Onko muita joilla isovanhemmat eivät hoida lapsenlapsiaan?
Meille tutut ehdottelevat, että lähtekää nyt joskus kahdestaan jonnekin juhliin, reissuun tai ravintolaan, eivätkä ymmärrä kun kerromme ettei meillä oikein ole lapsenvahtia kun emme halua palkata ketään vierasta. Isovanhemmat ja elossa olevat isoisovanhemmat kyllä asuvat kaikki samassa kaupungissa, mutta kukaan ei voi, halua tai ehdi hoitaa meidän jälkikasvua. Ja lapset ovat siis jo isoja, koululaisia, ettei mitään yöheräilijävauvoja.
Onko kellään muulla samaa tilannetta? Oletteko palkanneet lapsenvahdin?
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:52"]
En edes enää ihmettele, miksi vanhainkodeissa on hiljaista tiettyjen ihmisten kohdalla vierailuaikoina.
[/quote]
Ei tuo ole yksi yhteen! Ei monikaan mene mummoaan katsomaan vanhustenlaitokseen -koska tämä ei auttanut- vaan ei nappaa mennä sinne vaikka olisi mummo auttanut ja osallistunut.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:43"]Kummallista. Olen luullut aina että isovanhemmat, tarjoilijat , lentoemännät tai uimavalvojat eivät ole LASTENVAHTEJA. Olen ollut ikäni väärässä. Pyydän nöyrästi anteeksi av-mammojen arvovaltaiselta raadilta.
Eri asia onkin , mikä se velvollisuus on siihen ?
Av-mammahan tienaa ainakin tulokeskustelujen mukaan minimissään 75 000 euroa/vuosi,
luulisi tuolla rahalla palkkaavan , huomaa sana palkkaavan , lapsenhoitajan tai sukulaistytön?
[/quote]
Kummallista, että ne isovanhemmat eivät sitten palkkaa kissoilleen hoitajaa, vaan tunkevat kattinsa AP:n vaivoiksi. Ja voisivat ihan teetättää ne remppa- ja lumihommatkin ulkopuolisella. Miksi AP:n pitäisi vaivautua niitä hoitamaan?
[/quote]
Kyllä ihminen voi itsekin kieltäytyä. Käsittämättömiä marttyyreitä liikkeellä. Eikö teitä ole kukaan opettanut puhumaan tunteista?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:59"]
Meille tutut ehdottelevat, että lähtekää nyt joskus kahdestaan jonnekin juhliin, reissuun tai ravintolaan, eivätkä ymmärrä kun kerromme ettei meillä oikein ole lapsenvahtia kun emme halua palkata ketään vierasta. Isovanhemmat ja elossa olevat isoisovanhemmat kyllä asuvat kaikki samassa kaupungissa, mutta kukaan ei voi, halua tai ehdi hoitaa meidän jälkikasvua. Ja lapset ovat siis jo isoja, koululaisia, ettei mitään yöheräilijävauvoja.
[/quote]
Meillä on 4 lasta joille löytyy useampi hoitopaikka. Mutta olen myös hommannut lapsille ulkopuolisen hoitajan. Enkä odota että lähisuku hoitaa lapsiani kun minä hoitajaa tarvitsen, itse olen heistä vastuussa. Aivan ihanaa se on jos mummoilla on muutakin elämää! Itselläni vanhimmat lapset on teini-iässä muttei nyt vielä ihan perhettä perustamassa mutten voisi kuvitella että minusta tulee lapsilleni ihan jatkuva hoitaja.
Pidän työstäni, olen aktiivinen harrastaja ja teen paljon vapaaehtoistyötä. Olisi jotenkin kurjaa jos omaa harrastamista sitten alkaa lapsenlapsien hoitamiset häiritsemään.
Mutta ihan sellainen ajatus tuli mieleen kun joku kiukutteli ettei HÄNEN lapsiaan mummot hoida mutta siskon lapsia hoidetaankin niin minkälaiset suhteet teillä on mummoihin? Käyttekö kahvilla ja kylässä? Soittteko mummojen kuulumisia vai mitenkä? Onko ainoat kerrat kun mummolla käytte kun kaipaatte baariin rahaa? Ja onko lapsien joulu- ja synttärilahjat mielessä kun soitatte? Osaatteko mennä itseenne? Enkä tarkoita ap.ta vaan joku ketjussa tätä valitteli. Eli miten on? Mitkä on suhteet mummoloihin?
Äitini & isäpuoleni ovat alkkiksia joten heille en voi lapsia jättää. Isäni kanssa en ole väleissä.
Miehen vanhemmilla ei ole meidän lapsille aikaa,kaikki aika menee miehen siskon lapsiem hoitamiseen kun äiti ei itse halua öapsiaan hoitaa.
Tämä on meidän tilanne enkä enää osaa kaivata kaksinkeskistä aikaa,sitä vietetään iltaisin kun lapset nukkuu. Ehkä pääsemme johonkin sitten kun lapset ovat niin isoja että kykenevät olemaan keskenään kotona.
Aika ikävää jos omien lastenlasten hoito koetaan lähinnä ikävänä velvollisuutena. Luulin aina että lastenlapset ovat toivottuja ja niiden kanssa halutaan viettää ihan vapaaehtoisesti aikaa ja lapset ovat tervetulleita yökylään, mutta ilmeisesti näin ei olekaan. Ja tällä en nyt tarkoita lasten jatkuvaa hoidattamusta isovanhemmilla.
En ole koskaan käynyt anoppilassa, ei lapsikaan. Emme ole tervetulleita. Kun lapsi syntyi, kokivat isovanhemmat mustasukkaisuutta (niin olen asian tulkinnut), sillä juoksuttivat puolisoani omilla asioillaan useita kertoja viikossa jolloin hän oli poissa vauvaperheen arjesta. Ennen lapsen syntymää riitti muutama kerta kuussa. Suhde lapseen ulkoistettiin minun hoidettavakseni, jos minä järjestin tapasivat. Puhetta riitti auttamisesta ja jaksamisesta, mutta teot olivat toista: manipulointia, eristämistä, passauttamista. Lopulta nostin kissan pöydälle sillä olen aina toivonut turvallista ja läheistä suhdetta, vastavuoroista auttamista ja huomioonottamista. Seurauksena oli syytösryöppy, lisää manipulointia ja lopulta katkaisin välit tyystin. Se oli viimeinen ratkaisu, mutta muuten en olisi jaksanut. Happinaamarihan täytyy laittaa ensin itselle ja vasta sitten avustaa muita. Joskus se menee näinkin.
Monet ovat minua ainakin lapsenvahdiksi palkanneet, isompienkin kouluikäisten lasten kanssa ollut yötä heitä vahtimassa :) Jos Tampereelta päin joku on lapsenvahtia vailla niin ottaa vaan yhteyttä : fanny.saarelainen@gmail.com
Meillä on myös se tilanne, että isovanhemmat eivät ota koskaan lapsia. Omat vanhempani ehtivät kuolla pois jo ennen kuin lapsemme syntyivätkään. Mieheni vanhemmat taas ovat menevää sorttia ja kaikki vapaa-aikansa kaukana mökillä. Kotona ollessaan eivät ole kiinnostuneita tapaamaan sen enempää, kuin että pistäytyvät meillä joskus kahvittelemassa tai me heillä. Ei mitään lastenhoitoa koskaan. Ollaan myös molemmat, minä ja mieheni, ainoita lapsia, joten sisaruksiakaan ei ole edes satunnaiseksi hoitoavuksi. Tuttavilta taas ei oikein viitsi edes kysyä, koska eivät ole ihan niin läheisiä.
Itse siis on hoidettu ja hoidetaan jatkossakin. Isompi lapsi meni juuri kouluun ja pienempi on 2-vuotias. Kieltämättä joskus vähän harmittaa, että ei pääse koskaan mihinkään kahdestaan miehen kanssa tai mihinkään muuallekaan eli vaikka jotain ystävää tapaamaan ihan itsekseen, vaan ainakin yksi lapsi on aina mukana. Menee tämä silti näinkin.
Mun omat vanhemmat on alkoholisteja, en voi antaa lapsia heille hoitoon vaikka haluaisin. Siskolla puolestaan on omat lapset (4 kpl ja yhtä pieniä kun meidän) ja asuvat kaukana. Onneksi miehen ihanat vanhemmat hoitavat mielellään, on ihanaa kun on lämpimät ja läheiset välit heihin. Ihaninta on kuitenkin nähdä se varaukseton rakkaus mikä heidän välillään on. Lapsilta haleja ja suukkoja satelee usein ja syliin hakeudutaan ahkerasti. En usko että he kokevat rasitteena lastenhoitoa.
Minä ilmoittaudun! Isovanhemmat eivät ota, aina on kiire tai sitten maistuu viina. Lapsi aina soittaa ja kyselee kylään..
Eipä kyllä isääkään kiinnosta, kesälläkin vain joka toinen viikonloppu vaikka työttömänä lusmuaa.
No, minä saan parhaat palat :)
Anoppi hoitaa vain tyttäriensä lapsia ja mä olen pistänyt välit poikki omiin sukulaisiini. Eikä meillä ole varaa palkata lastenhoitajaa.
Rahankäytössä on kyllä vikaa jos kahden vanhemman talous ei pysty esim kerran kuussa palkkaamaan lastenhoitajaa ulkona syömisen tai leffan ajaksi. Mitä MLL kustantaa, 8€ tunti?!
Meillä on tämä tilanne. Omat vanhempani asuvat liian kaukana, miehen vanhemmat alle 1km päässä mutta eivät ole koskaan hoitaneet. Olemme äärimmäisen harvoin kahden, silloin palkkaamme lapsenvahdin.
Onko muita jotka eivät hoida vanhoja vanhempiaan, jotka todella sairaita?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:38"]
[/quote]
Onko tämä mielestäsi sama asia? Kiitos kysymästä, mutta ei. Kyllä on vanhempia hoidettu ja autettu; hautaan asti jo 2kpl.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:38"]
[/quote]
Näin tulee tapahtumaan. Rahalla saa myös vanhustenhoitoapua.
Siskoni hoitaa, molemmat mummot hoitaa ja kaveritkin. Turvaverkot ja autetaan toisiamme puolin ja toisin. Joo, jos ei anna hoitoon, oma valinta.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:59"]Meille tutut ehdottelevat, että lähtekää nyt joskus kahdestaan jonnekin juhliin, reissuun tai ravintolaan, eivätkä ymmärrä kun kerromme ettei meillä oikein ole lapsenvahtia kun emme halua palkata ketään vierasta. Isovanhemmat ja elossa olevat isoisovanhemmat kyllä asuvat kaikki samassa kaupungissa, mutta kukaan ei voi, halua tai ehdi hoitaa meidän jälkikasvua. Ja lapset ovat siis jo isoja, koululaisia, ettei mitään yöheräilijävauvoja.
[/quote]
Lapset kavereille yökylään. Mikä on noin vaikeeta?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 15:52"]
En edes enää ihmettele, miksi vanhainkodeissa on hiljaista tiettyjen ihmisten kohdalla vierailuaikoina.
[/quote] Juuri näin, Niiden ihmisten luona on hiljaista, jotka ovat uhranneet elämänsä lastenlasten hoitoon ja jättäneet muun elämän. Tosiasia ihan reaalielämässä on, että ne lapsenlapset paskaakaan välittää mummosta, kun se on vanhainkodissa. Niiden luona käy vierailijoita, jotka pitivät sosiaalista elämää yllä.
vanhankodin lähäri
Tämä on niin totta.
[/quote]