Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita joilla isovanhemmat eivät hoida lapsenlapsiaan?

Vierailija
23.07.2014 |

Meille tutut ehdottelevat, että lähtekää nyt joskus kahdestaan jonnekin juhliin, reissuun tai ravintolaan, eivätkä ymmärrä kun kerromme ettei meillä oikein ole lapsenvahtia kun emme halua palkata ketään vierasta. Isovanhemmat ja elossa olevat isoisovanhemmat kyllä asuvat kaikki samassa kaupungissa, mutta kukaan ei voi, halua tai ehdi hoitaa meidän jälkikasvua. Ja lapset ovat siis jo isoja, koululaisia, ettei mitään yöheräilijävauvoja.

Onko kellään muulla samaa tilannetta? Oletteko palkanneet lapsenvahdin?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sama tilanne. Tosin minun vanhempani ovat jo 80- ja 87 -vuotiaita, ja asuvatkin viiden tunnin ajomatkan päässä nykyään, joten ei olisi edes kohtuullista odottaa. Enemmänkin minua surettaa heidän mielenkiintonsa puute lasten elämää ja kuulumisia kohtaan yleisemminkin. Kun käymme heillä kylässä, seurustelu on aikuisten kesken. Lasten kuulumisia ei edes kysytä. Ja näin on ollut aina, lapsemme jo teinejä.

(Miehen vanhemmat kuolivat jo ennen lastemme syntymää)

Onhan se aika haljua, että noin on. Totta kai saan lapset hoidettua itsekin, mutta enemmän suren puuttuvaa läheistä sidettä isovanhempiin. Lapsillemme isovanhemmat ovat ihan etäisiä, nähdään pari kertaa vuodessa. Ja toki, olisi lastenhoitoavusta tietysti iloa ollut, semminkin kun toinen lapsistamme on erityislapsi, ja se on vuosien mittaan sitonut meitä vanhempia todella isosti kotosalle ja lastenhoitoon. Lapsi ei sinänsä ole kovin haastava, viihtyy enemmänkin itsekseen, mutta vierasta ei ihan viitsi kutsua vahdiksi silti.

Vierailija
42/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, mutta en ole kyllä olettanutkaan heidän hoitavan. Kaikki kokopäivätyössä vielä vuosia..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:43"]Kummallista. Olen luullut aina että isovanhemmat, tarjoilijat , lentoemännät tai uimavalvojat eivät ole LASTENVAHTEJA. Olen ollut ikäni väärässä. Pyydän nöyrästi anteeksi av-mammojen arvovaltaiselta raadilta.

Eri asia onkin , mikä se velvollisuus on siihen ?

Av-mammahan tienaa ainakin tulokeskustelujen mukaan minimissään 75 000 euroa/vuosi,

luulisi tuolla rahalla palkkaavan , huomaa sana palkkaavan , lapsenhoitajan tai sukulaistytön?

[/quote]

Kummallista, että ne isovanhemmat eivät sitten palkkaa kissoilleen hoitajaa, vaan tunkevat kattinsa AP:n vaivoiksi. Ja voisivat ihan teetättää ne remppa- ja lumihommatkin ulkopuolisella. Miksi AP:n pitäisi vaivautua niitä hoitamaan?

Vierailija
44/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:43"]

Olet siis sitä mieltä, että vanhojen ihmisten tehtävä on hoitaa nuorten aikuisten lapsia oman jaksamisensa uhalla, jotta eivät itse jäisi ilman apua sitä tarvitessaan? Sun kakarat, sun vastuu, deal with it.

[/quote]

Ohiksena huomauttaisin, että eivät ne isovanhemmatkaan ole aikoinaan kasvattaneet ja hoitaneet lapsiaan ilman omien vanhempiensa ja sukulaistensa apua. Ei todellakaan!

Mutta nyt yhtäkkiä irtisanoutuvat sukupolvien avunannon ketjusta ja meidän pitääkin tulla toimeen ihan ilman apua.

Kannattaa myös tajuta, että tämä kylmäkiskoisuus iskee aikana, jolloin kunnallista tai muutakaan yhteiskunnan tukemaa hätäapua ei enää ole. Vielä 1990-luvun alussa kodinhoitajia oli kaksi kertaa enemmän kuin nyt, ja heitä saattoi saada kotiin vaikka silloin, jos äiti sairastuu. Nyt ei ole mitään jakoa, kodinhoitajien aika menee huonokuntoisten vanhusten kotihoitoon.

Myös tarve on iso sitä kautta, että yhä useampi äiti tekee pitkää päivää duunissa. Ei jää aikaa joustoon, jos lastenhoito jostain syystä (esim. lapsen sairastumisen takia) käy tavallista haastavammaksi.

Oikeasti, mikä kaltaistesi kommentoijien pääkoppaa kiristää? Onko se sinulta kenties pois, jos lapsiperheiden palveluja lisättäisiin ja/tai isovanhemmmat olisivat vähän avuliaampia?

Kyse on paitsi lapsiperheiden selviämisestä niin, että lapset eivät ajaudu lastensuojelun asiakkaiksi, myös siitä, että kaivataan isovanhempien läsnäoloa ja suhdetta aiempiin sukupolviin. Sukuyhteyttä! Lapsilla ei ole Suomen maassa yhtään liikaa välittäviä aikuisia!

Ja kyllä se läheinen suhde olisi myös isovanhemmille turvaksi ja tueksi, sitten kun tulee se aika, että he tarvitsevat apua. Jos lapsiin ja lapsenlapsiin ei ole pidetty yhteyttä, ei heilläkään ole kummoista motivaatiota huolehtia isovanhemmista.

60

Vierailija
45/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toinen mummo dementian takia laitoksessa ja vaaria lapset ei ole koskaan tavanneet. Toinen vaari on kuollut ja mummo heikko ja väsynyt kroonisten kipujen takia. Ei voi hoitaa lapsia enää koskaan. Muita sukulaisia on jotka painostavat että pitäisi käydä katsomassa, vaikka auttavat vain omia lapsiaan lapsenhoidossa. En mene koska ei ole vastavuoroisuutta, näitä sairaita tapaan kyllä. Pahalta tuntuu kun itse on saanut lapsuuden kesät olla mökillä mummon luona, mutta omat lapset ei saa. Pelkkää päiväkotia, koululaisella yksinoloa lähiössä kuumassa asunnossa kun leirit loppuvat juhannuksen jälkeen.

Vierailija
46/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:43"]

Olet siis sitä mieltä, että vanhojen ihmisten tehtävä on hoitaa nuorten aikuisten lapsia oman jaksamisensa uhalla, jotta eivät itse jäisi ilman apua sitä tarvitessaan? Sun kakarat, sun vastuu, deal with it.

[/quote]

Ohiksena huomauttaisin, että eivät ne isovanhemmatkaan ole aikoinaan kasvattaneet ja hoitaneet lapsiaan ilman omien vanhempiensa ja sukulaistensa apua. Ei todellakaan!

Mutta nyt yhtäkkiä irtisanoutuvat sukupolvien avunannon ketjusta ja meidän pitääkin tulla toimeen ihan ilman apua.

Kannattaa myös tajuta, että tämä kylmäkiskoisuus iskee aikana, jolloin kunnallista tai muutakaan yhteiskunnan tukemaa hätäapua ei enää ole. Vielä 1990-luvun alussa kodinhoitajia oli kaksi kertaa enemmän kuin nyt, ja heitä saattoi saada kotiin vaikka silloin, jos äiti sairastuu. Nyt ei ole mitään jakoa, kodinhoitajien aika menee huonokuntoisten vanhusten kotihoitoon.

Myös tarve on iso sitä kautta, että yhä useampi äiti tekee pitkää päivää duunissa. Ei jää aikaa joustoon, jos lastenhoito jostain syystä (esim. lapsen sairastumisen takia) käy tavallista haastavammaksi.

Oikeasti, mikä kaltaistesi kommentoijien pääkoppaa kiristää? Onko se sinulta kenties pois, jos lapsiperheiden palveluja lisättäisiin ja/tai isovanhemmmat olisivat vähän avuliaampia?

Kyse on paitsi lapsiperheiden selviämisestä niin, että lapset eivät ajaudu lastensuojelun asiakkaiksi, myös siitä, että kaivataan isovanhempien läsnäoloa ja suhdetta aiempiin sukupolviin. Sukuyhteyttä! Lapsilla ei ole Suomen maassa yhtään liikaa välittäviä aikuisia!

Ja kyllä se läheinen suhde olisi myös isovanhemmille turvaksi ja tueksi, sitten kun tulee se aika, että he tarvitsevat apua. Jos lapsiin ja lapsenlapsiin ei ole pidetty yhteyttä, ei heilläkään ole kummoista motivaatiota huolehtia isovanhemmista.

60

[/quote]

Hienosti kirjoitettu!

Vierailija
47/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon joku on vasta esim 43 v mummo, hän on työssä, harrastuksia, matkustelee, kenties on jossain järjestössä, tapailee ystäviä jne. Eli ohjelmaa on. Ei halua mummoutua liian aikaisin. Kyllä se on niin että ite ne lapset on hoidettava kun tänne maailmaan saattaa ja jos vielä mieskin on. 

Vierailija
48/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:15"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:52"]

En edes enää ihmettele, miksi vanhainkodeissa on hiljaista tiettyjen ihmisten kohdalla vierailuaikoina.

[/quote]  Juuri näin, Niiden ihmisten luona on hiljaista, jotka ovat uhranneet elämänsä lastenlasten hoitoon ja jättäneet muun elämän. Tosiasia ihan reaalielämässä on, että ne lapsenlapset paskaakaan välittää mummosta, kun se on vanhainkodissa. Niiden luona käy vierailijoita, jotka pitivät sosiaalista elämää yllä.

vanhankodin lähäri

[/quote]  jos mummo sattuu olemaan varakas niin mitä sitten. Tehnyt testamentin sille joka eniten auttaa, tälläistäkin on sattunut

Vierailija
49/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:17"]

Isovanhempanne ovat kasvattaneet omat lapsensa. Miksi heidän pitäisi hoitaa lapsenlapsiaan? Voitko selittää, kiitos. Minä en ymmärrä ajattelutapaasi.

[/quote]  Jos lapseni alkavat kiristää minua, että jos en pidä xxxx määrää lapsenlapsia yökylässä, niin eivät käy minua ikinä vanhainkodissa katsomassa, katson epäonnistuneeni kasvatuksessa ja en varmaan kovin surekaan sitä, että lapset minut hylkäävät.

[/quote]  sinä voit kiristää jos sulla on perintöä annettavaksi että testamenttaat sille joka minua auttaa. Toki lakiosa lapsilla.

Vierailija
50/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:38"]

Ottakaa huomioon joku on vasta esim 43 v mummo, hän on työssä, harrastuksia, matkustelee, kenties on jossain järjestössä, tapailee ystäviä jne. Eli ohjelmaa on. Ei halua mummoutua liian aikaisin. Kyllä se on niin että ite ne lapset on hoidettava kun tänne maailmaan saattaa ja jos vielä mieskin on. 

[/quote]

Lue toi kommentti 63. Ei oo se mummo itsekään hoitanut lapsia todnäk itse, vaan kyörännyt niitä mummolaan ja tädeille ja sedille - mutta nyt kun pitäis itsensä antaa apuja, niin se onkin yhtäkkiä toinen virsi käytössä. "Hoitakaa itse, kun ootte lapset hankkinutkin itse!" Juupajoo.

Vierailija
51/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on sairas joten en häneltä mitään odota ja muutenkin asuvat kaukana. Jos joskus itsekin tulen mummoksi toivon, että olen hyvässä kunnossa ja saan hoitaa laosenlapsia.

Vierailija
52/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki 4 isovanhempaa elossa ja kaikilla uudet kumppanit mut eipä ole kertaakaan edes viittä minuuttia vahtineet lapsia. Yökylään ei olla edes laittamassa vaan elokuvissa tai syömässä käynnin ajaksi. Onneks lapsilla on kummeja jotka kerran pari vuodessa ottaa lapset muutamaksi tunniksi.

Vierailija
53/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:19"]

Isovanhempanne ovat kasvattaneet omat lapsensa. Miksi heidän pitäisi hoitaa lapsenlapsiaan? Voitko selittää, kiitos. Minä en ymmärrä ajattelutapaasi.

[/quote]  Jos lapseni alkavat kiristää minua, että jos en pidä xxxx määrää lapsenlapsia yökylässä, niin eivät käy minua ikinä vanhainkodissa katsomassa, katson epäonnistuneeni kasvatuksessa ja en varmaan kovin surekaan sitä, että lapset minut hylkäävät.

[/quote]

Jos vanhempani alkavat kiristää minua sillä, että en hoida heitä ja tekevät siten perinnöttömäksi, niin antaa mennä vaan.

Vierailija
54/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja sisarukseni käytännössä asuimme kesät mummolassa. Itse myös muutin mummolaan 13-vuotiaana kokonaan.

Nyt sitten äitini muistaa kaiken ihan toisin. Kuinka koskaan ei minnekkään päässyt ja miten rankkaa meidän kanssa oli.

Tulee kyllä joskus hoitamaan, mutta ei todellakaan mielellään. Ja vaikka lupautuukin saattaa silti perua. Työelämässä hän ei ole, mutta taitaa vaan olla laiska

Vierailija
55/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien vanhemmat on työssäkäyviä viiskymppisiä, joten en oletakaan hoitavan, en koskaan ole edes pyytänyt. En ole itsekkään lapsena ollut juurikaan muiden hoidossa.

Vierailija
56/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:34"]

Meillä on toinen mummo dementian takia laitoksessa ja vaaria lapset ei ole koskaan tavanneet. Toinen vaari on kuollut ja mummo heikko ja väsynyt kroonisten kipujen takia. Ei voi hoitaa lapsia enää koskaan. Muita sukulaisia on jotka painostavat että pitäisi käydä katsomassa, vaikka auttavat vain omia lapsiaan lapsenhoidossa. En mene koska ei ole vastavuoroisuutta, näitä sairaita tapaan kyllä. Pahalta tuntuu kun itse on saanut lapsuuden kesät olla mökillä mummon luona, mutta omat lapset ei saa. Pelkkää päiväkotia, koululaisella yksinoloa lähiössä kuumassa asunnossa kun leirit loppuvat juhannuksen jälkeen.

[/quote]  yh lle ja muille vähävaraisille on paikkoja johon mennä verinmaksajien laskuun, omavastuuosuus, leirejä lapsille kesäisin, eikö sulla oo sen vertaa rahaa että vuokraat kesämökin viikoksi. 

Vierailija
57/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:25"]

[/quote]

Ei pidäkään hoitaa, mutta on turha odottaa apua jos sitä ei ole itsekään halunnut antaa.

[/quote]  mummo voi ajatella että hyvä on ja saat vaan lakiosan ja testamenttaa omaisuuden (jos sitä on ) vaikka naapurin Jannikalle joka käynyt lumet luomassa sun muuta auttamista. Miten sitä sitten suu pannaan?

Vierailija
58/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:15"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:52"]

En edes enää ihmettele, miksi vanhainkodeissa on hiljaista tiettyjen ihmisten kohdalla vierailuaikoina.

[/quote]  Juuri näin, Niiden ihmisten luona on hiljaista, jotka ovat uhranneet elämänsä lastenlasten hoitoon ja jättäneet muun elämän. Tosiasia ihan reaalielämässä on, että ne lapsenlapset paskaakaan välittää mummosta, kun se on vanhainkodissa. Niiden luona käy vierailijoita, jotka pitivät sosiaalista elämää yllä.

vanhankodin lähäri

[/quote]  jos mummo sattuu olemaan varakas niin mitä sitten. Tehnyt testamentin sille joka eniten auttaa, tälläistäkin on sattunut

[/quote] No perinnönjaolle kyllä perilliset ja lapsenlapsetkin rientää kieli pitkällä, vaikka ei mummoa ole autettu tippaakaan, eikä käyty katsomassa.

Vierailija
59/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kannattaa säästää rahaa siihen, että saa ostettua vanhana kotiapua. Se, että hoidat lapsenlapsia vaikka ympärivuorokautta, ei todellakaan takaa, että saat apua, kun olet vanha. Se on niin monta kertaa nähty. Esim. naapurissamme. Hoisi lapsenlapsia monta vuotta töiden sivussa uupumukseen asti. Nyt jäi leskeksi ja apua tarvitsee, niin eipä näy perillisiä auttamassa. Me naapurit sitten kolaamme pihan ja käytämme kaupassa ja autamme tätä naista. Ihana, vanha nainen  ja vituttaa hänen tyttönsä, kun muka on niin kiire aina, etteivät äitiään jouda auttamaan.

Vierailija
60/91 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:25"]

[/quote]

Ei pidäkään hoitaa, mutta on turha odottaa apua jos sitä ei ole itsekään halunnut antaa.

[/quote]  mummo voi ajatella että hyvä on ja saat vaan lakiosan ja testamenttaa omaisuuden (jos sitä on ) vaikka naapurin Jannikalle joka käynyt lumet luomassa sun muuta auttamista. Miten sitä sitten suu pannaan?

[/quote]

Ihan hymyyn suu pannaan, koska äitini on kuollut jo ja massia mulla piisaa ilman perintöjäkin.