti on aina pelännyt, että "jotain sattuu". Anoppi on ollut hoitoapuna silloin harvoin, kun esimerkiksi molemmille vanhemmille on sattunut työmatka samaan ajankohtaan. Siskoni - perheetön ihminen - on ollut joskus lasten seurana muutaman tunnin kerrallaan. Lasten tullessa isommaksi siskoni rooli kasvoi, esim. kun asuimme ulkomailla ja lapset halusivat tulla Suomeen jo koulun päätyttyä, siskoni ystävällisesti majoitti heidät ja piti heistä muutenkin huolen. 

Ulkopuolista hoitoapua meillä on ollut pikkukoululaisten kesäloma-aikaan, jolloin meillä on ollut esim. työkaverien lukioikäisiä tyttöjä lastenhoitajina. Naapuriapuun on myös luotettu puolin ja toisin sekä koulujen kesälomien aikaan että lyhyemmillä keikoilla, esim. vanhempainiltoina.  Kaksi kertaa meillä on ollut MLL:n hoitaja muutaman tunnin sitteritöissä. 

Parisuhdelomia emme ole pitäneet juurikaan. Lapsia on 3 ja yhdessä ollaan oltu jo 30 vuotta.

Vierailija
84/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 01:08"]Eikö teillä ole sisaruksia, ap? Meillä hoitoapuna ovat myös siskoni ja miehen veli, toki hoidamme vastavuoroisesti heidän lapsiaan.

[/quote]

On sisaruksia, mutta asuvat kaukana. Minä hoidan kyllä meidän molempien sisarusten lapsia toisinaan, mutta se ei jostain syystä ole vastavuoroista.

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:32"]Rahankäytössä on kyllä vikaa jos kahden vanhemman talous ei pysty esim kerran kuussa palkkaamaan lastenhoitajaa ulkona syömisen tai leffan ajaksi. Mitä MLL kustantaa, 8€ tunti?!

[/quote]

Meillä onnistuu kyllä tunnin tai max kahden poissaolo kahdestaan ilman hoitajaa, koska lapset pärjäävät sen aikaa keskenäänkin. Se ei siis ole ongelma, vaan pidempi poissaolo, esim. yö tai kaksi. Lapset kavereille yökylään kyllä, mutta tähän päivään mennessä ei ole onnistunut että kaikki olisivat yhtä aikaa, aina meillä on joku kotona ja mukana.

Olisi niin kätevää ja lapsille turvallista, kun voisivat kellahtaa mummolan sohvalle nukkumaan tai ukki tulisi meille hoitamaan lapsia. En ymmärrä, miksi isovanhemmat eivät voi sellaiseen venyä, edes vaikka kerran viidessä vuodessa. Terveitä "nuoria" ihmisiä ovat. Me kyllä hoidamme isovanhempien koiria, remontteja, lumitöitä jne, mutta meille ei apua tule.

Ap

Vierailija
85/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole meilläkään liiemmin ollut hoitoapua. Isovanhemmilla on aina tärkeämpää tekemistä, pitävät kiinni omasta ajastaan, voisivat ottaa yhden, mutteivät kaikkia kolmea. Lapset nyt jo isompia ja päästään joskus kahdestaankin piipahtaan jossain. Kavereista ja kummeista on saatu välillä hoitoapua. Olen ajatellut että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Turha kai sitä on vanhana odottaa apua lapsiltaan, jos sitä apua ei ole itsekään aikanaan halunnut antaa. Itse aion hoitaa ja olla mukana lastenlasteni elämässä sitten joskus jos vaan annetaan. Nykymummot ja vaarit on niin itsekeskeisiä, oma aika, mun vuoro jne...

Vierailija
86/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suvun vanhimmalle olen muuten luvannut, että saa muuttaa meille jos ei pärjää enää yksin mutta ei ole vielä laitoskunnossa, eli mielestäni ei voida syyttää, ettemme me vastavuoroisesti huomioisi iso(iso)vanhempia. Ap

Vierailija
87/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan mummot tai papat ole auttaneet. Lapsi oli 3v ja erehdyin omalle äidille sanomaan että aika rankkaan on ollut,niin äiti tokaisi että kyllä hänkin on yksin lapsensa kasvattanut.

Harmittaa vain lapsen puolesta kun ei ole isovanhempia jotka olisivat kiinnostuneita.:/

Itse kanssa pienenä olisin halunnut mummon ja papan

Vierailija
88/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoidan lapsenlapsiani todella mielelläni jos se käy minun aikatauluuni. Mutta se ei ole pakollista. Täytyy muistaa että "he ovat hommansa hoitaneet" oman osuutensa ovat tehneet. Ei isovanhemmilla ole mitään velvollisutta hoitaa lapsenlapsia. Monet vanhemmat on ollu kovilla jo omia lapsiaan kasvattaessa. Rahaa on ehkä saanut venyttää, yöunet on jääny olemattomiin, omaa aikaa ei ole ollu juuri ollenkaan eikä lapsetkaan auta heitä heidän koti/piha töissä. Miski ei siis ota aikaa itselle ja parisuhteellen. Nauti ansaitusta loppuelämästä kun on jo omat lapsensa saanut aikuiseksi.

Miten innokas sinä olet auttamaan isovanhempia jos heillä on töitä joita he eivät jaksa tai kerkiä tekemään kotonaan. Sinun aika juosta hurvittelemassa on sen jälkeen kun olet hommasi hoitanu. En usko että lapsia tehdessäsi ajattelit että isovanhemmathan nää sitten kyllä hoitaa.

Vierailija
89/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:31"]Miten innokas sinä olet auttamaan isovanhempia jos heillä on töitä joita he eivät jaksa tai kerkiä tekemään kotonaan. Sinun aika juosta hurvittelemassa on sen jälkeen kun olet hommasi hoitanu. En usko että lapsia tehdessäsi ajattelit että isovanhemmathan nää sitten kyllä hoitaa.

[/quote]

Mm. tämän koko viikon olen hoitanut heidän kissojaan kun ovat reissussa. Hurvittelemassa juokseminen tarkoittaisi sitä, että olisimme päässeet edes 1(!) kerran näinä viitenätoista vuotena kahdestaan vaikka kahdestaan konserttiin toiseen kaupunkiin. Mutta joo, oman osansa ovat tehneet tosiaan. Olisihan se nyt liikaa vaadittu että yö kerran noiden lapsuuden aikana, uupuisivat vielä. Reissata ja golfata kyllä jaksavat. Ap

Vierailija
90/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onneksi löytänyt netistä toisen äidin,jonka kanssa vuorotellaan lapsehoidossa. Isovanhempia ei ole apuna lainkaan kummallakaan. Lähinnä surettaa se että ei ole sitten mummolaakaan edes loma-aikana ei edes yhdeksi päiväksi. Päiväkoditkin on vähän laitosmaisia, kesäaikaan tunne korostuu.

Vierailija
91/91 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä onneks on ihanat mummot ja paappat hoitamassa aina silloin kun tarvii

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi